Interviu cu Daniel Turbatu
Directorul general al Paysera România
Contul Paysera Business este unul dintre
cele mai competitive din România
Aveți o experiență de peste 15 ani în sectorul financiar, din care mai mult de 8 ani în calitate de Manager în unități bancare de top din România. Fintech-ul Paysera este un furnizor de servicii de plată și procesare plăți pentru magazinele online. Care sunt beneficiile celor care apelează la serviciile Paysera?
Principalul beneficiu îl reprezintă contul Business, care este oferit gratuit companiilor înregistrate în România. Acest cont, care se poate deschide 100% online, fără a fi nevoie de prezența fizică într-o unitate bancară, oferă în plus multe alte avantaje cum ar fi: schimburi valutare la cursuri de schimb excelente, un număr de plăți RON, BGN și Sepa EURO gratuite, cât și mai nou, procesarea de plăți pentru magazinele online atât prin card bancar, cât și prin serviciul inițiere plăți bazat tehnologia OpenBanking.
Ce este serviciul inițiere plăți bazat tehnologia OpenBanking, și care sunt avantajele acestuia?
Serviciul inițiere plăți este o metodă inovatoare de efectuare a plăților online, cunoscută și plată „cont-la-cont”, prin care oricine are un serviciu de internet/mobile banking furnizat de banca proprie poate achita pentru bunuri/servicii fără utilizarea cardului bancar, iar comercianților ce au integrat această soluție să își reducă cheltuielile legate de procesarea plăților versus procesarea plăților prin carduri bancare, și în același timp să încaseze chiar și instant sumele provenind de la clienți. Tehnologia Open Banking este reglementată la nivel european de Directivă Europeană privind Serviciile de Plată cunoscută sub numele de PSD2, și în țări precum Polonia, Germania, Țările baltice, reprezintă o normalitate în zona plăților online ca și plățile cu cardul.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
17 iunie 2025: Future Energy Europe Summit, Ediția a V-a
17 iunie 2025: Gala Club Antreprenor
27 iunie 2025: Pilonii de dezvoltare ai județului Alba – mediul de afaceri, autoritățile locale, sistemul universitar și învățământul profesional dual
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Ce tehnologii și echipamente folosiți în activitatea de zi cu zi pentru a veni în sprijinul clienților?
Cum contul Paysera este 100% online, laptopul și telefonul mobil sunt utilizate în proporție de 99% din timpul de muncă. Este un fapt recunoscut în acest sens că Paysera este o companie “prietenoasă cu mediul”, tocmai pentru că utilizăm foarte puțină hârtie!
Multe companii implicate în operațiuni globale, cum ar fi comerțul, transportul, importurile și exporturile, unde comisioanele de transfer au fost în mod tradițional ridicate, caută în mod activ noi soluții. Din ce industrii provin clienții dumneavoastră? Ce alte verticale de business intenționați să cooptați în portofoliul dumneavoastră?
Domeniile sunt foarte diverse, însă într-adevăr, în prezent majoritatea clienților Business sunt cei care fac tranzacții internaționale. Cum la finalul anului trecut am lansat procesarea de plăți cu cardul pentru magazinele online, vom accelera promovarea acestui serviciu către magazinele cu prezență online. Având în vedere însă parteneriatele încheiate în România în ultimele luni din anul 2024, în 2025 ne vom îndrepta și către magazinele fizice ce au nevoie de soluții de procesare a plăților.
Care sunt costurile de administrare și operare pentru un client persoană fizică sau pentru o companie?
Atât contul pentru persoanele fizice, dar mai ales conturile pentru persoanele juridice, sunt gratuite. Considerăm că prin oferta actuală dedicată persoanelor juridice, contul Paysera Business este unul dintre cele mai competitive din România.
Ce trebuie să facă o persoană sau o firmă pentru a se înrola în sistemul Paysera? Care sunt procedurile / formalitățile de îndeplinit?
Procesul de deschidere este 100% online, și presupune în primul rând descărcarea aplicației mobile Paysera, unde în mai puțin de 10 minute se parcurge tot procesul de identificare online. Singurul document solicitat pentru un client persoană fizică este Cartea de identitate sau pașaportul. Acest prim pas este comun indiferent dacă se dorește deschiderea unui cont persoană fizică sau juridică. Pentru deschiderea unui cont Business, recomandăm ca inițial să fie deschis cont personal de către administratorul companiei, conform celor descrise în primul pas. Ulterior, după confirmarea contului personal al administratorului, deschiderea contului Business presupune doar introducerea CUI-ului societății de către acesta în secțiunea dedicată, iar contul Business se va deschide automat. Pentru activarea contului Business va fi însă necesară completarea unui Chestionar privind cunoașterea clienților, unde se va încărca un Certificat Constatator descărcat online de pe website-ul ONRC.ro. Bineînțeles, în oricare dintre acești pași, colegii de la suportul în limba română pot asista clienții pentru ca procesul de înrolare să fie cât mai facil.
Cum funcționează serviciul de suport clienți în limba română?
Considerăm serviciul de suport în limba română ca unul dintre beneficiile majore ale Paysera în România, iar feedback-ul primit de la clienții ce utilizează serviciile Paysera este că în continuare se preferă discuțiile cu operatori umani, și nu chatboti. Serviciul clienți este disponibil atât telefonic, cât și prin email, însă pentru clienții Business încercăm să oferim inclusiv partea de consilieri dedicați.
Care sunt cele mai utilizate valute străine în tranzacțiile intermediate de Paysera?
Ponderea cea mai mare o reprezintă bineînțeles Euro, iar o proporție semnificativă Leva Bulgărească.
Relația economică dintre Bulgaria și România este din ce în ce mai puternică, țara noastră devenind un partener comercial esențial al Bulgariei. Ce ne puteți spune despre interesul clienților din țara vecină pentru platforma Paysera dar și despre alți parteneri din regiunea Europei Centrale și de Est?
Având în vedere faptul că Paysera este singura instituție financiară prezentă în România și Bulgaria ce oferă atât IBAN-uri locale de RON, respectiv BGN, prin parteneriate cu bănci locale din România, respectiv Bulgaria, acest pachet de cont Business gratuit cu IBAN-uri de RON și BGN este cel mai solicitat serviciul pe ambele maluri ale Dunării. Statistic, numărul de clienți Business bulgari ce au alocat IBAN de RON este mai mare decât cel români, și în același timp, numărul de clienți Business români ce își deschid cont Business Paysera și solicită IBAN de BGN crește în medie cu 10% YoY.
Unde vă vedeți peste 5 ani, ca dimensiune a business-ului, anvergura clienților și poziționarea în piață?
Obiectivul Paysera este ca în următorii ani, atunci când un antreprenor va analiza oferta bancară, contul Paysera Business și procesarea plăților prin intermediul nostru, să pună Paysera în lista scurtă de opțiuni. Suntem conștienți că soluția Paysera nu se potrivește tuturor antreprenorilor, însă prin serviciile oferite, ne dorim să impactăm piața serviciilor bancare din România în avantajul companiilor mici și mijlocii.
Ce credeți că ar trebui să facă actualul Guvern pentru a moderniza administrația, a reduce birocrația și a stimula mediul de afaceri?
Motorul unui economii este dat în special de IMM-uri, iar România este o țară cu un potențial economic însemnat în această zonă a Europei. Pentru o creștere economică sănătoasă, mediul de afaceri are nevoie în primul rând de stabilitate fiscală pe un termen cât mai lung, cât și digitalizare a serviciilor care să înlesnească comunicarea cu administrația, și raportările antreprenorilor.