vineri, 27 iunie, 2025

Interviu cu Alexandru Ciuncan, Președinte & Director General, UNSAR: Educația financiară reprezintă unul dintre pilonii strategici pentru UNSAR

Evenimente Club Antreprenor

Redacția
Redacțiahttps://www.clubantreprenor.ro/
Club Antreprenor dezvoltă cultura antreprenorială care se evidențiază prin varietatea activităților sale, inclusiv site-ul, revista și evenimentele de business.

Interviu cu Alexandru Ciuncan

Președinte & Director General, UNSAR – Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România

Educația financiară reprezintă unul dintre
pilonii strategici pentru UNSAR

UNSAR – Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România a fost constituită în anul 1994, la inițiativa unui grup de 13 companii de asigurare și reasigurare. Cum apreciați evoluția industriei de asigurări și a profesioniștilor care lucrează în acest sector strategic, în 30 de ani? 

Așa este, anul acesta se împlinesc 30 de ani de istorie vie a asigurărilor din România. 30 de ani în care România, dar și industria noastră, s-au schimbat profund. Dar pentru a înțelege mai bine ce a însemnat acest drum, structurez câteva informații esențiale, în cele ce urmează.

România în 1994

  • De abia învățam ce înseamnă economia de piață
  • PIB: 30 mld. USD
  • PIB/locuitor: 1.323 USD
  • Speranța de viață: 70 ani
  • Inflație: 137%
  • Salariu mediu net: 111 USD
Acum


–  Suntem Membri ai Uniunii Europene și ai NATO

  • PIB: 345 mld. USD 
  • PIB/locuitor:  20.000 USD
  • Speranța de viață: 76.5 ani, 
  • Inflație: 10.4%
  • Salariu mediu net: 1.100 USD
Industria de asigurări în 1994:  

  • PBS: 150 mil. USD
  • Penetrare în PIB: 0,5%
  • Densitate asigurări: 6 USD
Industria de asigurări acum:

  • PBS  2023: 4.5 mld. USD
  • Penetrare în PIB: 1.35%
  • Densitate asigurări: 220 EUR 

 

Ca o concluzie a celor de mai sus, dacă ne raportăm la industria de asigurări și ne uităm strict la primele brute subscrise – acestea au crescut de 30 de ori din 1994, de 4 ori din 2004 și de 2 ori din 2014.

Cu siguranță, #OAMENIIdinAsigurari au contribuit la aceste rezultate, iar eforturile și implicarea lor au avut un cuvânt important de spus în parcurgerea acestui drum – către o Românie mai asigurată. 

Cum a fost afectată industria asigurărilor de ultimele insolvențe / falimente ale unor societăți de asigurări care s-au axat pe polițele RCA? Există bani suficienți la Fondul de Garantare a Asiguraților pentru a-i despăgubi pe cei afectați?

Deși piața de asigurări din România a trecut în ultimii ani prin cea mai complicată perioadă din ultima decadă, companiile de asigurări serioase, active pe piață,  și #OAMENIIdinAsigurari, au continuat să dovedească că industria, indiferent de situație și de provocări, rămâne alături de clienți – pentru a le oferi sprijinul necesar în cazul unor situații neprevăzute. O demonstrează cifrele, având în vedere că, în fiecare zi a anului 2023, companiile de asigurări au plătit despăgubiri de circa 5,2 milioane euro. 

Desigur, plătim prețul falimentelor recente, un preț cuantificat atât monetar prin contribuții la Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA) de până la 7%, cât și în termeni de imagine și încredere a consumatorilor, unde avem mult de lucru. FGA, instituție care are ca scop protejarea creditorilor de asigurări de consecințele insolvenței unui asigurător – intervenind în locul companiei de asigurări aflată în insolvabilitate pentru protejarea drepturilor creditorilor de asigurare respectiv asigurați și/sau terțe persoane prejudiciate, după caz – vă poate oferi detalii suplimentare asupra activității sale. 

În ultimii ani, tot mai multe companii și persoane fizice au apelat la asigurările de sănătate. Ce potențial de creștere are acest segment, ținând cont de nivelul la care suntem acum și de nivelul statelor mature?

Așa este. Din ce în ce mai mulți români sunt protejați de o asigurare voluntară de sănătate, având, astfel, acces mai rapid la servicii medicale de calitate. Concret, la sfârșitul trimestrului I al acestui an, aproape 800.000 de români erau protejați de o astfel de poliță, cu aproximativ 20% mai mult față de perioada similară a anului anterior.

Această preocupare a românilor pentru bunăstare se reflectă și în cea mai recentă ediție a Barometrului UNSAR – IRES. Conform acestuia, 6 din 10 români se așteaptă ca nivelul lor de bunăstare să crească anul acesta, iar 2 din 10 participanți la cercetarea sociologică spun că se așteaptă ca bunăstarea lor individuală să rămână la fel.

Desigur, în continuare vorbim de un potențial mare de dezvoltare pe acest segment, având în vedere că datele publicate de Comisia Europeană ne arată că 47% dintre europeni dețin o asigurare de sănătate sau de accident. 

Cum au evoluat cerințele clienților și complexitatea solicitărilor acestora? 

Această evoluție a nevoilor clienților are cumva o strânsă legătură și cu modul în care românii pot avea acces la servicii și produse de asigurare, în contextul dezvoltării soluțiilor digitalizate de vânzare a polițelor și soluționare a daunelor. Iar percepția românilor cu privire la calitatea serviciilor digitalizate oferite de către companiile de asigurări ne confirmă faptul că suntem pe drumul cel bun. 

De exemplu, conform celor mai recente date din Eurobarometrul Comisiei Europene, românii consideră că procesul cu daunele este mult mai ușor de parcurs datorită digitalizării proceselor – 29% vs. 19% la nivel european.

Care au fost polițele de asigurări cele mai accesate de către clienți, în primul semestru din acest an?

Conform celor mai noi date publicate de Autoritatea de Supraveghere Financiară, valoarea primelor brute subscrise pe piața asigurărilor din România a depășit 5,5 miliarde lei în trimestrul I 2024, în creștere cu 3,2% față de perioada similară a anului anterior.

Iar această dinamică pozitivă a fost susținută de creșterea ambelor segmente de asigurări – asigurări generale și asigurări de viață. Iar dacă ne uităm mai în detaliu, aflăm că o influență semnificativă asupra creșterii  activității de preluare în asigurare a riscurilor, pe plan local, a avut-o categoria asigurărilor dedicate acoperirii riscurilor de incendiu și calamități naturale, atât pentru persoanele fizice, cât și cele juridice. La această categorie se mai adaugă asigurările de sănătate, cele auto facultative CASCO, dar și asigurările  de viață tradiționale (însemnând cele exclusiv cu componentă de protecție).

Pe ce segmente de asigurări estimați că urmează o dinamică sporită, în următoarea perioadă?

Având în vedere cele mai recente evenimente care au afectat mai multe zone ale țării, furtuni, inundații, vijelii etc., putem să ne așteptăm la un interes în creștere privind achiziția unor produse de asigurare dedicate bunurilor și proprietăților deținute atât de persoanele fizice, cât și cele juridice. 

Cu doar 23% dintre locuințe asigurate printr-o poliță obligatorie PAD și 16% dintre companii protejate printr-o asigurare de bunuri și proprietăți, dar cu un interes în creștere pentru asigurarea riscurilor la care sunt expuse patrimoniul și activitățile economice ale românilor – ne dorim să ajungem să avem un mediu antreprenorial mai bine pregătit în fața neprevăzutului și, în final, o societate mai rezilientă în fața provocărilor. 

Cum caracterizați nivelul concurenței în industria de asigurări?

Pe piața asigurărilor din România, la finalul primului trimestru al acestui an, erau autorizate de către Autoritatea de Supraveghere Financiară să desfășoare activitate 25 de societăți, iar 15 sucursale derulau activitate în baza dreptului de stabilire (Freedom of Establishment).

Principala provocare la nivel de piață este să ajungem la cât mai mulți români cu informații utile pentru a crește nivelul de conștientizare cu privire la impactul negativ al producerii unui risc în bugetul personal/ al familiei/ al afacerii și al importanței existenței unor soluții de asigurare în baza cărora companiile de asigurări să poată oferi sprijinul financiar necesar traversării unor asemenea situații neprevăzute mult mai ușor. 

Cu titlu de exemplu, deși gradul de cuprindere în asigurare al locuințelor și al companiilor din România este unul redus, companiile de asigurări despăgubesc zilnic aproape 100 de cazuri de daune la locuințe și 70 de cazuri de daune în baza asigurărilor dedicate companiilor. 

UNSAR este implicată activ în campanii de informare și de educare a consumatorilor. Ce considerați că ar trebui făcut în piața de asigurări pentru a crește protecția financiară a companiilor, persoanelor fizice și a instituțiilor publice?

Educația financiară reprezintă unul dintre pilonii strategici pentru UNSAR, iar în ultimii ani am făcut eforturi susținute în această zonă. Pe scurt, acesta este unul dintre obiectivele activității noastre la UNSAR, care implică un efort constant și permanent. 

În primul rând, cred că este important să pornim de la percepția românilor și nivelul acestora de informare. Dacă ne uităm la rezultatele studiilor pe care le realizăm alături de IRES, 51% dintre români spun că sunt foarte bine și bine informați pe subiectul asigurărilor, în general, însă achiziționarea de asigurări este în continuare la un nivel redus față de media europeană.

Sunt cifre care ne îndeamnă, însă, să fim optimiști prin confirmarea faptului că nevoia românilor de protecție financiară este din ce în ce mai evidentă, iar interesul acestora cu privire la soluțiile de protecție oferite de asigurări este în creștere. De aceea, vom continua cu toate demersurile de informare și de conștientizare asupra beneficiilor oferite de asigurările de locuințe, de sănătate, de viață adresate familiilor, cât și antreprenorilor, managerilor care vor să își știe compania și angajații în siguranță. 

Iar în acest context, în perioada imediat următoare, vom lansa o nouă ediție a campaniei #BusinessSOS IV  – adresată antreprenorilor, dar și viitorilor antreprenori care doresc să devină mai responsabili atât față de business-ul lor, dar și față de toți oamenii care depind de acesta. 

Desigur, în continuare, sunt necesare eforturi comune și susținute la nivelul industriei de asigurări și al autorităților pentru educarea populației despre beneficiile și rolul asigurărilor pentru o Românie cât mai bine asigurată. 

Urmărește-ne:
- Abonează-te la revista de business Club Antreprenor -ABONAMENT CLUB ANTREPRENOR 12 luni

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- Advertisement -Transavia SA Fragedo

Ultimele Știri

SIMAVI, companie românească de top în soluții IT și transformare digitală, susține conferința „Pilonii de dezvoltare ai județului Alba” ca partener dedicat inovării în...

Software Imagination & Vision (SIMAVI), companie românească de tehnologie cu expertiză în soluții digitale pentru administrație, educație și mediul...
- Advertisement -TermeneRO Informații firme Verifică asociații și administratorii oricărei companii
- Advertisement -Ziarul Pozitiv RO
- Advertisement -Abonament anual 12 luni la Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -Evenimente business afaceri 2025 Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -oferta publicare articole copywriting content marketing online SEO Club Antreprenor Ziarul Pozitiv

Mai multe articole ca acesta

- Abonează-te la revista de business Club Antreprenor -ABONAMENT 12 luni Club Antreprenor