Interviu cu Liviu Zorilă
Managerul Outline StreetArt Festival
Principala noastră misiune este înfrumusețarea orașului prin arta stradală
Outline StreetArt Festival: Primul Festival de artă stradală din București
Liviu Zorilă, președintele Asociației E.D.I.T. și managerul proiectului Outline StreetArt, a vorbit pentru publicația Club Antreprenor despre modul în care festivalul pe care îl organizează a redefinit arta stradală din București și a contribuit la schimbarea orașului. În cele ce urmează, acesta împărtășește motivația din spatele organizării evenimentului, evoluția acestuia de-a lungul celor trei ediții și impactul asupra comunității.
Inspirați de marile festivaluri din Europa: Începuturile Festivalului Outline StreetArt
Liviu Zorilă spune el și echipa sa, au fost inspirați de alte orașe europene unde arta stradală s-a integrat armonios în peisajul urban. În București, orașul cu cea mai mare comunitate de grafferi din țară, aceștia au identificat o oportunitate de a aduce acest tip de artă în lumina reflectoarelor. Scopul lor, afirmă managerul festivalului, a fost să creeze un proiect ambițios, aducând artiștii și autoritățile locale la aceeași masă pentru a realiza opere de artă de mari dimensiuni, într-un cadru legal, de care să se poată bucura toți cei care locuiesc sau tranzitează Bucureștiul.
„În 2016, când am conceput ideea, Bucureștiul nu găzduia niciun festival de streetart. În contrast, în alte capitale europene, astfel de festivaluri au deja o tradiție de zeci de ani, chiar și în România, la Sibiu, exista un astfel de eveniment. Împreună cu artiștii din Sweet Damage Crew, am început să conturăm un plan pentru a aduce arta stradală în inima Capitalei, plan pe care l-am și prezentat într-o ședință la Primărie. Așadar, prima ediție Outline , cea din 2018, a reprezentat debutul legal al muralelor în București, cu acordul și sprijinul autorităților locale. În pauza provocată de pandemie, cât timp nu se mai puteau face evenimente publice, proiectul Outline s-a dezvoltat către zona de lucrări publice și colaborări cu branduri. A doua ediție a revenit în 2022, în Sectorul 2, extinzând evenimentele stradale și workshop-urile. A treia ediție a consolidat statutul festivalului prin realizarea de murale dedicate personalităților sportive și evenimente de mare amploare”, a declarat Liviu Zorilă, managerul Outline Streetart Festival.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
17 iunie 2025: Future Energy Europe Summit, Ediția a V-a
17 iunie 2025: Gala Club Antreprenor
27 iunie 2025: Pilonii de dezvoltare ai județului Alba – mediul de afaceri, autoritățile locale, sistemul universitar și învățământul profesional dual
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Managerul festivalului spune că inițial, el și colegii săi au dorit să creeze un festival de streetart în București, iar în acest moment își propun să îl transforme în cel mai mare eveniment de profil din România. Potrivit acestuia, la începutul lucrărilor au întâmpinat reticență din partea publicului, dar la final, se bucură să îi surprindă pe oameni cu frumusețea și impactul pozitiv al artei stradale.
Organizatorul evenimentului afirmă că în procesul de organizare, este foarte important ca fiecare să aibă roluri bine diferite.

„Suntem o echipă de 4-5 oameni, plus colaboratori, cu responsabilități bine stabilite: noi, cei de la E.D.I.T. ne ocupăm de identificarea locațiilor, obținerea tuturor avizelor și a finanțărilor și manangementul general al proiectelor. Partenerii de la Natasia RK Construct se ocupă de partea logistică, schele, nacele, materiale, protecția muncii, reparații etc…, în timp ce echipa de la Sweet Damage realizează operele de arta, sau coordonează execuția și colaborează cu alți artiști”, spune organizatorul.
Diversitatea activităților în cadrul festivalului
În cadrul festivalului, participanții se pot aștepta la concerte, workshop-uri de diverse tipuri, demonstrații de streetart, muzică bună, tururi ghidate, concursuri și multe altele, fiind vorba despre o experiență completă de streetart și cultură urbană. Outline Streetart colaborează cu Sweet Damage Crew pentru selecția artiștilor și instructorilor. Până în acest moment, au bifat peste 30 de artiști din țară, iar în viitor planifică să invite și grafferi internaționali.
Selectarea Locațiilor: Un proces complex
Procesul de identificare și avizare a locațiilor este cel mai complicat din proiect. Aceștia caută peretele potrivit, duc munca de convingere pentru obținerea aprobărilor locatarilor și depun dosarul la primărie pentru aviz, dar pașii nu sunt întotdeauna așa cum și-ar dori ei, deoarece uneori apar impedimente din cauza cărora sunt nevoiți să pivoteze în ultimul moment.

Peste 25.000 de metri pătrați de artă urbană în București și în țară
Outline Streetart Festival a colorat peste 3.500 mp de blocuri, centrale termice sau ganguri din București și a contribuit la cei peste 25.000 de metri pătrați de artă urbană în Capitală și în țară, realizați în toate proiectele echipei festivalului. Câteva murale reprezentative din acești ani sunt, printre altele, „Zidul Berceniului”(cea mai mare pictură murală din București) și Podul Medgidia (cea mai mare pictură murală din țară), ori cel mai recent, dedicat lui David Popovici, toate acestea fiind lucrări care au adus un impact vizibil asupra comunităților locale.
„Principala noastră misiune este înfrumusețarea orașului prin arta stradală, integrând festivalul în eforturile de revitalizare urbană și dezvoltare culturală a Bucureștiului. Activitățile de educație și workshop-urile din cadrul acestuia au rolul de a familiariza publicul cu acest tip de artă și de a educa tinerii aspiranți. Planificăm să continuăm dezvoltarea Outline, implicând mai multe autorități și branduri pentru a extinde realizarea de lucrări în tot Bucureștiul și atragerea unui număr mai mare de artiști din străinătate”, mai declară managerul de proiect.

Finanțarea, un echilibru între public și privat
Festivalul s-a desfășurat de la început cu ajutorul unui mix de finanțări de la primarii și de la companii private. Potrivit managerului festivalului, brandurile private sunt foarte interesate de acest nou mod de promovare, iar primăriile încep să aibă din ce în ce mai mare deschidere pentru acest gen de intervenții artistice în oraș, iar acest lucru se observă ușor, mai povestește Liviu Zorilă.
„Cele 5 picturi de anul acesta se adaugă la cele 25 de opere de artă din anii trecuți, iar împreună, acestea au adus un plus de culoare orașului”, spune acesta.
Organizatorii au pus la cale și o serie de tururi ghidate, care sunt realizate cu scopul de a prezenta publicului lucrările îndeaproape, expunându-i pe oameni și la poveștile din spatele acestora.

O călătorie continuă
Chiar dacă este dificil să obțină acorduri de la locatari, apoi de la primării, deoarece arta stradală nu este încă bine reglementată în legislația românească, organizatorul afirmă că el și echipa sa nu se vor opri și vor schimba cât de mult vor putea griul atât de prezent pe clădirile românești cu opere de artă colorate și originale.
Puteți afla mai multe informații despre ediția de anul acesta a Festivalului, dar și despre alte proiecte sau inițiative organizate de E.D.I.T. sau Outline Streetart Festival, de pe paginile de Instagram și Facebook, dar și de pe site-ul evenimentului.