Interviu cu Alice Cornea
Director Executiv, Junior Achievement România
Contribuim la formarea viitoarelor generații de profesioniști, antreprenori și lideri
Junior Achievement este cea mai mare organizaţie internaţională de educaţie economică şi antreprenorială, programele fiind urmate în 40 de țări din Europa și peste 100 din lume. Ce ne puteți spune despre activitatea Junior Achievement România din anul 2024? Care au fost principalele proiecte derulate?
În anul 2024, Junior Achievement România a sprijinit tinerii să își dezvolte cunoștințe și abilități esențiale pentru viața reală, prin programe și proiecte din categoriile: educație antreprenorială, educație economică și financiară, orientare profesională, dezvoltare personală, abilități digitale și STEM, responsabilitate și mediu.
- Educație antreprenorială – elevii și studenții sunt stimulați să-și formeze o gândire antreprenorială, utilă pentru a deveni inovatori, a-și asuma riscuri, a accepta provocări și a căuta soluții creative, indiferent dacă lansează o afacere sau se angajează.
- Educație economică și financiară – elevii învață să gândească economic, să evalueze costurile și beneficiile propriilor decizii și să caute soluții alternative în situații variate. Cunoașterea mediului financiar și abilitățile de a gestiona banii sunt esențiale pentru a ne descurca în sistemele economice complexe din prezent.
- Dezvoltare personală – elevii sunt încurajați prin activități interdisciplinare să dezvolte o varietate de abilități și competențe – autoevaluare, relaționare, creativitate, planificare, lucru în echipă, economisirea și utilizarea responsabilă a resurselor – precum și o atitudine pozitivă față de sine și față de ceilalți.
- Orientare profesională – elevii sunt ajutați să înțeleagă importanța continuării studiilor și cum pot descoperi valorile și pasiunile pentru alegerea unei viitoare profesii.
- Responsabilitate și mediu – contribuie la dezvoltarea unui set de atitudini prin care elevii devin consumatori responsabili sau viitori lideri comunitari orientați spre inițiative sustenabile, concepute în conformitate cu Obiectivele de Dezvoltare Durabilă.
- Abilități digitale & STEM – cuprinde activități care facilitează dezvoltarea și exersarea abilităților digitale ale elevilor – securitatea online, utilizarea limbajelor de programare, „Internet of Things – și de utilizare a inteligenței artificiale (AI), precum și definirea comportamentelor etice pe bază de exemple.
Prin toate acestea, ne dorim să contribuim la formarea viitoarelor generații de profesioniști, antreprenori și lideri.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
17 iunie 2025: Future Energy Europe Summit, Ediția a V-a
17 iunie 2025: Gala Club Antreprenor
27 iunie 2025: Pilonii de dezvoltare ai județului Alba – mediul de afaceri, autoritățile locale, sistemul universitar și învățământul profesional dual
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Din punct de vedere cifre și impact, 2024 a însemnat:
- 292.852 elevi și studenți
- 5.306 profesori
- 1.834 instituții de învățământ
- 681 localități din România
- 50 de programe, competiții și proiecte
- 442 voluntari din comunitatea de afaceri
Activitățile educaționale din cadrul programelor, proiectelor și competițiilor Junior Achievement au la bază metodologia internațională Inspire – Prepare – Succeed și s-au derulat cu susținerea board-ului JA, a mediului de afaceri, a companiilor și consultanților voluntari.
- Inspire: experiență de învățare care contribuie la dezvoltarea unor cunoștințe și abilități de bază, prin acces la materiale educaționale.
- Prepare: experiență de învățare care dezvoltă abilități, atitudini și competențe, prin acces la webinare, traininguri, cursuri, workshop-uri.
- Succeed: experiență de învățare aplicată care oferă oportunități în lumea reală a locurilor de muncă, prin acces la Incubatoarele JA de joburi și antreprenoriat, job shadow sau practică.
La ce programe lucrați în prezent?
Continuăm și anul acesta să păstrăm ca emblematice pentru programele Junior Achievement România antreprenoriatul, pregătirea pentru profesie și planificarea viitorului financiar.
Focusul nostru este acela de a oferi tinerilor oportunități applied learning prin care își pot dezvolta competențele, mentalitatea și încrederea de care au nevoie pentru a aduce inovație și competitivitate în mediul antreprenorial, pentru a se integra în job-urile viitorului, pentru a fi independenți financiar și adaptabili la un viitor din ce în ce mai complex și mai complicat.
Unul dintre programele-cheie ale organizației JA este cel de Educație antreprenorială, care a fost recunoscut ca model de bună practică și la nivel european și care, în România, are trei componente în fiecare an:
- INSPIRE – Cursul de antreprenoriat (Antreprenor JUNIOR™ – elevi și StartUP™ – studenți), componenta teoretică a programului, cu versiune hibridă (print și digital pe platforma LMS JA LEARNTM), care se desfășoară în instituțiile de învățământ pe tot parcursul anului școlar, sub coordonarea profesorilor înscriși în program și a echipei JA.
- PREPARE – Incubatorul Național JA BizzFactory™, componenta practică a programului, are ca obiectiv dezvoltarea competențelor antreprenoriale, precum gândirea critică, leadershipul și lucrul în echipă, alături de abilități digitale și de comunicare, esențiale pentru profesiile viitoare, dar și de a-i motiva pe elevi sau studenți să pună în practică ce au învățat în cadrul programului JA de educație antreprenorială și să treacă de la idee la pilot de afacere sau start-up. Incubatorul se desfășoară pe două secțiuni, Elevi și Studenți, timp de 6 luni, folosind platforma DREAMSHAPER™.
- SUCCEED – Competiția europeană „Compania anului – GEN-E” (reunește echipele de tineri care au un pilot de afacere sau un start-up și are mai multe etape, până la finala europeană, pe platforma GEN-E. (www.GEN-E.eu)
Gen-E este cea mai mare competiție JA europeană, care are ca scop dezvoltarea competențelor antreprenoriale, digitale și de comunicare necesare pentru profesiile viitoare și motivarea tinerilor să pună în practică ideile de afaceri și proiectele lucrate în echipă.
Finala națională Gen-E 2025 a reunit 35 de echipe de elevi și studenți, care au prezentat proiectele în fața juriului și au impresionat la evaluare prin cunoștințele dobândite în cadrul programului JA Educație antreprenorială, dar și prin abilități precum creativitate, lucru în echipă, gândire critică, comunicare.
Câștigătorii finalei naționale, la secțiunile Elevi și Studenți, vor reprezenta România la evenimentul european Gen-E 2025, care se va desfășura în perioada 1-4 iulie, la Atena, în Grecia, și vor concura cu echipe de tineri antreprenori din întreaga Europă.
- Echipa Tatohugs – LICEUL TEORETIC NICOLAE IORGA, București – Profesor coordonator Raluca Marei: valorificarea cojilor de cartofi prin transformarea acestora într-o pastă, care, după procesare, poate fi întărită și modelată în diverse forme (ambalaje, ghivece).
- Echipa Grydic, din Universitatea Politehnica București, coordonată de profesorul Ciprian Ion Rizescu: un dispozitiv inteligent, destinat prevenirii calamităților naturale și protejării faunei și a oamenilor. Detectează incendii, urmărește animalele sălbatice (precum urșii) și trimite semnale SOS în cazuri de urgență.
Care sunt principalii parteneri ai Junior Achievement România?
Rezultatele din programele și proiectele JA au fost posibile prin:
- parteneriatul cu Ministerul Educației;
- colaborarea cu peste 5.000 de profesori entuziaști care, în peste 10.000 de ore la clasă sau în diverse alte activități, au contribuit la succesul programelor Junior Achievement;
- parteneriatul cu peste 40 de companii și fundații corporative care au contribuit financiar și cu experiență/know-how la completarea programelor școlare, la dezvoltarea și diversificarea tipurilor de activități și de instrumente pe care le aducem la clasă sau în activități extracurriculare și competiții.
Gala JA Investește în Educație, ediția 2025, a reunit la Ateneul Român peste 600 de participanți, din toate categoriile de stakeholderi importanți ai organizației, atât din mediul academic, cât și din cel de business, elevi și studenți, alumni, cadre didactice, reprezentanți ai companiilor și fundațiilor, care au susținut financiar, prin consultanță și mentorat, programele, proiectele și competițiile implementate în acest an școlar din toate categoriile educaționale.
Cum vedeți interesul copiilor pentru modulele introductive în limba română de pe platforma JA LEARN?
Junior Achievement România a funcţionat în mod hibrid încă de dinainte de perioada pandemiei şi a pus la dispoziţia profesorilor şi elevilor resurse şi metode interactive, continuând să îşi asume rolul de legătură între profesori, consultanți voluntari, elevi/studenți și lumea digitală în care crește noua generație. În ultimii 10 ani, am reușit să folosim inteligent tehnologia şi să digitalizăm conţinuturi educaţionale pentru diferite programe și proiecte din portofoliu.
Interesul elevilor, studenților, dar și al profesorilor pentru accesarea resurselor educaționale din cadrul programelor JA România pe platforma JA LearnTM este ridicat, ținând cont de numărul de participanți implicați anual în activități, iar lucrul pe platformă completează cunoștințele și abilitățile dobândite de participanți, prin utilizarea materialelor în format tipărit la clasă, dar și prin participarea pe parcursul anului școlar la diferite traininguri, webinarii, workshop-uri pe teme diverse.
Cât de importanți sunt profesorii și părinții în educația copiilor?
Rolul profesorilor și părinților în educația copiilor este deosebit de important, pentru că sunt cele două categorii de oameni care petrec cel mai mult timp alături de copii și care le servesc drept exemplu, sunt alături de copii în toate etapele dezvoltării lor, le răspund la întrebări, le oferă suport când au nevoie pe toate planurile.
Organizația noastră oferă programe educaționale care implică atât cadrele didactice, cât și familiile, pentru a sprijini formarea tinerilor într-un mod practic și interactiv. Iar, în acest sens, colaborarea dintre școală și familie este esențială pentru a crea un mediu de învățare eficient și motivant.
Profesorii din rețeaua JA sunt motorul și elementul de legătură cu elevii și studenții, și, au acces, an de an, la traininguri, resurse educaționale gratuite și metodologii moderne prin programele Junior Achievement.
Părinții, la rândul lor, trebuie să știe cum să ia decizii informate și să îi susțină și încurajeze pe copii să participe la activități educaționale, și în afara orelor de la disciplinele obligatorii de la școală, care îi pregătească pentru provocările din viitor.
În completarea contribuției profesorilor și părinților, un rol deosebit în programele și proiectele Junior Achievement România îl joacă și consultanții voluntari din mediul de afaceri, de la companiile partenere, care susțin aceste inițiative și care au făcut posibil ca programe internaționale, accesibile tinerilor din țările dezvoltate, să devină opțiuni viabile și cu un impact pozitiv și în România. Astfel, acești profesioniști au mers la clasă sau au lucrat cu elevi în activități educaționale JA ca mentori, iar alături de profesori au făcut ca orele să fie mai atractive și mai aproape de lumea reală și au împărtășit cu elevii din experiența lor educațională și profesională.
Ce propuneri/sugestii are Junior Achievement România pentru reducerea abandonului școlar, în special în rândul copiilor din mediul rural?
În România, programele Junior Achievement ajung anual, la nivel național, la peste 290.000 de elevi și studenți, în cadrul a 1.800 de instituții de învățământ din 681 de localități – de la orașe reședința de județ, la comunități din zone defavorizate.
Colaborarea dintre mediul academic și mediul de afaceri din România este esențială pentru a derula cu succes programe și proiecte de prevenire și reducere a abandonului școlar, și, de asemenea, în procesul de dezvoltarea de abilități practice pentru tineri și creștere a motivației pentru continuarea studiilor și dobândirea unui job, de stimulare a sentimentului de apartenență la școală și comunitate.
În prezent, cu sprijinul comunității de afaceri și al biroului european Junior Achievement, derulăm două proiecte educaționale, care abordează problemele întâmpinate de copiii și tinerii din mediul rural, atât abandonul școlar, cât și lipsa accesului la oportunități egale de învățare, mentorat, experiență practică și angajare, menționate mai jos.
De asemenea, prin participarea la proiecte, profesorii beneficiază de abordări și instrumente noi pentru a atrage elevii în școală și a-i menține în procesul educațional pentru cât mai mult timp.
RE-POWER YOUR FUTURE este un proiect ambițios, dezvoltat în parteneriat cu Fundația UniCredit, care are ca obiectiv fundamental creșterea conștientizării privind importanța educației în rândul elevilor și dezvoltarea abilităților esențiale pentru a-și construi un viitor promițător.
Obiectivul proiectului este de a oferi soluții sustenabile pentru continuarea educației în medii defavorizate economic, adresându-se atât elevilor – prin componenta de prevenție, cât și școlilor – prin componenta de susținere a procesului didactic.
Activitățile ajută elevii să-și definească propriile interese și abilități, să realizeze proiecții pentru viitorul lor și să obțină o mai bună înțelegere a beneficiilor și avantajelor economice ale educației și școlii.
Proiectul ECONOMIC OPORTUNITIES FOR ALL (EOfA), derulat în parteneriat cu NN, se adresează elevilor din clasele IX – XII și are ca obiectiv derularea de programe și activități educaționale prin care elevii din medii defavorizate învață despre angajabilitate, căutarea unui loc de muncă, vocație versus aptitudini, locuri de muncă în diferite industrii și nevoia de educație și formare precum și despre cum pot să pornească o afacere. Activitățile se derulează pe mai multe paliere, urmând metodologia JA IPS (Inspire-Prepare-Succeed) și sunt facilitate către elevi de liceu din toată țara, cu sprijinul profesorilor implicați, echipei JA și al voluntarilor din mediul de afaceri, fie, direct la clasă, față-în-față, fie online, via webinar.