Interviu cu Alexandra Dragne
Fondator, Mon Paris Restaurant & Lounge
Industria HoReCa are un potențial extraordinar de mare. Noi suntem pe val
De ce ați ales acest domeniu de business – HoReCa? Care sunt valorile și principiile pe care s-a clădit business-ul dumneavoastră?
Am deschis restaurantul în urmă cu 8 ani, inaugurarea a fost în luna iulie 2016. Consider bucătăria o artă, iar eu mă consider un artist. Industria ospitalității presupune crearea unor povești pentru niște evenimente ale oamenilor. Am mers către acest domeniu pentru că este o deschidere foarte mare către inovație, creativitate și îmi permite să fiu co-creatorul vieții mele și a propriei povești.
Prin ce se caracterizează stilul dumneavoastră de leadership?
Din punctul meu de vedere, observ că este o diferență între lider și conducător. În momentul de față, eu ca și lider îmi inspir colegii și le dau mereu încredere în ei. Orice lider trebuie să știe că are în spate o echipă extraordinară. Unii oameni vin în viața noastră să ne învețe anumite lucruri și dacă ai o echipă foarte bine instruită și investești în ei așa cum am făcut și noi, poți să te bucuri de rezultate. În această afacere, am ales să am o viziune clară și să o exprim și colegilor mei. În momentul în care toată echipa se aliniază și avem o viziune comună, alături de un sistem operațional foarte bine pus la punct, lucrurile ies așa cum trebuie. Noi ne evaluăm și ne reevaluăm și datorită feedback-urilor de la clienți. Am ajuns la longevitatea noastră pe piață alături de echipa mea și partenerii noștri. Încă învăț, merg la cursuri de pregătire și le dau colegilor mei toată încrederea, pentru că vreau să evoluăm.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
23 septembrie 2025: Gala Club Antreprenor (Gala aniversară, 5 ani de la apariția revistei)
30 septembrie 2025: Next Generation Business Finanțări; Digitalizare; Fiscalitate.
3 octombrie 2025: Pilonii de dezvoltare ai județului Cluj – mediul de afaceri, autoritățile locale, sistemul universitar și învățământul profesional dual
16 octombrie 2024: Forumul de management și reciclare a deșeurilor – Ediția a V-a
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Care sunt motivele pentru care ați preferat acest spațiu/ loc /această clădire?
Clădirea se află în inima Bucureștiului, este o clădire cu un mare impact din punct de vedere istoric, o imagine arhitecturală foarte importantă. Crama noastră este situată pe Bulevardul Dacia 62, unde desfășurăm evenimente extraordinare, iar pe strada Aurel Vlaicu nr. 41, avem Mon Jardin by Mon Paris, o oază verde în care îți încarci bateriile, fix în inima Bucureștiului. Suntem vis-à-vis de Institutul Francez, lângă Ambasada Belgiei. Suntem poziționați în singura casă nealiniată.
Care sunt cele mai solicitate meniuri la restaurantul dumneavoastră?
Avem în meniu preparate internaționale și tradiționale românești. Am ales așa, pentru că la noi vrem să se regăsească oricine ne trece pragul. Ingredientul nostru secret este că punem suflet. Iubirea este importantă în toate aspectele vieții, dar mâncarea făcută cu iubire este extraordinară. Noi suntem deschiși către inovație și suntem în permanență în creștere organică, naturală, pas cu pas.
Ne mândrim cu rețete ca și piept de rață cu portocală, supă de ceapă cu crutoane de parmezan, papanașii Mon Paris, carne la garniță pe care o făcea bunica etc. Întregul meniu se poate consulta și pe site-ul nostru – http://restaurantmonparis.ro/.
Contribuiți la buna organizare a unor evenimente și Gale, prin serviciile de catering. Care sunt provocările în acest segment?
Din 2016 până astăzi, toata industria HoReCa a întâmpinat diverse provocări. Noi ne-am lovit de creșterea prețurilor la materia primă, creșterea utilităților, creșterea costurilor cu forța de muncă, instruirea oamenilor, însă în momentul în care ai o excelență în operațional, consider că poți să faci în așa fel încât să nu le mai iei ca pe niște provocări. În momentul de față, o mare parte din activitate am digitalizat-o, pentru că ne-a fost foarte ușor să ai un sistem foarte bine pus la punct și pentru că noi lucrăm doar cu profesioniști. Am apelat la oameni din domenii diferite, pentru promovarea în social media, iar pe zona de catering lucrez cu Cătălin de la Meli Mentors. Dacă vrei să oferi cele mai bune servicii și dacă vrei să ai cel mai bun randament și profitabilitate, trebuie să lucrezi cu cei mai buni, de la care poți învăța foarte multe lucruri utile pentru afacerea ta. Anumite părți din afacere le externalizăm celor care au o vastă experiență în domeniu. Partea de catering este ceva ce nouă ne-a adus un profit extraordinar de mare. Colaborăm cu foarte multe organizații mari din mediul de stat sau privat, avem livrări la domiciliu atât cu flota proprie, cât și cu flotă externalizată. Cateringul pentru noi nu este o provocare, este un pilon important.
Care sunt responsabilitățile pe care un antreprenor trebuie să le aibă mereu în vedere?
În primul rând, încrederea în visul său. În momentul în care am pus bazele acestei afaceri, am avut un vis. Eu mi-am vizualizat acest vis. Nu trebuie să-ți pierzi încrederea, trebuie să ai un mod de operare foarte bun, de la modul în care bucătarii preiau comanda până la modul în care ea este servită la masă, trainingul personalului. Toată lumea ar trebui să aibă rolul lui, clar și bine definit. Din punctul meu de vedere, întregul staff ar trebui să-ți cunoască viziunea.
În momentul în care noi nu știm ce ne dorim de la oameni, nimeni nu va ști ce să facă. Am transmis-o și clienților iar ei au fost foarte receptivi pentru că am transmis-o la fel de clar. La început eram într-o locație mult mai mică, pe strada Mihai Eminescu, după care cu ajutorul lui Dumnezeu am crescut, ne-am extins atât pe zona de livrări, cât și pe zona de catering, lucrăm cu toate platformele, iar acum, după 8 ani suntem în top 10 vânzători, valoric pe piață și este mare lucru. Avem colaborări și pe parte de management, consultanță și leasing de personal pentru antreprenori care au tot un fel de restaurant ca și noi și trebuie să împărtășim cunoștințele noastre pentru că și noi le-am dobândit destul de greu.
Cum vă motivați echipa? Pe ce abilități puneți accent atunci când luați în considerare recrutarea de noi angajați și colaboratori?
Noi ne motivăm echipa prin bonusuri permanente. Echipa mea este formată din oameni vechi, dar și noi, însă majoritatea dintre ei au niște salarii extraordinar de bune și procent din vânzarea directă. Oamenii sunt motivați ca să muncească ca și cum afacerea ar fi a lor. Din punct de vedere al calităților, loialitatea este importantă, pentru că instruirea se face. Atunci când și-au permis, și au făcut-o ei înșiși sau cu ajutorul nostru. Când un om este pasionat, își dorește să crească și este loial companiei, este tot ce are nevoie.
Cum apreciați competiția/concurența în sectorul de piață în care vă desfășurați activitatea?
Este un aspect important. Eu cunosc concurența și mă ajută în dezvoltarea afacerii mele. Pe piață avem competitori puternici cu restaurante și preparate foarte bune și pentru mine este extraordinar că ei există, pentru că dintotdeauna a fost un motor pentru mine, care m-a activat permanent să îmi doresc să vreau mai mult, să fac mai mult și să ne reinventăm de fiecare dată să ținem pasul cu vremurile. Restaurantul nostru nu a fost închis niciodată în cei 8 ani de activitate, iar în pandemie cifra mea de afaceri s-a triplat. Nu mă tem de concurență și chiar îmi doresc să o am.
Ce le recomandați antreprenorilor care doresc să se alăture acestei piețe?
Recomand reziliență, răbdare, capacitatea de a asculta, de a avea puterea să întrebe, să găsească niște mentori. A conduce un restaurant de succes nu e strict legat de management.
Dacă ar fi să o iau de la capăt și aș fi un antreprenor la început de drum, cred că aș asculta mai mult decât am făcut-o până acum 10-12 ani, aș observa mai mult. Le sugerez tuturor să învețe, să pună suflet în ceea ce fac, să-și respecte extrem de mult atât clienții, cât și echipa, alături de preparatele lor.
Ce potențial de creștere există în industria în care activați?
În momentul de față, industria HoReCa are un potențial extraordinar de mare. Noi suntem pe val și nu ne-am dat în lături de la această expansiune pe care tot universul ne-a pus-o pe tavă.
Mai avem un proiect cu fonduri europene pe zona de dezvoltare în care ar trebui să includem și turiștii străini, mai mult decât îi includem deja în această locație. Avem parteneriate cu Filarmonica Română, bucurând clienții cu spectacole de 2 ori pe săptămână, tineri artiști și nu numai. O dată la 2 săptămâni avem o seară de cabaret, iar în grădina de vară avem seri tematice și așa atragem foarte mulți turiști, pentru că în momentul în care ele sunt promovate eficient, foarte multă lume participă.
Cu ce furnizori aveți parteneriate?
Noi lucrăm cu principalii furnizori din piață. Am avut ocazia să învăț foarte mult de la ei și, indiferent cât de grea a fost piața, noi am păstrat raportul calitate-preț.
80% avem marfă de import, însă ne-am orientat și spre produsele locale pentru că susțin cu mare drag industria românească. Avem legume și fructe românești, carne și vinuri, desigur.
Cum au evoluat cerințele clienților în ultimii ani?
Cerințele oscilează. HoReCa este un domeniu care nu rămâne fix. Au fost momente în care mâncarea complet gătită în pandemie a fost un must-have. În acea vreme, meniul a fost personalizat în proporție de 80%. În momentul de față, cererea este destul de variată și depinde de categoria de vârstă, de zonă. Dacă până acum un an noi nu aveam crispy deloc, acum este în meniul nostru. Secretul este să ne adaptăm la piață. Nu poți rămâne blocat pe vechile mentalități pentru că așa era odată, iar un restaurant ca Mon Paris nu poate avea niciodată un anume preparat fix. Părerea clientului contează foarte mult.
Cei care ne trec pragul zilnic sau cei care comandă zilnic de pe delivery fac ca această afacere să fie sustenabilă pe termen lung. Dacă eu aș face o locație pentru gustul meu, aș putea risca. În momentul de față, toate industriile evoluează. Partea de AI evoluează și m-am gândit la un robot la intrarea în restaurant pentru a întâmpina clienții.
Avem un parteneriat cu o companie de profil și urmează să o descoperim împreună la sărbătorirea celor 8 ani de activitate de la inaugurare. Vrem să combinăm vechiul cu noul și să nu renunțăm complet la ceea ce a fost.
Ce măsuri ați luat pentru a vă extinde portofoliul de clienți?
Pe noi ne-a ajutat foarte mult social media. Avem contact direct cu anumiți influenceri din zona de food, cât și cu profesioniști care se ocupă de site-ul restaurantului.
Am mers foarte mult pe partea de online. Rating-ul nostru este de 4,5 din 5 după 8 ani de activitate a acestor pagini. Noi păstrăm atât review-urile bune, cât și cele mai puțin bune. Facem regulat sondaje pentru a ne crește și a remedia acolo unde este cazul.
Răspunsurile sunt un barometru.
Cât de importantă este digitalizarea activității pentru business-ul dumneavoastră?
Dacă acum 8 ani aș fi avut acces la toate informațiile pe care le dețin acum, făceam acest interviu într-un mod diferit. Digitalizarea mi-a salvat timp prețios. Dacă aș fi avut pe cineva care să mă învețe toate portițele astea, sunt sigură că aș fi investit extraordinar de mult în ele. În momentul în care am descoperit digitalizarea, mi-am dat seama că am fluidizat totul.
Însă și așa, nu aș înlocui niciodată oamenii cu roboții, pentru că eu sunt un om care nu ar putea exista fără iubire de ceea ce fac, fără iubirea pe care le-o port oamenilor.
Avem nevoie de echilibru și de interacțiunea umană pentru că ea este cea mai importantă.
Ce strategie de dezvoltare aveți pentru următoarea perioadă? Unde vă vedeți peste 5 ani, ca dimensiune a business-ului, anvergura clienților și poziționarea în piață?
În momentul în care o poți vizualiza, putem să o și facem. Asta a fost și principiul pe care ne-am bazat întreaga activitate. Mon Paris este prezent peste tot în organizări de evenimente, conferințe, atât în țară, cât și în afara ei.
Atunci când urci într-un grafic este importantă încrederea. Eu am încredere atât în mine, cât și în echipa mea. În cale îmi apar oameni cu care rezonez și alături de care pot crește.
Ce credeți că ar trebui să facă viitorul Executiv pentru a moderniza administrația, a reduce birocrația și a stimula mediul de afaceri?
Am onoarea și privilegiul de a avea o gamă diversificată de clienți din zona administrativă și politică, am avut onoarea de a discuta cu ei despre aspecte legate de proceduri fiscale.
Compania noastră este prima care a aderat la Patronatul European al Femeilor de Afaceri (PEFA) și am făcut asta tocmai pentru a putea să ne facem vocea auzită și să ne putem spune și noi părerea.
Am ajuns la oamenii care implementează, le-am explicat atât punctul de vedere al angajatorului, cât și doleanțele colegilor mei, pentru că și ei și-ar dori un sistem mai bun.
Cum găsiţi echilibrul între viaţa personală şi cea profesională? Ce lucruri aduc bucurie în viaţa dumneavoastră, în afara profesiei?
Pe mâna mea este tatuată o inimă. Dumnezeu este o balanță între credință și iubire și justiția care se face pentru copii și familie. Am ales să vă descriu tatuajul pentru că mă reprezintă. Eu consider că nu poți fi fericit dacă tu nu menții un echilibru.
Merit să am mai multe restaurante, apariții în media pentru că am muncit. Însă merit să mă bucur și de cei dragi. Eu și soțul meu avem 3 copii, iar când am pornit această afacere ne-am gândit să fie o afacere de familie, am avut parte de susținere din partea părinților și vrem să fie un fel de legacy. Moștenirea pe care o lași copiilor nu constă doar în valoarea materială pe care o putem face ci pur și simplu printr-un model de viață.
Eu și soțul meu ne învățăm copiii să mențină acest echilibru. Am o zi pe săptămână în care ies doar cu soțul meu, iar weekendurile sunt dedicate exclusiv copiilor.