miercuri, iunie 16, 2021
Abonament 2021 ClubAntreprenor.ro

Interviu cu Ionel Marian Ciucioi, Preşedinte al Consiliului de Administrație și Director General, Vrancart Adjud: Credem cu tărie că viitorul va fi verde!

Must Read

Husqvarna lansează un nou concept store premium la București, al doilea din cele 10 pe care le plănuiește la nivel național

Subsidiara locală a producătorului suedez de utilaje destinate spațiilor exterioare – Husqvarna - anunță lansarea celui de-al doilea concept...

Interviu cu Flaviana Rotaru, Președinte, ROHEALTH – Clusterul pentru Sănătate și Bioeconomie: Membrii ROHEALTH au povești de succes reale

Interviu cu Flaviana Rotaru, Președinte, ROHEALTH – Clusterul pentru Sănătate și Bioeconomie Membrii ROHEALTH au povești de succes reale   Flaviana Rotaru este...

“Săptămâna produselor din Republica Macedonia de Nord”, la Palatul CCIB

Expoziția “Săptămâna produselor din Republica Macedonia de Nord”, găzduită de Palatul Camerei de Comerț și Industrie a Municipiului București...

Interviu cu Ionel Marian Ciucioi, Preşedinte al Consiliului de Administrație

și Director General, Vrancart Adjud

Credem cu tărie că viitorul va fi verde!

Care sunt valorile și principiile pe care s-a clădit brandul Vrancart?

De departe cel mai important este respectul pentru istoria acestui nume, cu o vechime de mai bine de 40 de ani, și pentru oamenii care l-au clădit, unii dintre cei care au pus bazele combinatului încă activând cu succes și astăzi pe platforma de la Adjud.

Din acestea derivă apoi toate celelalte componente: adaptabilitatea la nou, reziliența la provocări, pionieratul în domeniu, sustenabilitatea față de componenta de mediu și, nu în ultimul rând, conduita etică în derularea afacerilor.

Ce înseamnă Vrancart astăzi? Ce activități economice realizează?

Este de menționat faptul că astăzi putem vorbi de un Grup Vrancart, structurat în jurul principalului pilon, societatea Vrancart S.A. În ultimii ani, aceasta s-a transformat din ce în ce mai accentuat într-o societate de ”colectare – reciclare”, dezvoltând facilități de colectare deșeuri la nivel național, retehnologizând, modernizând și diversificând facilitățile de reciclare și capacitățile de producție, totodată în acord cu politicile de mediu, un aspect al activității noastre căruia îi acordăm o importanță aparte.

Activitatea Grupului Vrancart se concentrează pe patru divizii, și include patru societăți,  astfel:

  1. Divizia de colectare – reciclare.
    1. Prin rețeaua de 20 de centre de colectare la nivel național, Vrancart este unul din cei mai mari colectori de deșeuri reciclabile din România. Rețeaua este dotată cu câteva sute de autoutilitare, containere și prescontainere de colectare, prese de balotat și este deservită de peste 230 de angajați instruiți pentru a desfășura activitatea de colectare.
    2. În 2020 Vrancart a început un proiect de reciclare în valoare de 40 milioane lei, prin care până în 2022 își propune să recicleze importante cantități de deșeuri de lemn, plastic și hârtie (Vrancart Recycling).
    3. În cadrul grupului a fost înființată societatea Ecorep Group SA, societate care prestează servicii privind implementarea obligațiilor privind răspunderea extinsă a producătorilor („OIREP”) – proiect în curs de implementare.
    4. Începând cu luna iunie 2020, Vrancart este dealer exclusiv de sisteme de presare marca Kadant PAAL în România, gama de utilaje din zona premium foarte apreciate de utilizatorii de profil.
  1. Divizia de producție hârtie carton include linia tehnologică de producție hârtie pentru carton din 100% maculatură situată în Adjud, Vrancart fiind al treilea producător de hârtie pentru carton din România.
  1. Divizia de producție carton ondulat și ambalaje din carton ondulat

Prin cele trei unități de producție – Adjud (jud. Vrancea), Călimănești (jud. Vâlcea), Ungheni (jud. Mureș), Vrancart este al treilea jucător pe piața cartonului din România, fiind și singurul jucător din top 5 cu acționariat românesc (societatea este deținută majoritar de SIF1 și Pavăl Holding).

  1. Divizia de producție hârtie și articole din hârtie tissue include linia tehnologică de producție hârtie tissue din 100% maculatură de la Adjud și societatea Rom Paper SRL, care, prin intermediul unităților de producție din Brașov (jud. Brașov) și Adjud (jud. Vrancea), s-a impus ca cel mai mare producător de șervețele faciale și de masă din România, totodată exportând produse în alte cinci țări.

Cu siguranță, trecerea de la ”reciclare” la ”colectare – reciclare” nu a fost facilă. Însă, în momentul de față, reciclați peste 30% din totalul de maculatură colectat la nivel național. Care au fost și care sunt provocările acestei tranziții?

Trecând peste fluctuațiile semnificative de preț la achiziția de deșeuri reciclabile, fluctuații datorate politicii de achiziții a marilor jucători (de exemplu, China), a suprastocurilor de deșeuri reciclabile de carton la nivel european, a jocurilor speculative pe piață, cea mai mare provocare a noastră ține tot de noi înșine, anume să reușim să dezvoltăm un mecanism impecabil în piața românească de colectare a deșeurilor. După știința mea, deținem singura rețea de centre de colectare la nivel național care aparține unei societăți listate la BVB și care are implementate cele mai înalte standarde, atât operațional, cât și în domeniul guvernanței corporative.

A fost însă nevoie de un efort susținut de durată, tradus în investiții masive în mijloacele de colectare, în tehnica de cântărire, în dezvoltarea abilităților personalului aferent, în digitalizarea activităților – recepțiile se emit automat și sunt trimise către parteneri, tehnica de cântărire din toată rețeaua comunică direct cu ERP-ul societății, raportările și activitățile  de control desfășurându-se în timp real,  reușind astfel să ne poziționăm pe un nivel superior din punctul de vedere al documentelor și al trasabilității deșeurilor reciclabile colectate față de media pieței. Aceste beneficii au integrat altele, activitatea centrelor de colectare fiind concentrată în prezent pe colectarea propriu-zisă și mai puțin pe activitățile conexe și suport, cum ar fi migăloasa întreprindere de urmărire și identificare manuale a documentelor aferente deșeurilor tranzacționate.

Reușim astfel să deservim cu succes, printre altele, cele mai mari rețele de hypermarketuri – la nivel național colectăm din peste 800 de unități aparținând diverselor lanțuri de retail, existând luni calendaristice și cu peste 7.000 de ridicări de deșeuri, reușind totodată să transmitem documentele aferente acestor achiziții în termenele agreate cu partenerii noștri.

Vrancart a avut așadar o creștere susținută / sustenabilă în perioada 2015-2019. Cum ați sintetiza cheia acestui succes?

Vectorul principal a fost conștientizarea acționariatului că, pentru a fi aliniată la tendințele pieței și în primele rânduri ale concurenței, este nevoie de un binom compus atât din investiții semnificative, după cum arătam, cât și din implementarea de politici moderne de management, care să transforme societatea într-un mecanism deopotrivă solid și flexibil, capabil să asimileze cu rapiditate bunele practici ale pieței și inovația în domeniu, dar să și absoarbă cu succes șocurile și restructurările inerente ale oricărui mediu de afaceri.

Pe această cale, este important de menționat că, în perioada de referință, Vrancart a derulat investiții de mai mult de 50 de milioane de euro și explorăm constant noi modalități de creștere a acestei cifre, în beneficiul componentei economice generale a Grupului.

Urmează o investiție semnificativă pe platforma de la Adjud, prin care o să extindeți activitățile de recuperare a deșeurilor și pe segmentele de cofraje, lemn, plastic, combustibili și cenușă industrială. Despre ce este vorba?

Implementarea schemei de ajutor de stat va însemna că, sub denumirea proiectului ”Vrancart Recycling” se vor pune în temă alte șase noi linii de business, anume:

  1. Linia de produse modelate. Linia pentru reciclarea maculaturii (mix din diverse calități) va realiza produse modelate, în principal cofraje pentru ouă. Producția se va putea diversifica, prin dotarea instalației cu matrițe, pentru fabricarea și a altor produse, cu preponderență din domeniul ambalajelor. Produsele care se vor realiza vor fi, la rândul lor, biodegradabile, astfel încât nu va exista un impact negativ asupra mediului.
  2. Linie pentru sortarea și condiționarea deșeurilor nerecuperabile – tehnologia Refused Derived Fuel. În urma sortării manuale a aproximativ 10.000 tone/an de deșeuri de plastic colectate vor rezulta: a) plasticuri de calitate superioară, b) deșeuri din plastic, care împreună cu deșeurile nereciclabile colectate de la terți, vor fi condiționate și transformate, folosind tehnologia RDF (Refuse Derived Fuel); aceste deșeuri vor fi valorificate energetic, intern, în cadrul proiectului.
  3. Fulgi din plastic densificați. Fulgii de plastic densificați sunt obținuți din materiale plastice de calitate medie, prin intermediul unui proces tehnologic adecvat. Aceste produse vor fi vândute la firme specializate în fabricarea produselor care utilizează ca materie primă plastic reciclat.
  4. Abur industrial, energie electrică. Linia pentru valorificarea potențialului energetic al deșeurilor are rolul de a valorifica, prin combustie, potențialul energetic al deșeurilor RDF și al nămolurilor industriale. La ieșirea din acest proces se vor obține următoarele energii: a) aproximativ 90.000 MWh/an abur industrial, din care 20-25 % se va utiliza în cadrul proiectului, iar diferența se va vinde clienților; b) aproximativ 10.000 MWh/an energie electrică care se va utiliza în cadrul proiectului.
  5. Beton Celular Ușor (BCU). Din procesul de valorificare energetică a deșeurilor RDF și a nămolului, rezultă o cantitate importantă de cenușă care va fi valorificată prin înglobarea ei în materiale de construcții.
  6. Paleți din lemn. Paleții din lemn sunt utilizați, la scară largă, în majoritatea firmelor cu activități productive, iar faptul că aceștia se uzează destul de repede determină necesitatea găsirii unei soluții pentru reciclarea lor, cu impact direct în eficientizarea costurilor de producție.

Pe lângă componenta economică a proiectului, trebuie menționată, în mod evident, și componenta socio-umană (prin generarea de mai mult de 150 de noi locuri de muncă locale), precum și cea bugetară, prin creșterea semnificativă a contribuțiilor virate către instituțiile publice, centrale și locale.

Ce alte investiții mai aveți în vedere în viitor? Mai sunt și alte linii de dezvoltare în cadrul Grupului?

Desigur. În 2021 ne propunem să finalizăm restructurarea sectorului de producție a ambalajelor din carton ondulat, proiect început în 2020 și care presupune investiții de aproximativ 4 milioane de euro (în cele trei unități de producție ambalaje pe care le avem) și va conduce atât la creșterea capaciății de transformare a cartonului ondulat, produs intern, în ambalaje de carton cu aproximativ 50%, precum si la eficientizarea întregii activități de producție ambalaje.

Totodată, pentru că tendința este de a derula o activitate cât mai integrată, pe toate palierele, după cum menționam anterior, în cursul anului 2020 am devenit distribuitor exclusiv în România al utilajelor Kadant PAAL, utilaje premium care se adresează entităților ce vor să-și compacteze eficient deșeurile de carton, folie, pet și doze de aluminiu. Acestea sunt entități mari, ce generează din activitatea proprie suficient deșeu pentru a se găndi la implementarea unei soluții eficiente de compactare în vederea livrării deșeurilor către reciclatori, colectori sau stațiilor de sortare municipale.

Prin centrele sale de colectare, Vrancart folosește de peste 12 ani utilaje de compactat – prese de balotat și, pentru că o mare parte din acestea erau deja Kadant PAAL, obținerea exclusivității pe România din partea unui Grup listat la Bursa din New York este pentru noi un motiv de bucurie și de recunoaștere intrinsecă a ceea ce înseamnă Vrancart în acest moment.

În încheiere, cum apreciați interesul persoanelor fizice, al companiilor, ONG-urilor și instituțiilor publice pentru colectare și reciclare?

În mod evident, chiar dacă mai sunt multe aspect de reglat, tendința ultimilor ani este una vădit pozitivă, atât la nivel public, cât și privat. Pe această cale, salutăm orice demers relevant, indiferent de inițiator, pe latura colectării selective, a conștientizării publice cu privire la aceasta, a implementării de politici de mediu și de sustenabilitate convergente și transparente și a adaptării cadrului legal pentru a deveni cu adevărat un instrument util la îndemâna tuturor.

În acest context, atât în nume propriu, cât și prin apartenența la diverse organizații de profil, depunem eforturi pentru a fi un vector al schimbării în domeniu. Deoarece credem cu tărie că viitorul va fi verde!

- Advertisement -

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Latest News

Husqvarna lansează un nou concept store premium la București, al doilea din cele 10 pe care le plănuiește la nivel național

Subsidiara locală a producătorului suedez de utilaje destinate spațiilor exterioare – Husqvarna - anunță lansarea celui de-al doilea concept...

Interviu cu Flaviana Rotaru, Președinte, ROHEALTH – Clusterul pentru Sănătate și Bioeconomie: Membrii ROHEALTH au povești de succes reale

Interviu cu Flaviana Rotaru, Președinte, ROHEALTH – Clusterul pentru Sănătate și Bioeconomie Membrii ROHEALTH au povești de succes reale   Flaviana Rotaru este antreprenor și consultant în surse...

“Săptămâna produselor din Republica Macedonia de Nord”, la Palatul CCIB

Expoziția “Săptămâna produselor din Republica Macedonia de Nord”, găzduită de Palatul Camerei de Comerț și Industrie a Municipiului București (Str. Ion Ghica nr. 4,...

Soluții pentru finanțarea companiilor – 15 iunie 2021

Bancherul.ro și Clubantreprenor.ro organizează marți, 15 iunie 2021, la hotelul Marshal Garden evenimentul cu tema Soluții pentru finanțarea companiilor. Partenerii conferinței sunt BCR, ROMGAZ, Garanti...

Start-up-ul românesc LifeBox se extinde în Budapesta

LifeBox, liderul pieței de healthy food delivery din România, se extinde pentru prima dată în afara țării, compania activând începând din această lună și...
- Advertisement -

Mai multe articole ca acesta

- Advertisement -