Interviu cu Daniela Chiorean, avocat partener,
Chiorean Daniela Margareta – Cabinet de Avocat
Ambiția noastră este de a deveni
firma de avocați a viitorului
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
17 iunie 2025: Future Energy Europe Summit, Ediția a V-a
17 iunie 2025: Gala Club Antreprenor
27 iunie 2025: Pilonii de dezvoltare ai județului Alba – mediul de afaceri, autoritățile locale, sistemul universitar și învățământul profesional dual
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Practicați avocatura de 14 ani, timp în care tehnologia, stilul de lucru și mentalitățile au evoluat foarte mult. Care sunt principalele realizări ale dumneavoastră și ale echipei pe care o coordonați?
În ultimii ani, piața serviciilor juridice a trecut prin transformări radicale datorate reglementărilor tot mai complexe, a riscului crescut în arii multiple, a evoluției economiei digitale și nu în ultimul rând a presiunii continue privind reducerea costurilor.
Pornind de la aceste date concrete colectate din piaţă, pe fondul creșterii cererii de servicii juridice, am observant nevoia unui nou tip de consiliere juridică, care să acopere o gamă mai largă de servicii. Achizitorii de servicii juridice caută în special avocaţi care să le înțeleagă afacerea și industria, care să ofere consultanță în zone care depășesc sfera juridică, care să ofere servicii multidisciplinare în domenii juridice multiple și să folosească mai eficient tehnologia.
În acest context, consider că una dintre principalele realizări ale cabinetului de avocat alături de echipa pe care o coordonez o constituie trecerea la un nou tip de serviciu, care combină asistența juridică cu consultanța strategică din alte discipline. Acest tip de consultanță nu este oferit de foarte multe firme de avocați, la acest moment. Clienții noștri vor să venim cu soluții noi, unice, acestea fiind exact golul pe care dorim să îl umplem. Ambiția noastră este de a deveni firma de avocați a viitorului.
Cum vă împărțiți între responsabilitățile de avocat şi cele de manager, antreprenor?
Avocatura este considerată mai degrabă o vocație, nu o afacere, așa cum este văzut în esență antreprenoriatul. Cu toate acestea, de când am pornit la drum pentru dezvoltarea unei firme de avocatură, am simțit din plin viața de antreprenor: asumarea de riscuri, găsirea publicului-țintă, necesitatea de a promova serviciile oferite etc..
Imaginea „antreprenorului workaholic” este poate cea mai mare capcană care ni se pregăteşte prin multe articole de pe internet, speech-uri motivaționale și cărți de dezvoltare personală. Aflăm despre oamenii care la începutul afacerii nu au mai dormit nopțile, au muncit 24 de ore ca să își lanseze ideea pe piață și considerând că aceasta este singura cale spre adevăratul succes.
De fapt, în realitate, lucrurile stau mult mai simplu: ai nevoie de o agendă cu obiective şi activităţi foarte bine organizată, dinamică şi urmărită cu maximă responsabilitate şi consecvenţă.
Cât de importantă este încrederea, credibilitatea și notorietatea profesională pe care o transmite avocatul clienților săi?
După cum se poate observa, o firmă de avocaţi trebuie să asigure servicii diversificate şi să acopere o paletă extinsă de activităţi juridice.
Aş considera totuşi că specializarea este premisa competenţei profesionale, motiv pentru care fiecare membru din echipă are unul sau două domenii de expertiză.
În contextul în care ponderea litigiilor a păstrat o anumită constantă în 2020, criza generată de pandemie nu a avut repercursiuni foarte mari asupra activităţii cabinetului de avocat, în schimb clienţii noştri au fost afectaţi de criză. În acest sens este sesizabilă schimbarea configuraţiei litigiilor care se derulează în faţa instanţelor şi în care asigurăm asistenţă şi reprezentare clienţilor noştri.
În ultimul timp se poate remarca multiplicarea conflictelor de drepturi şi interese între angajaţi şi angajatori, diferendele sindicale, creşterea numărului litigiilor între partenerii contractuali, generate de lipsa unei îndepliniri conforme a obligaţiilor de plată asumate, precum şi a societăţilor intrate în insolvenţă.
Prin specificul activității, interacționați cu investitori de diverse naționalități. Există o diferență între investitorii români şi străini? Care sunt nevoile lor?
În general, clienții noștri indiferent dacă sunt investitori români sau străini caută soluții care depășesc sfera strict juridică. Provocările lor sunt multi-dimensionale și au nevoie de consultanți care să înțeleagă în profunzime dinamica afacerilor și impactul deciziilor pe probleme juridice asupra altor arii ale business-ului, mai ales în cazul în care au operațiuni în domenii juridice multiple.
Cu o arie de acoperire globală, cu o abordare multidisciplinară, alături de experiența specializată în domeniul juridic și cunoașterea pieței din România suntem foarte bine poziționați pentru a veni în întâmpinarea nevoilor noi ale clienților noștri români sau străni.
Atât cererea cât și bugetele pentru servicii juridice sunt în creștere. Conformarea cu reglementările la nivel global apare ca una dintre cele mai mari provocări, pe lângă nevoia de a realiza mai multe cu resurse mai puține.
Pe lângă furnizarea de servicii juridice specializate, investitorii români şi străini se așteaptă ca furnizorul lor de servicii să contribuie cu experiența dincolo de sfera juridică și cu o diseminare proactivă a cunoștințelor. Tot mai mulţi investitori străini ar angaja o firmă de avocați netradițională.
În acest an se vor aniversa 25 de ani de când a fost promulgată Legea 8/1996, a dreptului de autor și a drepturilor conexe. Cum vedeți viitorul acestui sector?
Sectorul dreptului de autor şi a drepturilor conexe va fi unul dintre cele mai dinamice în viitorul apropiat. Este ceea ce se numeşte „proprietate intelectuală tranzacţională“, aproape inexistentă pe plan local până în urmă cu câţiva ani, dar care ia, treptat, amploare mai ales datorită succeselor înregistrate de antreprenorii din IT. Dacă eşti programator sau artist vizual, grafician sau designer trebuie să ştii că în contractul de muncă trebuie să existe o clauză de cesiune a drepturilor patrimoniale de autor cu privire la tot ce programezi sau creezi pentru societatea respectivă. Dacă însă angajatorul nu semnează astfel de contracte, apar probleme atunci când un investitor se arată interesat de achiziţia totală sau parţială a produsului creat. Cu toate acestea, doar câteva firme din România au actele în ordine.
Ce pasiuni aveți în afara profesiei? Ce vă preocupă în afara acesteia? Mai există timp pentru așa ceva?
În ceea ce mă priveşte, libertatea și autonomia profesională precum și dorința de a face ce îmi place și de a-mi putea organiza timpul cum doresc, probabil că au avut un cuvânt foarte important de spus în alegerea profesiei de avocat. În fond, avocatura prin excelenţă este o profesie liberală. Găsesc interesantă profesia, găsesc util rolul avocatului în societate și cred că indiferent cât de stresant va deveni mai departe, tot vom rămâne ancorați trup și suflet în activitatea pe care o facem. Încă de la început am încercat să păstrez un echilibru. Tocmai prin prisma faptului că am descoperit flexibilitatea pe care ți-o oferă o profesie liberală, în timp am încercat să păstrez un echilibru între viața personală, între hobby-uri și viața profesională. Acest echilibru, de-a lungul timpului s-a consolidat și îmi oferă o stare personală foarte bună. Astfel reușesc să mă ocup și de hobby-urile mele și de familie în egală măsură și am grijă să nu apară probleme în activitatea profesională.