Interviu cu Avocat Flavius Crâznic
Managing Partner, CRÂZNIC & ASSOCIATES
Perfect is not enough
Flavius Crâznic este Managing Partner și avocat specializat în drept penal și dreptul afacerilor.
După absolvirea Facultății de Drept a Universității București, în 1994, a devenit procuror la Parchetul de pe lângă Judecătoria Sectorului 3 București, parcurgând apoi toate treptele profesionale.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
10 decembrie: Future Energy Europe Summit, Ediția a IV-a
17 decembrie - Gala Club Antreprenor, Ediția a XVII-a
19 decembrie - Viitorul asigurărilor în domeniul transporturilor, expedițiilor și logisticii
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
A activat în cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul București și Parchetului de pe lângă Curtea de Apel București, pentru ca în perioada 1998-2010 să-și desfășoare activitatea în cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție (Parchetul General).
În decursul carierei de procuror a deținut mai multe funcții de conducere atât în cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție (DIICOT) cât și în cadrul altor instituții (Guvernul României – Oficiul Național Pentru Prevenirea și Combaterea Spălării Banilor unde a îndeplinit funcția de secretar de stat-membru al Plenului și Ministerul Justiției unde a fost consilier al ministrului justiției).
A participat la cursuri de pregătire organizate în Statele Unite ale Americii și Uniunea Europeană de Departamentul de Justiție al S.U.A., Academia FBI, Academia Europeană de Drept din Trier, Institutul Superior Internațional de Științe Criminale din Siracusa, Universitatea din Catania, Universitatea din Bayreuth, Universitatea din Pau, Universitatea „Rey Juan Carlos” etc.
Din anul 2010 este avocat asigurând apărarea în special în cauze aflate pe rolul Direcției Naționale Anticorupție, Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism și Înaltei Curți de Casație și Justiție.
A fost distins cu DIPLOMA MERITUL JUDICIAR acordată de Președintele României.
Cât de mult vă ajută în cariera de avocat și în managementul de zi cu zi al societății faptul că ați fost procuror?
Mă ajută din ambele puncte de vedere. Bineînțeles că orice experiență în domeniul juridic contează, iar cea de procuror cu atât mai mult asigurând avocatului o pregătire profesională temeinică.
În ceea ce privește managementul de zi cu zi, SCA CRÂZNIC ȘI ASOCIAȚII funcționează într-un mod similar unităților de parchet, atât din punct de vedere al selecției avocaților, organizării și modului de lucru, astfel încât să existe premisele unei confruntări juridice cu egalitate de arme între acuzare și apărare.
Ce reprezintă pentru dumneavoastră profesia de avocat şi care sunt valorile după care v-aţi ghidat în exercitarea acesteia?
Profesia de avocat este una frumoasă, cu provocări continue care impun să-ți dovedești profesionalismul în fiecare zi, în fiecare caz în parte. Degeaba ai fost în trecut procuror sau judecător, degeaba ai avut rezultate în trecut, dacă astăzi nu ești destul de pregătit. Așa că, dacă vrei să faci avocatură la nivel înalt trebuie să fii mai bun în fiecare zi.
Valorile după care mă ghidez nu au legătură cu profesia. Fiecare om are sau ar trebui să aibă principiile lui în viață.
Atât ca procuror, cât și ca avocat am respectat supremația legii și mi-am făcut meseria cu seriozitate, corectitudine, respect, profesionalism, valori pe care le-am implementat și la CRÂZNIC ȘI ASOCIAȚII.
Cum vă împărțiți între responsabilitățile de avocat şi cele de manager, antreprenor?
Ambele activități necesită mult timp și resurse. Prin urmare pentru a le putea exercita pe ambele la standardul dorit este nevoie de o organizare strictă a activității și alocarea timpului necesar pentru rezolvarea agendei zilnice. Altfel problemele nerezolvate se adună și riști să nu le mai poți face față.
Din fericire, în prezent la CRÂZNIC ȘI ASOCIAȚII avem o echipă foarte bună care a înțeles că fără rigurozitate, organizare și dedicare nu poți ajunge la rezultatele dorite.
Ce înseamnă echipa Crâznic & Associates? Cum vă motivați și stimulați echipa de avocați și de colaboratori?
Echipa înseamnă totul într-o societate de avocatură și, în general, într-o companie.
Societatea este ca o mașinărie cu multe rotițe, fiecare la fel de importantă și care trebuie să funcționeze perfect. Dacă o rotiță nu funcționează la parametri optimi și funcționarea mașinăriei are de suferit. Sigur, nimeni nu este de neînlocuit, dar am încercat întotdeauna să aduc la CRÂZNIC ȘI ASOCIAȚII cei mai buni oameni și să mă asigur că pe fiecare palier de activitate, există întotdeauna mai multe persoane pregătite să îndeplinească o anumită sarcină.
Avocații de la CRÂZNIC ȘI ASOCIAȚII beneficiază de condiții adecvate de lucru și de o bună pregătire profesională sub îndrumarea partenerilor seniori, toți foști magistrați cu experiență. Sunt motivați să facă o treabă excelentă în avocatură fiindcă așa au fost selectați. Bineînțeles, și la CRÂZNIC ȘI ASOCIAȚII există o grilă de remunerare și premiere în funcție de rezultatele obținute, munca depusă gradul de implicare și satisfacția clienților.
Vă rugăm să prezentați pe scurt avocații din echipa Crâznic & Associates.
Daniela Cristina Crâznic este avocat specializat în drept civil și comercial. A urmat cursurile Facultății de Drept a Universității București și cursuri de specializare în Drept și Relații Internaționale absolvind în 1991.
Și-a continuat pregătirea profesională absolvind Institutul Național de Pregătire și Perfecționare a Magistraților.
În anul 1991 a devenit procuror la Parchetul de pe lângă Judecătoria Sectorului 3 București, ulterior promovând la Parchetul de pe lângă Tribunalul București și Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, activitatea desfășurată constând, în special, în susținerea în instanță a cauzelor penale și civile.
Din anul 1995 este avocat, profesând în domeniul dreptului civil și comercial.
Marius Neculcea, fost Procuror General al Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Timișoara în perioada 2019 – noiembrie 2022, s-a alăturat echipei de avocați de la SCPA CRÂZNIC ȘI ASOCIAȚII (www.craznic.ro) în calitate de SENIOR PARTNER și coordonează activitatea în domeniul dreptului penal al afacerilor pentru partea de vest a României, Austria și Ungaria.
Marius este avocat specializat în dreptul penal al afacerilor, conferențiar universitar dr. la Facultatea de Științe Juridice în cadrul Universității de Vest „Vasile Goldiş” Arad și formator în cadrul Institutului Național al Magistraturii, având o bogată experiență dobândită în decursul carierei sale de peste 30 de ani la vârful justiției române.
Pe lângă funcțiile de conducere deținute în cadrul Ministerului Public, Marius Neculcea deține, din 2007, titlul științific de DOCTOR în DREPT și este autor al unor lucrări și articole apărute în publicații de specialitate.
A absolvit cursuri de pregătire organizate de organizate de Federal Bureau of Investigation (FBI), United States Department of State (USDOS), International Narcotics and Law Enforcement Bureau (INL) și alte organizații prestigioase de aplicare a legii.
Marius Neculcea a fost distins, în anul 2002, cu diploma „Meritul Judiciar” acordată de Președintele României, pentru rezultatele meritorii obținute în activitate, respectarea îndatoririlor prevăzute de lege şi calificativul anual de „foarte bine”.
Laurențiu Vintilă este avocat (Senior Partner) în cadrul SCPA CRÂZNIC ȘI ASOCIAȚII.
A absolvit Facultatea de Drept din cadrul Universității București în anul 1994, profesând peste 25 de ani ca procuror la cel mai înalt nivel, îndeplinind funcții de conducere importante în sistemul judiciar, atât în cadrul Ministerului Public, cât și în cadrul Ministerului Justiției.
Laurențiu a dobândit o experiență deosebită ca inspector judiciar, îndeplinind funcția de Director al Direcției de Inspecție pentru Procurori din cadrul Inspecției Judiciare. S-a alăturat echipei SCPA CRÂZNIC ȘI ASOCIAȚII în mai 2022 desfășurându-și activitatea în cadrul departamentului de drept penal-comercial. Pregătirea multidisciplinară și profesionalismul de care dă dovadă îi permit să abordeze cu succes cauze penale, civile, comerciale și fiscale.
Bianca Popa este avocat în cadrul SCPA CRÂZNIC ȘI ASOCIAȚII.
A absolvit Facultatea de Drept în cadrul Universității București în anul 2022, iar în toamna aceluiași an a dobândit calitatea de avocat în cadrul Baroul București.
Pe parcursul anilor de studiu a dobândit cunoștințe temeinice în toate ramurile dreptului. Gândirea analitică, motivația și perseverența stau la baza activității sale profesionale, iar capacitatea de lucru, de comunicare și cunoștințele temeinice conduc întotdeauna la rezultate pozitive.
Flavius Olteanu este avocat în cadrul SCPA CRÂZNIC ȘI ASOCIAȚII.
A absolvit Facultatea de Drept din cadrul Universității din București în anul 2021. Și-a continuat studiile urmând programul de master ,,Achiziții publice, concesiuni, parteneriat public-privat” din cadrul aceleiași Facultăți, pe care l-a absolvit în anul 2022.
În toamna anului 2022, a dobândit calitatea de avocat în cadrul Baroului București.
În perioada anilor de studiu și-a completat pregătirea profesională prin desfășurarea de stagii de practică, atât în ramura dreptului penal în cadrul unor instituții publice, cât și în ramura dreptului public, urmând un program de internship la Guvernul României. S-a alăturat echipei noastre în august 2023 și își desfășoară activitatea în cadrul departamentului de drept penal – comercial. Responsabilitatea, perseverența și atenția la detalii sunt principalele calități care au stat la baza formării sale profesionale și personale.
Iulian Nuțu este avocat în cadrul SCPA CRÂZNIC ȘI ASOCIAȚII.
A absolvit Facultatea de Drept din cadrul Universității Titu Maiorescu București în anul 2023. Și-a continuat studiile urmând programul de master „Științe penale” din cadrul aceleiași universități, pe care l-a absolvit în anul 2024.
Iulian a absolvit și Facultatea de „Contabilitate și Informatică de Gestiune” din cadrul Academiei de Studii Economice București.
S-a alăturat echipei noastre în iunie 2024.
Buna pregătire profesională, pragmatismul și eficiența îl fac pe Iulian să abordeze cu success atât cauze de drept penal, cât și din sfera dreptului civil – comercial.
Luiza Bîrsan este avocat în cadrul SCPA CRÂZNIC ȘI ASOCIAȚII din octombrie 2024.
Este absolventă a Facultății de Drept din cadrul Universității din București. Și-a completat pregătirea cu stagiile de practică efectuate în timpul anilor de studiu. Luiza a fost timp de 2 ani office managerul societății, iar calitățile organizatorice de care a dat dovadă și cunoștințele dobândite constituie o bază excelentă și premisele pentru o carieră de succes în avocatură.
Eduard Pascu este director tehnic în cadrul SCPA CRÂZNIC ȘI ASOCIAȚII.
Din anul 2022 este student al Facultății de Drept din cadrul Universității Ecologice din București. Eduard s-a alăturat echipei noastre în mai 2024. Punctualitatea, perseverența și îndemânarea de care dă dovadă Eduard fac ca orice problemă administrativă a societății să fie gestionată eficient.
Ruxandra Gabriela Strejoiu este asistent manager în cadrul CRÂZNIC ȘI ASOCIAȚII – Societate Civilă de Avocați.
Este absolventă a Facultății de Științe Economice și Drept din cadrul Universității Naționale de Știință și Tehnologie Politehnica București, Centrul Universitar Pitești și în prezent, masterandă la Școala Națională de Studii Politice și Administrative (SNSPA). Ruxandra s-a alăturat echipei noastre în noiembrie 2024. Ambițioasă și organizată, Ruxandra se ocupă de partea administrativă a societății oferind suport avocaților în îndeplinirea sarcinilor.
Prin ce se caracterizează stilul dumneavoastră de leadership?
Exigență, seriozitate, corectitudine, profesionalism.
De altfel, motto-ul SCA CRÂZNIC ȘI ASOCIAȚII este „Perfect is not enough”, așadar îmi plac lucrurile foarte bine făcute. Încercăm să facem totul perfect și chiar dacă nu reușim întotdeauna faptul că ne impunem un asemenea nivel conduce la o calitate ridicată a activității noastre.
Peste 65% din prestațiile profesionale sunt asigurate de avocați pe baza unor recomandări. Care ar fi celelalte surse prin care avocații își asigură o clientelă stabilă?
Aș putea spune că în cazul nostru procentul este mai mare, aș estima spre 90%.
Clientela stabilă o asiguri prin seriozitate și profesionalism. Un client, dacă este mulțumit va apela la același avocat și pentru alte probleme juridice și-l va recomanda și altor persoane. Așadar, cea mai bună formă de publicitate este munca bine făcută.
Foarte puține persoane apelează la avocat căutându-l pe net, fiindcă relația avocat-client este bazată pe încrederea care se construiește în timp. Există totuși și câteva astfel de cazuri, pe care le tratăm cu aceeași atenție ca și pe celelalte, indiferent dacă onorariul nostru este mai mic sau mai mare.
Din ce sectoare economice provin clienții dumneavoastră? Cum a evoluat numărul de dosare / tranzacții și gradul lor de complexitate, în ultimii ani?
Am avut și avem clienți din toate sectoarele de activitate începând cu oameni politici din toate partidele, miniștri, parlamentari, oameni de afaceri români și străini, magistrați, medici etc., dar în măsura în care încărcătura de dosare ne permite avem ușa deschisă pentru orice persoană care are nevoie de asistență juridică și reprezentare.
Deși activitatea noastră se desfășoară preponderent în domeniul dreptului penal-comercial, echipa de la CRÂZNIC ȘI ASOCIAȚII este pregătită să gestioneze și cauze din sfera dreptului civil, contencios administrativ, dreptul muncii, drept european etc.
Este adevărat că în ultimii anii numărul dosarelor din portofoliu a crescut, dar în ceea ce privește complexitatea lor nu am remarcat schimbări majore poate și pentru că, în profesia noastră pregătirea este continuă și ești obligat să ții pasul cu toate noutățile, legislative și nu numai.
Ce strategie de dezvoltare aveți în perioada următoare? Intenționați să dezvoltați și alte arii de practică?
În sectorul privat trebuie tot timpul să te adaptezi și să te dezvolți ca să rămâi în top.
Cum spuneam în prezent acoperim cam toate ariile de practică în ceea ce privește litigiile, dar îmi doresc să dezvoltăm și să extindem activitatea de consultanță acordată companiilor românești și străine. În ultimul timp tot mai multe societăți comerciale apelează la consultanță de specialitate pe parcursul activității desfășurate, ceea ce este un lucru bun atât pentru societățile respective cât și pentru mediul de afaceri.
Cu ce experți (notari, practicieni în insolvență, executori judecătorești, traducători, evaluatori autorizați, consultanți fiscali etc.) colaborați constant?
Din fericire în fiecare domeniu de activitate există oameni serioși, profesioniști și, în 30 de ani de activitate, ajungi să-i identifici, să știi pe cine te poți baza și pe cine nu.
Colaborăm cu tot felul de specialiști în funcție de specificul fiecărui caz în parte.
Cât de mult ar contribui la celeritatea proceselor informatizarea instanțelor de judecată?
Să știți că în ceea ce privește informatizarea instanțelor de judecată s-au făcut pași importanți. Sigur, întotdeauna este loc de mai bine, dar principala problemă în justiție la ora actuală pare să o reprezinte lipsa de personal. De exemplu, la o instanță din apropierea Capitalei este angajat un singur grefier și din această cauză termenul în care începe judecată într-un proces civil poate fi și de aproximativ 2 ani, ceea ce sigur dezavantajează justițiabilii care sunt îndreptățiți să primească soluția instanței cu celeritate.
De asemenea, numărul mic de judecători și procurori din anumite instanțe și parchete reprezintă o problemă care însă pare a fi în curs de rezolvare, având în vedere numeroasele concursuri organizate de Consiliul Superior al Magistraturii pentru completarea schemelor de personal.
Cum vedeți nivelul de conștientizare/gradul de cunoaștere a managerilor români în privința regulilor și standardelor de compliance (conformarea cu normele legale)?
Depinde. Sunt companii mari, serioase care acordă o atenție deosebită acestui lucru dar și societăți care îl ignoră. Mai devreme sau mai târziu acestea din urmă vor avea de suferit și vor ieși de pe piață. Și din această cauză societățile comerciale trebuie să aibă un departament juridic sau să apeleze la serviciile unei societăți de avocatură.
Companiile românești sunt sub presiunea instituțiilor – ANAF, Consiliul Concurenței, Garda de Mediu, Inspecția Muncii etc. Când vor înțelege funcționarii publici că ei trebuie să stimuleze mediul de afaceri, și nu să-l timoreze?
Cred că aceasta este o problemă veche de sistem care s-a tot perpetuat și nu s-a rezolvat nici astăzi. Am văzut multe societăți românești intrând în insolvență sau faliment datorită unor controale sau anchete desființate după ani de zile de instanțele de judecată pentru netemeinicie sau nelegalitate.
Probabil că este necesar un dialog mai apăsat între reprezentanții mediului privat și factorii responsabili și cu siguranță de numirea unor oameni mai capabili la conducerea acestor instituții și a ministerelor de resort, în sensul că asemenea funcții ar trebui ocupate de oameni cu o solidă pregătire și experiență care au dovedit deja că sunt buni în meseria lor făcând ceva notabil.
Cât de mult își cunosc românii drepturile? Cine ar trebui să se ocupe constant de creșterea nivelului de educație juridică în țara noastră? Cum se pot implica avocații în acest proces?
Am observat că nu prea și le cunosc. Cu certitudine n-ar strica puțin accent pe educația juridică în școli pentru că în viață te lovești oriunde de chestiuni juridice.
Din câte cunosc, cel puțin la nivelul Baroului București, au existat mereu programe de dezvoltare a educației juridice în școli, mulți dintre colegii mei implicându-se în astfel de proiecte.
Unde vă vedeți peste 5 ani, ca dimensiune a business-ului, anvergura clienților și poziționarea în piață?
Sunt avocat din 2010 și de atunci dimensiunea businessului și implicit portofoliul de clienți au crescut constant așa că mă aștept ca trendul ascendent să continue și în următorii 5 ani.
SCA CRÂZNIC ȘI ASOCIAȚII și-a câștigat un loc important printre firmele de avocatură din România, iar rolul meu ca Managing Partner este ca, alături de echipa mea, să consolidez această poziție.
Și dacă reușim să facem acest lucru înseamnă că ne-am făcut treaba bine.
Ce ar trebui să facă Executivul pentru a sprijini și mai mult / eficient companiile românești?
Eu conduc o societate de avocatură așa că nu știu dacă sunt cel mai potrivit să dau sfaturi referitoare la sprijinirea companiilor românești în general, dar cum spuneam „omul sfințește locul” și cred că cel mai important lucru este ca omul potrivit să ajungă la locul potrivit.
Prin urmare rolul executivului este și acela de a încredința conducerea unor domenii de activitate strategice unor profesioniști recunoscuți și nu unor oameni politici.
Ce hobby-uri aveți? Cum vă relaxați după o săptămână intensă de lucru?
De obicei lucrez și în weekend, așa că după o săptămână intensă de lucru urmează… alta.
Momentele de respiro sunt în general în vacanțele de vară/iarnă.
În rest nu fac nimic deosebit, îmi petrec eventualul timp liber cu familia și prietenii urmăresc programe sportive și filme la TV.