Interviu cu Lucian Boronea
CEO Accent Travel&Events
În 2022 estimăm un volum de vânzări de aprox. 130 milioane lei, din care aprox. 50% din corporate și MICE
Interviu realizat de Carmen Neacșu, Fondator https://consilierturism.ro
Lucian Boronea, CEO Accent Travel & Events, vorbește despre provocările momentului în turismul de afaceri și MICE (Meetings, Incentives, conferences & exhibitions), două segmente care au cunoscut creșteri susținute înainte de pandemie. Rezervările last-minute în cazul business travel, cu nevoia de informări complexe asupra condițiilor de călătorie, alegerea tarifelor flexibile pentru avion, respectiv a tarifelor full-refundable pentru cazări hoteliere, sunt câteva din tendințele majore punctate de CEO Accent Travel & Events.
Acesta este primul interviu pe tema business travel și MICE (Meetings, Incentives, Conferences and Exhibitions) realizat pentru clubantreprenor.ro cu reprezentanții celor mai mari agenții de turism din țară.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
17 iunie 2025: Future Energy Europe Summit, Ediția a V-a
17 iunie 2025: Gala Club Antreprenor
27 iunie 2025: Pilonii de dezvoltare ai județului Alba – mediul de afaceri, autoritățile locale, sistemul universitar și învățământul profesional dual
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Carmen Neacșu, ConsilierTurism.ro
Cum ați caracteriza această perioadă pentru business travel și MICE?
Lucian Boronea:-O perioadă de revenire, cu volume în creștere față de anul 2020, dar încă mult sub volumele atinse în 2019. Pe zona de business travel ne așteptăm la o revenire de 60-65% față de 2019, pe zona de MICE nu cred că se vor depăși 25-30% din volumele înregistrate în anul 2019.
Este o perioadă plină de provocări, atât pentru clienții-corporate, care doresc să își mențină bugetele de travel reduse, cât și pentru agențiile de turism care se confruntă cu probleme cu personalul calificat și furnizorii de servicii (hoteluri, companii aeriene, companii de car-rental etc.) care resimt încă din plin efectele pandemiei- lipsa de personal, creșterea costurilor, etc.
În timpul și după pandemie, comportamentul de consum al turiștilor din toată lumea s-a modificat. Care sunt acele tendințe majore evidențiate în cele două sectoare?
Lucian Boronea:-Sunt mai multe rezervări last-minute în cazul business travel, e nevoie de informări complexe asupra condițiilor de călătorie. Se aleg tarifele flexibile pentru avion, respectiv tarifele full-refundable pentru cazările hoteliere.
În cazul MICE, au fost solicitate în acest an în principal două categorii de evenimente: cursuri de pregătire, respectiv activități de team-building.
Românii, și nu numai ei, vor să călătorească mai mult în acest an. Se poate spune că segmentele business travel și MiCE dau semne de relansare?
Lucian Boronea:-S- a observat o creștere a solicitărilor pe business travel încă din septembrie anul trecut, tendință confirmată pe parcursul primelor șase luni ale acestui an.
Primele solicitări din zona MICE au apărut în luna martie, cu un vârf în aprilie și mai.
Cum au evoluat bugetele clienților business travel? Dar cele MICE?
Lucian Boronea:-Bugetele sunt în continuare atent monitorizate, nu se remarcă creșteri față de anul 2019 (ca valori medii aprobate pentru costul călătoriilor), ceea ce creează deseori probleme în oferirea de variante viabile ținând cont de creșterea tarifelor la avion și cazare, atât în România cât și în străinătate.
Care sunt perspectivele segmentelor Business Travel si MICE în acest an?
Lucian Boronea:-Menținerea trendului de revenire pentru business travel, evoluție modestă în cazul MICE.
Dar pe termen mediu?
Lucian Boronea:-Sperăm ca volumele din 2019 să fie recuperate 100% în 2023, cele pe MICE nu mai devreme de 2025.
Care sunt principalele provocări cu care va confruntați?
Lucian Boronea:-Managementul relațiilor cu clienții în contextul haosului din zona aviației. În luna iunie una din trei curse aeriene a avut probleme (anulări, întârzieri, pierderea conexiunilor, întârzierea bagajelor, etc), Toate acestea au pus presiune pe agenții de turism, care au trebuit să ofere alternative clienților. Nemulțumirile clienților cauzate de aceste probleme din aviație s-au transferat, uneori cu accente dure, asupra salariaților din agenții.
O provocare este și găsirea de oferte de calitate în condițiile în care bugetele corporațiilor nu au fost adaptate la creșterea tarifelor la biletele de avion și cazare.
Cum a rezistat businessul pe perioada pandemiei, ce măsuri ați adoptat?
Lucian Boronea:-Prin restructurări și un management atent al costurilor operaționale. Investiții în tehnologie. În ultimii trei ani, am investit aprox. 350.000 euro în tehnologie.
Cât la sută din cifra de afaceri totală a agenției este susținută de cele două segmente? Care e cifra de afaceri totală în acest an?
Lucian Boronea:-În 2022 estimăm un volum de vânzări (total rulaj tranzacții) de aprox. 130 milioane lei, din care corporate si MICE vor însemna aprox. 50%. În 2021, am realizat vânzări de 75 milioane lei față de 129 milioane lei in 2019.
Ce investiții ați efectuat pentru eficientizarea activității?
Lucian Boronea:-Am investit în integrarea conținutului de oferte Accent (oferte turism intern proprii dar și oferte hoteliere de la marii operatori – EXPEDIA, Hotelbeds, Travco, Stuba, Etc) în diverse platforme IT, care redistribuie oferta Accent în rețelele de agenții de turism partenere din țară și din regiune. Și în extinderea numărului de clienți corporate care utilizează soluția ‘corporate self-booking tool” pentru managementul călătoriilor de afaceri.