Startup-ul AgriHub lansează o platformă online de tip marketplace de unde românii pot cumpăra fructe și legume crescute direct de micii producători locali
Doi studenți români, Eugen Iordache și Mircea Oana, au lansat platforma AgriHub.ro, un marketplace online care conectează consumatorii dornici de produse proaspete și naturale cu micii producători locali. AgriHub livrează acasă de la coșuri cu legume, verdețuri și fructe proaspete, de sezon, și până la miere, smoothie-uri și mix de legume deshidratate.
Cum / de unde ați aflat de Food & Agri Tech Challenge, inițiativa Impact Hub Bucharest și EFSE DF de susținere a antreprenorilor?
Am aflat de conferința ce a precedat evenimentul prin intermediul unei rețele sociale, iar în cadrul acesteia am reușit să identificăm mai bine nevoile din agricultură. Am obținut, astfel, o imagine mai clară asupra proiectului și ne-am înscris cu acesta la Food & Agri Tech Challenge.
În ce domeniu ați activat până acum / activați? Ce studii și specializări aveți dumneavoastră și ceilalalți fondatori / asociați?
Și eu și Oana suntem absolvenți ai unor facultăți cu profil informatic, respectiv informatic-economic. Lucrăm în domeniul IT, fiind specializați pe dezvoltare web și design de produs.
Prin ce se distinge start-up-ul dumneavoastră? Ce aduce nou? Ați avut un model / un exemplu din străinătate / statele dezvoltate?
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
24 septembrie 2024: ESG – noua moralitate de business, Ediția a II-a
26 septembrie 2024: Gala Club Antreprenor, Ediția a XVI-a
3 octombrie 2024: Viitorul afacerilor de familie în România, Ediția a II-a
15 octombrie 2024: Soluții pentru finanțarea companiilor, Ediția a III-a
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Atât în Europa, cât și în SUA, există diverse platforme ce reunesc micii producători dintr-o zonă, încurajându-i să se asocieze, iar de la această idee am plecat și noi. În ultima vreme, în contextul pandemiei au apărut numeroase inițiative asemănătoare, în special pe fondul popularizării cumpărăturilor online. Ideea nu este nouă, particularitatea noastră stă în modul de implementare și în faptul că oferim producătorilor atât o prezență în cadrul general al platformei, cât și un site propriu. Suntem foarte flexibili și adaptăm constant platforma la cerințele beneficiarilor, fie ei producători sau consumatori. În plus, ne dorim ca pe viitor să punem în legătură producătorii locali cu restaurantele, o inițiativă inexistentă în prezent la noi în țară pe platformele tip marketplace.
Cât timp a durat de la idee / proiect până la lansarea soluției / aplicației?
Ideea a apărut la începutul anului, a suferit modificări și a trecut printr-o schimbare de direcție. Astfel, prima versiune a platformei în forma actuală am lansat-o în luna mai.
Care a fost investiția necesară demarării activității? În cât timp estimați că vă recuperați investiția?
Am avut avantajul de a ne putea ocupa personal de dezvoltarea platformei web, astfel că am investit timp, nu bani. Investiția financiară a fost redusă și a acoperit în mare parte cheltuieli cu promovarea online.
Ce potențial de creștere are business-ul dumneavoastră (cifră de afaceri, profit anual, număr de angajați)? Ce strategie de dezvoltare aveți pe termen mediu și lung?
În ultimii ani, dar mai ales în viitor, afacerile din sfera comerțului online au un mare potențial de creștere, iar consumatorii sunt din ce în ce mai atrași de acest tip de cumpărături. Încercăm să ne stabilim obiective realiste, corelate cu evoluția observată. Spre exemplu, până la sfârșitul anului ne dorim să generăm 100 de comenzi săptămânal, iar în următorii 2-5 ani o cifră de 10-15 ori mai mare.
Cum ați planificat să vă atrageți clienții? Ce mijloace de promovare folosiți în prezent?
Până în prezent ne-am promovat în mediul online, inclusiv pe rețele sociale și prin intermediul canalelor media. Pe viitor ne dorim să ne apropiem de clienții noștri, să ne alăturăm grupurilor lor de interes, să stabilim o relație mai apropiată. Cea mai bună strategie de atragere a clienților, mai ales când vine vorba de sectorul alimentar, rămâne recomandarea și „gura lumii”.
Câți angajați aveți în prezent? De unde sperați să atrageți noi colegi, atunci când va fi cazul? Cum colaborați cu facultățile de Informatică?
În prezent nu avem angajați, ca fondatori ne ocupăm de întreaga funcționare a startup-ului. Pentru viitor ne dorim să atragem colegi din domenii mai puțin tehnice decât al nostru precum analiza și dezvoltarea afacerii sau marketing, pentru a crea un echilibru. Sperăm să descoperim persoane care să aibă o viziune asemănătoare în ceea ce privește scopul afacerii: expunerea micilor producători locali. Colaborăm indirect cu facultățile de informatică în sensul că avem prieteni și foști colegi care studiază în cadrul lor, cu care lucrăm atunci când avem nevoie de ajutor.
Cum apreciaţi condiţiile oferite investitorilor locali şi străini de către administraţiile locale şi de către Executiv?
Nu am analizat amănunțit oportunitățile de atragere a investițiilor, ideea de afacere fiind încă în faza de testare a pieței și a viabilității pe termen mediu. Știm că există oportunități, în special pentru tineri sau studenți, inclusiv fonduri nerambursabile. Cu siguranță vom lua în considerare orice propunere sau oportunitate, mai ales în faza în care ne vom lărgi activitatea spre deservirea restaurantelor, acțiune ce va necesita investiții consistente.
Cu ce consultanți (avocați, consilieri în proprietate intelectuală, contabili, evaluatori, consultanți fiscali, specialiști în proiecte cu fonduri europene, experți în resurse umane, etc.) colaborați?
Până acum, pe cei mai importanți consultanți i-am cunoscut prin intermediul programului Food & Agri Tech Challenge, care ne-a pus în contact cu profesioniști din domeniul financiar, legal, agri, PR și ne-a oferit workshop-uri pe teme precum managementul timpului sau vânzări. Ne-au ajutat foarte mult Irina Ianculescu (Marketing as a Habit), Irina Popescu (Positive Projects) și Anca Bărbulescu (Goya PR). În plus, am avut parte de sfaturile și îndrumarea mentorilor din cadrul programului, antreprenori de succes din domeniu care ne-au fost alături jumătate de an.
Ce impact credeți că va avea această Pandemie asupra business-ului dumneavoastră, având în vedere o comprimare / reducere a consumului, un număr ridicat de insolvențe, o creștere a șomajului, etc., așa cum anunță majoritatea instituțiilor de profil și analiștii economici?
Din fericire, contextul epidemiologic actual reprezintă o mare oportunitate pentru afacerile online, cum este AgriHub, aducând mai degrabă beneficii decât dezavantaje: oamenii, din dorința de a reduce interacțiunea, optează mai des pentru magazinele virtuale, căutând totodată să sprijine economia locală, prin susținerea producătorilor autohtoni. Bineînțeles, pandemia aduce și amenințări, chiar și afacerilor online, căci puterea de cumpărare scade pe fondul crizei.
Despre AgriHub
AgriHub un produs software dedicat atât producătorilor locali, cât și consumatorilor finali, și pune de dispoziție un spațiu virtual de întâlnire a cererii cu oferta de produse alimentare proaspete și naturale.
Pentru fermieri, AgriHub e o soluție de e-commerce care le pune la dispoziție un spațiu virtual unde își pot afișa produsele și gestiona comenzile. În prezent, listarea în platformă este gratuită, iar obiectivul AgriHub este să ajungă la câteva mii de kilograme de produse din agricultura locală comandate și sute de clienți care să comande săptămânal.
AgriHub este unul dintre cele 8 proiecte din programul de pre-accelerare Food & Agri Tech Challenge lansat la începutul acestui an de Impact Hub Bucharest și EFSE DF, care se va încheia în iulie odată cu prezentarea proiectelor în fața publicului, a juriului, a investitorilor și specialiștilor din domeniu.