Interviu cu Anita Maria Moldovan
Cofondatoarea companiei Patchouli Flowers Concept Store
Am devenit o sursă de inspirație pentru cei din domeniu
Cum a început călătoria dumneavoastră în domeniul amenajărilor florale? Ce v-a inspirat să alegeți această cale?
Cred că cea mai bună descriere a călătoriei noastre în domeniul amenajărilor florale, de la început și până acum se regăsește pe site-ul nostru, unde ne-am spus povestea cu sufletul deschis. Bazele antreprenoriatului le-am avut încă din perioada adolescenței, când mergeam cu părinții mei la târgurile internaționale de specialitate din domeniul obiectelor promoționale, unde erau, încă de atunci, foarte cunoscuți. Acolo am învățat să interacționez cu oamenii, iar mai apoi am terminat facultatea de administrare a afacerilor, la Universitatea din București, unde am fost la buget. Inspirația o iau din locurile pe unde merg, în special la Paris, locuri vintage, locuri cu povești, locuri cu istorie, unde descoperi arta la tot pasul și unde simt pulsul oamenilor.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
16 octombrie 2024: Forumul de management și reciclare a deșeurilor – Ediția a V-a
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Cine a fost primul client și în ce a constat comanda?
Când am deschis, am importat foarte multe flori într-o primă fază, dar actele firmei ne-au încurcat la început așa că în prima săptămâna am făcut multe cadouri firmelor din zonă. Pe ei îi consider că au fost primii noștri clienți. În perioada în care amenajam magazinul, toată lumea intra să ne întrebe ce urmează să deschidem deoarece era totul acoperit și părea ceva cu totul altfel, desprins dintr-un decor inedit pentru piața locală. La prima noastră prezentare a vitrinei, când am descoperit-o, toți au fost uimiți să vadă colivii pline cu flori naturale. Încă de la început am reușit să atragem prin originalitatea compozițiilor florale, atât în magazine, cât și în aranjamentele pe care le creăm și vom continua pe aceeași linie a creativității, căci se dovedește a fi exact ce își doresc clienții noștri.
Care sunt cele mai solicitate produse?
Investim constant în ambientarea vitrinelor, în decorațiuni de sezon sau decorațiuni festive, în flori de calitate și colaborăm foarte bine cu videograful nostru, care crează mesaje video cu „tot ce visăm noi noaptea”. Personalitatea noastră este una unică, deoarece avem o abordare versatilă. Suntem recunoscuți pentru aranjamentele și buchetele shabby chic, pentru cele romantice, dar, la fel de bine furnizăm și buchete ori aranjamente elegante și somptuoase pentru evenimentele corporate sau pentru cele private de anvergură. Faptul că pentru noi, contează în primul rând mesajul pe care îl transmitem prin intermediul florilor ne face atât de originali, cu fiecare proiect sau buchet în parte. De multe ori am auzit de la cei care primesc flori de la Patchouli Flowers „Wow! Este mai mult decât am visat!”. Acestea sunt cuvintele care ne motivează să fim mereu altfel, bazându-ne pe calitatea florilor care ne-a consacrat în piață.
Din ce sectoare economice provin clienții dumneavoastră?
Consider ca am devenit o sursă de inspirație pentru cei din domeniu, mereu aducem flori noi, lansăm tendințe noi și tot ce postez și promovez pe paginile mele personale se vinde imediat.
Suntem fericiți să știm despre clienții noștri că provin din toate mediile sociale, atât pensionari care vor să-și facă o bucurie sau oferă cuiva drag, cât și persoane publice, oameni de afaceri, artiști sau oameni obișnuiți. Toată lumea beneficiază de aceeași atenție și implicare atât din partea mea, cât și a echipei mele.
De unde vă aprovizionați cu materiile prime necesare?
Comenzile pentru evenimente durează în funcție de complexitatea lor. Este o provocare ca florile speciale să ajungă la timp și astfel să putem respecta cerințele clientului. Consider că valoarea aranjamentelor noastre nu stă în suma pe care clientul o achită, ci în emoția pe care vrem să o transmitem, fie că vorbim de un buchet prețios cu floare de mazăre, care are un parfum delicat, aceasta fiind una din florile mele preferate, fie vorbim de un buchet format din bujori care ne amintesc de venirea lunii mai, luna mea preferată, când totul începe să prindă viața și culoare.
Contribuiți la buna organizare a unor evenimente importante. Cât timp durează în medie, realizarea unei comenzi pentru evenimente?
Au fost emoții intense, dar și frumoase atunci când am organizat evenimente în afara țării, precum cea de la Costa Navarino din Grecia, unde Roberta și soțul ei ne-au pus creativitatea în valoare și ne-au lăsat să ne jucăm cu piele, obiecte de lemn și cu flori exotice și colorate. Alt eveniment foarte frumos a fost la Byblos Art Hotel Villa Amista, din Verona. Aici provocarea pentru noi a fost să aducem florile în timp util din Olanda și să găsim soluții pentru toate piedicile care au apărut pe parcurs. Altă nuntă plină de emoții a fost cea a Andreei și a soțului ei, la Thracian Cliffs Golf&Resort, în Bulgaria, iar cea care mi-a rămas în suflet a fost nunta prietenei mele foarte bune, Cătălina, care a organizat nunta la Ego, în Mamaia, iar noi am făcut ca evenimentul să fie un vis frumos și parfumat. Sunt momente speciale, pe care am reușit să le transformăm în amintiri de neuitat pentru clienții noștri CLIFFS.
Ce zile ale săptămânii și ce perioade ale anului sunt cele mai aglomerate în magazinul online?
Zilele cele mai aglomerate sunt miercurea și sâmbăta, atunci când primim flori proaspete. În weekend sunt foarte multe evenimente și petreceri, iar comenzile sunt destul de multe. Perioada verii este una foarte aglomerată, dar să nu uităm de 1-8 martie, Ziua Îndrăgostiților, iar mai nou de Dragobete sau zilele onomastice de peste an. Strategia noastră, bazată pe experiență este să oprim comenzile online în acele zile aglomerate, astfel încât oamenii să se organizeze din timp și să aleagă relaxați buchetul dorit. Vrem să acordăm atenție sporită tuturor, nu să lucrăm la volum mare și în serii uzuale.
În cât timp ajunge comanda unui client la adresa acestuia? Cu ce firme de curierat colaborați?
Un buchet poate ajunge și într-o oră la destinație, suntem foarte bine pregătiți din acest punct de vedere. Avem același colaborator, pentru livrări, de 12 ani – un om cu inițiativă, răbdare și cu mult bun simț. Este un om de echipă care ne-a demonstrat că poate rezolva situații felurite.
Care sunt ultimele tendințe în acest sector?
Dacă ne referim la aranjamentele festive anul acesta se simte un vibe teatral, cu flori
supradimensionate, în aranjamente sculpturale îndrăznețe. În cazul acestor construcții elaborate nu mergem pe combinații florale, ci ne rezumăm la 2-3 tipuri de plante și flori tocmai pentru a nu încărca vizual aranjamentul și pentru a lăsa liniile să iasă bine în evidență. În ceea ce privește buchetele sau aranjamentele de zi cu zi, mizăm mult pe naturalețe, pe parfum și pe culoare. Și anul acesta au mare succes buchetele vesel colorate, care aduc zâmbete prin mixul de flori exotice și cele obișnuite.
Care sunt cele mai mari provocări cu care vă confruntați în prezent?
Încă de pe perioada pandemiei, bursa de flori din Olanda și serele de flori din țară și din străinătate au avut mult de suferit, ca de altfel întreaga economie mondială. Tocmai din aceste cauze, prețurile florilor s-au dublat, la unele chiar s-a triplat. Clienții trebuie să înțeleagă lucrul acesta, iar dacă vorbim de calitate, automat prețul crește firesc. Costul florilor este dat totodată și de prețul transportului. De exemplu trandafirii sunt aduși din Ecuador, de acolo vin cu avionul până în Olanda, iar la noi în țară ajung cu un camion special, cu temperatura reglată special pentru ele.
Care sunt calitățile și abilitățile pe care trebuie să le aibă un antreprenor din acest domeniu – amenajările florale?
Pentru mine a fost foarte important că am avut puterea și curajul să risc cât mai mult și aproape tot, mai ales că de câțiva ani mă ocup și îmi asum comenzile de sărbători, care reprezintă o categorie specială. Această putere și curajul sunt moștenite de la părinții mei, calități pe care le-am dezvoltat în timp, datorită experienței acumulate.
Ce strategie de dezvoltare aveți pentru următoarea perioadă?
Doresc să rămânem în topul florăriilor din București. Pregătim lansarea unui nou concept – o florărie care să înglobeze o cafenea elegantă și un restaurant fusion, așa cum am descoperit în vacanțele mele prin lume. Mizez pe echipa mea, care a dovedit în timp nu doar profesionalism, ci și loialitate și pasiune pentru frumos.














