Interviu cu Ing. Alin Constantinescu
Director General, Lemacons
Susținem dezvoltarea durabilă
a infrastructurii din România
Specializată în execuția lucrărilor de construcție a drumurilor, autostrăzilor și podurilor, lucrări de canalizare și alimentare cu apă, construcții rezidențiale și nerezidențiale și instalațiile aferente, lucrări hidrotehnice, compania Lemacons s-a impus ca unul dintre cei mai serioși și inovativi constructori din județul Galați. Care au fost cele mai reprezentative proiecte / lucrări finalizate în ultimii ani?
În ultimii ani Lemacons a derulat proiecte reprezentative în domeniul energiei regenerabile, cu accent pe infrastructura pentru centrale eoliene, susținând astfel tranziția către un sistem energetic sustenabil.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
16 octombrie 2024: Forumul de management și reciclare a deșeurilor – Ediția a V-a
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Printre cele mai importante lucrări finalizate se numără:
- Centrala eoliană din comuna Pechea, județul Galați (2023) – realizată pentru investitorul Six Wings SRL, unde echipa Lemacons a executat fundațiile pentru două turbine eoliene Vestas V162 de 6,2 MW (150 m înălțime), drumuri de acces, platforme de lucru și drumuri de exploatare. S-au modernizat 2 km de drumuri și s-au amenajat 14 km pentru transportul componentelor, împreună cu 20.000 mp de platforme.
- Parcul eolian Cudalbi 2, județul Galați (2024 – 2025) – dezvoltat de Eximprod SRL, proiectul include execuția fundațiilor pentru 7 turbine Enercon E160 EP5 E2 (38,4 MW total), folosind tehnologii complexe de îmbunătățire a terenului și lucrări de amploare pentru drumuri (24 km) și platforme (36.000 mp).
Aceste proiecte reflectă capacitatea Lemacons de a gestiona lucrări complexe prin intermediul dotărilor moderne din bazele de producție din Costache Negri (Galați) și Vădeni (Brăila), precum și investițiilor constante în echipamente, laborator propriu și resurse logistice.
În ultima perioadă am fost implicați în proiecte majore de infrastructură din care menționam:
- Modernizare DN2L Soveja – Lepșa, km 60+145 – 76+277 – Proiectare și execuție, un proiect de modernizare a unui tronson strategic din rețeaua națională de drumuri.
- Modernizare DN2N km 52+860-60+000 Jitia-Bisoca și pod nou peste râul Rm Sărat la km 53+300 Etapa I- Pod nou peste râul Rm Sărat – Proiectare și execuție
- Modernizare tronsoane de drumuri județene din jud. Galați DJ253 – DJ242H – DJ255A – DJ240A – DJ252G– DJ251A, DJ240
- Reabilitarea și modernizarea drumului infrastructurii de transport regional pe tronsonul funcțional de interes județean DN24D-DJ251B-DJ251A-DJ251H-DJ251-DJ255A-DN25
- Înființare rețea de canalizare menajeră și stație de epurare în comuna Pochidia, județul Vaslui.
- Înființare rețea de canalizare și stație de epurare în comuna Negrilești, județul Galați.
- Platforma Multimodală Galați, Etapa II – proiect recent finalizat care a inclus lucrări rutiere, feroviare si retele edilitare de alimentare cu apa, iluminat public
În prezent derulăm lucrari de dezvoltare a infrastructurii portuare, contribuind la modernizarea logisticii fluviale:
- Amenajare Dane RO-RO în Portul Bazinul Nou, Galați
- Amenajare platforme Ro-Ro în cadrul aceluiași port
- Modernizarea și dezvoltarea Portului Mineralier Galați
Diversitatea și complexitatea proiectelor derulate în ultimii ani confirmă capacitatea Lemacons de a executa lucrări de infrastructură la cele mai înalte standarde, atât în regie proprie, cât și în cadrul unor parteneriate strategice.
Contribuiți activ la modernizarea porturilor din România. Ce particularități au aceste construcții?
Da, contribuim activ la modernizarea porturilor din România, implicându-ne în proiecte complexe care susțin dezvoltarea infrastructurii fluviale și logistice, esențiale pentru economia națională și integrarea în coridoarele europene de transport.
În ultimii ani, echipa Lemacons a fost implicată în realizarea unor lucrări semnificative în Portul Galați, în special în zona Bazinului Nou, pe care le-am menționat anterior:
- Amenajarea danelor și platformelor RO-RO esențiale pentru creșterea capacității de transfer a mărfurilor pe cale rutieră și navală;
- Lucrări aferente proiectului de modernizare și dezvoltare a Portului Mineralier Galați, cu scopul de a optimiza operarea și manipularea mărfurilor. În cadrul acestui obiectiv se reabilitează și modernizează cele 16 dane fluviale și martime prin realizarea următoarelor lucrări:
- Reparații ale elementelor degradate pentru întreaga structură de acostare (coloane la apă, coloane la uscat, grinzi transversale și longitudinale)
- Coborârea nivelului paramentului estacadelor pe toată lungimea de acostare (16 dane maritime și fluviale pe o lungime de 2.000 m);
- Dotarea danelor cu accesorii de cheu
- Grindă nouă de coronament cu apărătoare de muchie încastrată
- Refacerea zonelor afectate de prăbușiri în spatele danelor cu pereți mulați
- Realizare platforme 20.000 mp.
Prin proiecte de acest tip ne confirmăm competența tehnică și angajamentul față de dezvoltarea infrastructurii portuare strategice din România.
Cum apreciați ritmul / durata în care se derulează licitațiile pentru marile proiecte de construcții și se soluționează contestațiile la licitații?
Ritmul de derulare a licitațiilor pentru marile proiecte de construcții rămâne o provocare constantă în România, în special atunci când vorbim despre proiecte cu finanțare publică sau europeană.
Deși în ultimii ani s-au făcut progrese în digitalizarea procedurilor și în transparentizarea etapelor, durata întregului proces – de la lansarea licitației, evaluarea ofertelor și până la soluționarea eventualelor contestații – este adesea semnificativ mai mare decât nevoile reale ale proiectelor de infrastructură.
Contestațiile, deși reprezintă un instrument necesar pentru asigurarea corectitudinii și egalității de tratament, ajung uneori să blocheze sau să întârzie nejustificat implementarea unor investiții strategice. Termenele legale nu sunt întotdeauna respectate, iar suprapunerea mai multor etape procedurale poate duce la pierderi de timp importante.
Considerăm că este esențială consolidarea unui echilibru între rigoarea juridică și eficiența procedurală, pentru ca proiectele mari de construcții să poată începe și derula într-un ritm care să răspundă real nevoilor comunităților și economiei.
Forța de muncă a fost și este o mare problemă pentru companiile din industria de construcții. Cum ați rezolvat această problemă?
Forța de muncă reprezintă una dintre cele mai mari provocări cu care se confruntă industria construcțiilor, însă la Lemacons am ales să abordăm această problemă strategic, sustenabil și cu responsabilitate socială.
Ne bazăm exclusiv pe forță de muncă românească, fără a apela la personal extern, și ne asumăm misiunea de a susține și dezvolta capitalul uman local. Credem cu tărie că investiția în specialiștii români este esențială pentru calitatea, stabilitatea și durabilitatea proiectelor noastre.
Pe lângă menținerea unei echipe bine pregătite și motivate, am înțeles că formarea începe din școală. De aceea, susținem învățământul dual și specializările tehnice din domeniul construcțiilor, oferind elevilor posibilitatea de a desfășura practică în șantierele noastre, alături de specialiști Lemacons. Le oferim acces la experiențe reale de lucru, îndrumare calificată și, nu în ultimul rând, șansa integrării profesionale după finalizarea studiilor.
Această abordare ne permite nu doar să formăm o nouă generație de profesioniști, ci și să contribuim activ la consolidarea pe termen lung a resurselor umane din domeniul construcțiilor în România.
La ce proiecte de anvergură lucrați acum?
Una dintre direcțiile strategice de dezvoltare ale Lemacons este consolidarea capacității de producție pentru elemente prefabricate din beton, esențiale în lucrările de infrastructură rutieră.
Compania produce o gamă variată de prefabricate, printre care:
- Elemente din beton pentru podețe dalate și casetate;
- Grinzi precomprimate cu corzi aderente, utilizate în construcția podurilor, realizate fie pe baza proiectelor beneficiarului, fie proiectate intern de echipa noastră tehnică.
Având în vedere cererea tot mai mare pentru astfel de soluții constructive, în prezent ne dezvoltăm o nouă linie de producție dedicată construcției de poduri și podețe în cadrul bazei din județul Brăila. Această investiție ne va asigura rapiditate în execuție, capacitate mare de producție, creșterea volumului de lucrări, mărirea portofoliului de produse și clienți, precum și costuri optimizate și prețuri competitive pentru partenerii noștri. Astfel ne vom consolida poziția de furnizor integrat de soluții tehnice moderne, capabil să răspundă prompt și eficient cerințelor tot mai diversificate ale pieței.
Lemacons este un partener de încredere în sectorul construcțiilor din România, implicat în proiecte ample ce acoperă domenii esențiale precum infrastructura rutieră, dezvoltarea urbană și energia regenerabilă, lucrări de infrastructură edilitară, rețele de apă și canalizare, stații de epurare, precum și construcții civile.
Am demarat recent lucrările de execuție în cadrul Proiectului Regional Extinderea și modernizarea sistemului de apă și canalizare în Județul Vrancea VN-CL-08.1- Înființare sistem de alimentare cu apă și canalizare în localitățile Lepșa, Greșu, Gugești, Sihlea din județul Vrancea în care vor fi executate lucrări ample de modernizare ce cuprind: conductă de aducțiune din fontă ductilă, stații de tratare a apei, rezervoare de înmagazinare, stații de pompare la captare, extinderea stației de epurare existentă, lucrări electrice și SCADA, înființare branșamente la rețeaua existentă de alimentare cu apă.
În cursul acestui an ne vom implica în continuare și în alte tipuri de lucrări de mare interes pentru comunitate:
- Extindere, modernizare și dotare a Spitalului Clinic Județean de Urgență „Sfântul Apostol Andrei”
- Modernizarea infrastructurii de transport public cu tramvaiul – Bulevardul Siderurgiștilor și strada Ștefan cel Mare, municipiul Galați.
- Modernizarea Depoului de tramvaie nr. 1 în cadrul proiectului de dezvoltare urbană a municipiului Galați
- Extinderea rețelei de troleibuze pe strada Gării (între str. Domnească și str. Nicolae Bălcescu) și pe strada Nicolae Bălcescu (între str. Gării și str. Brigadierilor).
Vom dezvolta în continuare lucrări în domeniul energiei regenerabile, rămânând în continuare deschiși către noi parteneriate care vizează dezvoltarea de proiecte durabile și tehnologii verzi.
Cu o echipă formată exclusiv din forță de muncă românească, tehnologie modernă și capacitate logistică proprie, suntem pregătiți să livrăm lucrări de calitate și să susținem dezvoltarea durabilă a infrastructurii din România.
Un rol esențial în buna desfășurare a lucrărilor îl are flota auto complexă a companiei, compusă din utilaje moderne și echipamente de șantier, care permit adaptarea rapidă la specificul fiecărui proiect. Această capacitate logistică proprie asigură un flux operațional eficient, reducând timpii de execuție și optimizând resursele pentru fiecare lucrare în parte.
Cu ce furnizori de materiale de construcții, echipamente și accesorii aveți parteneriate?
Lemacons colaborează cu o rețea solidă de furnizori naționali și internaționali, selectați pe criterii riguroase de calitate, fiabilitate, capacitate logistică și compatibilitate cu cerințele tehnice ale proiectelor. Aceste parteneriate ne permit să asigurăm continuitatea și standardul ridicat al lucrărilor executate în domenii precum infrastructura edilitară, construcțiile civile și proiectele energetice.
Avem parteneriate stabile cu producători de ciment precum Holcim, Romcim, esențiali pentru activitatea noastră, întrucât betonul reprezintă elementul de bază în majoritatea lucrărilor pe care le executăm – de la fundații și structuri de rezistență până la platforme tehnologice și infrastructură rutieră. Betonul produs în stațiile proprii, amplasate strategic în județele Galați și Brăila, împreună cu baza de producție de elemente prefabricate din beton, reprezintă un pilon esențial în susținerea proiectelor noastre prin asigurarea unui flux logistic eficient și a unei capacități de reacție rapide pe șantiere. În completarea acestui lanț de aprovizionare integrat, colaborăm cu parteneri specializați, precum Citadina 98 SA, furnizor de mixturi asfaltice esențiale în execuția lucrărilor de infrastructură rutieră.
De asemenea, colaborăm cu: Sika România pentru aditivi, hidroizolații, mortare tehnice; Grundfos și Romstal pentru echipamente și materiale pentru instalații sanitare și termice; Valrom pentru materiale necesare execuției rețelelor edilitare și infrastructură subterană; Moldtech pentru matrițe elemente prefabricate, ce susțin standardizarea producției proprii.
Seriozitatea și promptitudinea acestor parteneri contribuie esențial la respectarea termenelor și calității lucrărilor. Suntem, totodată, deschiși extinderii colaborărilor pentru a sprijini proiecte viitoare, inovative și sustenabile.
Din informațiile dumneavoastră care sunt factorii care au determinat creșterea masivă a prețurilor la materialele de construcții din ultimii ani?
Creșterea accentuată a prețurilor la materialele de construcții din ultimii ani a fost determinată de o serie de factori cumulativi, care au generat presiuni constante asupra pieței de profil:
- Majorarea costurilor la energie și combustibili, cu impact direct asupra proceselor de producție și transport;
- Perturbări semnificative în lanțurile de aprovizionare, cauzate de conflicte geopolitice (inclusiv războiul din Ucraina), pandemia COVID-19 și lipsa materiilor prime la nivel global;
- Cererea accelerată, susținută de relansarea proiectelor publice și private, precum și de programele guvernamentale de investiții în infrastructură;
- Inflația generalizată, care a afectat toate sectoarele economice, inclusiv construcțiile.
Toți acești factori au contribuit la o instabilitate accentuată a pieței, complicând estimările de cost și afectând predictibilitatea bugetară a proiectelor de construcții.
Ce sfaturi aveți pentru cei care vor sa își deschidă un business? Cum apreciați că sunt stimulați tinerii antreprenori din România?
Deschiderea unui business presupune viziune, asumare și perseverență. Pentru cei aflați la început de drum, cel mai important sfat este să pornească de la o idee bine fundamentată, adaptată realităților pieței și să construiască pas cu pas, cu răbdare și disciplină. Este esențial să investească în formarea profesională continuă, să își cunoască publicul-țintă, să își definească valorile și să își respecte angajamentele.
Un alt aspect esențial este echipa – oamenii potriviți, corect motivați, pot face diferența între un proiect care rezistă și unul care se oprește prematur.
În ceea ce privește sprijinul acordat tinerilor antreprenori în România, există programe și inițiative publice și private menite să încurajeze inițiativa – de la finanțări nerambursabile și fonduri europene, până la incubatoare și huburi de afaceri.
Ce ar trebui să facă Executivul pentru a sprijini și mai mult / eficient companiile românești?
Executivul ar trebui să susțină companiile românești prin măsuri concrete, stabile și predictibile. Simplificarea procedurilor birocratice, accesul real și rapid la finanțare, investițiile în infrastructură și stimularea forței de muncă locale sunt esențiale.
Totodată, transparența în achizițiile publice și susținerea capitalului autohton în marile proiecte ar crea un cadru favorabil dezvoltării durabile a mediului de afaceri românesc.















