Interviu cu Florin Bâlcan
Country Manager, Provident Financial România
Investiția în comunitate a crescut firesc,
odată cu businessul
Provident este o instituție financiară non-bancară, fiind prima companie care a lansat în România împrumutul la domiciliu. Fondată în 2006 și parte din grupul britanic International Personal Finance (cu sediul la Leeds), Provident este unul dintre cei mai importanți furnizori de împrumuturi rapide la domiciliu din Europa. Cum sunteți organizați în prezent? Ce echipă aveți și ce regiuni ale țării acoperiți?
Suntem deja de 19 ani în România și, chiar dacă am făcut schimbări pe parcurs, așa cum e și firesc, modelul nostru de business principal, creditarea la domiciliu, a rămas fundația pe care am construit direcțiile actuale.
Avem peste 190.000 de clienți activi și peste 2.000 de angajați în toată țara. Mai bine de 1.500 dintre ei sunt forța noastră de vânzări iar asta înseamnă că, prin reprezentanții noștri, putem ajunge în aproape orice localitate din țară. În fiecare zi, au loc peste 20.000 de interacțiuni între reprezentanții de vânzări și clienții noștri. Uneori, stau și mă gândesc că abia dacă ne vedem rudele atât de des pe cât se întâlnesc oamenii noștri din teren cu clienții.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
16 octombrie 2024: Forumul de management și reciclare a deșeurilor – Ediția a V-a
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Chiar dacă business-ul tradițional rămâne nucleul, ne uităm și în alte direcții, așa că în ultimii doi ani am dezvoltat atât produsul integral digital – ProviOnline – cât și zona de parteneriate – eMag, TBI, Flanco – astfel încât să ajungem la un număr cât mai mare de clienți, cu diferite nevoi, cu tipologii diferite.
Tocmai pentru că ajungeți la un număr atât de mare de clienți, mai ales în zone cu infrastructură limitată din multe puncte de vedere, multă lume așteaptă de la Provident să dezvolte programe de educație financiară, de incluziune socială, de investiție în comunitate. În ce măsură simțiți că aceste lucruri se întâmplă?
Dincolo de a fi modelul nostru de business, faptul că interacțiunea cu clienții se întâmplă la ei acasă ne dă, în timp, acces în comunitate. Și nu doar atât, o mare parte dintre reprezentanții noștri de vânzări sunt oameni din acele comunități, nu apar de nicăieri, peste noapte. Așa că investiția în comunitate a crescut firesc, odată cu businessul. Am pornit cu educație financiară, de la o platformă dedicată – www.sigurantafinanciara.ro – la instrumente care să ajute oamenii să ia decizii financiare informate – Ghidul românului chibzuit, Testul chibzuinței. În același timp, nu este doar despre educație financiară – pentru noi, incluziunea financiară și socială înseamnă să oferi oamenilor sprijinul să crească și să se dezvolte pe termen lung. Cu asta în minte, am creat Invizibilii – un program prin care am identificat șapte grupuri vulnerabile pe care le sprijinim, împreună cu partenerii noștri ONG-uri, în funcție de nevoile specifice: familii monoparentale, muncitori fără forme legale, șomeri peste 55 de ani, pensionari în risc de sărăcie și excluziune socială, fermier de subzistență, tineri talentați din medii defavorizate și antreprenori în risc de sărăcie și excluziune socială. Pentru fiecare dintre aceste categorii am dezvoltat programe de reintegrare în piața muncii, reconversie profesională sau programe integrate de dezvoltare și burse.
Ce anume faceți, de exemplu, pentru antreprenorii în risc de sărăcie și excluziune socială? În primul rând, cum îi definiți?
Definiția grupului este una sociologică și pusă în contextul economic. Pentru a identifica aceste 7 categorii am lucrat împreună cu instituții de cercetare, nu le-am definit noi din pix, tocmai ca să fim sigur că am identificat corect grupurile vulnerabile. În ce privește antreprenorii în risc de sărăcie și excluziune socială sunt acei antreprenorii care se luptă de la o lună la alta să producă venit, să-și țină businessul pe picioare. Și-o să vă dau câteva exemple care sunt relevante pentru această categorie: antreprenorii cu afaceri mici care le asigură subzistența lor și, uneori, și familiei. Există multiple forme pe care le poate îmbrăca acest mic antreprenoriat, de la magazine de cartier la mici frizerii sau diferite tipuri spații de consum/alimentație publică; apoi sunt lucrătorii de pe platforme, segmentul numit la nivel global gig economy. Ei constituie un nou tip de lucrător care prestează muncă remunerată, fie sub o formă tradițională, în baza unui contract, pentru un intermediar, fie devenind la rândul său antreprenor în acte, prin înființarea unei forme juridice distincte prin intermediul căreia să poată presta servicii. Programul pentru sprijinirea micilor antreprenori a prins formă și viață anul acesta, chiar în urmă cu câteva luni, în parteneriat cu Romanian Business Leaders, sub umbrela Vreau să fiu antreprenor. Programul se numește Ascendent by Invizibilii și este gândit nu pentru a ajuta pe termen scurt, ci pentru a schimba modul de gândire al antreprenorilor care intră în acest program. Le oferim burse traduse, de fapt, în mentorat, dezvoltare și coaching pentru a-și pune businessul pe picioare sustenabil pe termen lung. Învață să-și transforme visul într-o sursă de venit sănătoasă, scalabilă. Ne dorim ca după finalizarea programului, antreprenorii beneficiari să devină ei mentori pentru viitoarele generații de bursieri și să putem oferi unui număr cât mai mare de antreprenori această oportunitate.
Ce primește, mai exact un antreprenor în cadrul acestui program și care sunt criteriile de selecție?
Programul este gândit pentru un an – adică, timp de un an, antreprenorii care primesc o astfel de bursă, vor beneficia de un program complex de dezvoltare, pe toate dimensiunile importante pentru un business – marketing, branding, creșterea volumelor, leadership, mindset de creștere etc. Pentru prima ediție, oferim 38 de burse în mai multe etape de selecție. Acum, primii 7 bursieri sunt deja în program de mai bine de două luni. Există, desigur, și criterii de selecție, dar sectorul economic nu este unul. Indiferent de sectorul economic din care vine un astfel de antreprenor, ne dorim să fie cineva care are într-adevăr nevoie de acest ajutor, dar care are și dorință. Nu e un program ușor și nu le dăm o rețetă magică să-și crească businessul peste noapte. E multă muncă și din partea lor, așa că e foarte important să-și dorească și să se implice în aceeași măsură ca noi, chiar mai mult.
Dincolo de dorință, criteriile sunt și de business: cifra de afaceri de sub 50.000 de euro (100.000 de euro dacă activează în comerț), afacerea nu are o creștere rapidă datorită tehnologiei, adică nu e un start-up tech; programul e sub umbrela Invizibilii, așa că este importantă și componenta de vulnerabilitate – ne axăm pe orașele mai mici, acolo unde economia este mai lentă și nu provin dintr-o familie antreprenorială. Ne uităm cu atenție la aplicanți – ne-am dori să-i putem sprijini pe toți, însă realitatea ne contrazice, așa că ne bazăm pe experiența specialiștilor din cadrul Romanian Business Leaders să facă selecția.
Cine sunt cei 7 bursieri din prima serie de beneficiari?
Sunt foarte diferiți, ca sector de activitate în primul rând. Însă asta este ce ne-am dorit, să ajungem la cât mai mulți oameni, cu visuri și pasiuni diferite. De exemplu, Gabriel Roca a pornit un business de la o idee simplă – să creeze lămpi care nu aduc doar lumină, ci și zâmbete. Gabriel încă e și angajat și ne povestea cum cea mai mare provocare este să-și facă brandul cunoscut.

Apoi, Emthrive, businessul Mihaelei Ciuraru a pornit din dorința de a face o schimbare reală în cum se raportează oamenii la carieră. Mihaela a construit, din experiența personală, o misiune pentru alții printr-un centru de carieră în care oamenii primesc direcție, sprijin și claritate.

Businessul Alinei Tulbure s-a născut în pandemie, când a conștientizat câtă nevoie au copiii de activități care să-i stimuleze și în medii sociale. Acum, visul Alinei este ca After Cool Activities să devină cel mai iubit brand de activități extrașcolare din România, care să contribuie activ la dezvoltarea multor generații de copii încrezători, empatici și conectați cu lumea din jurul lor.

FizioPro este un centru de recuperare integrată, cu tratamente moderne și personalizate. fie integrate, moderne și personalizate, pe care Horia Dinu l-a deschis dintr-o nevoie personală și profesională, în același timp.

Iar Andreea Cojocariu a deschis Duchesse Nails din dorința de a crea produse care să facă oamenii să se simtă bine în pielea lor – produse destinate tehnicienilor de unghii, dar și saloanelor, care să reușească să le ofere clienților experiența pe care o așteaptă de la o sesiune de „răsfăț”. Apoi, Alex Harsaș deține HHS transport, o firmă de transport pe care a creat-o din experiența proprie și Andreea Cherteș care deține AtentShop – un atelier de decoruri personalizate.



Niciunul dintre businessuri nu seamănă cu altul pentru că fiecare s-a născut dintr-un vis sau experiență proprie. Ce i-a adus împreună? Dorința de a crește și Ascendent by Invizibilii.
Care sunt următorii pași?
Mai avem încă 3 grupe de bursieri, adică încă 31 de antreprenori pe care să-i ajutăm să-și dezvolte business-ul sănătos, prin consultanța și sprijinul pe care le primesc de la specialiștii din Romanian Business Leaders. Beneficiarii din ultima grupă vor intra în program în martie 2026 și apoi, la final de program, vom vedea ce putem învăța noi de la ei, să putem aduce îmbunătățiri în ce și cum le oferim. Dacă vorbim mai în detaliu, prima gripă lucrează activ la planul de creștere pe care trebuie să în prezinte spre final de noiembrie. Pentru că toată această experiență are un singur scop – ca acești mici antreprenori să iasă din program cu capacitatea de a-și crește businessul pe termen lung.













