Interviu cu domnul Cristian Logofătu
Cofondator și Membru CA Bittnet Group
Vrem să devenim un partener regional de digitalizare pentru companiile antreprenoriale medii din Europa Centrală și de Est
Anul acesta ați aniversat (în luna februarie) 15 ani de când ați fondat Bittnet Systems, prima firmă din cadrul Bittnet Group. Sunteți structurați în două divizii, una axată pe educație și cealaltă pe tehnologie. Câte companii aveți acum în grup și cu ce se ocupă fiecare?
Bittnet este un grup de companii în continuă dezvoltare, ce oferă servicii IT&C clienților, atât în manieră clasică precum și în paradigma de „managed services”. În prezent, suntem structurați în două divizii: Tehnologie și Educație. Divizia de Tehnologie cuprinde următoarele servicii: Infrastructură și Cloud, furnizate de subsidiarele Dendrio, Optimizor, 2Net și TopTech; Soluții de business, prin Elian; Dezvoltare Software: Nenos și Nonlinear; Securitate Cibernetică: FORT. Divizia de Educație este împărțită în două ramuri: Abilități Tehnice, alcătuită din Bittnet Training și Computer Learning Center, și Abilități Umane, compusă din Equatorial Gaming & Equatorial Training și The eLearning Company.
Bittnet Systems a fost prima companie de IT românească, care s-a listat (în anul 2015) la Bursa de Valori București, pe piața AeRO. Ați utilizat la maximum mecanismele pieței atât pentru atragerea de finanțare, pentru creșterea vizibilității, dar, mai ales, pentru extindere. Cât de importante au fost principiile de guvernanță corporativă în evoluția grupului?
Principiile de guvernanță corporativă reprezintă unul dintre elementele principale în evoluția noastră, având în vedere că activăm într-un domeniu aflat într-o continuă dezvoltare – tehnologia informației. Prin urmare, și grupul nostru evoluează în mod constant. Listarea pe piața AeRO din 2015 a fost urmată de transferul pe Piața Principală a Bursei de Valori București în 2020, când am devenit prima companie de IT listată pe această piață și singura în momentul de față.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
17 iunie 2025: Future Energy Europe Summit, Ediția a V-a
17 iunie 2025: Gala Club Antreprenor
27 iunie 2025: Pilonii de dezvoltare ai județului Alba – mediul de afaceri, autoritățile locale, sistemul universitar și învățământul profesional dual
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Încă de la listare, obiectivul nostru a fost să avem o comunicare transparentă cu investitorii noștri. Mai mult, pentru ca acționarii și investitorii noștri să înțeleagă viziunea grupului pe termen lung, am dezvoltat inclusiv un „Manual al Acționarului”, prin care oferim detalii amănunțite acestora despre modul în care generăm valoare, precum și perspectivele și politicile grupului.
În ceea ce privește extinderea, vom continua acest proces pentru a ne atinge obiectivul principal, acela de a deveni un partener regional de digitalizare pentru companiile antreprenoriale medii din Europa Centrală și de Est, cu venituri de 100 de milioane de euro la finalul lui 2024.
Suntem încrezători că putem realiza acest lucru, iar o dimensiune mai mare a grupului este relevantă pentru toți actorii implicați în evoluția noastră. Clienții vor putea accesa produse și servicii multiple, la o calitate superioară, de la un partener de încredere. Angajații și colaboratorii pot face parte dintr-o poveste de succes, cu finanțe solide, care le permite să își extindă în permanență orizonturile profesionale și să fie primii care iau contact cu noile tehnologii.
Pentru antreprenorii care se alătură la un grup solid financiar, cu excelență operațională și cu activități diverse, este relevant echilibrul în vederea continuării conducerii afacerilor lor și liniștea obținută în derularea proceselor financiare și operaționale.
La nivelul acționarilor și investitorilor, fiind parte a unui grup de o dimensiune mai mare se traduce printr-o reziliență mai mare, parțial prin expunerea la mai multe arii de activitate, care se completează una pe cealaltă în vremuri dificile.
Din ce sectoare economice provin clienții dumneavoastră? Ce alte industrii / domenii au potențial de creștere, în sensul că vor avea nevoie de serviciile dumneavoastră?
Având în vedere diversitatea companiilor din grupul nostru, avem câteva mii de clienți din toate industriile și de toate dimensiunile. Unul dintre domeniile cu un potențial de creștere în perioada următoare este securitatea cibernetică, care a devenit un subiect extrem de important, având un impact asupra tuturor activităților, atât la nivel de companii, dar și la nivel personal.
Prin urmare, la începutul lunii august am lansat FORT, o companie creată prin unificarea și integrarea activităților companiilor din grup, GRX și ISEC. FORT furnizează servicii specifice domeniului securității cibernetice, iar strategia de dezvoltare a companiei se axează atât pe consolidarea operațiunilor locale, cât și accelerarea colaborărilor cu clienți internaționali.
Cum vă motivați echipa? Pe ce abilități puneți accent atunci când luați în considerare recrutarea de noi colaboratori?
Colegii noștri nu sunt constrânși de proceduri, verificări sau măsurători, deoarece fiecare își cunoaște domeniul lui și știe ce are de făcut. Fiecare persoană implicată în afacere este evaluată și recompensată în funcție de rezultate. Totodată, Bittnet Group are implementat un sistem de lucru flexibil, încă din anul 2014. Mai exact, orice membru al unei echipe își poate alege să își ia oricâte zile de pauză are nevoie sau să se implice în cât mai multe proiecte. Decizia îi aparține și se rezumă la ceea ce primează pentru el sau ea în anumite perioade ale anului: încasări mai mari sau odihnă.
În ceea ce privește recrutarea, având trainingul ca parte din ADN-ul organizației noastre, favorizăm caracterul, integritatea, inteligența, dorința de a munci și a învăța în detrimentul anilor de experiență. Acest lucru ne permite să avem echipe alcătuite din oameni cu mentalitatea Bittnet, pe care ne putem baza și care își doresc să contribuie la succesul clientului, prin proiectele pe care le derulează împreună cu acesta, precum și la profitabilitatea grupului nostru.
Foarte mulți antreprenori români aflați la început de drum își supraestimează încasările și subestimează cheltuielile. Totodată, nu își promovează suficient produsul realizat sau serviciul oferit, nu analizează riguros segmentul de piață în care activează (concurența) și nu au o strategie adecvată de marketing. Ce sfaturi aveți pentru antreprenorii debutanți?
Orice afacere pornește de la o idee, un produs sau serviciu, iar obiectivul fiecărui antreprenor este ca respectiva afacere să devină de succes. Pentru aceasta, ideea inițială are o contribuție importantă, dar nu decisivă în reușita proiectului, o proporție majoră fiind reprezentată de modul de implementare a ideii, adaptarea la condițiile pieței și, nu în ultimul rând, oamenii care se alătură acestui demers.
Învățarea continuă este unul dintre ingredientele principale ale unei afaceri de succes, iar antreprenorii debutanți ar trebui să își însușească această idee, fără a se simți complexați de nivelul lor de experiență, cunoștințe etc. Spre deosebire de condițiile din trecut, acum antreprenorii au numeroase oportunități de învățare, care îi pot sprijini în luarea unor decizii importante de business.
Un alt lucru care, din punctul meu de vedere, este foarte important la începutul unei afaceri este gândirea pe termen lung. Cu alte cuvinte, încă de la alcătuirea planului de business, antreprenorul ar trebui să aibă în plan scalabilitatea companiei, iar acest lucru poate fi realizat având perseverență și dorința de autodepășire.
Cum apreciaţi condiţiile oferite investitorilor români şi străini de către administraţia locală şi de către Executiv?
Cel mai bun lucru pe care administrația publică îl poate oferi mediului de afaceri și investițional este predictibilitatea. Perioada din ultimii trei ani a fost pentru investitori una dintre cele mai pline de provocări din ultimele decenii. Pandemia și conflictul din Ucraina au generat probleme în cascadă, de la aspecte logistice, până la hrană, energie, toate accentuate de inflație. În acest context, un cadru legislativ stabil, fără modificări „peste noapte”, poate ajuta mediul investițional să treacă mai ușor prin această perioadă.
Faceți sport, practicați triatlonul (un sport compus din trei discipline: Natație; Ciclism; Alergare – n.r.). Cât de importantă este o viață sportivă pentru un antreprenor?
Viața de antreprenor înseamnă că ai mereu business-ul în minte – ești „always on”, procesezi în continuu. Asta e un lucru bun parțial, pentru că e singura șansă să ai idei bune, dar, pe de altă parte, are un potențial foarte mare de a te conduce către „burn-out”.
Suplimentar, aduce riscul de a „nu vedea pădurea de copaci” – dacă te gândești continuu la aceleași idei e greu să îți vină o viziune nouă, ci dimpotrivă, reciclezi aceleași gânduri fără a face progrese.
Felul în care am constatat că mă ajută pe mine dacă fac o activitate sportivă (anterior practicam off-roadul, acum triatlonul) este că îmi cere / impune să mă gândesc / concentrez la ceva foarte diferit decât business-ul. Aceasta pauză este foarte productivă, pentru că îți aduce un aer proaspăt, o viziune diferită, și îți crește șansele să găsești soluții noi.
Atenție! Nu cred însă că doar sportul de anduranță poate aduce acest beneficiu, ci dimpotrivă, orice activitate care îți permite să te concentrezi la altceva decât business-ul (meditație, filatelie, sculptură, pictură etc).