Interviu cu Lucian Baltaru,
CEO și Fondator Sameday Curier
Am reușit să creștem constant și să ne sprijinim clienții în atingerea rezultatelor propuse
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
10 decembrie: Future Energy Europe Summit, Ediția a IV-a
17 decembrie - Gala Club Antreprenor, Ediția a XVII-a
19 decembrie - Viitorul asigurărilor în domeniul transporturilor, expedițiilor și logisticii
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Sameday a luat ființă în 2007. Cum apreciați concurența de pe piața de curierat din România la finalul anului 2021?
În urmă cu 14 ani, piața de curierat din România era în dezvoltare, cu timpi de livrare standard de 48 de ore și planificări realizate pe hârtie. Noi ne propuneam să revoluționăm această industrie prin promisiunea vitezei de livrare. Eram cei care rupeau ritmul și rezolvau rapid, cu flexibilitate, orice problemă a clienților. În timp, alături de ceilalți curieri, am înjumătățit timpul standard în care coletul ajunge la destinatar. Atuul Sameday în acest salt l-a constituit tehnologia, care este noul diferențiator în piață. Astăzi companiile de curierat nu se mai disting prin viteza de livrare, ci prin viteza de adopție a tehnologiei, care facilitează formularea unor promisiuni de valoare clare pentru clienți.
În industria de curierat au supraviețuit și au crescut companiile care au înțeles beneficiile digitalizării. Datorită tehnologiei, sistemul nervos al Sameday, am reușit să creștem constant și să ne sprijinim clienții în atingerea rezultatelor propuse. Pentru asta am urmărit cu tenacitate să creăm valoare pentru clienții noștri, oferindu-le pe lângă viteza de livrare, predictibilitate, control, flexibilitate și oportunități de creștere internațională.
Ecosistemul Sameday este unul tehnologic, care oferă clienților o experiență digitală completă, de la onboarding până la relația financiar-administrativă. Infrastructura digitală este cea care facilitează experiența de consumator îmbunătățită pentru că ne permite să oferim vizibilitate asupra comenzilor, dar și soluții de livrare cu o adopție accelerată, precum livrarea în rețeaua de lockere easybox. Aceste elemente contribuie la a oferi beneficiul convenienței și al controlului.
Orice antreprenor și orice client își dorește să aibă flexibilitate și să poată controla aspectele pe care le poate influența pentru a da direcția dorită businessului sau vieții sale. Ori exact asta reușim să oferim cu ajutorul tehnologiei. Clientul care comandă la easybox este cel care deține controlul asupra timpului său și are la dispoziție o metodă de livrare sigură, accesibilă 24/7 direct în proximitatea casei sale. La rândul său, clientul care livrează cu Sameday este cel care controlează ritmul său de creștere, beneficiază de predictibilitate privind livrarea și flexibilitate în alegerea metodei de livrare adecvate businessului său.
Astăzi piața de curierat este mai bine segmentată decât în urmă cu 14 ani. Avem operatori care lucrează pe nișe clar definite, jucători cheie în piață, și obsevăm că domeniul este în continuare atractiv pentru start-up-uri sau companii care își doresc să acceseze piața din România. În acest peisaj Sameday se numără printre principalii jucători și este un revoluționar cu diferențiatori clari și obiective ambițioase care au în focus clientul și nevoile acestuia.
Care au fost principalele lecții învățate de echipa Sameday în cele 21 de luni de când pandemia ne-a schimbat viețile?
“De la agonie la extaz” este expresia pe care o folosim cel mai des în Sameday când ne raportăm la perioada de început a pandemiei. Asta pentru că inițial ne-am confruntat, ca întreaga societate, cu îngrijorări puternice pentru colegii noștri aflați pe teren, pentru clienți și, implicit, pentru business-ul de curierat care este impactat direct de comportamentul consumatorului. Temerile pentru sănătatea echipei au fost gestionate datorită deciziilor rapide pentru achiziția de materiale de protecție și dezvoltarea de măsuri de siguranță în sediile companiei.
Asemănător situației sanitare, în business am văzut un impact aproape spontan al crizei pandemice, care a generat o accelerare a dezvoltării comerțului online și, implicit volume mari pentru noi. Am reușit să facem față creșterii masive a numărului de colete care au intrat în rețeaua Sameday datorită infrastructurii tehnologice care ne-a permis să scalăm rapid și să dezvoltăm în timp record soluții care să ofere clienților confort și predictibilitate. În starea de urgență am dezvoltat soluția de “Livrare fără griji” din dorința de a limita interacțiunea între colegii noștri curieri și destinatari, iar în toată această perioadă am investit constant în creșterea rețelei de lockere easybox, care este o metodă de livrare sigură, fără interacțiune umană. Pe fondul avantajelor pe care le aduce, am văzut o creștere considerabilă a adopției serviciului, care a depășit 55% în 2021. De asemenea, faptul că la finalul anului 2018 investisem deja în dezvoltarea celui mai mare hub de sortare din Sud-Estul Europei a fost un alt atu în gestionarea numărului de colete din perioada de vârf a pandemiei.
Necunoscutul pandemiei și volumele care ne surprindeau la începutul crizei sanitare au devenit, treptat, o constantă pe care am gestionat-o cu bine, încheind anul 2020 cu o creștere a cifrei de afaceri de aproximativ 142% față de anul precedent. Anul acesta ne așteptăm să menținem trendul ascendent și să vedem o creștere de aproximativ 50%.
Această evoluție pozitivă este datorată celor două mari lecții ale acestei perioade: investiție constantă în tehnologie și în oameni. Din punctul nostru de vedere oamenii sunt motorul Sameday, iar prin tehnologie și viteza de reacție se măsoară IQ-ul unei organizații.
Care sunt cele mai mari provocări cu care se confruntă Sameday în prezent?
În Sameday am învățat să găsim soluții și să inovăm în permanență pentru rezolvarea provocărilor cu care ne confruntăm, indiferent dacă țin de infrastructură, personal sau accesibilitate a spațiilor. Spre exemplu, una dintre provocările recunoscute pentru România este infrastructura aflată în dezvoltare, care creează presiune pe timpii de livrare. În vreme ce suntem impactați direct de această stare de fapt, am învățat să ne dezvoltăm pornind de la contextul în care activăm. Cum? Ne-am concentrat pe optimizarea timpilor pe care îi putem controla, realizând transportul între hub- urile logistice și agenții pe parcursul nopții, când condițiile de trafic sunt îmbunătățite. În același mod, am dezvoltat rețeaua easybox ținând cont de impactul redus pe care această metodă de livrare îl are asupra traficului din orașe. Serviciul easybox este atât o metodă de livrare îndrăgită de consumatori, dar și o soluție de degrevare a traficului. Plasarea lockerelor noastre în zonele rezidențiale și în apropierea centrelor comerciale determină o reducere a traficului generat de curieri, dar și de destinatarii care nu mai sunt nevoiți să apeleze la automobile pentru ridicarea coletelor. Aici vedem un impact pozitiv semnificativ, mai ales dacă avem în vedere că la finalul lui 2019 aveam 250 lockere, iar astăzi rețeaua numără de peste 10 ori mai multe unități. În continuare credem că putem rostogoli beneficiile pe care easybox le aduce traficului din orașe și nivelului de poluare, mai ales în condițiile unei legislații locale permisive față de instalarea automatelor de livrare. Cu extrem de puține excepții, lockerele easybox sunt instalate pe spații private, ori în condițiile în care metoda aceasta de livrare este în beneficiul orașelor, ne-am bucura să vedem o deschidere a autorităților publice pentru colaborarea cu operatorii de curierat în vederea instalării de automate de livrare.
Accesul la personal pe o piață a muncii mereu în schimbare este un punct nevralgic pentru orice companie aflată în dezvoltare. În 2021 am crescut cu peste 20% numărul colegilor din Sameday și atragerea de talente rămâne în continuare un obiectiv al nostru. Gradul de tehnologizare al companiei, ritmul de creștere al Sameday și cultura de tip start-up joacă un rol cheie în atragerea noilor colegi. Totuși, în perioade cheie vedem o presiune crescută pe zona de blue collars, unde gradul de motivație și atriția sunt diferite. Construim intens prin programe de personal dedicate și, în momente cheie am recurs la soluția de a angaja colegi din afara țării pentru zona de operațiuni.
Ce strategie de expansiune aveți în următoarea perioadă?
Viziunea noastră este ca în 10 ani să creăm o zonă de livrare deschisă în Balcani, unde să furnizăm servicii de curierat ca și cum nu ar exista granițe. Am creat deja premisele pentru această viziune strategică încă din plină criză sanitară, când am inițiat internaționalizarea în Ungaria.
Interconectivitatea proceselor operaționale și tehnologice ale Sameday, know how-ul din România și nucleul de tip plug-and-play dezvoltat în țară au jucat un rol cheie în demararea proiectului de internaționalizare și în timpii extrem de buni de dezvoltare a acestuia. Astăzi operațiunile Sameday de aici sunt depline: realizăm livrarea în aproximativ 500 de lockere easybox și la domiciliu, pentru un număr în creștere de clienți. În perioada campaniei de Black Friday am livrat deja 200.000 de colete, ceea ce este impresionant pentru o afacere care are puțin peste un an în piața din Ungaria.
Câți angajați aveți în prezent? Intenționați să faceți noi recrutări?
Numărul colegilor și colaboratorilor Sameday a ajuns astăzi la peste 4.500. În spatele acestei cifre sunt colegi atât din zona operațională din toată țara, cât și oameni cu funcții administrative, adunați în jurul aceluiași obiectiv de a dezvolta un nou mod de a face curierat și cu ambiții de creștere coerente cu ale companiei. Dezvoltăm programe prin care să răspundem acestor ambiții, în vreme ce ne propunem să continuăm și recrutarea de noi talente. Pentru a susține direcția de dezvoltare pe care Sameday o are deja, este important să menținem ritmul dezvoltării echipelor și chiar să îl accelerăm în anumite zone cheie.
Există licee sau facultăți axate pe curierat? De unde vă recrutați angajații?
Deși în activitatea de curierat este necesar un grad ridicat de profesionalizare, până în prezent nu cunoaștem existența unor școli vocaționale sau a unor facultăți dedicate. În funcție de tipul de activitate derulat, există anumite profiluri profesionale care sunt mai compatibile cu industria de curierat. Pe zona administrativă vorbim în general de absolvenți de studii superioare din domeniile economic sau tehnologic, în vreme ce colegii care lucrează în livrări sau depozite au profiluri foarte diverse. În Sameday, însă, credem în echilibru și diversitate și suntem conștienți că pentru a avea rezultate într-o piață competitivă este important să facem lucrurile diferit. Suntem deschiși la a avea în echipă oameni cu backgrounduri profesionale diverse pentru că astfel creștem potențialul de inovare în companie. În prezent aproximativ 95% dintre clienții noștri sunt magazine online, iar experiența în e-commerce a multora dintre colegii noștri ne ajută constant să înțelegem nevoile partenerilor și să ne dezvoltăm serviciile pentru a răspunde acestora.
Care sunt cele mai comune / des întâlnite colete livrate?
Livrările Sameday se încadrează în categoriile B2B și B2C, cu o pondere semnificativ mai mare a celor din urmă. Pe măsură ce gradul de penetrare al e-commerce-ului a crescut în România, am observat și o diversificare a categoriilor de produse transportate, în funcție de profilul clienților noștri, magazine online. Astfel, dacă în 2020 am văzut creșteri spectaculoase de volume venite dinspre verticale ca IT&C, Home&Deco și Sport, anul acesta înregistrăm creșteri ale livrărilor din zonele Electro IT, Jocuri, Carte, Fashion, Home&Deco, dar și sport și activități în aer liber.
De menționat că din perspectiva furnizorului de servicii de curierat avem cea mai bună vizibilitate asupra comenzilor cu plata ramburs, care reprezintă peste 50% din totalul livrărilor procesate. Pe această categorie, cele mai mari valori sunt înregistrate în domeniile Electro&IT, Auto & Moto și Sport.
În viitor așteptăm continuarea trendului ascendent al e-commerce- ului, chiar dacă ritmul de creștere va fi atenuat. De asemenea, ca urmare a adaptării industriilor banking și farma la noul mod de interacțiune cu clienții, ne așteptăm să vedem o stimulare a cererii pentru servicii de curierat si pentru aceste zone.
Care județe / regiuni din țară au un potențial de creștere accentuat pentru Sameday, ținând cont de rezultatele avute în marile orașe și în județele cu o populație rurală mai ridicată?
La începuturile Sameday, când promisiunea noastră era livrarea în aceeași zi, ne concentram exclusiv pe București. Acum, la peste 14 ani de funcționare punem un accent crescut pe deservirea la aceleași standarde a polilor de creștere și pe construirea unei prezențe regionale stabile în România, dar și în Ungaria. Pentru noi acești poli de creștere sunt municipii precum București, Cluj, Timișoara, Arad, Brașov, Sibiu, Contanța, Iași, Bacău și Suceava, unde vedem un potențial de creștere semnificativ și un apetit crescut pentru serviciile noastre. Ne uităm cu încredere la posibilitățile de dezvoltare a acestor orașe și a județelor din care fac parte, motiv pentru care în 2021 am investit în deschiderea a două noi hub-uri regionale la Cluj și Timișoara, pe lângă cele de la București și Sibiu.
Sistemul de plăți online / comerțul electronic a revoluționat și piața de curierat. Ce investiții ați făcut în sistemul de securitate IT&C, în ultimii ani?
Într-o companie de tehnologie care face curierat, așa cum este Sameday, siguranța informatică este extrem de importantă, motiv pentru care investițiile în securitatea IT&C au fost semnificative în ultimii ani. Cum o vizibilitate mai mare a brandului atrage după sine și riscuri ridicate de atacuri cibernetice, depunem eforturi constante de a proteja ecosistemul digital al Sameday.
Sistemele de comunicații, procedurile financiare, soft-urile utilizate și chiar sistemul de colectare a plăților ramburs sunt digitalizate și scanate constant.
Ce flotă de mașini aveți acum? Pe ce mărci auto vă bazați?
Ca parte din strategia noastră de investiții în vederea dezvoltării capacității operaționale, am suplimentat constant flota Sameday în ultimii ani, înregistrând creșteri de două cifre de la un an la altul. În prezent rețeaua Sameday numără peste 3.200 de vehicule, cu 20% mai mult decât la finalul anului trecut. În funcție de destinația automobilelor în modelul de business al Sameday, modelele utilizate variază de la van- uri de dimensiune mică, la furgonete, camioane și, nu în ultimul rând, mașini electrice, dezvoltarea flotei pentru cele din urmă fiind o direcție foarte importantă pentru noi în următorii ani.
Ce credeți că ar trebui să facă actualul Executiv pentru a moderniza administrația, a reduce birocrația și a stimula mediul de afaceri?
Moneda pe care au mizat economiile lumii cu cea mai importantă creștere a fost și rămâne digitalizarea.
Ultimele 21 de luni de pandemie au demonstrat și celor mai puțin încrezători în puterea tehnologiei că inovația este cheia evoluției atât pentru state, cât și pentru companiile private. Accelerarea digitalizării și construirea unui ecosistem bazat pe tehnologie este soluția de dezvoltare care ar trebui să primeze indiferent de culoarea politică a executivului în funcție.