vineri, 27 iunie, 2025

Interviu cu Ana Maria Coman, CEO și Cofondator, Caractero Stil: Suntem o marcă românească, așa că este firesc să facem producția local

Evenimente Club Antreprenor

Redacția
Redacțiahttps://www.clubantreprenor.ro/
Club Antreprenor dezvoltă cultura antreprenorială care se evidențiază prin varietatea activităților sale, inclusiv site-ul, revista și evenimentele de business.

Interviu cu Ana Maria Coman

CEO și Cofondator, Caractero Stil

Suntem o marcă românească, așa că este firesc să facem producția local

Ați lansat brandul Etic Lady’s Fashion în anul 1999, când erați studentă la ASE. Ce obiective aveați la început?

Povestea mea ca antreprenor a început în copilărie, atunci când aveam magazine acasă, acolo unde cumpărătorii erau cunoscuții și prietenii care ne vizitau, iar moneda de schimb erau bancnotele din jocul Monopoly. Mai târziu, în liceu, am fost reprezentant al unei firme de cosmetice și vindeam produse familiei, prietenilor, vecinilor și colegilor. A fost o modalitate foarte bună prin care mi-am suplimentat banii de buzunar și care m-a ajutat să înțeleg ce înseamnă să ai o mică afacere a ta, chiar dacă la un nivel incipient, departe de o afacere adevărată. Fiind pasionată de cifre și de comerț, am ales ca după terminarea liceului să urmez o facultate cu profil economic, în cadrul ASE.

Ideea de a deschide un magazin de haine mi-a venit din pasiunea pe care o aveam, ca multe alte adolescente, pentru modă și dorința de a găsi mai uşor ținute în tendințe, la prețuri atractive. În 1999, erau mult mai puține magazine cu articole vestimentare comparativ cu ce găsim acum pe piaţă, erau mai puţine mărci de haine, nu era varietate, astfel că alegerile erau limitate. Mi-am dat seama că o afacere cu articole vestimentare de calitate, care să fie în linie cu trendurile din modă și care să fie disponibile la un preț corect are un potențial de creștere foarte bun. Așa că, alături de partenerul meu de atunci și de acum, Costin Strîmbeanu, am deschis primul nostru magazin într-un spaţiu de 10 metri pătraţi din cadrul pieţei Big Berceni, cu o investiţie iniţială de câteva mii de euro, fondurile fiind ale noastre, ale mele și ale lui Costin.

Dacă la început principalii clienți eram eu și prietenele mele, cunoscuții noștri și așa mai departe, ulterior am reușit să atragem doamne și domnișoare care aveau nevoie de ținute pentru facultate sau birou, fiind specializați mai ales în oferirea unor articole vestimentare office.

Cum este organizată în prezent compania Caractero Stil?

Eu mă ocup de coordonarea a tot ceea ce ţine de design şi de dezvoltarea afacerii, în timp ce Costin este responsabil cu partea administrativă. Funcţionăm astfel chiar de la începutul business-ului şi este cu siguranță o formulă de succes, dat fiind că și acum, 25 de ani mai târziu, avem rezultate foarte bune împreună şi lucrăm la fel de bine.

În ceea ce privește organizarea companiei, încă de la început, serviciile de producție au fost externalizate. Pe partea de design și tipare deținem o echipă specializată care se ocupă și de alegerea și importul țesăturilor și materialelor din țări precum Italia, Grecia și Bulgaria. Tot procesul care ține de alegerea liniei pentru colecții și de alegerea materialelor este atent supravegheat de mine. Sunt mereu în mijlocul echipei și stabilim direcțiile împreună.

Pe partea de producție, am apelat în cea mai mare parte încă de la început și continuăm şi în prezent parteneriatul cu zeci de fabrici românești din București, Focșani, Ploiești și Pitești. Suntem o marcă românească, așa că este firesc să facem producția local. În plus, hainele noastre sunt produse mai sustenabil, pentru că nu este necesar să le transportăm de la distanțe considerabile, amprenta de carbon fiind astfel redusă. În plus, pot să ajung astfel mult mai des chiar eu însămi la fabrici, astfel încât să mă asigur că produsele Etic sunt confecționate la cele mai bune standarde pentru clientele noastre.

Unde aveți magazine? Intenționați să vă extindeți?

Așa cum spuneam, primul magazin Etic a fost deschis în 1999, în complexul comercial Big Berceni, după care am mai deschis un magazin în Pavilionul H din zona Herăstrău (unde funcţionează acum o berărie). Următorul magazin a fost în Cocor, a urmat Unirea Shopping Center, iar ulterior am deschis magazine în galerii şi centre comerciale atât în București, cât şi în ţară.

În prezent, operăm 6 magazine şi un outlet în București, un magazin în Craiova şi unul în Constanţa, alături de magazinul online care funcționează pe etic.ro.

Vom continua extinderea în măsura în care vom apărea noi oportunităţi în piaţă. În prezent, ne dorim să creştem vânzările magazinului online, un canal cu un potenţial foarte mare de creştere.

Cum merg vânzările online, prin site-ul https://www.etic.ro/?

Vânzările pe etic.ro merg foarte bine, ne bucurăm că avem cliente din magazinele fizice care ne vizitează şi în online dar şi că reuşim să ajungem la cliente noi, inclusiv din alte ţări. Începem să ne formăm o clientelă loială şi pe acest canal, care ne urmăreşte în Social Media, ne citeşte newsletterele, ştie când intră colecţiile noi, dar şi când avem reduceri, astfel încât să poată achiziţiona produsele pe care şi le doreşte la momentul potrivit şi la cel mai bun cost.

Ce echipă de vânzări aveți în prezent? Cât de greu este să recrutezi și să formezi un bun om de vânzări?

Echipa de vânzări din magazinele noastre însumează peste 70 de persoane, iar multe dintre acestea sunt alături de noi de foarte multă vreme. Succesul de care ne bucurăm nu ar fi posibil fără echipa care se află zi de zi alături de clientele noastre, pe care au ajuns să le cunoască, să le consilieze şi să le ofere articolele vestimentare cele mai potrivite pentru ele, astfel că magazinele Etic au o bază de cliente fidele de foarte mulţi ani. Aş vrea să mulţumesc echipei pentru implicarea şi dedicarea de care dă dovadă zi de zi.

Referitor la recrutare, îmi place să mă implic direct în alegerea echipei de vânzări, mai ales că am un profil pe care-l urmăresc pentru că ştiu ce se potriveşte brandului Etic din punct de vedere al competenţelor. Procesul de a găsi oameni valoroşi este uneori mai dificil, de aceea sunt fericită că am angajaţi cu o vechime considerabilă care mă ajută şi cu procesul de formare al celor noi veniţi. Avem obiective şi cerinţe clare de la început şi în acelaşi timp oferim salarii competitive şi bonusuri, pentru că vrem să avem angajaţi mulţumiţi de locul lor de muncă şi care să întâmpine clientele cu un zâmbet sincer în fiecare zi.

Cum vă protejați mărcile?

Marca noastră este înregistrată local la OSIM şi la organismele specifice de la nivel european. De asemenea, lucrăm şi cu o echipă de avocaţi care ne consiliază oricând avem nevoie pe tot ceea ce este legat de proprietatea intelectuală a mărcii noastre.

Vindeți haine pentru femei. De asemenea, vindeți accesorii – căciuli, curele, eșarfe, genți etc. Pe ce materiale vă axați? Care sunt cele mai solicitate produse?

Dacă inițial clientele noastre veneau într-un magazin Etic în special pentru că la noi găseau ținute office în tendințe, bine făcute și la prețuri foarte bune, încet, încet am început să oferim articole vestimentare pentru orice moment al zilei. În prezent avem colecții dedicate ținutelor de seară sau special create pentru sărbători, oferim accesorii diverse – genți, curele, eșarfe, căciuli, ținute din denim sau chiar haine de blană. Toate articolele vestimentare oferite de noi sunt solicitate, deoarece clientele noastre vin la Etic tocmai pentru că ştiu că aici găsesc o diversitate de produse pentru ocazii şi momente diferite, iar noi le oferim ceea ce au nevoie.

În ceea ce privește materialele, ne orientăm din ce în ce mai mult către produse din materiale naturale, de calitate, care să fie prietenoase cu pielea clientelor, precum bumbacul și mătasea şi care oferă cel mai bun confort termic vara, precum inul şi vâscoza sau căldură iarna, precum lâna şi caşmirul, fiind în acelaşi timp comode şi practice. Pe cât posibil, chiar dacă produsele noastre nu sunt toate 100% din materiale naturale, încercăm să fie astfel într-un procent cât mai mare.

Cum apreciați competiția / concurența în sectorul de piață în care vă desfășurați activitatea?

Sectorul fashion este unul extrem de competitiv, prin diversitatea mărcilor existente pe piaţă şi a faptului că apar mereu producători noi, ce intră acum mult mai uşor pe piaţă mai ales pe canalele din mediul online. Este o competiţie acerbă, este adevărat, însă marca Etic este construită în peste 25 de ani, are locul ei pe piaţă şi o bază de cliente fidele care ştiu că noi le vom oferi întotdeauna articole vestimentare de calitate, în tendinţe, produse local şi la un preț competitiv pentru calitatea pe care o oferă.

Ce strategie de dezvoltare aveți pe termen mediu, 2-3 ani?

Vom continua să fim alături de clientele noastre ca şi până acum, concentrându-ne pe ceea ce ştim să facem mai bine, continuând cu o strategie moderată de dezvoltare care să ne permită să creştem sănătos şi să ne bucurăm de business-ul Etic şi de ceea ce facem, zi de zi.

Urmărește-ne:
- Abonează-te la revista de business Club Antreprenor -ABONAMENT CLUB ANTREPRENOR 12 luni

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- Advertisement -Transavia SA Fragedo

Ultimele Știri

eLog intră pe piața din România cu un nou spațiu de depozitare și birouri în CTPark Bucharest North

CTP consolidează hub-ul logistic din București cu un nou client internațional în sectorul ambalajelor pentru retail CTP, cel...
- Advertisement -TermeneRO Informații firme Verifică asociații și administratorii oricărei companii
- Advertisement -Ziarul Pozitiv RO
- Advertisement -Abonament anual 12 luni la Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -Evenimente business afaceri 2025 Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -oferta publicare articole copywriting content marketing online SEO Club Antreprenor Ziarul Pozitiv

Mai multe articole ca acesta

- Abonează-te la revista de business Club Antreprenor -ABONAMENT 12 luni Club Antreprenor