Interviu cu Ionuț Ilie
Managing Director, Grupo Bimbo România
Gândirea sustenabilă și pe termen lung oferă siguranță
Grupo Bimbo din Mexic este unul dintre cei mai mari producători din industria de morărit și panificație, la nivel global. Care au fost motivele pentru care a achiziționat Vel Pitar, în anul 2023?
În planul de expansiune al grupului, România – această țară unde pâinea înseamnă acasă, înseamnă viață, țara cu cel mai mare consum de pâine per capita din Europa – a fost un punct de atracție, în primul rând, pentru potențialul pieței. Apoi, ceea ce am găsit la Vel Pitar a fost un lider care știe să facă o pâine de calitate, cu rețete nutritive, și să o ducă la nivel național, pe mesele românilor.
Cele 15 fabrici din România, pe care le deținem astăzi, tehnologia lor și rezultatele afacerii noastre, fără a spune că nu putem face mai mult și mai bine, sunt dovada că grupul a ales corect: și am învățat, unii de la alții, din 2023 și până astăzi, ca brutari și ca oameni de business.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
16 octombrie 2024: Forumul de management și reciclare a deșeurilor – Ediția a V-a
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Integrarea Vel Pitar, și apoi a celorlalte companii mai mici, în Grupo Bimbo, a fost un proces la care au muncit, în feluri diferite, toți cei peste 3.000 de colegi pe care îi avem în întreaga țară.
Cât de mult a contat know-how-ul Grupo Bimbo în diversificarea și extinderea Vel Pitar cu alte produse?
Schimbul a fost reciproc, dar experiența de cercetare, procesele și istoria de 80 de ani a grupului de a coace pâine și produse de panificație au fost pentru Vel Pitar un motor. Un motor pe care, în unele locuri, încă îl mai așezăm, după o serie de transformări și achiziții importante la nivel local.
Dar expansiunea noastră, ca organizație națională, în teritoriile de snacking, pe lângă leadershipul în pâine, este catalizată de grup. De asemenea, ordinea și standardizarea suplimentară, date de ceea ce înseamnă protocoalele de lucru ale unei multinaționale, venite de la grup, au adus un plus de predictibilitate.
Într-un mediu economic în care, de la o zi la alta, uneori ești în fața unor schimbări legislative care impactează businessul, gândirea sustenabilă și pe termen lung oferă siguranță.
Grupo Bimbo are câteva valori-cheie după care ne ghidăm și noi: People First – înțelegem și prețuim fiecare om din echipă; ei sunt sufletul pâinii noastre, la propriu. Quality Always – niciodată calitatea nu va fi sacrificată în rețetele și produsele noastre pentru a atinge anumite ținte de business. Și, nu în ultimul rând, migrarea continuă spre soluții de producție ecologice și sustenabile.
Care sunt, în prezent, cele mai importante branduri ale Grupo Bimbo România?
Pe scurt, pe lângă bine-cunoscutul Vel Pitar, avem extensia sa în bunătăți dulci și sărate, cu profil tradițional – „DOR de la Vel Pitar” – cu gogoși, covrigi, cornulețe, biscuiți și, mai ales, cozonaci. TAKIS, noua vedetă la raftul de chipsuri și nachos, Granatur, nou-lansatul brand – o selecție de pâini cu profil nutrițional cu multiple beneficii, bogate în maia și clean label, dar și alte branduri foarte apreciate de la raftul de pâine: French Toast, Domnească, Chef Gourmand, Boierească, Postăvaru.
Cât de importante sunt investițiile permanente în consolidarea brandurilor și a mărcilor proprii?
Drumul Vel Pitar, de la production driven la marketing driven, este unul pe care îl construim zi de zi, prin campanii sezoniere și printr-o comunicare mai apropiată de nevoile și canalele consumatorilor. Suntem abia la început, dar am făcut pași mari. Comunicarea-manifest Vel Pitar – Pâinea este viață este doar un exemplu. Investim exponențial mai mult față de acum trei ani în marketing și brand building, dar, la fel de importantă, este și investiția în cercetare și inovație pe care o facem.
Ce ne puteți spune despre echipamentele și utilajele dumneavoastră? Cum a evoluat tehnologia de profil, în ultimii ani?
Inovațiile tehnologice în domeniul bakingului sunt numeroase – fie că vorbim despre productivitate, fie despre versatilitatea tipurilor de produse care pot ieși pe spirală. Ceea ce pot spune este că investim consecvent în mentenanță preventivă, în upgrade-urile liniilor de producție și că ne uităm cu atenție la soluții tot mai avansate de automatizare și digitalizare. Scopul este ca oamenii din echipele noastre să poată aduce o valoare adăugată mai mare prin meseriile lor, reducându-se manualitatea, oboseala și riscul operațional.
Cu ce furnizori locali și globali colaborați?
Alegem, de câte ori se poate, furnizori români pentru produsele și serviciile noastre. Totuși, există și câteva teritorii de achiziții în care grupul are parteneriate globale. Nu sunt multe, pentru noi primează autonomia locală de a identifica și de a colabora cu furnizori experimentați și potriviți. Această abordare ne ajută nu doar să creștem noi, ci și să contribuim la dezvoltarea industriilor din care ne preluăm produsele și serviciile.
Ce rol joacă echipa în succesul Grupo Bimbo România și cum susțineți dezvoltarea profesională a angajaților?
În ultimii doi ani, am dezvoltat un plan de training axat pe leadership, change management, dar și pe subiecte țintite, precum analiza senzorială, inovația în pâine, condusul defensiv, time management și productivitatea. Am organizat, de asemenea, numeroase evenimente de comunicare internă, precum Convenția Națională Bimbo România, Wellness Days sau Bimbo Global Race – maratonul caritabil public desfășurat la Brașov, în fiecare septembrie. Și continuăm să gândim proiecte noi, pentru că suntem conștienți că echipa este cea care dă succesul și are rolul principal în tot ceea ce facem. Odată cu venirea grupului în România, am trecut și prin schimbări de organigramă și s-au alăturat oameni noi. Eu am mare încredere în echipa care s-a consolidat.
Cum apreciați feedback-ul primit de la clienți / consumatori și cum îl folosiți în procesul de dezvoltare a viitoarelor produse?
În primul rând, suntem foarte atenți și receptivi la acesta. De la Centrul nostru de Comenzi, unde preluăm și feedback despre produse, până la studiile recurente pe care le realizăm privind superioritatea produselor noastre, testarea unor concepte noi prin focus grupuri sau evaluarea satisfacției retailerilor.
În al doilea rând, ne uităm cu atenție la evoluția trendurilor alimentare și de lifestyle ale consumatorilor. Avem un plan de inovație care include, pe de o parte, dezvoltarea de produse complet noi, dar – la fel de important – și îmbunătățirea portofoliului existent, în funcție de feedback-urile primite și de direcțiile pieței.
Ce ne puteți spune despre planurile de dezvoltare viitoare ale companiei și extinderea pe noi piețe internaționale?
Noi facem parte dintr-un grup, iar planurile pentru regiunea EMEA, în care activăm, sunt ambițioase. Prioritatea numărul 1, însă, pentru echipa de management Bimbo România, este să maximizăm potențialul brandurilor noastre în țară – să le oferim toată forța de care au nevoie și, treptat, da, să le ducem și peste graniță.
Cum reușiți să echilibrați balanța între viața profesională și cea personală? Ce hobby-uri aveți? Cum vă relaxați după o săptămână intensă de lucru?
Îmi place să pictez – fără a fi un mare artist, pictura îmi oferă spațiul în care îmi pot exprima creativitatea și, uneori, pot genera idei sau soluții venite dintr-o zonă de liniște. Dar, în primul rând, timpul meu personal se îndreaptă către familie – către copiii și soția mea. Încercăm să ieșim pe munte, în natură, să călătorim, să descoperim împreună lumea sau, pur și simplu, să ne bucurăm de timpul petrecut acasă.
Există un tip de înțelepciune și de curiozitate la cei mici din care poți să te inspiri adesea chiar și în deciziile de business, și pe care eu o îndrăgesc. Chiar dacă, desigur, și experiența de viață vine cu propriile lecții și cu puterea de a lua decizii rapide și coerente.













