Interviu cu Dr. Ionuț Leahu
Fondator și CEO al rețelei Clinicile Dentare Dr. Leahu
Avem soluții stomatologice
pentru orice tip de problemă
Cu ce rezultate ați încheiat anul 2022 și care sunt perspectivele de creștere pentru anul în curs?
Încă nu avem rezultatele auditate pentru 2022. A fost an de creștere pentru noi. Ne-am continuat dezvoltarea, extinzându-ne prezența în Brașov, cu o clinică în care am investit 650.000 de euro, iar în București am inaugurat un centru în Piața Alba-Iulia, în urma unei investiții de 800.000 de euro. Toate acestea ne-au făcut să devenim cea mai extinsă rețea de clinici stomatologice, cu 19 clinici în 13 orașe și 169 de cabinete dentare.
Pentru 2023, ne dorim o consolidare a structurii interne, după procesul continuu de extindere pe care l-am avut în ultimii ani. Știm că avem nevoie de această așezare internă, dar și de creșterea echipei ca nivel de pregătire și de interacțiune cu oamenii care ne aleg pentru serviciile stomatologice. Suntem preocupați, astfel, să investim în locațiile existente, în educația echipelor, în tehnologie și în creșterea serviciului și experienței oamenilor care ajung la noi în clinici. Lucrăm deja cu protocoalele actualizate, de fapt ne-am creat în ultimii cinci ani propriul model de lucru, pentru că experiența ne-a ajutat să ajungem la un nivel nou.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
17 iunie 2025: Future Energy Europe Summit, Ediția a V-a
17 iunie 2025: Gala Club Antreprenor
27 iunie 2025: Pilonii de dezvoltare ai județului Alba – mediul de afaceri, autoritățile locale, sistemul universitar și învățământul profesional dual
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
În privința cifrei pentru acest an, nu avem o țintă atât de importantă, ci ne interesează sustenabilitatea business-ului, de aceea ne uităm la EBITDA mai degrabă decât la cifra de afaceri propriu-zisă. Ne dorim o creștere cu 10% față de 2022, o creștere organică.
Care sunt cele mai frecvente probleme pe care le au pacienții care vin să se trateze la clinicile dumneavoastră?
Tot efortul depus în ultimii 12 ani a rezultat în a crea o instituție stomatologică ce are capacitatea de a trata în același loc toate problemele din sfera sănătății dentare. Astfel, la nivel național, oferim toate tratamentele stomatologice – dinți ficși în 24 de ore, implanturi dentare, coroane dentare, aparate dentare, tratamentul bolii parodontale, tratamente de canal etc. Avem echipe mobile (din zona de chirurgie, ortodonție, pedodonție etc.) care se deplasează în toate cele 13 orașe în care suntem prezenți și tratează alături de colegii din clinicile locale.
Având în vedere că avem soluții stomatologice pentru orice tip de problemă de la primul dinte până la sfârșitul vieții, ne pune într-o situație unică la nivel național pentru că în funcție de zonă, avem probleme diferite. Există orașe în care oamenii au nevoie mai mult de implanturi, altele în care accentul este mai mare pe prevenție, altele în care serviciile pentru copii au o pondere importantă, oamenii aducându-și copiii la stomatolog la Academia Spațială. Avem centre în care pe primul plan este reabilitarea orală complexă, în care sunt foarte multe cazuri de ultimă șansă. De exemplu, la Iași, avem numeroase cazuri de reabilitare completă. În Oradea, ne concentrăm pe prevenție și pe ortodonție.
Problemele frecvente pe care le tratăm sunt situațiile în care ne uităm la o grijă suplimentară; vorbim despre cazurile de ultimă șansă – sunt mulți oameni, de exemplu, în București care au primit implanturi dentare ce nu au funcționat și care trebuie ajutați să aibă o viață mai bună – vorbim despre chirurgie complexă, despre atrofii severe, despre implanturi zigomatice, despre augmentări osoase complicate. Toate acestea, însă, implică o complexitate doar pentru echipa medicală, nu și pentru pacient, noi lucrând în echipe medicale și cu medic anestezist și fiind avizați și pentru terapie intensivă.
Din echipa de 200 de medici, 185 sunt concentrați pe prevenție, pe a trata, pe a salva dinți și doar o echipă mică se ocupă de cazurile complexe cu reconstrucție osoasă. De ce avem această structură? Pentru că abordarea noastră în momentul în care ne alegi este să ai alături o echipă de oameni medici care te înțeleg, îți evaluează corect istoricul medical și îți comunică transparent și onest care sunt toate opțiunile de tratament sau tratamentul potrivit ție, uitându-se la o soluție integrată ce presupune sănătate, funcționalitate și estetică. Apoi, această echipă merge până la capăt pentru a-ți rezolva problema printr-un tratament medical corect, care nu este ales pe considerente financiare, pe experimente și trend-uri și nu presupune supra tratamente.
Tehnologiile actuale au simplificat, eficientizat și robotizat medicina dentară. Ce echipamente folosiți? Unde sunt produse acestea?
Încă din 2015, utilizăm tehnologii digitale în practica curentă, prin care preluăm informația despre pacient cu mijloace digitale. De exemplu, computer tomograf care trimite informația într-un software, scanăm informația și nu mai luăm amprente prin metode clasice pentru cazuri speciale, ci scanăm, iar informația ajunge direct în calculator, putând combina informațiile din computerul tomograf cu informația din scanare și ne facem, acolo unde este cazul, ghiduri chirurgicale astfel încât “să robotizăm” și medicul care pune implantul, nu doar partea de creat dinți. Tehnologia este produsă în Germania. Folosim tehnologie și din Spania, pentru vindecarea cu ajutorul sângelui pacientului – PRGF (plasmă de creștere), tehnologii și biomateriale, nu simple implanturi (materiale produse în Italia, în Germania, în Elveția). Pentru implanturi, folosim un mix din Elveția, Germania, Coreea de Sud, în funcție de ceea ce are nevoie pacientul nostru.
Numărul pacienţilor care solicită restaurări dentare este în creştere. Cu ce soluții veniți în sprijinul acestora?
Un beneficiu major pe care îl oferim este faptul că avem toate soluțiile în același loc – nu facem radiografii în altă parte, pacientul nu trebuie să se plimbe la alți specialiști în afara clinicii. Automat, are un număr mai mic de vizite și, pentru aceasta, ne ajută tehnologia și faptul că avem clinici mari, în care pot să lucreze concomitent toate specializările, iar aceasta înseamnă timp salvat.
Ne uităm și la bugetul pe care omul îl investește. În stomatologie, dacă nu aloci întregul buget necesar pentru a-ți rezolva complet problema, rezultatul poate fi 0 sau cu minus. Sunt multiple cazuri în care pacientul primește un plan de tratament, un buget și decide să se trateze în altă parte unde este mai ieftin și revine după un an și fără dinți și fără buget, pentru că tratamentul nu a fost lucrat până la capăt și nu a primit niciun fel de rezultat. Înțelegând, astfel, că și bugetul este o problemă majoră pentru oameni, avem multiple parteneriate în zona financiară pentru a le da celor care ne aleg și soluții de plată flexibile, astfel încât în ziua de astăzi, dacă ai un loc de muncă, îți permiți, cu o planificare de plată asistată de colegii noștri, să primești tratamentul care să îți rezolve cu adevărat problema pe termen lung, nu cu soluții de compromis.
Care sunt pilonii pe care se bazează un plan de tratament?
Totul pleacă de la sănătate și aici este foarte importantă anamneza inițială, adică pornim de la întrebări legate de starea generală de sănătate. Când pacientul ne spune că nu are probleme, dar nici nu și-a făcut analize de sânge, atunci vedem adevărul, că pot fi probleme care intervin și care nu se manifestă, iar pacientul nu le percepe, astfel că este de datoria noastră să integrăm noi medicina pentru el și să îl ajutăm să își înțeleagă întregul corp, nu doar gura. După ce am depășit acest pas, trecem tot la capitolul sănătate să facem curat, adică să tratăm tot ce se poate trata și să știm foarte clar ce dinți nu sunt funcționali.
După sănătate, ne gândim la funcționalitate – ne uităm la cum este mușcătura, dacă este numărul corect de dinți, dacă aceștia au forma corectă, iar aici ne ajută foarte mult ortodonția – o echipă cu foarte mare experiență și cu medici pregătiți să preia cazuri noi. Tot legat de funcționalitate, suntem pregătiți și pentru implanturile dentare, dar aceasta este o specializare aparte.
Ajungem la estetică – atunci când deja ai dinți funcționali și sănătoși, în această etapă este vorba, de multe ori, doar despre nuanța dinților.
Într-o concluzie, noi avem o abordare medicală integrată cu fiecare om care ne alege. Îi explicăm acestuia care este condiția dentară prezentă, îl ajutăm să înțeleagă cauza care a condus la anumite probleme dentare și îi facem o recomandare de tratament care pune lucrurile în perspectivă, adică realizăm un proces amplu de informare, pentru ca el să aleagă fiind pe deplin conștient și informat. Chiar dacă cineva vine foarte convins că își dorește doi dinți, noi ne facem datoria să îi explicăm că pentru a avea funcționalitatea de altădată și sănătatea întregului corp, are nevoie de diferite tratamente stomatologice și, de multe ori, de o reabilitare completă. Este important să accentuăm această idee – că stomatologia este medicină și că rolul unui serviciu stomatologic este important în echilibrul întregului corp, iar pentru aceasta, sunt relevante atât prevenția, cât și tratamentul.
Prevenția prin control și igienizare poate face ca tratamentele dentare să fie accesibile tuturor. Ce măsuri propuneți pentru intensificarea activității de prevenție?
Când vorbim despre prevenție, cel mai bun instrument este abonamentul și vestea bună este că și abonamentele stomatologice intră în acel plafon de decontare pe care îl avem în relația cu statul român ca impozite pe care le plătim ca angajator și ca angajat și intră în plafonul de 400 de euro. Am lansat abonamentele anul trecut și deja avem peste 17 000 de abonați. Putem să vedem efectiv rezultatele după un an, cât de bine funcționează pentru acei pacienți, care înțeleg că stomatologul trebuie să facă parte din viața lor, de la primul dinte pe tot parcursul vieții. Aceste abonamente nu sunt disponibile doar pentru angajatori, ci avem și pentru persoane fizice un sistem pregătit care poate fi achiziționat din recepțiile clinicilor noastre.
Investim în continuare în toate mijloacele necesare pentru promovarea serviciilor de prevenție–continuarea educației către pacient, dezvoltarea de tool-uri digitale pentru cea mai bună interacțiune dintre medicul stomatolog și pacient (ex: aplicația Dental Verse oferită gratuit tuturor și în care o componentă importantă este cea de educație, plus oferirea posibilității adresării unor întrebări către Catrinel, robot cu AI), integrarea tehnologiei în experiența copiilor care vin în Academia Spațială, aceștia învățând despre dinți și îngrijirea lor printr-un sistem cu gamification, susținerea periodică pro bono (prin echipă și materiale) a unor categorii vulnerabile (control și servicii de prevenție în Clinica Socială de Stomatologie unde vin persoane fără venituri sau cu venituri foarte mici, precum și caravana mobilă Zâna Merciluță care se deplasează la sate pentru control, educație și tratament al copiilor) etc.
Care au fost cele mai mari provocări pentru dumneavoastră în calitate de medic stomatolog?
Cea mai mare provocare în calitate de medic apare zilnic când văd la consultații, de exemplu, un caz care, cel puțin la prima vedere, are o dificultate dată nu neapărat de condițiile locale (câți dinți au rămas), ci poate de starea de spirit sau starea de sănătate. Avem pacienți care fac dializă, care funcționează fără rinichi de câțiva ani, care au trecut prin cancer, care au diabet, care au osteoporoză, adică întotdeauna provocările sunt asociate și de starea generală de sănătate a omului. Avem pacienți care au împlinit deja 88 de ani și mă bucur că nu am și provocarea de a-i convinge cât de important este să aibă o dantură sănătoasă și funcțională. Desigur, sunt și provocările practice, atunci când avem de tratat un caz aproape imposibil, când reușim să stabilizăm implanturile, nu doar să reparăm osul, pentru că obiectivul nostru este, în primul rând, să punem dinți.
Dar ca antreprenor?
Provocările obișnuite – de a construi o echipă care, în cazul nostru, nu este doar o echipă medicală, ci și de suport. De asemenea, să ținem echipa unită și să atragem oameni care vor să învețe. O altă provocare este să înțeleg foarte bine ce aduce valoare și ce nu și ce creează doar birocrație. Să rămânem la zi cu legislația; este tot mai complicat astăzi din acest punct de vedere, există o viteză fantastică de implementare a unor decizii de la nivel european.
Am dus lecția adaptabilității în fiecare zi în ultimii 3 ani.
Ce perspective sunt pentru decontarea serviciilor de către Stat (CNAS) sau angajator, prin abonamentele stomatologice?
Abonamentele stomatologice intră pe plafonul de decontare.
Mulți români amână vizita la dentist din lipsa banilor. Ați încheiat un parteneriat cu tbi Bank care oferă instrumentul de plată alternativă de tip Cumpără acum, Plătește mai târziu (BNPL). Cum a fost primită această facilitate de către pacienți?
Noi am avut mereu acest mod de gândire pe care l-am transmis și oamenilor care ne aleg – “Înțelegem că dintr-un salariu nu reușești să plătești un tratament complex. Decât să aștepți cinci ani să îți permiți un anumit tratament, mai bine plătești eșalonat, îți rezolvăm problema acum și câștigi cinci ani de sănătate”.