Interviu cu Teodor Pop,
Country Manager, VALEO IT
Digitalizarea și evoluția extrem de rapidă a tehnologiei influențează modele de business curente

Valeo IT s-a impus rapid ca o companie dinamică, care contribuie substanțial în procesul de dezvoltare a firmelor pentru care oferă servicii. Cât de mult a contat know-how-ul german în evoluția societății?
VALEO IT este o companie germană de tip “family-owned”, fondată în 2004 de către domnul Bastian Braun, el fiind și în prezent CEO-ul nostru. Din 2004 și până în prezent am reușit să creștem și să evoluăm de la un provider de servicii IT local spre o companie dinamică globală, capabilă să ofere servicii și soluții IT eficiente de ultimă generație. Nu ne bazăm exclusiv pe un “know-how” german, cultura și valorile companiei sunt oglinda colegilor noștri din toate sediile VALEO IT (Germania, România, Mexic și Filipine), iar succesul nostru este datorat într-o mare parte de înțelegerea și îmbinarea culturilor locale specifice cu strategia de dezvoltare a companiei.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
17 iunie 2025: Future Energy Europe Summit, Ediția a V-a
17 iunie 2025: Gala Club Antreprenor
27 iunie 2025: Pilonii de dezvoltare ai județului Alba – mediul de afaceri, autoritățile locale, sistemul universitar și învățământul profesional dual
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Ce tehnologii și echipamente folosesc experții VALEO IT în activitatea de zi cu zi?
Portofoliul nostru include o paletă largă de servicii, atât din zona de suport IT, cât și din zona de consultanță sau dezvoltare de aplicații. Avem echipe și colegi cu experiență care sunt capabili să susțină servicii atât pentru clienți locali cât și pentru companii globale foarte mari. Serviciile noastre includ toată paleta de IT support (Service Desk, On-Site Support, Infrastructure Support), de asemenea servicii de consultanță IT (Cloud, Cyber-Security, Virtualization, Internet-of-Things) inclusiv la nivel de roluri (interim-CIO, Project Manager, Delivery Manager), dar și soluții de dezvoltare de ultimă generație (DevOps, Micro-Services Development, Artificial Intelligence).
Din ce sectoare economice provin clienții dumneavostră? Ce alte industrii / domenii au potențial de creștere, în sensul că vor avea nevoie de serviciile dumneavoastră?
În ultimii ani am reușit să ne extindem substanțial portofoliul de clienți; oferim servicii și soluții atât în domenii cum ar fi industria automotive, financiară sau alimentară, dar deținem parteneriate și în zona administrativă, juridică sau educație. Nu dorim să ne limităm doar la aceste domenii, suntem foarte deschiși și avem experiența și capacitățile necesare pentru a oferi soluții de ultimă generație atât în domeniul public cât și în cel privat, oricărui potențial client interesat. Există o tendință globală de digitalizare, astfel că serviciile sau soluțiile IT vor fi de ajutor sau chiar necesare în viitorul apropiat pentru numeroase domenii; aș putea aminti câteva trend-uri de interes pentru VALEO IT: digitalizarea și virtualizarea comunicației (soluții de tip Chat-Bot), digitalizarea și flexibilitatea zonelor de producție sau a infrastructutii (soluții de tip Cloud), dar și optimizarea soluțiilor de tip Big-Data.
Aveți un contract de cercetare, dezvoltare și consultanță cu Universitatea Politehnică Timișoara. Cum decurge acest parteneriat?
Considerăm de o mare importanță apropierea noastră, ca și companie, de zona de educație, deoarece ambele domenii (cel educativ și cel de business) pot crește împreună pe baza acestor parteneriate. Avem o relație partenerială foarte bună cu Universitatea Politehnica din Timișoara unde derulăm împreună proiecte de cercetare din domeniul Cyber-Security și Artificial-Intelligence. Ca fost student și absolvent al UPT, aportul adus de mediul universitar în dezvoltarea mea profesională a fost semnificativ și ne dorim ca viitori noștri colegi sau colaboratori să înțeleagă importanța unui background educativ bine-definit. De asemenea, din rolul meu ca membru în Comitetul Director al UPT, încerc să ofer propuneri și soluții din business care susțin dezvoltarea atât a viitorilor absolvenți cât și a infrastructurii UPT pentru a fi în pas cu cerințele digitale curente. Pe lângă parteneriatul cu UPT, VALEO IT deține un parteneriat de consultanță pe zona business cu Universitatea Tehnică din Amberg-Weiden (OTH).
Creșterea prețurilor la materii prime și energie, dar și costurile cu forța de muncă și lipsa de personal calificat reprezintă cea mai mare îngrijorare pentru companiile care activează în România. Cum vedeți procesul de modernizare a economiei, în acest context?
Asistăm la o perioadă destul de grea din punct de vedere economic, care are efecte la nivel global, nu doar în România. În prezent balanța dintre cerere și ofertă este total dezechilibrată, motivul de bază fiind viteza mare cu care economiile au repornit în timpul pandemiei, de aici și creșterea semnificativă a prețurilor materiilor prime. Tot din această cauză există un deficit și al forței de muncă, totuși estimările arată că, atât dezechilibrul dintre cerere și ofertă, cât și lipsa de personal calificat, se vor normaliza în următoarea perioadă de timp, o data cu minimizarea impactului pandemiei.
Cert este că economiile globale trebuie să se alinieze rapid la aceste tendințe și cred că experți în domeniul inflației ar putea veni cu soluții potrivite. Dacă ne referim strict la domeniul IT, eu cred în continuare că în România există specialiști de înaltă calitate, dar, personal, simt o ușoară scădere a numărului acestora. Cauzele, pe lângă cele pandemice, pot fi multiple – lipsa unor programe de tip Master sau PhD în pas cu cerințele business-ului, oferte mult mai atractive din străinătate, diferite limitări ale pieței sau chiar și ale companiilor locale, sau chiar și lipsa susținerii din partea statului. Consider că ar fi de un real ajutor atât atragerea mai multor companii străine spre a-și deschide puncte de lucru în România, dar și atragerea de cât mai multe fonduri europene pentru a susține potențiale business-uri noi locale.
Acum 20 de ani cele mai puternice branduri la nivel global aveau o vechime de peste 100 de ani: General Electric, British Petroleum si General Motors. Astăzi în top 10 sunt firme care nu existau acum 20 de ani. În 2018, UiPath a devenit primul „unicorn” înfiinţat de antreprenori români, adică a atins valoarea de un milliard de dolari. Ultimele estimări dau pentru această companie listată la Bursa de la New York o valoare de peste 25 de miliarde de dolari. Cum va schimba procesul de digitalizare atitudinea antreprenorilor și activitatea companiilor pe care le conduc?
Digitalizarea și evoluția extrem de rapidă a tehnologiei influențează modele de business curente. În prezent, valoarea, activitatea și creșterea unei companii sunt strâns legate de adaptabilitatea, flexibilitatea și viteza de schimbare pe care o deține. Este posibil ca perioada curentă să avantajeze mai mult companiile mici care se adaptează mult mai ușor unor tendințe foarte dinamice de business, această situație oferind curaj zonei de antreprenoriat să se extindă cu repeziciune și în România. De asemenea, această dinamică constantă a pieței oferă oportunități de dezvoltare majoră într-o perioadă de timp mult mai scurtă unor companii care vin cu soluții noi și curajoase care pot avea un impact major în necesitățile curente existente. O combinație ideală între cost-efficiency-technology-flexibility poate fi cheia succesului în prezent.
Contribuția economiei digitale la formarea PIB-ului țării noastre este estimată la 8,6% la nivelul anului 2019. Aportul său poate ajunge până la 16% dacă avem în vedere digitalizarea din sectoare precum agricultură sau sectorul public. Care credeți că sunt principalele obstacole în calea procesului de digitalizare?
Digitalizarea este în primul rând un proces care are nevoie de acceptanța domeniilor unde este introdusă. Chiar dacă digitalizarea aduce numeroase beneficii, schimbările aduse pot fi primite cu reticență deoarece, în multe domenii, obișnuința, confortul și rutina primează. De asemenea, de multe ori conducerile diverselor firme iau decizii de digitalizare fără o analiză inițială detaliată care să pună în evidență factorii decizionali dar și produsele sau soluțiile afectate de aceste proiecte. Pentru a avea succes cu un proiect de digitalizare, abordarea noastră la VALEO IT se bazează pe un proces de “învățare” a clientului, scopul acestuia fiind de a explica beneficiile și avantajele aduse de digitalizare, dar și de a prezenta noul mod de lucru într-o manieră “pozitivă”.
Pandemia Covid-19 a schimbat radical și rapid comportamentul consumatorilor, iar o parte din aceste noi obiceiuri vor rămâne chiar și după trecerea perioadei de mobilitate redusă, impusă de actualul context. Printre cele mai pregnante modificări de comportament se remarcă cumpărăturile online și tranzacțiile fără numerar (favorizând continuarea expansiunii rapide a banking-ului digital). Cum fructifică companiile din industria IT&C aceste oportunități ?
Există clar o tendință de a muta multe operațiuni în digital, motivul de bază fiind limitarea interacțiunii directe pe perioada pandemiei. Din perspectiva VALEO IT, avem numeroase proiecte noi care oglindesc acest trend de “remote-work” și flexibilitate, pornind de la soluții de tip Virtual Desktop Infrastructure, portaluri moderne de colaborare sau efectiv o “virtualizare completă” a biroului. Echipele noastre de experți sunt implicate în numeroase proiecte de acest gen, folosind tehnologii curente (DevOps – Kubernetes, Terraform, Ansible; Cloud – AWS, MS Azure; VMware – Horizon View, Horizon Cloud), scopul de bază este de a putea oferi continuitate business-ului clienților noștri într-un mediu digital flexibil, modern dar și plăcut de utilizat.
Cum găsiţi echilibrul între viaţa personală şi cea profesională? Ce lucruri aduc bucurie în viaţa dumneavoastră, în afara carierei?
Familia ocupă cel mai important loc în viața mea, și, chiar dacă joburile ne ocupă destul de mult timp, încercăm să profităm la maxim de orice fereastră ce ni se oferă și o folosim pentru pasiuni comune, cum ar fi călătoritul. Pe lângă aceasta, mă bucur că reușesc în continuare să am numeroase activități muzicale, mai ales cu formația mea de bază JazzyBIT, unde reușim să ducem compozițiile și albumele noastre în toată lumea, începând din Europa, până în America dar și în Asia. Muzica pentru mine a ajuns să fie un full-time job, dar în sensul bun al cuvântului, deoarece o prestăm la cel mai înalt nivel posibil împreună cu cei 2 colegi ai mei. De asemenea, partea artistică a vieții mele mă ajută să fiu mult mai constructiv și curajos pe domeniul managerial, dar și zona IT mă învață cum să abordez business-ul muzical într-un mod mult mai organizat și profesionist.