vineri, 14 februarie, 2025

Interviu cu Dorin Andreica, Managing Partner, Soft Net Consulting: Contribuim activ la transformarea digitală a IMM-urilor

Evenimente Club Antreprenor

Redacția
Redacțiahttps://www.clubantreprenor.ro/
Club Antreprenor dezvoltă cultura antreprenorială care se evidențiază prin varietatea activităților sale, inclusiv site-ul, revista și evenimentele de business.

Interviu cu Dorin Andreica

Managing Partner, Soft Net Consulting

Contribuim activ la transformarea digitală a IMM-urilor

 

Digitalizarea IMM-urilor are potențialul de a aduce o reală creștere economică în România, prin reducerea costurilor de operare, creșterea profitabilității și a eficienței operaționale, accesul la piețele globale, inovare sau îmbunătățirea relației cu clienții. Cum vine Soft Net Consulting în sprijinul IMM-urilor?

Cu siguranță, digitalizarea ajută IMM-urile să devină mai eficiente și poate fi un motor puternic de dezvoltare pentru acestea. În ultimul an, am întâlnit diverse companii care căutau să își gestioneze mai bine procesele și să aibă un control mai bun al costurilor, pentru a-și menține avantajul competitiv pe piețele externe dat de pretul mai mic al produselor si serviciilor. De-a lungul anilor, am realizat peste 1000 de proiecte de digitalizare pentru IMM-uri și am observat cum unii au reușit să folosească tehnologia ca motor de dezvoltare, detașându-se de concurență. Alții, însă, în cadrul procesului de digitalizare, au încercat doar să copieze, fără a se concentra pe beneficiile care ar trebui să le obtină, iar alții au regresat, nefiind capabili să mobilizeze organizația în acest demers.
Este esențial ca procesul de digitalizare să fie privit prin prisma indicatorilor de rentabilitate și profitabilitate, deoarece aici se poate observa impactul digitalizarii și se poate măsura mai ușor randamentul investiției.
Antreprenorii și managerii trebuie să conștientizeze toate fațetele unui proiect de digitalizare. Am subliniat întotdeauna importanța organizării proceselor și pregătirii oamenilor înainte de a începe procesul de digitalizare, tehnologia fiind elementul care completează întregul ecosistem. Soft Net Consulting și-a asumat, în cei 25 de ani de activitate, rolul educațional, ajutând în primul rând IMM-urile să înțeleagă cum pot folosi tehnologia pentru eficientizarea și dezvoltarea afacerilor. Am căutat permanent să oferim IMM-urilor cele mai bune și moderne tehnologii, adaptate nivelului lor de dezvoltare, și să creștem împreună, deoarece activitatea noastră presupune parteneriate pe termen lung.

Cum va schimba procesul de digitalizare atitudinea antreprenorilor și activitatea companiilor pe care le conduc?

Nu cred că atitudinea majorității antreprenorilor se va schimba semnificativ pe termen scurt. O abordare diferită va apărea probabil odată cu schimbul de generații, când noile generații de antreprenori vor pune un mare accent pe tehnologie și avantajele digitalizării. În prezent, abundența de informații despre digitalizare tinde să genereze mai multă teamă și reticență. Acest lucru este amplificat de creșterea constantă a costurilor asociate cu implementarea soluțiilor digitale. Un exemplu elocvent este lipsa de interes în aplicarea la programele de digitalizare disponibile în anumite regiuni.

Pe de altă parte, noi, cei din industrie, avem responsabilitatea de a educa și de a sprijini antreprenorii să înțeleagă cum aceste investiții le pot aduce profituri suplimentare. Totodată, este esențial să îi ajutăm să își pregătească proiectele de digitalizare în mod corespunzător. Când vorbesc despre pregătire, mă refer la mai multe aspecte critice: alocarea unor bugete adecvate pentru a susține proiectele de digitalizare, formarea unei echipe interne competente care să gestioneze implementarea și, nu în ultimul rând, clarificarea și optimizarea proceselor de business înainte de începerea propriu-zisă a digitalizării.

O companie care trece printr-un proces de digitalizare ar trebui să aibă o creștere semnificativă a eficienței operaționale. Aceasta va funcționa cu o viteză de lucru mai mare, va consuma mai puține resurse și va optimiza toate aspectele activității sale. Digitalizarea nu schimbă doar modul în care compania interacționează la nivel intern, ci, cel mai important, redefinește felul în care aceasta se raportează la piață și la clienții săi. Acest nou nivel de agilitate și flexibilitate le permite companiilor să răspundă mai rapid la schimbările din piață, oferindu-le un avantaj competitiv considerabil.

Care sunt verticale de business pe care vă axați? Către ce industrii vă adresați?

Deși specializarea este esențială în activitatea noastră, abordarea unei liste mai largi de industrii, precum producția, distribuția, transporturile, construcțiile sau agricultura, ne-a permis să optimizăm considerabil și procesele suport ale companiilor în care am implementat proiecte de digitalizare. Această diversitate ne-a oferit un avantaj competitiv, deoarece experiența acumulată într-o industrie poate fi aplicată cu succes în altele. De exemplu, digitalizarea unei companii de transport ne oferă un know-how valoros pentru organizarea și digitalizarea transportului în cadrul unei companii de distribuție sau producție, sau pentru gestionarea flotei de utilaje în sectorul construcțiilor.

Proiectele noastre au, în general, o abordare exhaustivă și integrată, acoperind toate procesele unei companii. Implementăm arhitecturi complexe care includ soluții de tip CRM/SFA, ERP, WMS, TMS, BI, etc., de obicei implementate în infrastructura cloud. Această strategie integrată nu doar că eficientizează operațiunile, dar asigură și o flexibilitate ridicată și adaptabilitate la nevoile în continuă schimbare ale clienților noștri.

Care au fost proiectele cele mai importante pe care le-ați finalizat în ultimii ani?

În ultimii doi ani, am derulat câteva proiecte foarte interesante, în care am inovat considerabil.

În industria transporturilor, am realizat un proiect de integrare completă a operațiunilor, incluzând șoferii, managementul flotei, departamentele resurse umane și contabil, colectând datele în mod integrat și oferind un nivel ridicat de fidelitate în calcularea rentabilității pe fiecare cursă de expediție. În departamentul operațional, am implementat un instrument de optimizare a rutelor, cu antecalculul costurilor, bazat pe cheltuielile de exploatare a camioanelor, la care se adaugă taxele de drum și prețul combustibilului din platforme specializate. Astfel, am optimizat costul de execuție a comenzilor încă din faza de planificare.

În industria alimentară, am implementat un proiect în care am integrat fluxul comercial, producție, depozite și livrări cu cel financiar și contabil, oferind la sfârșitul fiecărei luni un calcul automat al costului efectiv al semifabricatelor și produselor finite, permițând o analiză detaliată în business intelligence. În producție, procesul începe cu planificarea bazată pe prognoza de vânzări, urmărim trasabilitatea produselor prin sisteme de scanare și integrand cântarele de proces. În livrări, am aplicat cu succes lecțiile învățate din transporturi, implementând planificarea rutelor de livrare pentru a optimiza încărcarea mașinilor.

Agricultura și viticultura sunt industriile mele de suflet, poate pentru că m-am născut și am crescut la țară, ambii părinți activând într-o cooperativă agricolă de producție (CAP). Am investit mult timp și resurse în dezvoltarea unei verticale dedicate pentru agricultură și viticultură, iar astăzi cred că oferim cea mai bună soluție integrată pentru industria viticolă din România. Avem în portofoliu trei dintre primii cinci producători de vin din țară. În acest domeniu, acoperim întregul proces viticol, gestionând provocările legate de planificarea lucrărilor, dar, cel mai important, calculăm costul strugurilor, apoi gestionăm întregul proces de vinificație pe tancuri și baricuri până la îmbuteliere. În plus, oferim integrarea cu fluxul comercial, gestiunea depozitelor, financiar și contabilitate.

Ce tehnologii și echipamente folosesc experții Soft Net Consulting în activitatea de zi cu zi?

Ca integrator, ai avantajul de a prelua și integra în arhitectura soluțiilor oferite o gamă largă de aplicații și echipamente, încercând să oferi cele mai bune soluții existente, evident ținând cont de segmentul de piață căruia te adresezi. Ai o mai mare libertate în alegerea tehnologiilor, dar acest lucru vine la pachet cu un efort considerabil de cercetare și asimilare a noilor tehnologii. În primul rând, colegii mei sunt buni cunoscători ai proceselor de business, peste care se suprapun cunoștințele tehnice, ne bazam în special pe tehnologiile Microsoft.

Ce industrii / domenii au potențial de creștere, în sensul că vor avea nevoie de serviciile dumneavoastră?

Creșterea costurilor din ultima perioadă pune o presiune foarte mare cu precădere pe companiile din producție și construcții, forțându-le să facă eforturi de eficientizare. Acest lucru ne face să credem că acestea vor fi printre cele mai active în adoptarea soluțiilor digitale. De asemenea, tot mai multe companii locale de stat fac eforturi pentru digitalizarea proceselor, iar în acest domeniu avem o experiență solidă, cu implementări de succes la companii de apă și salubritate.

Ce strategie aveți pentru atragerea altor clienți?

Suntem o companie care a pus în permanență accent pe dezvoltare, și asta încercăm să facem și în viitor. Ne dorim să extindem portofoliul de produse cu câteva soluții inovative, ajungând astfel și la alte segmente de clienți. Proiectele realizate de noi presupun o bună cunoaștere a nevoilor clienților, o diagnoză corectă și o bună conectare cu echipa acestora, motiv pentru care dorința noastră este de a accentua interacțiunea directă cu piața, într-un mod personalizat pentru fiecare companie.

Ce așteptări aveți din partea instituțiilor locale și centrale în privința procesului de digitalizare, ținând cont de cum au mers lucrurile până acum și de investițiile planificate în PNRR?

Am fost învățat să nu aștept de la alții, în plus cred că administrația publică post-decembristă este încă tânără pentru a putea spune că a dobândit maturitatea necesară pentru a oferi claritate și o perspectivă ușor de observat. Ca să nu mai vorbim de obligația ei de a acționa constant în interesul cetățenilor. Totuși, din punct de vedere digital, studiile UE arată că gradul de digitalizare din administrația publică este mai ridicat decât cel al IMM-urilor.

În ceea ce privește apelul DIGI-IMM prin PNRR, eu cred că din cele 7.500 de companii care au aplicat, puțin peste 50% vor contracta efectiv fonduri, și nu pentru că nu există bani, ci din cauza proiectelor slab fundamentate. În plus, la apelurile regionale, interesul este foarte scăzut; de obicei, aceste apeluri se închid fără ca un număr suficient de proiecte să fie depuse pentru a consuma bugetul disponibil ceea ce mă duce la ideea că antreprenorii trebuie să-și schimbe atitudinea în primul rând. Apoi cred că se va vedea asta în modul cum acționează mediul politic.

Urmărește-ne:
- Abonează-te la revista de business Club Antreprenor -ABONAMENT CLUB ANTREPRENOR 12 luni

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- Advertisement -Advertising Club Antreprenor

Ultimele Știri

Cupa Teleferic 2025: Cine sunt campionii competiției de schi alpin din Poiana Brașov

Cine sunt schiorii care au câștigat Cupa Teleferic Competiția „Cupa Teleferic la schi alpin”, ajunsă astăzi la cea de-a VII-a...
- Advertisement -TermeneRO Informații firme Verifică asociații și administratorii oricărei companii
- Advertisement -Ziarul Pozitiv RO
- Advertisement -Abonament anual 12 luni la Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -Evenimente business afaceri 2025 Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -oferta publicare articole copywriting content marketing online SEO Club Antreprenor Ziarul Pozitiv

Mai multe articole ca acesta

- Abonează-te la revista de business Club Antreprenor -ABONAMENT 12 luni Club Antreprenor