luni, februarie 6, 2023

Interviu cu Victor Stănilă, avocat specializat în piața de capital: Prin social media este mult mai facil să manipulezi piața de capital

Must Read

Interviu cu Victor Stănilă,

Avocat specializat în piața de capital

Prin social media este mult mai facil să manipulezi piața de capital

Avocatul Victor Stănilă, cu o experiență de peste 15 ani în piața de capital, a vorbit pentru Club Antreprenor despre cum schimbă platformele de socializare regulile de comunicare în piața de capital, care este influența acestora asupra prețului instrumentelor financiare și cum ar trebui să se adapteze companiile listate la bursă.

Rețelele de socializare au făcut ca informația să circule mult mai rapid. Care este impactul platformelor de social media asupra pieței de capital?

Social media are implicații și asupra pieței de capital cum de altfel a modificat cotidianul fiecăruia dintre noi. A devenit foarte rapid un spațiu în care instrumentele financiare sunt promovate ca și orice alt produs sau serviciu. Asistăm la o promovare a consultanților de investiții care respectă mai mult sau mai puțin regulile privind conflictele de interese. Nu puține sunt persoanele care invită investitorii la lecții despre tranzacționarea pe piața de capital și care omit să dezvăluie legăturile pe care le au cu diverse firme de investiții sau beneficiile primite de la emitenți. Iar acest lucru a luat amploare mai mult ca niciodată. Vorbesc din postura celui care a lucrat peste 15 ani în acest domeniu, atât în cadrul instituției de reglementare, cât și a unui intermediar.

Cred, așadar, că prin social media este mult mai facil să manipulezi piața de capital. Și mai este un aspect de analizat – cum influențează acest mediu de comunicare comportamentul uman.

Conform ipotezelor din economia standard, toate deciziile umane sunt raționale, în cunoștință de cauză – toți caută să își maximizeze profitul. Economia comportamentală, pe de altă parte, susține faptul că oamenii sunt supuși unor influențe irelevante din partea mediului lor imediat (se numesc efecte de context), unor emoții irelevante sau altor forme de iraționalitate. Dacă analizăm prin prisma ipotezelor oferite de economia comportamentală, se pot observa mai ușor consecințele dezvoltării rețelelor de socializare.

Ca și alte industrii, piața de capital comunică prin distribuirea informației via internet și, mai nou, folosind canalele social media. Știrile se propagă cu o viteză mult mai mare, iar investitorii reacționează mult mai intens. Un cunoscut investitor bursier și autor de cărți de specialitate, André Kostolany, a observat că numai 10% dintre reacțiile pieței bursiere se datorează faptelor, restul fiind psihologie. Oamenii generează date emoționale prin exprimarea sentimentelor și opiniilor lor prin intermediul postărilor pe rețelele de socializare, pe forumuri și pe bloguri. Mai ales în SUA, există multe exemple de utilizare a Twitter pentru a difuza informații care declanșează aproape instantaneu reacții emoționale generalizate pe piață.

Aduc în atenție un exemplu în care s-a influențat prețul bursier printr-o comunicare ilegală. În august 2018, în mijlocul zilei de tranzacționare, luând prin suprindere pe toată lumea, Elon Musk, CEO-ul Tesla, a anunțat că delistează compania la preţul de 420 de dolari per acţiune, cu aproximativ o cincime mai mare decât preţul curent de tranzacţionare. Acest anunț, care a încălcat standardele de diseminare a informației, a generat un circ media și s-a lăsat cu o anchetă SEC (Securities and Exchange Commission n.red).

Cum pot fi evitate situații ca acestea?

În primul rând, subliniez că emitenții trebuie să evite întotdeauna să facă dezvăluiri prin postări informale, pe conturile social media neasumate de companie sau unde nu este creat contextul necesar pentru ca investitorii să fie pe deplin informați. Dacă o companie decide că există informații semnificative care ar trebui diseminate, atunci trebuie să stabilească unde și când trebuie publicate. Informațiile ar trebui să fie dezvăluite numai atunci când sunt definitive, exacte, clare și specifice.

Revenind la exemplul nostru, postările individuale de tipul Elon Musk ca unic mijloc de dezvăluire ar putea fi cea mai nefericită formă de utilizare a rețelelor sociale pentru dezvăluirea de informații materiale non- publice de către o companie listată.

Cred că rețelele sociale pot fi un canal recunoscut de distribuție a informațiilor publicate pe site-ul emitentului, un instrument excelent pentru completarea raportărilor curente prin intermediul bursei, dar și un mediu de unde compania poate obține rapid un feedback de la investitori sau potențiali investitori.

Cred că cerințele legale pot fi îndeplinite în continuare, dacă societățile își extind comunicarea în social media, sub condiția de a anunța de la început investitorii unde vor fi publicate informațiile oficiale ale companiei și că pagina de Facebook, Twitter sau altă platformă reprezintă un canal oficial de comunicare.

În plus, prin intermediul blogurilor de pe website-urile proprii pot fi create spații sigure, oficiale, unde antreprenorii pot explica mai bine cifrele seci din raportările financiare. Tot aici pot fi publicate analize care să răspundă temerilor investitorilor care deseori se manifestă pe diverse forumuri de specialitate – într-un cadru informal, așadar.

Putem afirma că diseminarea informațiilor a căpătat noi dimensiuni. Ar trebui create noi reguli de comunicare pentru emitenți?

Influența social media asupra piețelor financiare va persista pe măsură ce generațiile mai tinere încep să economisească și să investească. Acest lucru implică atât oportunități, cât și riscuri.

Schimbul de informații și discuțiile de pe platformele de internet pot îmbunătăți transparența și eficiența pieței.

Pe lângă avantajul de a comunica mai rapid ori de a primi un feedback aproape instant, platformele de socializare sunt vehicule cunoscute de dezinformare și de manipulare a comportamentului uman, aspect ce nu trebuie neglijat. De aceea, cred că suntem în punctul în care ar trebui extinsă reglementarea cu privire la transparentizarea informațiilor, luând în calcul evoluția tehnologică și implicațiile acesteia asupra comunicării.

Compania trebuie să învețe să comunice cu investitorii. A comunica înseamnă a rămâne în atenția investitorilor. A comunica în mod corect aduce plus valoare companiei. Am aici în vedere regulile de transparență, de diseminare corectă a informațiilor confidențiale, de publicare a raportărilor financiare, de a decide ce și când trebuie comunicat, dar și când poți amâna de la publicare o informație. În esență, vorbim despre dreptul acționarilor, investitorilor la informare, ridicat la rang de principiu de către guvernanța corporativă.

Până atunci, din experiența acumulată, cum apreciezi că se descurcă companiile? Mă refer mai ales la cele de pe AeRo care sunt la început de drum?

BVB a adoptat pentru piața reglementată un Cod de guvernanță, iar pentru piața AeRO un document intitulat Principii de guvernanță corporativă pentru SMT. Într- adevăr, cerințele de guvernanță corporativă ale companiilor listate pe AeRO sunt mai relaxate decât cele ale emitenților de pe piața reglementată. Cu toate acestea, ambele vizează un set de principii grupate după cum urmează: organizare (responsabilități), control, remunerare și relația cu investitorii.

Ideea este că, dacă implementează cât mai multe dintre procesele, practicile și politicile descrise în Codul de Guvernanță Corporativă al Bursei de Valori București pentru piața reglementată, aceste companii mici, proaspăt listate pe AeRO, obțin o multitudine de avantaje, facilitând transferul către piața principală.

Guvernanța corporativă are impact pozitiv atât asupra rezultatelor financiare ale business-urilor listate, cât și asupra investitorilor. Consolidează încrederea în companie și contribuie la creșterea valorii acesteia pe termen lung, prin reglementarea împărțirii rolurilor și responsabilităților între acționari, consiliul de administrație și conducerea executivă. Pe de altă parte, cei care ignoră acest Cod, vor trebui să își asume la un moment dat și consecințele. Piața penalizează fiecare greșeală, iar unii au aflat acest lucru pe propria piele, după ce o eroare s-a produs deja. Să nu uităm că piața de capital este despre sentimentul de încredere al investitorilor în buna-credință sau sinceritatea antreprenorului. Or, încrederea se câștigă în primul rând prin transparență, printr-o comunicare adecvată, respectând cerințele legislației pieței de capital.

Din câte înțeleg, vorbim aici de două domenii de activitate diferite – legal și comunicare – ce trebuie aplicate împreună. Pare destul de greu pentru o companie la început de drum. Care ar fi cele mai bune practici?

Listarea aduce cu ea obligații suplimentare, cu precădere legate de transparență: cerințe noi de raportare. Odată listată, compania va trebui să asigure o anumită vizibilitate publică și transparență în ceea ce privește contractele semnificative, remunerația conducerii, litigiile și unele operațiuni.

Aceste aspecte nu sunt deloc de neglijat, necesită timp și o pregătire specifică a conducerii și a angajaților desemnați pe linia relației cu investitorii. De aceea, este posibil să implice modificări la nivel de personal, prin recrutări noi sau pregătirea unor angajați existenți. Poate fi luată în calcul și externalizarea unora dintre servicii. Avantajul aici ar fi modul de abordare a problematicii care poate fi privită din mai multe unghiuri, în avantajul emitentului.

Mulți antreprenori nu realizează faptul că legislația le permite de fapt o multitudine de opțiuni. Pornesc la drum cu un mindset fix și nu exploatează toate variantele. Nu este un lucru de condamnat, pentru că ar trebui să știe în detaliu reglementările pieței de capital. Or, acest lucru nu este la îndemâna oricui, nici măcar a unui jurist sau avocat. Piața de capital este foarte tehnică și de aceea un consultant juridic care înțelege mecanismele pieței reprezintă un avantaj competitiv pentru emitent. Pentru că, de-a lungul timpului, am colaborat îndeaproape cu toți actorii pieței de capital

  • intermediari, autoritate, bursă și depozitar
  • pot spune că sunt operațiuni pe care, dacă nu ai lucrat efectiv cu ele, este dificil să le înțelegi și să le derulezi eficient pentru emitent.

Victor Stănilă Managing partner, Victor Stănilă Law Office

contact@victorstanila.ro

www.victorstanila.ro

www.linkedin.com/in/avocatvictorstanila

www.facebook.com/victorstanilalawoffice

 

 

- Advertisement -spot_img

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -spot_img

Latest News

ING Bank România devine unul dintre partenerii principali ai festivalului Summer Well

ING Bank România devine unul dintre partenerii principali ai festivalului de muzică alternativă Summer Well, care va avea loc...
- Advertisement -spot_img

Mai multe articole ca acesta

- Advertisement -spot_img