vineri, 27 iunie, 2025

Interviu cu Ion Călescu, Fondator, Pro Dance Show: Am asigurat scenotehnica pentru marile evenimente din vestul țării

Evenimente Club Antreprenor

Redacția
Redacțiahttps://www.clubantreprenor.ro/
Club Antreprenor dezvoltă cultura antreprenorială care se evidențiază prin varietatea activităților sale, inclusiv site-ul, revista și evenimentele de business.

Interviu cu Ion Călescu

Fondator, Pro Dance Show

Am asigurat scenotehnica pentru marile evenimente din vestul țării

Sunteți o companie apreciată și respectată în industria de entertainment, operând în următoarele divizii: sectoarele LED Screen (ecrane /panouri bazate pe tehnologie led pentru comunicare vizuală multiplă), soluții de iluminat cu LED și spectacol, realizare centrale fotovoltaice industriale. Cu ce instituții de cultură din Timișoara colaborați constant?

La anul vom împlini 25 de ani de pionierat pe piața din România. De-a lungul timpului am colaborat cu numeroase instituții locale dar și naționale. Pe plan local am avut colaborări foarte bune cu Teatrul Național “Mihai Eminescu”, Opera Română Timișoara, Filarmonica Banatul și ceva mai rar cu Casa de Cultură a Municipiului Timișoara și CJT (Consiliul Județean Timiș). Aici aș menționa ca reper anul 2007 în care colaborarea dintre cele două instituții a condus la un spectacol unic cu ocazia intrării României în EU denumit “Undeva în Europa”- un spectacol unic sub regia apreciatului regizor Ștefan Iordănescu și a artistului Ilie Stepan (Stepan Project).

Din păcate, Timișoara nu a mai avut parte de spectacole/ evenimente grandioase în acest interval de timp (atunci publicul a înregistrat o audiență record de circa 40.000 de persoane, deși afară se înregistrau -5C). Sper ca TM2023 (Timișoara 2023) să depășească așteptările tuturor și autoritățile să înțeleagă că este nevoie de un efort comun și de o colaborare largă cu toți specialiștii și persoanele cu experiență în zona artistică autohtonă astfel încât să creeze un program amplu, complex și pe măsura așteptărilor publicului timișorean, național și internațional.

Firma noastră a fost implicată în furnizarea scenotehnicii pentru primul turneu Julio Iglesias în 2007 în Timișoara, Cluj, București și Constanța precum și furnizarea unor elemente de scenotehnică la concertul susținut de Shakira în Timișoara în anul 2006, concert Sonique în Timișoara și colaborări cu artiști români precum: Holograf, Voltaj, Cargo dar și în multiple alte evenimente de-a lungul timpului.

Am fost implicați activ în organizarea Festivalului Berii Timișoreana în Cluj și Timișoara în 2007 și alte festivități, evenimente organizate în România, preponderent în partea centrală și de Nord-Vest.

Pe plan local am asigurat suportul tehnic în materie de tehnologie led screen, scenotehnică la festivaluri precum Festivalul de Jazz din Gărâna , Rock la Mureș -Periam dar și alte evenimente corporate, târguri și expoziții etc.

Produceți o gamă diversificată de cabinete LED Screen cu aplicații pentru interior, exterior, fixe sau mobile precum și proiecte realizate integral “la cheie” incluzând proiectarea și alegerea soluției LED, realizarea structurilor metalice, fundații, instalarea tehnologiei LED și a sistemelor de control, asigurând și training specializat. Ce companii și instituții sunt în portofoliul dumneavoastră de clienți?

În urmă cu 17 ani am decis să ne extindem portofoliul de activități și să ne personalizăm serviciile și produsele oferite de către compania noastră. Așa a început un drum lung si un schimb intens de experiență între societatea noastră și dominanții pieței de tehnologie led (companiile de top în materie de led screen din Shenzhen – China). Am avut multiple vizite de lucru în China și proiecte de realizat împreună cu partenerii noștri, venind de fiecare dată cu noi provocări în privința realizării proiectelor customs din România, spre exemplu, realizarea coloanelor led la intrarea în Mega Mall, led screen-ul curb de la Cinema City din Park Lake București, led concav 8K în studiourile TVR.

Aș menționa ca și instituții: Televiziunea Română (SRTV), Studiourile OTV, Opera Comică pentru Copii, Teatrul Tineretului, Opera Româna Timișoara, Sala Transilvania din Sibiu, noua sală de sport din Oradea, Primăria Timișoara, Universitatea din Bacău, Primăria Caransebeș, Clubul de baschet din Timișoara, Politehnica Timișoara (UPT), și multe altele; Din latura companiilor aș menționa în mod deosebit: grupul Nepi (Megamall, Shopping City Tg. Mureș, Promenada, Shopping City Timisoara, Ploiești, Deva, Galați, etc.), Galeria Cora Constanța, Arcellor Mittal Galați, NCT-Pipera, Euromedia (AFI Brașov), Continental Automotive Timișoara, Cinema City, companii de rental ca și IG VISION care prestează servicii în domeniul producției de televiziune, companii de rental din Ungaria și Italia și lista poate continua la peste 2500 m2 tehnologie led screen implementată de către societatea noastra în acești ani.

Ați colaborat împreună cu partenerii dumneavoastra la organizarea unor concerte și festivaluri în Italia și în alte state din Europa. Ce diferențe există între modul în care organizatorii colaborează cu tehnicienii?

Având experiența colaborării cu marii producători de tehnică pentru spectacol cum ar fi Clay Paky leader în lumini inteligente, LITEC – leader în structuri, scene pentru spectacol și structuri personalizate pentru touring (de exemplu producția pentru Vasco Rossi) împreună cu partenerii noștri externi am avut ocazia și privilegiul să asist la pregătirea și probele de scenă ale unor artiști implicați în producții de turneu cum ar fi: Eros Ramazotti tour, Zucherro, Negramaro etc. Există o strânsă colaborare și respect între organizatori și echipa multidiscipinară care pun în operă producția artistică (denumită generic în România- aș spune în mod simplificat “tehnicieni”). Spre exemplu în Italia, legătura e una strânsă între organizatori și echipa tehnică în sensul că împreună formează o singură echipă care nu face niciun compromis în pocesul de producție artistică. La finalul unui show am văzut recunostința pe care o întoarce artistul împreună cu organizatorul evenimentului, echipei tehnice de producție (aici spun echipa întrucât e o întregă “armată” de specialiști care conlucrează la buna reușită a unui eveniment).

În România de cele mai multe ori artistul e cel care-si exprimă recunoștința către echipa tehnică înțelegând că succesul unei reușite îi aparține și acesteia. Aș menționa că în România există o mare categorie de așa numiți “organizatori” care nu au o pregătire adecvată și de un carcater îndoielnic care ajung să “organizeze” anumite evenimente din conjuctura de “intermediar” și “gestionar’’ al banului public, vorbesc aici despre “abonații” la banul public din sectorul cultural care există aproape în orice oraș mediu și mare din România, iar Timișoara nu a făcut și nu face excepție de la regulă.

Care a fost cea mai complexă scenă montată de echipa dumneavoastră? Cât timp a durat procesul de montare și demontare?

Au existat nenumărate provocări de-a lungul timpului la diferite evenimente în care societatea noastră a fost selectată să participe. Aș spune că cea mai complexă scenă pe care am realizat-o a fost un “țap” și nu o scenă. Deși credeam că amenajarea unei scene e cel mai complex lucru s-a dovedit că și realizarea unui “țap gigant” de 15 metri înălțime constituie o provocare la fel de serioasă. Am fost selectați de către Trusteam în baza experienței și al profesionalismului de care am dat dovadă să concepem, să proiectăm și să construim structura metalică de rezistență (scheletul din oțel și aluminiu) pe care s-a montat structura de lemn care a dat forma finală țapului “KOZEL” un proiect expus la Shopping Băneasa și în cadrul festivalului Untold 2022. O structură gigantică de circa 45 tone în care oamenii au avut acces în interiorul construcției unde era amenajat un bar și de unde puteau vedea lumea “de sus”! Durata medie de pregătire în teren a acestui proiect a fost de 14 zile la care se mai adaugă munca organizatorică desfășurată în avans de eveniment de circa 2 luni de zile.

Au fost si alte lucrări de anvergură și cu largă audiență în care am fost implicați de-a lungul timpului, dintre care pot enumera “Festivalul Speranței” dezvoltat pe Stadionul Dan Păltinișan Timișoara – unde am fost furnizori de scenotehnică și unde s-a înregistrat o audiență de circa 20.000 de persoane, Beatificarea Arhiepiscopului Anton Durcovici în Iași, de asemenea furnizori de scenotehnică (scena de eveniment) – 22.000 de persoane, eveniment televizat în Europa, vizita Papei în Iași – furnizori a două scene din cele trei instalate la Palatul Culturii Iași, una dintre edițiile Afterhills, momentul inaugural al fântânilor din Piața Unirii București ca și furnizor de scenă, Zilele Craiovei – 23.000 de persoane, precum și un festival pilot cu circa 7.000 de persoane, dezvoltat pe aeroportul Cioca.

Ce alte sisteme Led oferiți pe piață?

Oferim sub brandul nostru PRO LED SHOW la închiriere și vânzare o platformă led 5x3m, echipăm camioane publicitare pentru oraș cu led-uri amplasate pe cele 3 laturi ale camionului și realizăm orice proiect led screen personalizat conform cerințelor clientului și bugetului alocat pe proiect.

Oferim întreaga gamă de tehnologii led pentru aplicații multiple de comunicare vizuală în industrie, educație, advertising și industria de spectacol.

Ați participat la numeroase expoziții de profil. Care sunt trendurile din acest domeniu, la finalul anului 2022?

Particip și am participat frecvent la târgurile de profil, îndeosebi în calitate de vizitator dar și ca expozant uneori.

Am început în anul 1993 când după lupte lungi seculare am reușit să obțin o invitație de la organizatorii SIB RIMINI, invitație în baza căreia am obținut viza de Italia (acum e istorie, e greu de imaginat cum se întâmpla acest lucru atunci într-o epocă fără telefon fix, fără fax propriu – exista cabină de fax, fără internet și fără telefon mobil, fără un sprijin al autorităților și doar cu pasiune și ambiție). Au urmat nenumărate târguri de profil în Frankfurth (sound and light) ISE Amsterdam, Londra, Guanghzou, Shenzen, Hong Kong iar acum atenția se mută pe ISE Barcelona în domeniul tehnologiei led și Munchen -în domeniul energiei verzi și a sistemelor de stocare a energiei, acesta fiind un nou sector dezvoltat de către compania noastră în sensul furnizării și instalării de tehnologie premium în domeniul solar-energie verde.

Care sunt producătorii mondiali cu care colaborați?

Colaborăm în mod direct dar și prin partenerii noștri cu branduri de renume în industria de spectacol, cum sunt Litec, Layher, Yamaha, Clay Paky, Martin, Leyard, Absen, Unilumin, L Acoustics, d@b audiotehnik.

Ați venit pe piață cu scena ALUSFERA 76 LITEC, o structură unică de acest tip prezentă în Estul Europei, având forma sferică, cu o deschidere de 21,50 m, înălțime de 10,30 m și adâncime de 13,40 m. Cum a fost primit acest echipament de către organizatorii de evenimente?

ALUSFERA 76 LITEC prin definiție este o structură de scenă unică! Unică nu datorită faptului că e singura scenă din aluminium produsă de către Litec, suplă, singura de acest fel în zona Europei de Est și Balcani; este unică întrucât acest model de scenă a fost folosită de mult timp în producțiile care s-au dorit a fi personalizate, particulare, nu de serie largă și așa cum sunt toate scenele cu un acoperiș înclinat sau cu 2 pante. Alusfera e rotundă, închide perfect zona de “back of stage” și nu suflă “vântul prin ea.” Sunetul se instalează separat de scenă pe turnuri PA independente calculate la înălțimea dorită, coloană simplă sau dublă care permite alinierea cu acuratețe a PA-ului. Au ales să o folosească Sting, Orchestra Filarmonica București dar și alți artiști naționali, internaționali, organizatori de festivaluri. O structura similara din oțel a fost utilizată de Pink Floyd și la producția Cerbului de Aur!

E o structură cu prestanță și stil pentru festivaluri cu “stofă.” Permite multiple scenarii de “decorare”, dispunerea luminilor și a tehnologiei led sub scenă căpătând o cu totul altă anvergură în diferite aplicații (pop, rock). Poate fi utilizată de asemenea la festivaluri de operă sau muzică clasică dar și la festivaluri muzicale cu DJ fiind în permanență apreciată de către artiști, organizatori și public.

E singura scenă care se poate materializa într-un alt context: se poate monta deasupra unui podium Layher la 2,30m deasupra publicului, asigurând o vizibilitate maximă a actului artistic de pe scenă; se poate personaliza/decora interior cu decoruri și lumini în configurații multiple.

Ce echipamente închiriați în prezent? Ce servicii oferiți?

Închiriem /furnizăm o gamă de 5 structuri scenotehnice începând cu clasica scenă 10x8m, 12x10m LITEC și continuând cu 13×11 m LIBERA, o structură inovativă pentru evenimente medii, Alusfera 76 cu deschiderea de 21,5m x 13,4m, o structură Tomcat 22×16 m. Podină și structură Layher pentru diverse producții, Turnuri PA Layher, Tribune Layher de 5.000 locuri, piese de balastare, efecte speciale SKY, lasers, echipamente de lumini inteligente Clay Paky și multibrand, Ecrane led de diferite rezoluții cu aplicație interior și exterior (P2.5-P3.9-P4.8mm) videoproiectoare de mare capacitate 14K-30K, platformă mobilă led 5x3m, echipamente audio Line array (o gamă largă cu branduri de top cu partenerii noștri); în general oferim toată gama de echipamente necesare producțiilor de spectacol.

Oferim servicii de organizare și furnizare a standurilor expoziționale dotate cu tehnologie led screen.

Cum vedeți viitorul industriei de spectacole / evenimente din Banat, ținând cont că Timişoara este Capitală Europeană a Culturii 2023?

Timișoara se află acum în pragul unei mari schimbări, având o șansă unică de a schimba macazul și a pleca pe o direcție nouă în vederea recuperării decalajului extrem de mare dintre București, Cluj, Constanța înregistrat în industria de spectacol. Nu m-aș opri asupra spectacolelor de teatru, operă care au rămas la un nivel de competitivitate și profesionalism relativ ridicat. În schimb industria spectacolelor în aer liber este momentan la pământ. Ani la rând Timișoara nu a beneficiat de sprijin în această direcție iar puținii bani care au fost alocați de către Primăria Timișoara și CJT pe parcursul mandatelor precedente au deservit interesele mărunte ale unor grupuri pe care de altfel mi-e greu să le definesc și denumesc.

Am notat o oarecare intenție de accelerare a unor diverse festivaluri născute parcă cu disperare pe ultima “sută de metri’’ chiar și cu evenimente organizate în pandemie și cu foarte puțin public, evident marea majoritate cu scopul de a se înscrie la “startul’’ Timișoara Capitală Culturală 2021 (inițial ar fi trebuit să fie anul 2021) și acum TM2023, cu speranța că vor prinde niscaiva bugete și se vor face “mari festivaluri.’’

Sincer nu cred că se va întâmpla acest lucru întrucât aceste festivaluri duc o lipsă acută de viziune, de show management și de producție de eveniment. Sunt întregi verigi lipsă din lanțul de continuitate al unui festival. Există prea mult amatorism dar și mult entuziasm în zonă: se amestecă stiluri, curente, artiști, public, un bâlci, o câmpenească, ca o “salată bulgărească’’ sub denumirea unui festival; profesori erijați în mari organizatori de festivaluri, directori de instituții publice, politicieni ascunși de asemenea dar care nu au experiența și expertiza necesare și care nu au trecut de etapa inițială de validare. Toți aceștia la rândul lor n-au condus niciodată un SRL cu 5 angajați (cu mici excepții).

În schimb persoane cu experiență și talent artistic sunt marginalizate, vorbesc aici de regizori, coregrafi, actori, producători muzicali și de film, regizori de televiziune, experți în comunicare, artiști cu viziune, foști directori de teatru etc. Lipsește ceea ce “specialiștii timpuri’’ au numit-o pur si simplu: TREND!

În linii mari se prefigurează “întoarcerea festivalului Saltimbancilor de odinioară” și semnele sunt uneori evidente.

Sper că totuși în final Timișoara să “joace’’ cartea corectă și să nu joace o “mână moartă’’, ca la poker. Dacă va ieși învingătoare din acest joc va avea șansa să ducă mai departe festivaluri în creștere și să creeze un pol de atracție artistic precum Sibiul, Clujul sau Bucureștiul.

Apreciez în mod deosebit efortul că “Timișoara” a reușit să obțină aducerea colecției de artă “Constantin Brâncuși’’ cu ocazia TM2023, atât în calitate de cetățean al Timișoarei dar și ca membru al Asociației “Fiii Gorjului în Banat”.

Aveți o divizie specializată pe producția de centrale fotovoltaice industriale. Cum merge acest sector?

Ne-am axat pe dezvoltarea sistemelor fotovoltaice industriale oferind soluții premium de panouri cu certificare Tier 1 și soluții de stocare a energiei pentru industrie. Ne focusăm în special pe capacitățile de producție medii de 30KW-1 MW, iar la soluții de stocare oferim capacitate de stocare a energiei de la 10KW-500KW.

Urmărește-ne:
- Abonează-te la revista de business Club Antreprenor -ABONAMENT CLUB ANTREPRENOR 12 luni

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- Advertisement -Transavia SA Fragedo

Ultimele Știri

Studiu RoCoach și Novel Research: Românii privesc cu optimism viitorul AI, dar se tem pentru jobul lor

Unu din trei români anticipează pierderi semnificative pe piața muncii Peste trei sferturi dintre români (76%) văd în Inteligența...
- Advertisement -TermeneRO Informații firme Verifică asociații și administratorii oricărei companii
- Advertisement -Ziarul Pozitiv RO
- Advertisement -Abonament anual 12 luni la Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -Evenimente business afaceri 2025 Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -oferta publicare articole copywriting content marketing online SEO Club Antreprenor Ziarul Pozitiv

Mai multe articole ca acesta

- Abonează-te la revista de business Club Antreprenor -ABONAMENT 12 luni Club Antreprenor