Interviu cu drd Cornelia Năstase
Managing Partner, CC Tax Advisory
CC TAX ADVISORY – inovație digitală în contabilitate și consultanță fiscală
Care sunt valorile care vă ghidează business-ul și conduita profesională?
Valorile de bază ale mele și ale echipei mele sunt integritatea, obiectivitatea și competența profesională. Mi-am propus să schimb paradigma legată de percepția asupra consultanței fiscale și a contabilității. Contabilitatea nu este o anexă a activității principale a companiei și poate să o facă oricine, iar consultanța fiscală nu înseamnă automat să generezi un joc de-a șoarecele și pisica între client și organul fiscal.
În plus, există și o sumă de prejudecăți legate de femeile care practică consultanța fiscală și mi-am propus să schimb și această percepție. Eu una nu dau înapoi, nu renunț, nu cred că există dificultăți care nu pot fi depășite, cel mult care nu pot fi depășite pe moment. Și sunt convinsă că, încet-încet, o să înțeleagă și piața că un consultat fiscal bun este cel puțin la fel de important ca un furnizor bun, pentru că amândoi contribuie nemijlocit la profitul activității economice. Profesionistul contabil are responsbilitatea de a acționa în interesul public și-mi doresc mai multă recunoaștere publică pentru importanța profesiei, așa cum îmi doresc mai multe consultare publică dintre noi și decidenții politici și administrativi, pentru că noi avem pulsul economiei reale.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
17 iunie 2025: Future Energy Europe Summit, Ediția a V-a
17 iunie 2025: Gala Club Antreprenor
27 iunie 2025: Pilonii de dezvoltare ai județului Alba – mediul de afaceri, autoritățile locale, sistemul universitar și învățământul profesional dual
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Cum a fost anul 2022 pentru echipa CC Tax Advisory?
Anul 2022 a adus noi provocări generate de contextul socio-economic, numeroasele modificări legislative în domeniul fiscal și creșterea numărului inspecțiilor fiscale. Ele devin un factor de stres major pentru orice antreprenor, iar rolul nostru aici este în primul rând de a preîntâmpina clientul cu un scurt checklist ca el să ia cele mai bune decizii, iar inspecția fiscală să se finalizeze cu cel mai bun rezultat.
Una dintre prioritățile noastre a fost lansarea unei aplicații dedicate, venind astfel și în întâmpinarea dorințelor de digitalizare venite din partea clienților și pentru a crește eficiența muncii pe care o efectuăm. Dacă nu cu mult timp în urmă contabilitatea se scria cu creionul pe hârtie, azi avem posibilitatea să automatizăm sarcinile manuale recurente, consumatoare de timp, îmbunătățind productivitatea și acuratețea. Și în contabilitate piața se schimbă, iar cine nu inovează, rămâne cu firmiturile. CC Tax Advisory nu se mulțumește niciodată cu firmiturile.
Avem la îndemână o aplicație care automatizează sarcinile repetitive și care reduce considerabil apariția erorilor umane, iar una dintre cele mai importante resurse ale noastre, timpul, crește considerabil. Ne rămâne mult mai mult timp să ne îndreptăm atenția către antreprenori și să-i sprijinim în luarea decizilor pentru ca afacerile lor să prospere și să rămână în siguranță.
Angajații dumneavoastră sunt membri ai Camerei Consultanților Fiscali, Camerei Auditorilor Financiari din România și ai Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România. Cât de importantă este participarea la cursurile de pregătire profesională organizate de aceste corpuri profesionale?
Pregătirea profesională continuă este una dintre cerințele minime obligatorii pentru un profesionist contabil. Echipa noastră participă constant la cursuri de pregătire profesională și la conferințe organizate prin intermediul organismelor profesionale sau de către alte entități.
Complexitatea reglementărilor contabile și fiscale, frecventele modificări, dar și diversitatea spețelor cu care ne întâlnim în activitatea noastră impun un înalt grad de pregătire profesională. Ne dorim ca fiecare dintre membrii echipei noastre să își îmbunătățească abilitățile și cunoștințele, acordând tot suportul pentru dezvoltarea profesională a fiecăruia dintre ei
Cum au evoluat cerințele clienților în ultimii ani?
În ultimii ani cerințele clienților s-au axat mai mult pe partea de consultanță fiscală și de afaceri. Din ce în ce mai mulți antreprenori conștientizează importanța informației financiar-contabile în luarea deciziilor, solicitând rapoarte personalizate pentru companiile lor. Contabilitatea trebuie înțeleasă mai mult decât o funcție care asigură conformitatea legală și fiscală, ci ca o tehnică de bază în gestiunea afacerilor.
Cerințele clienților au fost legate și de modalitatea de lucru, din ce în ce mai mulți clienți solicitând proceduri de lucru digitalizate, acces rapid și facil la informațiile contabile și simplificarea colaborării per total, motiv pentru care noi ne-am adaptat și am creat aplicația CC Tax.
Ce efecte a avut crearea Spațiului Privat virtual (SPv) pentru comunicarea dintre ANAF și profesioniștii contabili, respectiv dintre ANAF și antreprenori?
Spațiul Privat Virtual a apărut acum mai bine de 5 ani, crearea acestuia fiind salutată de toți profesioniștii contabili și de antreprenori. De-a lungul acestor ani au fost aduse noi funcții prin această platformă, toate acestea facilitând relația cu ANAF în obținerea de informații și documente precum extrase de cont, fișe fiscale sau certificate de atestare fiscală. Cu toții ne dorim simplificarea relației cu autoritățile și eficientizarea comunicării, însă impunerea ca Spațiul Privat Virtual să fie singurul canal de comunicare cu ANAF creează dificultăți în unele cazuri. Pentru solicitările depuse prin Spațiul Privat Virtual nu avem posibilitatea de a consulta statusul solicitării și nu de puține ori am constatat că direcționarea solicitării către organul fiscal competent respectiv către funcționarii responsabili se face cu întârziere, contribuabilul fiind obligat să aștepte termenul de 45 de zile de soluționare a solicitării prevăzut de Codul de Procedură Fiscală. Obligativitatea utilizării SPV a fost înțeleasă greșit și din păcate există multe situații în care micii contribuabili solicitau îndrumare și asistență la sediul organului fiscal, asistență pe care în prezent sunt ghidați să o solicite în scris prin acest cont unde trebuie să aștepte împlinirea termenului de 45 de zile. Ultima modificare cu privire la utilizarea SPV o reprezintă data comunicării actelor fiscale. Începând cu luna septembrie, prin OG 31/2022, a fost eliminat termenul de 15 zile după care actele fiscale sunt considerate comunicate, contribuabilul fiind obligat acum să monitorizeze constant SPV. Această modificare va genera dispute între contribuabili și organul fiscal fiind binecunoscute problemele tehnice frecvente care apar în funcționarea SPV.
SPV este cu siguranță un instrument util însă organul fiscal ar trebui să fie mai flexibil și să accepte și alte căi de comunicare cum ar fi e-mailul în timp ce oferă și opțiunea de a depune și fizic solicitări.
Este greu de crezut că toți contribuabilii persoane fizice care au obligația de a depune formularul 212 (Declarație Unică) își vor crea cont în Spațiul Privat Virtual și vor reuși să depună acest formular fără asistență.
79% dintre români sunt de acord cu sporirea controalelor fiscale în zonele cu risc ridicat de evaziune fiscală, relevă studiul sociologic „Percepții despre Fiscalitatea din România”, realizat la comanda Pactului pentru Fiscalitate (PFP) de către Biroul de Cercetări Sociale. Cum comentați?
Controalele fiscale, în sensul clasic nu sunt neapărat eficiente. În prezent organul fiscal dispune de foarte multe informații din evidențele contabile și fiscale ale contribuabililor, în ultimii ani fiind introduse din ce în ce mai multe obligații de raportare. Complexitatea formularului D394 (modificat în 2016 și apoi în 2020), conectarea caselor de marcat la ANAF (inițial prin depunerea formularului A4200 începând cu 2018), formularul DAC6, apariția eFactura și eTransport la care mai adăugăm și raportarea SAF-T, aduc organului fiscal suficiente informații pentru a depista contribuabilii care nu raportează nivelul real al impozitelor și contribuțiilor datorate. Companiile au depus și depun în continuare eforturi uriașe pentru a furniza aceste informații, însă pare că organul fiscal ar putea să utilizeze mai eficient aceste informații ținând cont că de ani buni deficitul de colectare al TVA se menține la o treime din sumele cuvenite.
Ultimele informații din partea ANAF arată că strategia în perioada următoare va fi de stimulare a conformării voluntare prin introducerea unor noi proceduri cum ar fi notificarea de neconformare.
Această procedură ar da șansa contribuabilui de a își corecta raportările fiscale înainte de declanșarea inspecției, ar crește gradul de colectare în timp ce organul fiscal economisește resurse. Conformarea voluntară totuși este influențată de mai mulți factori precum nivelul de impozitare, gradul de educație financiară, stabilitatea și predictibilitatea reglementărilor fiscale dar și de gradul general de satisfacție al populației în ceea ce privește serviciile publice de care beneficiază.
Asigurarea stabilității și predictibilitățtii reglementărilor fiscale, creșterea gradului de educație financiară, simplificarea procedurilor și o mai mare implicare a organelor fiscale în ceea ce privește rolul loc activ în administrarea creanțelor fiscale, toate acestea sunt elemente care conduc la creșterea conformării voluntare în mod real.
Ce impactul credeți că vor avea asupra antreprenorilor modificările fiscale care vor intra în vigoare de la 1 ianuarie 2023?
Modificările aduse Codului Fiscal prin OG 16/2022 vor impacta toate companiile mici și mijlocii începând cu anul 2023. Principalele critici aduse acestor modificări se referă la faptul că avem de-a face cu schimbări drastice (înjumătățirea plafonului pentru microîntreprinderi), avem reintroducerea în legislație a unor măsuri care au mai existat și în trecut (supraimpozitarea contractelor part-time, obligarea companiilor de consultanță la impozit pe profit) dar și introducerea unor noi măsuri pentru care nu ne este foarte clar cum vor fi aplicate, cum ar fi creșterea impozitului pe dividende de la 5% la 8% sau limitarea la 3 companii cu regim de micro. Deși aceste modificări nici nu au intrat încă în vigoare, în luna noiembrie s-au adus noi modificări, reducerea plafonului pentru microîntreprinderi de la 1.000.000€ la 500.000€ aplicându-se începând cu veniturile anului 2023 iar companiile de consultanță fiscală având posibilitatea de a aplica regimul de impozitare micro.
Și în cazul persoanelor fizice avem creșteri ale impozitelor și contribuțiilor sociale, ba chiar dublarea taxelor în unele situații. Creșterea taxelor abrupt s-ar putea să nu conducă la efectul dorit de către autorități ci din contră, să asistăm la creșterea evaziunii fiscale în domeniul persoanelor fizice iar în cazul persoanelor juridice să vedem și acolo o creștere a cererilor de suspendare / lichidare voluntară.
Totuși, în ultimii ani am fost obișnuiți cu modificări fiscale apărute în ultimele zile ale anului așa că nu ar fi de mirare să avem și în acest an alte modificări.
Considerați că se impune eliminarea excepțiilor / facilităților fiscale pentru anumite sectoare economice?
Eliminarea facilităților fiscale este așa cum știm, o obligație asumată de România prin Planul Național de Redresare și Reziliență pentru a asigura echitatea sistemului fiscal, însă nu avem încă din partea Ministerului Finanțelor analiza privind impactul asupra acestor sectoare de activitate. Aceste facilități au ajutat la creșterea investițiilor în domeniul IT pe de-o parte și la reducerea evaziunii fiscale în domeniul construcțiilor. Însă pentru o dezvoltare durabilă, într-o economie matură, facilitățile fiscale de acest fel ar trebui eliminate. Așteptăm din partea Ministerului Finanțelor această analiză asupra impactului eliminării facilităților fiscale, măsurile propuse pentru a contracara efectele negative și, cel mai important, un calendar asumat privind eliminarea treptată a acestor facilități.
Cum apreciați competiția existentă în rândul contabililor, auditorilor financiari și a consultanților fiscali?
Am lucrat cu clienți care au beneficiat de servicii ale unor companii din Big 4 și vreau să vă spun cu toată responsabilitatea că nu există nicio diferență de calitate a competenței între societăți precum CC Tax Advisory, dar și altele ridicate de jos, și Big 4. Ba dimpotrivă, modul în care înțelegem să facem client service și atitudinea noastră față de client și spețele sale, ne fac să fim o opțiune net superioară. La finalul zilei, pot să ai un consultant care-ți dă un livrabil și consideră că acolo s-a încheiat relația lui cu tine sau poți avea un consultant care se simte mai strâns legat de tine. Pe cine ai alege?
Toate aceste schimbări în companiile locale au crescut competitivitatea pe piața serviciilor contabile dar și nivelul de expertiză în acest domeniu.
Toate aceste schimbări în companiile locale au crescut competitivitatea pe piața serviciilor contabile dar și nivelul de expertiză în acest domeniu.