Interviu cu Prof. Înv. Primar Claudia Chiru
Educația este despre a-i învăța pe copii cum să fie
oameni mai buni, nu doar profesioniști mai buni
Claudia Chiru este un exemplu de dedicare și pasiune pentru educație, iar drumul său profesional reflectă o combinație armonioasă între idealurile educaționale și misiunea personală. Ca profesoară în învățământul primar și fondatoare a afterschoolului SAGA Kid, un proiect educațional inovator care s-a transformat într-un hub educațional important în România, Claudia a reușit să îmbine iubirea pentru copii cu dorința de a crea un mediu educativ de calitate. După 11 ani de experiență, ea a transformat pasiunea pentru educație într-o misiune de viață, demonstrând prin activitatea sa că succesul nu se măsoară doar în performanțe academice, ci și în caracterul și atitudinile copiilor educați. În cadrul acestui interviu, ne împărtășește viziunea sa despre educația de calitate, importanța standardelor educaționale, dar și despre inițiativele inovative pe care le dezvoltă pentru a răspunde nevoilor actuale ale copiilor.
În calitate de promotor al standardelor de calitate în educație, ce înseamnă, în viziunea dumneavoastră, educația de calitate și cum reușiți, de 11 ani încoace, să transformați această pasiune într-o misiune de viață? Care considerați că sunt principalele principii care au contribuit la succesul dumneavoastră în educație și cum ați reușit să implementați aceste valori în cadrul activităților desfășurate?
În viziunea mea educația de calitate nu înseamnă doar transmiterea de informații, ci și formarea caracterului, dezvoltarea gândirii critice și încurajarea unui spirit de autonomie. Cred că educația trebuie să fie un proces complet, care sprijină dezvoltarea fiecărui copil nu doar pe plan intelectual, ci și emoțional și social. Educația este despre a-i învăța pe copii cum să fie oameni mai buni, nu doar profesioniști mai buni.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
17 iunie 2025: Future Energy Europe Summit, Ediția a V-a
17 iunie 2025: Gala Club Antreprenor
27 iunie 2025: Pilonii de dezvoltare ai județului Alba – mediul de afaceri, autoritățile locale, sistemul universitar și învățământul profesional dual
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
De-a lungul celor 11 ani, am reușit să transform această pasiune într-o misiune de viață prin perseverență și angajament față de valorile fundamentale care ghidează educația de calitate. Am învățat că succesul nu vine doar din aplicarea unor metode educaționale eficiente, dar și din capacitatea de a crea un climat bazat pe empatie, respect și înțelegere reciprocă. Aceste principii stau la baza activităților mele, fie că vorbim despre învățământul primar, activitățile extrașcolare, antreprenoriale sau evenimentele educaționale.
Așadar, succesul personal și al echipei se bazează pe o combinație de abordări inovative, implicare activă și o viziune educațională clară, care pune întotdeauna copilul și dezvoltarea lui integrală în centrul atenției. Acesta este un drum pe care l-am parcurs cu pasiune și dedicare, și sunt recunoscătoare pentru fiecare pas înainte făcut împreună cu copiii, părinții și echipa SAGA Kid.
Cum definiți bunătatea și dăruirea în contextul educației? Ce importanță au aceste valori în programele educaționale pe care le implementați?
Bunătatea și dăruirea reprezintă esența muncii mele în educație și ceea ce mă inspiră să creez proiecte care fac diferența, atât pentru copii, cât și pentru comunitățile din jurul nostru. Cred cu tărie că fiecare copil merită o șansă egală la educație, indiferent de situația financiară a familiei sale. De aceea, la SAGA Kid sprijinim și încurajăm implicarea activă în ajutorarea copiilor defavorizați, inclusiv prin inițiative precum Campania de bunătate, desfășurată atât în timpul anului școlar, cât și cu ocazia sărbătorilor, campanie în cadrul căreia subliniem constant altruismul, empatia, implicarea, dăruirea și aducem împreună copii, părinți și profesori pentru a întinde o mână de ajutor celor care au cea mai mare nevoie. Prin această campanie copiii și părinții sunt implicați activ în a sprijini alți copii mai puțin norocoși, cum sunt cei de la Complexul „Casa Noastră”. Este un exercițiu de empatie și de învățare practică a valorii de a da înapoi comunității.
Pentru mine educația nu se limitează la săli de clasă, note sau manuale; este despre a construi o lume mai bună, pornind de la empatie și bunătate. Fiecare cadru didactic poate contribui, după puterile sale, la crearea unui mediu educațional în care copiii să se simtă înțeleși, sprijiniți și valoroși. Aceasta înseamnă nu doar să predăm, ci și să ascultăm, să fim acolo pentru ei, să-i ghidăm cu blândețe și să-i ajutăm să descopere frumusețea învățării și frumusețea umanității. A educa înseamnă mai mult decât a preda: înseamnă a lăsa o urmă bună în sufletul fiecărui copil.
Bunătatea este, de asemenea, o componentă cheie în leadershipul pe care îl promovez la SAGA Kid, fiind un mod prin care inspir echipa să colaboreze și să fie empatică atât între colegi, cât și cu părinții și copiii.
Ce standarde considerați că ar trebui să îndeplinească un sistem educațional modern pentru a cultiva nu doar competențe, ci și caractere puternice?
Cred că un sistem educațional modern care să formeze liderii de mâine ar trebui să pună pe primul loc formarea caracterului copiilor, alături de dezvoltarea competențelor academice. Cred, de asemenea, că, înainte de a deveni un profesionist de succes, este esențial să fii, în primul rând, un om bun. Bunătatea, empatia și respectul sunt fundamentale în orice domeniu, iar educația este locul în care aceste valori pot fi cultivate de la cele mai fragede vârste.
Un astfel de sistem trebuie să îndeplinească cel puțin 4 standarde esențiale: educația centrată pe copil, programe educaționale cu impact moral, rolul modelului personal și crearea unui mediu sigur și incluziv.
Fiecare elev trebuie văzut ca un individ unic, cu nevoi, talente și ritmuri proprii. Cultivarea empatiei, a responsabilității și a respectului față de diversitate contribuie la formarea unor caractere puternice. De asemenea, activitățile care promovează colaborarea, sprijinirea comunității și implicarea socială, precum cele organizate la SAGA Kid, sunt esențiale pentru a-i învăța pe copii ce înseamnă responsabilitatea față de ceilalți. Profesorii nu sunt doar transmițători de cunoștințe, ci modele de comportament. Cadrul didactic ar trebui să insufle valori prin propriul exemplu, demonstrând bunătate, răbdare și pasiune în relația cu elevii. Elevii se pot dezvolta armonios doar dacă simt că sunt acceptați și susținuți. Acest mediu trebuie construit pe baza valorilor de respect și echitate.
Prin urmare, pentru a crește caractere puternice, sistemul educațional din România trebuie să fie mai mult decât o sursă de informație. Trebuie să devină un spațiu care încurajează autenticitatea, curajul de a fi vulnerabil și dorința de a contribui la binele celorlalți. Astfel, educația devine fundamentul unei societăți nu doar civilizate, ci și profund umane.
Ați semnalat că există copii care nu mai știu să scrie și că scrisul de mână este din ce în ce mai absent. Cum putem încuraja și promova importanța caligrafiei?
Într-adevăr, scrisul de mână este o componentă fundamentală a educației la clasele primare, având un impact profund asupra dezvoltării cognitive, emoționale și sociale a copiilor. Consider că această abilitate contribuie esențial la formarea caracterului unui copil, pentru că implică răbdare, perseverență și atenție la detalii – trăsături care se reflectă și în personalitatea sa. Un copil care scrie de mână, așadar, este un copil care învață să fie prezent, atent și, mai ales, să își exprime personalitatea într-un mod autentic și să aibă o gândire critică.
Din păcate, observ cum obiceiul scrisului de mână la clasele primare se pierde parțial din cauza creșterii utilizării dispozitivelor electronice, timpul alocat practicării scrisului de mână scăzând. În plus, presiunea academică pentru a acumula rapid informații face ca activitățile care necesită răbdare și detaliu, precum caligrafia, să fie neglijate. Se pierde și obiceiul utilizării stiloului, utilizare care încurajează o prindere corectă a instrumentului de scris, ajutând la dezvoltarea motricității fine și promovând un ritm mai lent al scrierii, ceea ce favorizează concentrarea și atenția la detalii.
De aceea, recent, alături de echipa SAGA Kid am dezvoltat proiectul Maratonul Educației, un program inovator în care copiii învață un ritual unic de scriere caligrafică și dezvoltare a motricității fine, o abilitate crucială, deoarece controlează mișcările precise ale mâinilor, necesare nu doar pentru scris, ci și pentru activități zilnice precum legatul șireturilor, utilizarea instrumentelor de lucru sau manipularea obiectelor mici.
Cum vedeți viitorul educației în România și ce rol joacă fiecare dintre noi în acest proces?
Viitorul educației în România este unul care trebuie să fie construit pe colaborare, inovație și implicare activă din partea tuturor actorilor din societate. Cred că avem o oportunitate imensă de a transforma sistemul educațional, dar aceasta necesită viziune, responsabilitate și, mai ales, acțiune. Un sistem educațional de succes nu este doar cel care produce performanțe academice, ci cel care formează lideri empatici și cetățeni responsabili. Pentru a ajunge acolo, este esențial să investim în formarea continuă a cadrelor didactice, să promovăm metode de predare inovatoare și să creăm medii de învățare care să sprijine curiozitatea naturală a copiilor.
Fiecare dintre noi joacă un rol esențial în acest proces. Părinții trebuie să fie parteneri activi ai școlii, susținând și completând educația primită de copii. Profesorii trebuie să fie mentori, nu doar transmițători de cunoștințe, inspirând copiii să-și atingă potențialul maxim. Liderii comunității și antreprenorii pot contribui prin sprijin material, logistic și prin inițiative educaționale. Iar societatea, în ansamblu, trebuie să respecte și să sprijine educația, înțelegând că aceasta este fundamentul unei Românii prospere și civilizate.
La rândul meu, prin proiectele pe care le desfășor, cum este SAGA Kid, încerc să contribui la acest viitor. Este responsabilitatea noastră să fim exemple de implicare și să construim împreună un sistem educațional care să-i pregătească pe copiii de azi pentru provocările de mâine. Viitorul educației depinde de fiecare dintre noi, de micile gesturi de bunătate, de curajul de a schimba și de pasiunea de a crede că putem face lucrurile mai bine.