Interviu cu Dr. Ing. Julien Bratu
Country Manager, Institutul Kaizen România
Companiile care au dezvoltat managementul KAIZEN™ au și un business înfloritor
În 2003 ați fondat Institutul Kaizen România, filială a Corporației Kaizen Institute Consulting Group. Cercetați, dezvoltați și publicați diferite aspecte ale Îmbunătățirii Continue, stimulându-i pe clienți să implementeze îmbunătățiri sustenabile, prin activitățile dumneavoastră de consultanță, instruire și benchmarking și îndrumându-i spre calea KAIZEN. Ce reprezintă calea KAIZEN, această metodologie sistematică de management?
Cuvântul ”Kaizen” este un cuvânt din limba japoneză. El înseamnă ”mai bine”. Deci, se referă la a îmbunătăți. Dacă mai adăugăm și ”continuu”, adică ”îmbunătățire continuă”, regăsim atât sensul modern, utilizat astăzi în management, cât și, privit ca valoare spirituală personală, perfecționarea continuă, autodepășirea. Acest concept a apărut astfel, documentat, pentru prima dată în Japonia medievală, în anul 604 e.n., în constituția promulgată de împăratul de atunci, Taishi Shōtoku.
Kaizen reprezenta, în acea vreme, obligația fiecărui cetățean japonez de a se autodepăși, pentru a contribui, oferind valoare pentru dezvoltarea societății. Acest concept a devenit ulterior un principiu de bază în Codul Samurailor al Japoniei în evul mediu. În epoca modernă, din anii 50’ ai secolului trecut, Kaizen a fost preluat ca principiu în Sistemul de Producție Toyota, creat de Taichi Ohno pentru fabricarea automobilelor. Treizeci de ani mai târziu, acest concept a fost preluat și de industriași americani, transformându-i numele în Lean Management. Pentru noi, în România, astăzi, înțelesul Kaizen este acela de evoluție continuă prin învățare și schimbare. Kaizen corespunde unei caracteristici genetice a naturii umane, și anume aceea de inovare, de cooperare pentru dezvoltare.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
17 iunie 2025: Future Energy Europe Summit, Ediția a V-a
17 iunie 2025: Gala Club Antreprenor
27 iunie 2025: Pilonii de dezvoltare ai județului Alba – mediul de afaceri, autoritățile locale, sistemul universitar și învățământul profesional dual
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
În concluzie, Calea Kaizen reprezintă o abordare sistematică și practică a dezvoltării performanței umane, deopotrivă, în plan personal, profesional și social, prin obiective și tehnici adecvate îmbunătățirii continue.
În plan individual, Calea Kaizen înseamnă a evolua de la atitudinea de victimă, a neputinței, plângăreață, la cea a rezolvatorului de probleme, a învingătorului.
Promovați îmbunătățirea continuă atât în mediul privat cât și în mediul public, prin cursuri și antrenamente de dezvoltare personală pentru a crește auto-motivarea, precum și acțiuni sociale care ajută la educarea responsabilității civice. Cât de receptive au fost companiile private și instituțiile de stat?
Am lucrat pentru dezvoltarea Sistemelor KAIZEN™ în companiile partenerilor noștri, atât private, cât și în instituții de stat. Receptivitatea acestora nu depinde de forma de proprietate, ci de nivelul de implicare al liderilor acestor organizații în adoptarea Valorilor KAIZEN™.
Desigur, mediul privat este un mediu mai competitiv. Dar, și un oraș se află în competiție cu un alt oraș. Și o țară se află în competiție cu altă țară, pentru resursele necesare bunăstării populației sale. Liderii fac diferența în receptivitate pentru Kaizen și în interesul pentru Progres.
Câte companii care activează în țara noastră și-au însușit principiile Kaizen? Ce potențial de dezvoltare aveți și în ce sectoare economice?
În 2003, când am început activitatea în România, era o singură companie care aplica Managementul KAIZEN™. În prezent, sunt zeci, dacă nu peste o sută, care, într-o măsură sau alta, aplică Tehnici KAIZEN™ cu succes. Acest tip de management, în întreaga lume, se află în dezvoltare și, precum și în România.
Există o vorbă și la noi: ”întotdeauna, e loc de mai bine”. Acum, putem traduce: ”întotdeauna, e loc și de Kaizen”. Numai că nu e suficient doar să conștientizezi o nevoie.
În acest sens, este o veche zicală în Zen (Koan) ”dacă nu înțelegi, nimic nu se schimbă, dacă înțelegi, nimic nu se schimbă”. Deci…
În ce domenii de activitate se poate aplica Managementul Kaizen și ce rezultate deosebite ați remarcat până acum?
Oriunde există oameni, luați individuali sau aflați în relații lucrative unii cu alții, se poate aplica Managementul KAIZEN™. Noi am aplicat în industrie, și nu numai în automotive, și în industria grea, constructoare de mașini, alimentară, tipografică, în energetică, în retail, în administrație publică. Rezultatele sunt semnificative: reducerea ”timpilor morți” cu 75%, dublarea productivității, reducerea costurilor pe produs cu peste 30%, creșteri ale cifrei de afaceri cu milioane și zeci de milioane euro. Interesante sunt și rezultatele din administrația publică, în Departamentele Urbanism ale unor primării, spre exemplu, reducerea timpului de emitere a Certificatului de Urbanism, de la zeci de zile, la 2 – 3 zile. De altfel, Domnul Primar Constantin Toma al Municipiului Buzău vă poate confirma că, în urma celor 5 ani de când colaborăm împreună în implementarea Managementului KAIZEN™ în Primăria Buzău, totalul cumulat al reducerilor de timp necesar prestării serviciilor primăriei a ajuns la valori colosale: peste 1000 de ani economisiți pentru cetățean. Acesta este un timp oferit de fapt cetățenilor pentru a-și desfășura viața lor, în loc să stea la cozi la ghișee.
Cum ajută comunitățile acele companii care beneficiază de Managementul Kaizen?
În primul rând, companiile care au dezvoltat Managementul KAIZEN™ au și un business înfloritor. Prin acesta, sunt un mai bun contribuabil pentru bunăstarea comunității.
De asemenea, sunt și un bun angajator prin creșterea numărului de locuri de muncă, dar și prin îmbunătățirea climatului de dezvoltare a angajaților din interiorul companiei.
Spre exemplu, partenerii noștri, compania Stabilus România, din Brașov sau Hirschmann Automotive, din Târgu Mureș, care aplică, de peste 12 ani, Managementul KAIZEN™, și-au triplat numărul de angajați și sunt membrii activi în comunitățile lor ale Programelor de Kaizen Social, de exemplu, 5S Public și Kaizen pentru Oameni și Natură.
În cât timp se poate transforma o organizație dacă aplică filozofia Kaizen?
Aplicând consecvent filozofia Kaizen, o companie evoluează ca o ființă colectivă. Așa cum spuneam și la început, această transformare reprezintă un proces de învățare, de deprindere a culturii creșterii continue a performanței în toată masa ei de personal.
Distingem 3 mari faze ale evoluției Kaizen într-o companie:
- Debutul abordării Kaizen – 1 – 3 ani de aplicare continuă
- Dezvoltarea Culturii Kaizen – 3 – 5 ani
- Maturitatea în aplicarea Culturii Kaizen – peste 5 ani de zile
Desigur, durata acestor faze diferă de la o companie la alta și depinde esențial de intensitatea Leadershipului aplicat de Top Management, de angajamentul direct al acestuia pe Calea Kaizen.
Ce echipă de traineri aveți în prezent?
Suntem 10 specialiști, din care șapte consultanți și traineri. Trebuie să precizez că, pentru a fi consultant Kaizen este nevoie de o înaltă calificare, deoarece gama de activități și domenii de lucru este foarte largă, iar prin ceea ce facem noi trebuie să oferim partenerilor nu numai cunoștințe noi, ci și rezultate concrete de creștere.
Cât durează parcurgerea unui program Kaizen susţinut continuu și care sunt costurile pentru o companie?
Așa cum spuneam și la început, un Program KAIZEN™ puternic, robust și de succes este un proces de durată, pentru că presupune schimbarea atitudinii și a comportamentelor oamenilor din companie. Primele rezultate de succes pot apărea după 3 – 6 luni. Noi lucrăm și în prezent în parteneriat cu unii clienți și de 10 – 14 ani. Costurile depind de mărimea companiei și pot fi între câteva zeci de mii de euro, până la un maxim de 200.000 de euro. Din experiența noastră de aproape 20 de ani în România, investiția se întoarce (ROI) de 5 și până la 100 de ori mai mult. Cu alte cuvinte, un euro investit în consultanța Kaizen se multiplică de 5 ori sau chiar și de 100 de ori, în funcție de implicarea Top Managementului companiei.
În 2019, ați lansat cartea „Management prin Armonie – Învățând de la natură”. Lucrarea aduce o abordare comprehensivă asupra managementului general, prin tratarea acestuia ca metodă și practică de conducere a evoluției ființei umane în armonie cu sine însăși, cu mediul social și cu natura. Cum a fost primită această lucrare?
Cartea am lansat-o la București, Cluj și Baia Mare și am tradus-o în limbile engleză și japoneză. A fost bine primită în mediul de business și universitar de la noi. În referințele făcute, a fost considerată chiar revoluționară prin sinteza realizată între management, științe și filozofie. Poate cea mai pertinentă observație a făcut-o în Kyoto, Domnul Daisaku Kadokawa, Primar al orașului Kyoto:
”Fără adoptarea Kaizen prin Armonie, în următorii ani ai acestui secol, omenirea nu va avea viitor”.
Ce sugestii / propuneți aveți pentru ca firmele cu capital românesc să fie mai incisive pe piața externă?
Sunt multe firme românești conduse de antreprenori talentați, remarcabili prin energie și inventivitate. Acestea sunt punctele tari ale antreprenorilor români, însă, gândirea business-ului pe termen lung, perseverența și eficiența nu sunt întotdeauna prezente. Aici, intervine Managementul KAIZEN™ în mod eficace, prin abordarea sistematică a realizării unei viziuni a business-ului pe termen lung, și cu eficiență practică, în acțiunile de zi cu zi pentru realizarea acestei viziuni. În plus, prin adoptarea unei Culturi Kaizen la scara întregii companii, calitățile liderilor sunt multiplicate printr-o echipă puternică, pe care și-o formează adoptând Valorile și Atitudinea Kaizen.
Cum contribuie managementul de tip Kaizen la dezvoltarea personală?
Începând cu anul 2019, am lansat public cursurile Kaizen Individual sub numele ”Management Armonic Individual – MARIND”. Motivul organizării acestora îl reprezintă răspunsul la întrebările: Dacă nu ne cunoștem pe noi înșine, putem să ne conducem propria viață? Dacă nu ne putem conduce pe noi înșine, putem să îi conducem pe ceilalți? Cred că logic, dar mai ales etic, atât în business, cât și în societate este, așa cum ne îndemna și Socrate, să învățăm mai întâi să ne cunoaștem pe noi înșine, să ne conducem în propria viață, pentru ca apoi să îi putem conduce bine și pe ceilalți. Mai întâi, leadership personal, ulterior leadership organizațional și social. Educând tinerii în această succesiune, costurile erorilor de leadership vor fi mai mici, iar eficiența socială va fi mai mare. Am instruit în Kaizen Individual echipe de Top Management sau public, peste 1000 de tineri manageri, cu rezultate foarte bune. Mulți dintre ei și-au identificat misiunea personală în viață și valorile individuale, armonizându-le cu cel profesionale.
Astfel și-au sporit încrederea în sine, performanțele și motivația în profesie.