Interviu cu Maria Zvenigorodschi
Managing Director & Founder, Akabel Agency
Accesul la platforme online e mult mai
relevant decât media clasică
Cum a luat naștere Akabel?
Pentru mine, lansarea agenției de publicitate Akabel a fost un pas natural în parcursul profesional. După 8 ani în industria comunicării, perioadă în care am acumulat experiență atât de partea clientului, ca PR și organizator de evenimente, cât și în agenții, în roluri de account manager și strateg, mi-am dorit să valorific experiența acumulată. Astfel, am ajuns la crearea unei agenții de digital full-service, menită să integreze toate componentele acestui mediu, cu un focus clar pe strategii bine conturate și rezultate concrete.
Ce înseamnă agenție full service orientată pe zona de digital?
În 2024, mediul digital domină complet atenția consumatorului. Accesul la platforme online e mult mai relevant decât media clasică, iar rețelele sociale s-au transformat treptat în motoare de căutare și surse principale de informare. De exemplu, Gen Z și Milenialii sunt mult mai tentați să caute o rețetă sau o știre direct pe TikTok decât pe Google.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
17 iunie 2025: Future Energy Europe Summit, Ediția a V-a
17 iunie 2025: Gala Club Antreprenor
27 iunie 2025: Pilonii de dezvoltare ai județului Alba – mediul de afaceri, autoritățile locale, sistemul universitar și învățământul profesional dual
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Noi pornim întotdeauna de la strategie, care devine punctul de plecare pentru direcția creativă a campaniei. De aici, dezvoltăm conceptul, creăm asset-urile necesare pentru online (website sau landing page) și adaptăm materialele pentru fiecare canal de comunicare: social media (Meta, TikTok, YouTube), Google sau presă.
Pentru zona de social media, preferăm să creăm totul de la zero, de la fotografii la videouri, pentru a ne asigura că materialele sunt originale și perfect adaptate cerințelor platformelor și ale publicului. Rezultatul? Campanii cu impact real, livrate acolo unde contează cel mai mult.
Care sunt atuurile echipei Akabel?
Echipa Akabel este compusă din 8 oameni pasionați, fiecare dedicat excelenței în domeniul său. Structura echipei este gândită astfel încât să echilibreze creativitatea, strategia și performanța. Avem un departament de Customer Support cu un account manager și un PR manager, un departament de Creație (art și copywriting) și un specialist media care gestionează toate campaniile noastre pe Google, Meta și TikTok.
Ce ne face diferiți? Fiecare dintre noi își dedică atenția ariei sale de competență, fără să se piardă în multitasking. Ne concentrăm pe ce știm mai bine, iar asta face diferența. Suntem o echipă tânără, dar cu experiență solidă, crescuți odată cu internetul, ceea ce ne oferă o înțelegere profundă a mediul digital și a dinamicii lui.
Care este cel mai mare proiect realizat de echipa Akabel?
Anul 2024 ne-a adus proiecte care ne-au rămas cu adevărat în minte, fiecare cu provocările și poveștile lui unice.
Primul este conferința de presă organizată la Salonul Oficial al aeroportului Otopeni, cu ocazia achiziționării primului avion de creștere a precipitațiilor de către o companie privată românească.
Apoi, „Gustul care te aduce înapoi”, campania aniversară de 25 de ani a Tavernei Sârbului. Lansată digital, campania a avut un landing page interactiv care invita utilizatorii să afle cât de probabil era să fi vizitat Taverna în trecut. Strategia a inclus povești în social media, PR, influencer marketing, online ads (Meta, Google și TikTok) și vizibilitate pe DOOH. Campania s-a încheiat cu două petreceri care au fost overbooked, atât la București, cât și la Sinaia.
Și aș vrea să mai amintesc un proiect pe care am lucrat anul trecut, înainte de a lansa Akabel, ca parte din altă agenție – și anume campania Minecraft de la UTCB (Universitatea Tehnică de Construcții București, n.r.), care a avut un buget de sub 10.000 de euro și în care am creat un server de Minecraft, unde copiii intrau să se joace pentru admitere. Prin acea campanie am adus 500 de persoane înscrise la taxă pentru prima oară în istoria universității.
Cât de importantă este prezența companiilor în social media?
Nu știu dacă neapărat în social media, dar prezența în online este obligatorie, indiferent că vorbim de comunicare B2C, B2B sau B2G. Dacă nu există buget sau necesitatea comunicării pe social media a companiei, un site va servi drept carte de vizită, iar un cont de Google My Business pus la punct poate crește încrederea în companie.
Care platforme de social media au cel mai mare impact la finalul anului 2024?
Ce trebuie specificat este că platforma care va avea cel mai mare impact pentru business-ul tău… nu e neapărat cea cu cel mai mare impact în mod general. În 2024, când vorbim despre platforme dominante în România, TikTok iese clar în față. Cu 11 milioane de utilizatori, platforma aproape egalează Facebook (12 milioane).
Grupul Meta rămâne relevant, cu Facebook și Instagram (7 milioane de utilizatori) în prim-plan. Pentru B2B, însă, nu putem ignora LinkedIn, care are o bază solidă de 4,2 milioane de utilizatori în România. Și pentru publicul din Gen Z, Twitch poate fi o platformă de luat în considerare, având o comunitate activă și foarte nișată.
Pe scurt, nu contează doar cifrele. Contează să alegi platforma pe care îți vei găsi publicul și unde mesajul tău poate avea cel mai mare impact.
Care sunt indicatorii de performanță în social media după care se ghidează clienții?
Indicatorii de performanță depind de obiectivul stabilit de client. Pentru unii, aceștia pot fi axați pe performance, concentrându-se pe conversiile care generează vânzări online. Pentru alții, accentul poate cădea pe creșterea awareness-ului, astfel încât produsul să devină Top of Mind (TOM) și prima alegere la raft pentru consumatori. De asemenea, un alt obiectiv al campaniei poate fi engagement-ul, care să pornească discuții și să genereze implicare pe un anumit subiect.
Cât de importantă este o strategie realistă de marketing, plecând de la identificarea publicului țintă?
Fără o strategie bine pusă la punct, orice acțiune devine inutilă, așadar dezvoltarea unei strategii reprezintă cel mai important pas. Totuși, partea cea mai dificilă este implementarea acesteia. De ce? Pentru că strategia presupune o înțelegere amplă a contextului industriei, a peisajului de comunicare, a analizei și poziționării brandului în raport cu competiția. Iar asta include maparea arhetipului de brand, identificarea publicului țintă, definirea brand persona și, ulterior, obținerea unui insight despre consumator. Odată ce avem insight-ul, practic știm la ce o să reacționeze și cu ce o să rezoneze publicul țintă.
Care este bugetul optim pentru realizarea unei campanii de succes în social media?
Pentru ca echipa să poată începe lucrul la o campanie completă, care să includă strategie, concept creativ, social media și investiție media, cred că un buget de la 7.000-8.000 de euro este un punct de plecare realist. Mai ales pe zona de digital, unde nu presupune producție, eveniment etc.
Cum vedeți evoluția marketingului digital în contextul dezvoltării rapide a tehnologiilor de Inteligență Artificială?
Cu siguranță AI-ul nu va influența doar domeniul publicității, ci va avea un impact semnificativ asupra tuturor industriilor. Folosit responsabil cred că ne va fi de mare ajutor – de exemplu, într-un pitch recent, am folosit Midjourney pentru a genera un vizual în doar o zi, un proces care, în mod normal, ar fi durat aproximativ trei zile. Pe de altă parte, consider că ne forțează să gândim out-of-the-box și să devenim din nou creativi. Personal, nu consider că AI-ul va putea avea vreodată acea sclipire de geniu din care se naște creativitatea.
Cum apreciați susținerea și stimularea tinerilor antreprenori în România?
Mediul de afaceri se dezvoltă cel mai eficient prin solidaritate și sprijin reciproc, atât din partea antreprenorilor, cât și din partea instituțiilor statului. Consider că unul dintre cele mai mari avantaje pe care le-am avut la începutul drumului meu antreprenorial a fost oportunitatea de a participa la programul „Sprint în Antreprenoriat” organizat de Stup by BT. În doar șase săptămâni, am reușit să învăț bazele construirii și gestionării unui business, o experiență care a pus fundația dezvoltării mele profesionale.