Interviu cu Liviu Lepădatu, CEO, Cityring Property și Dezvoltator al Ansamblului rezidențial Atria Urban Resort, împreună cu Evergent Investments
Atria Urban Resort – o simfonie arhitecturală
Sunteți antreprenor de la începutul anilor ’90, activând inițial în sectorul IT&C. Cum a fost trecerea în industria imobiliară / construcții?
Activitatea în domeniul IT&C a fost de formare, unde prin muncă susținută, dedicație și seriozitate am ajuns una dintre cele mai mari firme de distribuție și rețelistică B2B din România, cu parteneri precum Microsoft, HP, Compaq, IBM, Cisco, Nortel etc. și cu proiecte de anvergură. Având un supply chain care acoperea întreaga lume, sistemele și operațiunile companiilor din grup au fost extrem de complicate. Cu birouri în București, Constanța, Zona Liberă Giurgiu și Sofia, am avut parteneriate cu peste 60 de furnizori și mai mult de 2.000 de clienți din România și Bulgaria.
Managementul departamentelor vânzări și marketing, administrativ, financiar, tehnic și operațional, precum și pregătirea personalului atât de specializat într-un domeniu în continuă schimbare, au fost o școală extraordinară, iar corporațiile cu care am lucrat ne-au format la un nivel de profesionalism greu de egalat.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
16 octombrie 2024: Forumul de management și reciclare a deșeurilor – Ediția a V-a
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
În paralel, de-a lungul activității noastre, am avut nevoi și în domeniul imobiliar, sedii de birouri, hale industriale, construcții pe care le-am gestionat in house. Deși nu era activitatea principală a firmei Tornado Sistems, am avut mereu proiecte de natură imobiliara în derulare și o echipă care se ocupa de avize, proiectare și autorizații, contractări, care relaționa cu autoritățile, cu proiectanți, antreprenori și furnizori în domeniul contrucțiilor.
Am fondat firma de consultanță Architected Business Solutions în anul 2004, activitatea firmei fiind consultanță multidisciplinară pe business management și pe tehnologie – aici menționăm modelarea proceselor interne și operaționale folosind platforma ARIS de la IDS-Scheer și implementări de sisteme informatice bazate pe platforma SAP livrate pentru prima dată în România din cloud-ul privat al firmei noastre.
Așadar, trecerea în domeniul imobiliar pe poziția de dezvoltator nu a fost o schimbare ”la 180 grade”, a fost o tranziție pentru care am folosit experiența noastră de două decenii în domenii specializate, fiecare disciplină aducând plusvaloare acestui proiect „flagship” în domeniul imobiliar – rezidențial. Ca dezvoltator, joci rolul unui dirijor, iar unisonul departamentelor devine o simfonie, în cazul nostru, Atria Urban Resort. Reputația noastră a dat o notă de încredere prin care am realizat parteneriate precum cel cu Evergent Investments, iar cu sprijinul Băncii Transilvania și Garanti Bank am reușit să schimbăm fața Sectorului 1 la intrarea dinspre orașul Chitila.
Ce alte ansambluri rezidențiale ați ridicat până să demarați proiectul Atria Urban Resort? Care au fost cele mai complexe lucrări derulate?
În trecut am construit, am reamenajat și am reabilitat numeroase proiecte, printre care:
- Construcție și amenajări de spații logistice de peste 10.000 mp, cu drumuri, locuri de parcare, acces camioane în Zona Liberă Giurgiu și Șos. Chitilei.
- Construcție, recompartimentare și amenajare clădire birouri P+4 în zona Parcului Tei (Iridium Builing) cu o suprafață de 2.400 mp, plus amenajările exterioare aferente (locuri de parcare, spații verzi etc.)
- Construcție, recompartimentare și amenajare clădire birouri P+4 în zona Jiului (Palladium Builing) cu o suprafață de 2.700 mp, plus amenajările exterioare aferente (locuri de parcare, spații verzi etc.)
- Consultanță de specialitate: modelare de procese, project management operațional și financiar pentru dezvoltări rezidențiale mari, livrat inclusiv ca serviciu în cadrul firmei Architected Business Solutions.
Realizarea tuturor acestor proiecte a constituit o bază solidă și necesară pentru dezvoltarea proiectelor rezidențiale.
Prin ce se distinge Atria Urban Resort?
Putem începe cu faptul că este un proiect centrat pe client, iar succesul se datorează atât master-planului de comunitate, realizat cu proiectanți din Londra, cât și arhitectului Silviu Mihăilescu, care a înțeles viziunea noastră de a crea un resort urban, dar și inginerului peisagist francez Nicolas Triboi, care a creat un ecosistem, în care fiecare fază are o curte interioară, înconjurată de formele arhitecturale ale ansamblului.
Aceste elemente sunt balansate de un buget bine gestionat de echipa noastră, care se străduiește să livreze un ansamblu multifamilial accesibil, de aceea suntem considerați complexul cu raportul cel mai corect calitate-preț din Sectorul 1. Fundația poveștilor de succes o constituie însă oamenii: numai echipele bine acordate, alcătuite de profesioniști talentați și dedicați – și aici revin la metafora orchestrei -, ajung la performanță. Nu este loc de improvizații, fiecare rol este definit și fiecare își îndeplinește responsabilitatea cu acuratețe și eleganță, pentru ca simfonia să se închidă cu bis și cu aplauze.
Cu ce furnizori de materiale de construcții, echipamente și accesorii colaborați?
Lucrăm cu mulți furnizori de servicii și produse, din țară sau din străinătate, printre care: Wienerberger, Henkel-Ceresit, Ideal Standard, Kludi, Viessman, Bosch, Rehau, Salamander, Pinum, LeGrand, Kermi, Schindler, Egger etc.
Cum decurge parteneriatul cu Evergent Investments (ex-SIF Moldova)?
Apreciem parteneriatul nostru cu EVERGENT Investments și considerăm că este un succes. Avem valori comune: performanță, responsabilitate și inovație iar interesul comun este să generăm valoare pe termen lung, clienților și acționarilor. De asemenea, experiența noastră solidă pe piața românească este un atu pentru investitori și cumpărători, calitatea tehnică și estetică a proiectului nostru comun fiind determinante. Atât strategia noastră cât și dorința de a inova pentru clienții noștri sunt obiective comune. Echipa de la EVERGENT Investments a văzut potențialul proiectului, l-a susținut și a acordat încredere echipei noastre de management, iar noi ne îndeplinim misiunea asumată, aceea de a construi la cele mai bune standarde și pentru satisfacția clienților și în beneficiul acționarilor.
Cine ar trebui să stimuleze cultura construirii de calitate?
Am ajunge cu toții mult mai repede la această țintă, dacă fiecare și-ar seta acest obiectiv. Componentele se împart în egală măsură între autorități, cumpărători, dezvoltatori, dar putem să facem extrapolări și să ajungem până la profesori și învățători. Începând de la cultivarea frumosului în casă, trecând pe la cadrele didactice, învățând despre arhitectură, despre istorie, ajungând la mentori și angajatori din domeniu cu valori conduse de etică și de estetică, depinzând și de o legislație urbanistică și de o implementare aliniată cu mediul înconjurător, atunci ajungem să fim cu toții responsabili pentru această stimulare.
Cum apreciați termenele în care se eliberează documentațiile de urbanism în vederea obținerii avizelor și autorizațiilor?
Este o întrebare care cere să judecăm autoritățile responsabile. Odată cu înțelegerea problemelor cu care ne confruntăm cu toții și a vremurilor dificile care sunt umbrite de restricții și greutăți, vine și toleranța. Mulți au avut probleme de sănătate, cu copii acasă, cu școli și birouri închise, cu limitări care nu puteau fi prevăzute. Ne considerăm norocoși că nu am avut faze pentru care să fie nevoie de avizare în anul 2020-2021. Așteptăm să vedem cum se vor reglementa în viitorul apropiat, odată cu cea de-a treia fază.
Aceste termene depind și de autoritatea care eliberează avizul necesar. Uneori lucrurile decurg bine, alteori cu întârzieri iar pe viitor ne așteptăm ca procesul să se îngreuneze din cauza directivelor europene care vor cere ca noile construcții să folosească surse de energie regenerabilă. Pentru clădirile multifamiliale va fi dificil, mai ales din cauza legislației lipsite de norme de aplicare la începutul anului – a lipsei bazei de calcul.
Cum percepeți nivelul de fiscalitate în industria construcțiilor? Considerați că ar mai fi nevoie de alte facilități?
Referitor la acest aspect, începând cu anul 2019, prin OUG 114/2019, domeniul construcțiilor beneficiază de facilități fiscale la plata salariilor, respectiv o reducere cu 3,75% a contribuției de asigurări sociale (de la 25% la 21,25%), exceptarea de la plata contribuțiilor de asigurări sociale de sănătate, precum și de la plata impozitului pe venit (în cota de 10%). Aceste facilități au fost însoțite de creșterea salariului minim brut în acest sector la 3.000 de lei.
Aceasta este o măsură care facilitează o creștere economică sustenabilă a României, bazată pe investiții, prin care sectorul construcțiilor a fost declarat sector prioritar, de importanță națională pentru economia românească pentru următorii 10 ani.
Considerăm că această măsură este una benefică atât pentru stimularea creșterii ecomonice, cât și pentru crearea unui mediu competitiv și atractiv, astfel încât salariații și liber profesioniștii din domeniu să rămână în țară.
Un alt aspect foarte important legat de fiscalitate este creșterea pragului de TVA de la 450.000 lei la 140.000 euro, măsură pe care care sperăm să o vedem operațională începând din 2022.










