vineri, 14 februarie, 2025

Interviu cu Luisa Chelaru, Notar Public: Eu sunt adepta și cred cu tărie în ideea de „notarul casei / al familiei”

Evenimente Club Antreprenor

Redacția
Redacțiahttps://www.clubantreprenor.ro/
Club Antreprenor dezvoltă cultura antreprenorială care se evidențiază prin varietatea activităților sale, inclusiv site-ul, revista și evenimentele de business.

Interviu cu Luisa Chelaru, Notar Public,

Societatea Profesională Notarială

Chelaru și Asociații 

Eu sunt adepta și cred cu tărie

 în ideea de „notarul casei / al familiei”

Când v-aţi decis să deveniţi notar public? Ce model aţi avut la Facultatea de Drept? Cum a fost începutul carierei dumneavoastră? Credeaţi că veţi ajunge la succesul de astăzi?

Pentru a vă răspunde la toate întrebările voi face în același timp și o scurtă introducere despre mine. În timpul copilăriei mele și ulterior a perioadei de liceu, continuată cu studiile din facultate, mi-am dorit să devin avocat, inspirată fiind de modelul tatălui meu, de profesie avocat. Îmi amintesc că după-amiezile, după ce terminam orele de clasă de la liceu, mi le petreceam la cabinetul tatălui meu, cu echipa de avocați de acolo, auzindu-i discutând cu clienții sau sfătuindu-se între ei cu privire la diverse spețe. Într-un fel bazele formării mele au fost puse acolo, ajungând atunci să admir această profesie, pe care mi-am dorit să o profesez și eu. Astfel, pentru mine, decizia de a parcurge mai departe cursurile unei facultăți de drept a venit ca o decizie naturală. Nu mi-am dorit niciodată și nici acum nu mă pot imagina făcând altceva. La finalul facultății, înainte de licență, trecând în revistă opțiunile pentru viitor, am luat decizia de a încerca mai întâi profesia de notar public, urmând ca ulterior, în situația în care voi constata că nu mi se va potrivi, să o încerc pe cea de avocat. Nu regret alegerea făcută, această profesie mi-a plăcut foarte mult de la început, iar viața mi-a purtat pașii pe acest drum, fără a mai dori ulterior să încerc să mi-o schimb.

Succesul de astăzi……succesul de astăzi sigur, mi l-am dorit, ca orice profesionist care ajunge la un anumit punct al carierei sale, dar nu am fost ghidată întodeauna doar de ideea de a avea succes. Am mai degrabă convingerea că, dacă îți practici profesia cu pasiune și dedicare, dacă îți place cu adevărat ceea ce faci, dacă ești dispus să dedici multe ore, de multe ori în detrimentul vieții personale, dacă ai o echipă performantă cu care lucrezi și dacă reușești să îți mulțumești clienții, succesul la un moment dat va apărea, mai degrabă ca o recunoaștere a meritelor profesionale și nu ca un scop în sine.

Societatea profesională notarială Chelaru și Asociații colaborează constant cu societăţi de avocatură, traducători, experţi autorizaţi, instituţii bancare, precum şi cu alte organe a căror activitate este legată de serviciul notarial propriu-zis. Cât de importante sunt aceste parteneriate pentru asigurarea unor servicii de calitate?

Multe din actele pe care le instrumentăm, de exemplu contracte de vânzare, contracte de ipotecă, acte de alipire, de dezmembrare, sau acte de natură personală cum ar fi succesiuni, divorțuri, sau partaje sunt acte complexe care necesită o colaborare cu profesioniști ai dreptului sau din alte domenii. Destul de des, pentru semnarea unor contracte sau a unor acte de anvergură mai mare se lucrează în echipă, o echipă în care notarul cooperează cu avocați, juriști bancari, traducători, experți în domeniul cadastral sau arhitecți, situații în care fiecare dintre noi contribuim cu experiența și cunoștințele necesare pentru a finaliza cu succes o tranzacție. O bună colaborare și o bună înțelegere între acești specialiști, duce de cele mai multe ori la o corectă verificare a actelor, a istoricului, a avizelor și autorizațiilor necesare și implicit la o finalizare certă și la termen a unui proiect sau a unui contract.

Pe de altă parte, pentru noi, profesioniștii dreptului este foarte importantă o astfel de colaborare și pentru a ne sfătui între noi atunci când ne confruntăm cu situații din alte domenii, interdisciplinare, care depășesc sfera strict a notariatului, astfel încât să putem oferi clienților un sfat sau o soluție potrivită problemelor lor. Nu de puține ori ni se solicită consultații sau opinii care implică inclusiv sfaturi fiscale care intră sub incidența dreptului fiscal, a dreptului comercial sau a sferei de contabilitate. Într-o atare situație spre exemplu, neavând la bază o formare economică, apelăm de multe ori la specialiști din domeniul financiar-contabil, pentru a reveni în fața clientului cu o soluție corectă și bine documentată.

Sfera de competență a notarului a fost considerabil lărgită de Noul Cod Civil. Notarul este prezent în toate momentele vieții cetățeanului: începând cu nașterea (recunoașterea unui copil se poate face prin act notarial), continuând cu copilăria (actele minorului), aspecte ale vieții majorului (convenții matrimoniale, logodna, cumpărarea unui imobil, diverse contracte, divorțul) și în final succesiunea. Care sunt serviciile cele mai solicitate de către companii și de persoanele fizice?

Într-adevăr, începând cu anul 2011, când a intrat în vigoare actualul Cod Civil, notarilor le-au revenit mai multe atribuții, cea mai importantă dintre ele fiind, în opinia mea, procedura divorțului cu minori, care înainte nu era dată în competența noastră. Dacă discutăm despre persoanele fizice, sfera actelor și a contractelor pe care le facem este destul de largă. Așa cum ați amintit, noi suntem alături de o persoană în multe momente ale vieții ei, de la nașterea unui copil, o călătorie pe care acesta trebuie să o facă în afara țării, până la încheierea unei convenții matrimoniale înaintea căsătoriei, a cumpărării unei case (moment extrem de important, poate chiar unic în viața unei persoane), o procură pentru că nu se poate prezenta personal undeva sau o succesiune. Eu sunt adepta și cred cu tărie în ideea de “notarul casei / al familiei”, la fel cum se întâmplă și cu accepțiunea de “avocatul casei / al familiei”. Atunci când reușești să stabilești o anumită legătură cu un profesionist în care ai încredere, de care ai fost mulțumit, consider că trebuie păstrat aproape, deoarece respectiva persoană, prin prisma naturii activității sale, ajunge de multe ori să îți cunoască viața, familia, istoricul personal și de proprietate, iar în această situație colaborarea dintre notar și client este mult mai ușoară și eficientă. 

Cu privire la companii, sfera actelor este diferită. Cu societățile lucrăm mult pe zona de acte administrative, procuri, declarații, traduceri, contracte comerciale, fuziuni, achiziții, precum și dezvoltarea proiectelor imobiliare care a luat și la noi în ultimii ani o anvergură din ce în ce mai mare. În privința investitorilor, un proiect imobiliar are nevoie de la început de asistența unui notar, de la primele sfaturi și verificări ale istoricului de proprietate în vederea achiziționării unui teren, până la cunoașterea și respectarea viziunii proiectului, colaborarea îndeaproape cu ceilalți experți, semnarea actelor de dezmembrare, de alipire, promisiunile de vânzare-cumpărare încheiate cu clienții, și până la faza finală a proiectului care presupune întabularea construcției, apartamentările și livările locuințelor către clienți, fază la care se semnează contractele de vânzare. 

Cum apreciați actualul nivel al onorariilor notariale? 

Așa cum presupun că știți, noi stabilim onorariile în raport cu o așa zisă ”grilă a onorariilor”. Această grilă a fost stabilită la nivelul anului 2011, atunci când a intrat în vigoare, regăsindu-se cuprinsă într-un Ordin al Ministrului Justiției, Ordin care a mai fost actualizat și modificat de-a lungul timpului într-o oarecare măsură. 

Ceea ce noi, notarii dorim să se cunoască public foarte clar este faptul că la un contract, de exemplu, cele mai multe din taxele percepute nu constituie onorariu notarial. Fie că vorbim de TVA, impozitul din transferul dreptului de proprietate, impozitul din transferul terenurilor agricole extravilane, impozitul pentru dezbaterea unei succesiuni după doi ani de la data decesului defunctului, sau de tarifele pentru Cartea Funciară, toate aceste taxe, împreună cu onorariul, reprezintă procentual, undeva la un 2-4% din prețul spre exemplu al unui contract de vânzare, în fapt, onorariile notariale constând într-un procent de aproximativ 0,5%. Restul sunt taxe. Pentru noi este foarte important ca beneficiarii serviciilor notariale să cunoască aceste lucruri și să vadă inclusiv eforturile profesionistului care îi face actul, gradul de responsabilitate și eforturile angajaților.

Prin natura muncii lor, notarii ţin registre de importanță națională, luptă împotriva spălării banilor, colectează impozite pentru tranzacțiile pe care le acompaniază, contribuie activ la fundamentarea proceselor de legiferare și previn conflictele, degrevând în acest fel instanțele. Cum percepeți încrederea cetățenilor, a companiilor și a instituțiilor din țara noastră în instituția notarului?

Cred că la nivel național încrederea în instituția notarului este destul de mare. Fie că vorbim despre persoane fizice sau companii, cred că în decursul anilor ne-am conturat ca fiind un corp profesional foarte serios, bine pregătit și gata să fim alături de clienții noștri în toate problemele pe care aceștia ni le ridică. 

Poate multă lume nu știe, dar o mare parte din ce presupune profesia noastră este în spatele a ceea ce se vede public. Undeva la 70% reprezintă activitatea internă, constând în: registrele notariale pe care le ținem împreună cu arhiva documentelor, care toate sunt parte din arhivele naționale, tehnoredactarea și pregătirea unui document care de multe ori presupune ore de cercetare anterioară, deseori în domenii diverse sau legislații ale altor state, registrele electronice în care facem verificările sau înregistrările ulterioare actelor, cum ar fi Registrul procurilor, al liberalităților, al opțiunilor succesorale, sau verificările și înregistrările cu privire la operațiunile de spălare a banilor și mai nou, în ultimii ani verificările și înregistrările fiscale referitoare la cota redusă de TVA, aplicabilă doar în anumite condiții.

Una din rațiunile Codului civil actual prin care ni s-au atribuit mai multe competențe, similar cu modalitatea în care și procedura succesorală nelitigioasă a fost atribuită notariatelor în anul 1953 de la instanțele de judecată, a fost tocmai, în scopul degrevării acestora din urmă. Rolul nostru este de multe ori cel al unui mediator, încercând să aducem părțile la un consens, pentru rezolvarea anumitor probleme pe care le au și pentru a evita pe cât posibil să se ajungă în fața instanțelor de judecată. 

Cum vedeți colaborarea notarilor cu celelalte profesii juridice organizate în România? 

La fel cum la nivel personal, fiecare dintre noi, fiind ființe sociale avem nevoie pentru un bun echilibru și de o viață socială și personală de care să fim mulțumiți, la nivel profesional, pentru a fi la înălțimea așteptărilor clienților și pentru a le oferi cele mai bune sfaturi și soluții, cred că este esențială această colaborare între profesii. În același timp, pentru o dezvoltare profesională continuă, cred că este necesară participarea în mod activ la conferințe, cursuri, seminarii, nu doar notariale, ci organizate și de celelalte profesii din domeniul juridic tocmai pentru că temele abordate sunt diverse și te ajută la lărgirea viziunii asupra unor anumite subiecte.

Ce măsuri ați luat pentru a vă conforma la rigorile GDPR?

Noi, prin prisma profesiei noastre, am fost și suntem operatori de date cu caracter personal, obligațiile noastre în acest sens fiind accentuate prin reglementările mai recente. În mod practic, nu avem cum să instrumentăm un act fără să prelucrăm cel puțin datele de identificare ale solicitantului, în marea majoritate a procedurilor notariale identificarea fiind esențială. Conform noilor rigori, am făcut demersurile impuse de legislație, având un responsabil cu protecția datelor cu caracter personal la nivelul Societății profesionale, persoană care s-a ocupat cu notificarea la Autoritatea Națională de Supraveghere a datelor cu caracter personal și care se ocupă în continuare cu implementarea măsurilor necesare pentru a alinia Societatea noastră la nivelul cerințelor Regulamentului General cu privire la protecția datelor. 

Legislația spălării banilor a fost modificată relativ recent. În ce mod vă ajutați clienții pentru a înțelege aceste modificări?

Da, ultimele modificări în legislația spălării banilor au intervenit și se aplică începând cu luna martie a acestui an, iar în urma acestor modificări a trebuit, în calitate de raportori, să ne adaptăm măsurile pe care trebuie să le luăm cu privire la verificările pe care le facem la instrumentarea actelor. Clienților le explicăm despre ce este vorba și având colaborarea lor putem să îndeplinim normele care sunt prevăzute de legislație.

Sunteți și lector universitar doctor la Facultatea de Drept din cadrul Universității Româno-Americane. Ce le recomandați tinerilor studenți la Drept care doresc să intre în corpul profesional al notarilor? Ce greșeli ar trebui să evite?

De doi ani sunt lector universitar colaborator la disciplina de drept internațional privat, materie în care mi-am susținut teza de doctorat în urmă cu 5 ani. Am primit foarte multe întrebări de la studenți referitoare la examenul de admitere și la profesia de notar, în general. Ce le recomand este să învețe și să aibă multă răbdare. Mulți dintre ei, poate la fel cum am făcut și noi la un moment dat, se așteaptă la rezultate performante obținute ușor și repede. Le explic tuturor că pentru a intra în această profesie este nevoie de o pregătire îndelungată și susținută, pregătire care de-abia începe odată cu admiterea în notariat și care trebuie continuu susținută în toți anii de practicare a profesiei. Este o profesie frumoasă, cu satisfacții, cu un colectiv bine pregătit profesional și care este în continuu interesat de obținerea unor rezultate la cel mai înalt nivel.

Urmărește-ne:
- Abonează-te la revista de business Club Antreprenor -ABONAMENT CLUB ANTREPRENOR 12 luni

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- Advertisement -Advertising Club Antreprenor

Ultimele Știri

Cupa Teleferic 2025: Cine sunt campionii competiției de schi alpin din Poiana Brașov

Cine sunt schiorii care au câștigat Cupa Teleferic Competiția „Cupa Teleferic la schi alpin”, ajunsă astăzi la cea de-a VII-a...
- Advertisement -TermeneRO Informații firme Verifică asociații și administratorii oricărei companii
- Advertisement -Ziarul Pozitiv RO
- Advertisement -Abonament anual 12 luni la Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -Evenimente business afaceri 2025 Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -oferta publicare articole copywriting content marketing online SEO Club Antreprenor Ziarul Pozitiv

Mai multe articole ca acesta

- Abonează-te la revista de business Club Antreprenor -ABONAMENT 12 luni Club Antreprenor