vineri, decembrie 2, 2022

JTI: Antreprenoriatul social, o șansă pentru comunitățile „unde nu se întâmplă nimic”

Must Read

În România, ca și în spațiul european, diferențele de dezvoltare între marile aglomerări urbane și orașele mici sau zonele rurale, între categoriile dezavantajate și angajații din sectorul bugetar sau privat, sunt încă foarte mari. Cum administrațiile publice nu dețin toate soluțiile, asociațiile, fundațiile, ONG-urile cu profil social devin actori importanți, pentru că sunt aproape de oameni și propun proiecte și programe punctuale. Iar lipsa resurselor e suplinită de corporațiile care vor să se implice în comunitate. Cu toate că în ecuație intră și marile companii, e vorba de antreprenoriat. Pentru că ideile vin din nevoi reale, iar succesul proiectelor se măsoară simplu, prin rezolvarea unei anumite probleme sau schimbarea vizibilă în bine a vieților unor oameni.

 

Europa este dominată de orașe mici și medii: 30,9% dintre orașele europene au o populație sub 10.000 de locuitori, conform unui raport din 2021 al Ministerului Dezvoltării. Și în România 36,7% dintre orașe au mai puțin de 10.000 de locuitori, iar 35,1% au între 10.000 și 25.000. „La noi, declinul socio-economic al localităților mici a fost accentuat de  tranziția de la economia planificată la cea de piață și de inabilitatea de a se respecializa, iar discrepanțele dintre marile centre urbane și orașele mici s-au adâncit până în punctul în care o parte dintre cele din urmă se aseamănă mai degrabă mediului rural. (…) Multe dintre acestea se confruntă cu o dinamică demografică și imobiliară slabă, infrastructură publică deficitară, productivitate scăzută și grad de sărăcie ridicat”, se mai arată în raport. 

Și la nivel european, și local, autoritățile caută soluții. Eficiența administrației publice este însă în cele mai multe cazuri depășită de inițiativele societății civile, sprijinite de mediul privat. De exemplu, ARC – Asociația pentru Relații Comunitare, Fundația SoSiSeSa, Motivation Romania, Fundația Masca, Ateliere fără frontiere, Asociația Pastel, Dalcroze, Muriel Ball, Teatrelli, Speromax, Asociația Filantropică Berca, Asociația Eco-Assist, Fundația Smiles, desfășoară programe, campanii și proiecte în toată țara.  Unul dintre sponsorii acestor organizații neguvernamentale care acționează la nivel local este JTI.

Studiu de caz

„Nu putem schimba lumea, dar putem schimba lumea unui om”. Este deviza Asociației Smiles, un ONG cu sediul în Oradea care ajută peste de 1.500 de persoane lunar, din toate categoriile dezavantajate, inclusiv persoane de peste 65 de ani. JTI a oferit sprijin pentru achiziționarea de produse alimentare, medicamente, produse de igienizare, televizoare.

Cum s-a realizat legătura între fundații și asociații care acționează la nivel local și corporația care are sediul central în București? Potrivit oficialilor companiei, oamenii din vânzări din cele 35 de birouri din țară ale JTI au recomandat managementului, pentru a fi sponsorizate, proiecte pentru persoane vulnerabile, aflate în situații de risc din comunitățile în care își desfășoară activitatea. Angajații au făcut așadar propunerile respective, pe baza propriilor observații, în calitate de locuitori ai orașelor în care trăiesc și muncesc.

Mai mult de 20 de proiecte sunt susținute de JTI în județele Alba, Timișoara, Bihor, Neamț, Vaslui, Giurgiu. De exemplu, Căminele de bătrâni „Ștefan cel Mare” din Războieni, judetul Galați și „O nouă șansă” din Mărășești, judetul Vrancea.

Un alt proiect susținut de JTI la propunerea angajaților, este cel al „Eco-Herbal” din Ghimpați, județul Giurgiu. Asociația oferă locuri de muncă familiilor dezavantajate din mediul rural pentru plantarea, cultivarea și exploatarea plantelor aromatice destinate procesării și fabricării de uleiuri esențiale.

Și prin proiectele Asociației Ateliere fără Frontiere sunt oferite locuri de muncă pentru persoane dezavantajate. De exemplu, la ferma Bio & Co din localitatea Ciocănari, județul Dâmbovița unde sunt plantate și comercializate legume ecologice. Pe patru hectare, se produc legume bio, circa 80-90 de soiuri și varietăți pe parcursul unui an, care se livrează săptămânal abonaților.

„Compania operează în toate țările în care este prezentă, inclusiv România, urmând o serie de principii pe cât de simple, pe atât de substanțiale și realiste, care privesc afacerile, oamenii și lumea din jur. Urmărim să punem pe piață produse de calitate, respectând legislația și propriile standarde. Să acționăm unde și când trebuie, să îi ajutăm pe cei care au nevoie într-adevăr de sprijin, să fim parteneri pe termen lung”, ne-a declarat Gilda Lazăr, Director Corporate Affairs & Communications, JTI România, Moldova și Bulgaria.

Locuri și oameni uitați de cei din jur nu sunt doar în zona rurală sau în localități mici. JTI sprijină Asociatia Serena din Cluj, care oferă zilnic mese calde pentru vârstnici. De asemenea, compania achiziționează de la Fundația „Pentru voi”, din Timișoara, felicitări pentru diverse ocazii, realizate manual de persoanele adulte cu dizabilități psihice.

”Seniorii JTI” este un program demarat în 1998, prin care JTI oferă zilnic o masă caldă și medicamente pentru 45 de persoane vârstnice fără venituri suficiente sau alt sprijin din partea familiilor, din Sectorul 2, unde se află și sediul central al companiei, în România. Seniorii JTI primesc pachete festive cu alimente și daruri specifice Sărbătorilor de Paște și de Crăciun, beneficiază de asistență medicală oferită prin intermediul ambulanțelor sociale, precum și de sprijin casnic din partea voluntarilor. Seniorii sunt selectați de Primăria Sectorului 2 prin Direcția de Asistență și Protecție Socială, în baza unor evaluări sociale și a unei monitorizări riguroase, iar între autoritatea locală și companie există un acord de parteneriat public-privat.  

Ambulanțele Sociale, menționate mai sus, reprezintă o alternativă pentru serviciile medicale de urgență. Programul, inițiat în 2005 tot de Primăria Sectorului 2 și susținut de JTI, alături de alte companii din Sector, este destinat categoriilor dezavantajate, și anume bătrâni în situații de risc social și oameni fără adăpost.

Asociațiile și ONG-urile au avut reacții rapide și în fața unor probleme grave, care au luat prin surprindere pe toată lumea, ca de exemplu pandemia și criza refugiaților. JTI a sprijinit ARC, care a direcționat resursele unde și când a fost cea mai mare nevoie. Și în cazul refugiaților din Ucraina s-a procedat la fel, JTI colaborând cu ARC și Pastel, care aveau experiența și contactele din teren pentru a ajuta în mod eficient.

Cultura creează și consolidează relațiile sociale

„Am convingerea că, așa cum cultura poate crea punți între popoare și între lumi, o poate face și între cele două Românii despre care se vorbește atât din anii ”90 încoace. Până la urmă, principala deosebire ține de acces: la servicii, la informație, educație și, nu în ultimul rând, la cultură. Noi, la JTI ne dorim să schimbăm în bine ceea ce poate fi schimbat. Implicarea în comunitate este reală și implică pasiune, începând cu angajații care se oferă voluntari în proiectele sociale și terminând cu conducerea companiei care aprobă susținerea programelor. JTI a fost prima companie care a semnat un acord de parteneriat public-privat, la invitația adresată de Primăria Sectorului 2 din București pentru seriozitatea cu care investește în comunitatea locală. Am fost prima companie de tutun care a semnat un parteneriat cu autoritățile de aplicare a legii, pentru combaterea contrabandei. Suntem singurii susținători din mediul privat, în mod constant, ai dansului contemporan, prin Întâlnirile JTI”, a precizat Gilda Lazăr, Director Corporate Affairs & Communications, JTI România, Moldova și Bulgaria.

În categoria artă și cultură, JTI este partener al Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu, TIFF sau SoNoRo, al proiectelor CoolSound/Scena independentă românească sau Aplauze pentru poet, dar și al unor evenimente care se desfășoară în  locuri unde, de obicei, nu se întâmplă nimic. JTI  este partener pentru șase turnee naționale de muzică clasică, în București, dar și în orașe ca Gherla, Caracal, Tulcea, Bârlad etc., în parcuri, biserici sau alte spații neconvenționale: Pianul călător, Duelul viorilor, Flautul fermecat, Cele trei dive, Violoncelissimo, Orgile României. Prin aceste turnee, cultura devine accesibilă și pentru comunitățile mici, dezavantajate, dar și pentru categorii de oameni din orașe mari care nu obișnuiesc să frecventeze săli de concerte.

Potrivit datelor pe 2021 furnizate de JTI România, JTI este prima companie de profil care a ales să susțină programe de responsabilitate socială pe plan local. Din 1993 până în prezent, au fost investiți în comunitate prin diverse programe circa 25 de milioane de euro.

 

- Advertisement -spot_img

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -spot_img

Latest News

Le Carrousel și Revista Patronatului Român organizează, în data de 8 decembrie 2022, evenimentul “De BINE 22.23.01 4Q&A”

Revista Patronatului Român și Le Carrousel organizează joi, 8 decembrie 2022, evenimentul de business de sfârșit de an “De...
- Advertisement -spot_img

Mai multe articole ca acesta

- Advertisement -spot_img