Interviu cu Sorina-Gabriela Ioanițoaia,
Avocat Titular, C.A. IOANIȚOAIA T. SORINA GABRIELA
Doar dialogul direct și cooperarea pot consolida încrederea reciprocă și asigura bune practici între avocat și clienți
V-ați specializat în servicii juridice integrate pentru companiile din industria transporturilor și cea de logistică și distribuție. Cum vedeți evoluția acestor sectoare, ținând cont de ritmul de dezvoltare din ultimii ani și de planul de investiții anunțat prin PNRR?
Epidemia de coronavirus pune la încercare întreaga lume în moduri fără precedent și pe care cu siguranță nu ni le-am fi imaginat. Nici acum nu reușim să intuim amploarea pe care o va căpăta până la final această criză și drept urmare, previziunile sunt destul de dificil de făcut. Cert este că ea necesită un răspuns adecvat în ceea ce privește solidaritatea, iar sprijinul trebuie să intervină urgent. Comisia Europeană, precum și autoritățile naționale fac eforturi pentru asigurarea în continuare a menținerii pe linia de plutire a întreprinderilor și pentru ca economia să fie pregătită să se redreseze de îndată ce acest lucru va fi posibil.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
17 iunie 2025: Future Energy Europe Summit, Ediția a V-a
17 iunie 2025: Gala Club Antreprenor
27 iunie 2025: Pilonii de dezvoltare ai județului Alba – mediul de afaceri, autoritățile locale, sistemul universitar și învățământul profesional dual
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Din păcate, pandemia a afectat grav segmentul serviciilor de transport. Scăderea rapidă a volumului transportului comercial, întreruperea unor culoare, blocajele din toată Europa, oprirea producției, și ca urmare scăderea cererii de transport, au dus la pierderi mari în acest domeniu. În pofida aparentei redresări, impactul pandemiei de COVID-19 asupra, în special a activităților de transport persistă în continuare.
Transportul de mărfuri este după cum știm, esențial pentru dezvoltarea economica și pentru bunăstarea unei națiuni. Acesta leagă practic producătorii de consumatori, punând în timp util bunurile la dispoziția celor din urmă. Lanțul de distribuție este în consecință, esențial pentru procesul de producție și are impact direct asupra eficienței economice. Transporturile aeriene și maritime sunt printre sectoarele grav afectate de pandemie. Într-o perioadă în care lanțul global de aprovizionare a fost perturbat de pandemie, s-a înregistrat o cerere mare de bunuri, lucru care a dus la majorarea prețurilor la transportul maritim. Și din păcate, prețurile vor crește în continuare, indiferent că ne referim la transport rutier, aerian sau feroviar, ca urmare a creșterii prețului combustibililor.
În ceea ce privește planul de investiții anunțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență, din datele pe care le-am văzut, veștile sunt îmbucurătoare, în sensul că sectorul de transport va beneficia de 7,62 miliarde de euro care vor aduce în primul rând 434 km de autostradă construiți, dar și 52 stații electrice construite, implementarea unui nou sistem de taxare “poluatorul plătește”, înnoirea a 200.000 de mașini din parcul auto până în 2026, 311 km de cale ferată modernizată, 110 km de cale ferată electrificată, 206 km de cale ferată cu sistem modern de centralizare, 12,7 km de rețea nouă de metrou și 32 de trenuri noi de metrou.
Totul depinde de evoluția pandemiei și de ritmul în care aprovizionarea se adaptează la redresarea rapidă a cererii în urma redeschiderii economiei.
Ce particularități au serviciile avocațiale oferite companiilor din transporturi?
Fiind un domeniu complex, este totodată unul care oferă multe provocări profesionale. Companiile de transport, în special cele cu mulți angajați, au în general un volum mare de lucru, caracterizându-se printr-o mai mare nevoie de rigurozitate în ceea ce privește stabilirea cadrului procedural pentru desfășurarea activității, în condițiile în care legislația este într-o continuă schimbare. Opinia mea – și mi-o mențin cu toată tăria – este că societățile axate pe transporturi și logistică, dar și pe alte activități conexe acestora trebuie să aibă aproape un avocat specializat, care să poată supraveghea, remedia și într-un final eficientiza fluxul operațional în domeniu. De la contractele caselor de expediții și transportatorilor, până la cele de logistică și operațiuni, toate trebuie atent monitorizate de către oameni specializați, pentru că atenția la detalii este apanajul nostru, iar acest domeniu are mai mare nevoie de așa ceva la acest moment. Spun asta deoarece pentru a fi în siguranță, trebuie să putem prevedea și contracara din start eventualele probleme, și de asemenea să putem diminua la maximum eventuale pierderi.
Cum au evoluat cerințele clienților și complexitatea dosarelor la care ați lucrat, în ultimii ani?
Trebuie să recunosc ca am avut mari surprize, în sensul că mă așteptam ca pe parcursul pandemiei, datorită încetinirii fluxului de lucru, problemele să fie aplanate, noi să avem doar un rol de consiliere în sensul ajustării contractelor permanent la noile restricții și la schimbările de legislație. Dar nu a fost deloc așa. Spre surpriza mea, în ultimul an am avut o multitudine de spețe și în domeniul transporturilor și logisticii din ce în ce mai complexe, implicarea noastră fiind esențială, spețe care, de ce să nu recunosc ne-au adus și multe satisfacții profesionale.
Citeam de curând o analiză care prezenta evoluția financiară a 3 industrii privind bugetul antreprenorilor, având la bază un studiu legat de acesta și care relevă în transporturi, o tendință majoră de reajustare a prețurilor din contractele comerciale și bugetarea corelată cu strategia de prețuri.
Se vorbește mult – cred că în toate domeniile este așa – despre pandemie, dacă aceasta este sau nu o situație de forță majoră, se vorbește mult despre modul în care se pot respecta clauzele contractuale în aceste momente în care societățile – în special cele de transporturi – sunt greu încercate, se fac eforturi mari în acest moment pentru asigurarea locurilor de muncă și continuarea în condiții de normalitate a activității.
Cum apreciați evoluția serviciilor de mediere și de arbitraj comercial pentru firmele din transporturi, logistică și distribuție?
Ați atins un subiect care îmi face mare plăcere. Eu sunt și mediator și am considerat întotdeauna că orice conflict înainte de a escalada, orice speță înainte de a ajunge în instanță, trebuie mediate, trebuie aduse față în față părțile, pentru că în cele mai multe situații se ajunge la soluții rentabile pentru ambele părți, solutii “win-win” cum spunem noi, în care părțile își creionează singure, evident ghidate, decizia. Asta spre deosebire de spețele care ajung în instanță, unde soluția speței este clar dictată de către un judecător și se ajunge mai greu la tranzacții, soluția de cele mai multe ori fiind dată doar în favoarea unei părți.
Piața serviciilor juridice trece prin transformări radicale datorate reglementărilor tot mai complexe, riscului crescut în arii multiple, evoluției economiei digitale și presiunii continue privind reducerea costurilor. Cum vedeți evoluția activității avocaților in-house, în acest context?
Am să mă refer aici la piața serviciilor profesionale avocațiale care evoluează în același timp cu schimbările normative și practicii globale.
Serviciile asigurate de avocați au devenit din ce în ce mai complexe. Ele au fost obligate să se adapteze noilor realități de reglementare din diferite domenii de activitate din România și din întreaga lume, pentru consacrarea, protecția și respectarea drepturilor tuturor cetățenilor. În prezent există din câte înțeleg, în România un procent de circa 10,3 avocați raportat la 10.000 de locuitori, ceea ce reprezintă destul de puțin comparativ cu alte țări europene. Acest procent, privit singur, nu este relevant pentru a reflecta starea avocaturii, și de fapt starea societății, el arătând cât de ”litigioasă” este o țară.
Experiența a demonstrat că în această profesie, doar dialogul direct și cooperarea pot consolida încrederea reciprocă și asigura bune practici între avocat și clienți. De aceea mi se pare, din păcate, că instituția avocatului independent începe să dispară, ea fiind înlocuită încet sub ochii noștri, de marile case de avocatură și de avocații in-house, de ultimii menționați fiind chiar mare nevoie în domeniul despre care vorbim. Este după cum spuneam, esențial să poți preveni eventualele litigii și asta se poate face doar printr-o colaborare de lungă durată, în care avocatul să fie aproape de client și de angajații săi, să cunoască îndeaproape lanțul operațional și să conceapă proceduri, documente și planuri pentru desfășurarea activității în siguranță.
Ce hobby-uri aveți? Cum vă relaxați după o săptămână intensă de lucru?
Sportul este hobby-ul meu principal și modul meu de relaxare. Sportul în toate formele sale, fie că înseamnă înot, gimnastică, patinaj și nu în ultimul rând, ski. Din păcate pandemia mi-a modificat și mie programul de relaxare, aducând tenisul de masă și mai nou gătitul, pe primele locuri. De asemenea, citesc mult și înainte făceam activități de voluntariat pe care, da, le consideram un hobby. Satisfacția că ajuți și zâmbetele pe care le primești ca mulțumire, creează cu adevărat o „dependență”.