Interviu cu Daniela Staicu
Vicepreședinte, Asociația Merci Charity Boutique
Copiii cu dizabilități au nevoie de prevenție
și tratament stomatologic
Asociația dumneavoastră este una apreciată și respectată pentru implicarea civică. Merci Charity Boutique a câștigat Premiul I la secțiunea ”Proiecte și campanii de Voluntariat” cu proiectul Zâna Merciluță la Gala Societății Civile 2018. Cine au fost beneficiarii acestui proiect?
Proiectul de cabinete stomatologice mobile a început acum 10 ani pentru a oferi tratament stomatologic mobil, tratament vital copiilor cu afecțiuni oncologice din București. Ulterior, inițiativa s-a extins pentru a deservi copiii din mediul rural, unde accesul la servicii stomatologice este limitat.
Asociația a înființat primele cabinete stomatologice mobile din România și a contribuit la crearea legislației necesare. În prezent, deține două cabinete mobile autorizate, care pot ajunge în orice comunitate rurală. Proiectul reunește 469 de medici și studenți voluntari, care au oferit tratamente gratuite pentru peste 11.000 de copii, realizând 60.781 de manopere stomatologice, echivalentul a 24,3 milioane de lei.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
16 octombrie 2024: Forumul de management și reciclare a deșeurilor – Ediția a V-a
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Asociația Merci Charity Boutique a avut mai multe proiecte prin care a sprijinit și copii cu dizabilități. Care au fost aceste inițiative?
Copiii cu dizabilități au nevoie de prevenție și tratament stomatologic, deoarece dificultățile fizice, cognitive sau comportamentale precum ADHD pot împiedica o igienă orală corespunzătoare. Afecțiuni precum epilepsia complică igiena dentară din cauza problemelor de periaj și a efectelor medicamentelor, care pot cauza infecții orale.
Accesul la tratamente stomatologice este adesea dificil din cauza problemelor de comunicare, anxietății sau mobilității reduse. În plus, mulți stomatologi nu au experiența necesară pentru a trata acești copii, ceea ce face vizitele stresante și ineficiente, crescând timpul și costurile pentru părinți.
Anul trecut am colaborat cu Centrul Curcubeul Magic al Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului București și am acordat în cabinetul stomatologic mobil parcat în incinta Centrului, tratament stomatologic pentru 10 copii, fiind un proiect pilot. Căutăm să atragem finanțare pentru a sprijini anual cel puțin 100 de copii cu dizabilități care primesc diverse servicii în acest centru.
Care sunt principalele surse de finanțare ale Asociației?
Atragem finanțare prin sponsorizare realizat de companii (prin legea sponsorizării) care pot oferi sponsorizare 20% din valoarea impozitului pe profit și prin businessul social creat www.altrntvshop.com unde profitul este redirecționat către asociație. Însă sunt și companii care donează aparatură specifică unui cabinet stomatologic.
Ce urmează? Ce alte proiecte aveți în derulare?
În 2022 asociația a creat primul cabinet stomatologic școlar mobil, pentru mediul rural, în județul Iași. În 2023, am extins serviciile de tratament stomatologic mobil și la copii cu dizabilități. Încercăm ca în fiecare an să inovăm și ne-am propus ca pe termen scurt să introducem radiologia mobilă în cele două cabinete pe care le avem și pe termen lung crearea unei rețele de 8 cabinete stomatologice mobile regionale pentru acoperire națională.
În acest moment, acordăm servicii de tratament stomatologic copiilor cu afecțiuni oncologice și copiilor din mediul rural, în limita finanțărilor atrase de la companii care ne susțin activitățile ca activitate de CSR.
Cum apreciați colaborarea dintre companii și ONG-uri? Cum credeți că se poate îmbunătăți sistemul prin care ONG-urile atrag donații și sponsorizări?
Sunt din ce în ce mai multe companii care aleg să folosească legea sponsorizării și să sponsorizeze un ONG cu până la 20% din impozitul pe profit, cheltuială care este deductibilă și cred că asta se vede și în numărul mare de proiecte inițiate de organizații non-guvernamentale în sănătate, cultură, sport, educație.
Cred că este nevoie de o relație mai bună contabil companie – manager companie – ONG pentru că valoarea sponsorizării poate fi cu ușurință calculată și comunicată de contabil către manager (este nevoie calcularea valorii impozitului pe profit, urmată de aplicarea procentului de 20% la acea valoare și rezultă suma maximă care poate fi redirecționată către activitățile unui ONG). În momentul în care cunoaște suma care poate fi redirecționată, acesta să aibă recepționate proiecte de CSR din care să selecteze pe aceia pe care dorește să îi sprijine.












