vineri, 27 iunie, 2025

Interviu cu doamna Maria Cristina Preda, Fondator, Echilibria Montessori Education: Copiii încep să simtă cum libertatea vine mereu cu responsabilitate

Evenimente Club Antreprenor

Redacția
Redacțiahttps://www.clubantreprenor.ro/
Club Antreprenor dezvoltă cultura antreprenorială care se evidențiază prin varietatea activităților sale, inclusiv site-ul, revista și evenimentele de business.

Interviu cu doamna Maria Cristina Preda

Fondator, Echilibria Montessori Education

Copiii încep să simtă cum libertatea vine
mereu cu responsabilitate

 

Când și în ce context ați decis să fondați Echilibria Montessori Education? Cu ce obiective ați plecat la drum?

Dintotdeauna parcă am știut că ai mei viitori copii vor urma un alt fel de educație decât am avut eu. Nu pot spune că nu am mers bine în școală, dar cumva nu eram deloc încântată când profesorii erau nedrepți în anumite abordări. În plus, am resimțit mereu că acea competiție indusă artificial (peste cea care vine natural din ființa umană) este ceva ce ne dezbină și nu ne unește.

Acum circa 15 ani (când copiii mei erau foarte mici) mă aflam într-o vizită în SUA și acolo mi-am creat șansa extraordinară să vizitez o școală și grădiniță Montessori. Tot ce îmi aduc acum aminte este că nu doream să mai plec de acolo și îmi ziceam: „Eu însumi doresc să fac școala din nou, dar copiii mei!”

Nu știam atunci în ce anume mă avânt, dar a fost mai bine că nu am evaluat tot efortul, nici cel măsurat în timp cât nici cel în investiție continuă. Însă energia permanent îndreptată către acest proces pentru a fi cât mai aproape de scrierile doctorului Maria Montessori a fost și este stâlpul școlii și azi. Să implementezi o astfel de metodă în mod autentic este foarte dificil. Dar rezultatul pentru copii merită toate aceste eforturi și sacrificii.

Obiectivele inițiale au fost proprii mei copii și, în paralel, am dorit să creez un loc unde pot îmbina educația de calitate cu pasiunea mea pentru o hrană de înaltă vibrație pentru copii. Bineînțeles că treptat a devenit un loc foarte primitor și mult căutat de părinți și astfel, în prezent, găzduiește aproape 200 de copii.

Care sunt pilonii pe care se sprijină sistemul de educație Montessori? Cum apreciați cărțile Mariei Montessori?

Educația Montessori este în primul rând de bun simț. Dr. Montessori spunea: „Nu o mai numiți metodă Montessori, ci numiți-o metoda copilului, căci este el cel care mi s-a arătat mie în toată splendoarea sa” sau „Eu până aici am făcut, am observat copilul. De aici încolo observați și voi”.

Observarea copilului (fără a-l judeca) este poate cel mai important pilon. Astfel poți să îi servești cu adevărat. Nici un adult nu poate afla doar dintr-o planificare generală anuală (eventual și dictată de un curriculum național) ce nevoi de moment are copilul zi de zi.

Apoi, libertatea de a lucra cu materialul educațional pe care și-l alege el de pe raft, totul fiind expus la nivelul copilului. În Montessori noi spunem că ai libertatea să alegi cu ce lucrezi, dar nu ai libertatea să nu lucrezi.

Alt pilon important este modul cum este alcătuită clasa sau Mediul Pregătit, cum îi spunem noi în Montessori. Este pregătit să răspundă întru totul nevoilor lui, conform cu vârsta, să răspundă perioadelor sensibile prin care trece copilul și tendințelor umane care apar la naștere și rămân cu noi toată viața.

Un altul de bază se referă la Ciclul de lucru de 3 ore neintrerupt în care copiii au activități în mediul pregătit, fără a fi întrerupți de alte activități care ar întrerupe dinamica din clasă. Nu știi niciodată când un copil ajunge la momentul de concentrare maximă în acea zi. Toți au momente diferite. Nu sunăm clopoțelul. Ei au libertatea să stea cât doresc într-o anumită sarcină, să înceapă alta când doresc, să lucreze în grup sau individual.

Au însă niște reguli de bun simț pe care, dacă le respectă, pot fi oricât de liberi doresc să fie. Exemple de reguli de bun simț ar fi: folosim materialul educațional în scopul în care a fost creat, nu ne suim pe masă, dacă lucrăm la sol folosim un mic covoraș pe care îl și strângem apoi (scopul fiind acela de a delimita spațiul de lucru al acelui copil, din respect pentru ceilalți copii, dar și din respect pentru materialul cu care lucrează).

În Montessori spunem că libertatea vine cu responsabilitate. Și acesta este un pilon. Un exemplu ar fi că ai libertatea să lucrezi cu un material la alegere, în același timp având responsabilitatea să îl folosești corespunzător și să îl duci frumos la loc pe raftul de unde l-ai luat.

De asemenea, lecțiile de Grație și Curtoazie reprezintă un pilon în educația Montessori. Aici putem vorbi despre cum închidem și deschidem o ușă fără zgomot, sau cum cărăm un scaun prin clasă fără să ne rănim, sau cum transportăm un material de lucru fără a lovi ceilalți copii sau cum ne adresăm colegului și adultului, dar și multe altele din același registru.

Ordinea exterioară creează ordine interioară. Acesta este un alt pilon. Fiecare material educațional are locul lui pe raft și copiii învață că, după ce îl folosesc, trebuie să îl ducă la loc frumos aranjat pentru următorul coleg, așa cum l-au găsit și ei.

Un alt aspect important care completează modul cum învață copiii la noi este acela că sala de clasă se extinde în grădină, acolo unde spațiile permit. Există multe activități de îngrijire a mediului din exterior care sunt cuprinse în curriculum, dar și de bun simț.

Montessori oferă cheile către lume, dar nu poate aduce lumea în clasă. Astfel, importante sunt și acele „ieșiri” din școală pe care copiii le efectuează în grupuri mici, însoțiți de un adult, de obicei un părinte. Când un proiect început în clasă are nevoie de informații pe care elevul nu le mai găsește în mediul nostru (cum ar fi un muzeu), atunci ei organizează ceea ce noi numim „going out”.

Astfel, ei sună la muzeu sau o fabrică sau alt obiectiv de vizitat și cer să meargă acolo, explicând scopul și școala din care vin. Sunt însoțiți de un părinte care înțelege că nu poate interveni în planul lor, chiar dacă greșesc drumul sau uită banii la școală. Toate sunt lecții de învățare pentru viață.

Ce echipă de profesori / traineri aveți?

Profesorii sunt formați în cursuri internaționale ale Asociației Internaționale Montessori (AMI), fondată de însuși dr. Montessori. Sunt în întregime finanțate de școala noastră. În funcție de unde se ține cursul și alți factori, ele costă între 10.000 și 25.000 de euro per profesor. Durează timp îndelungat, 1-2 ani. Nu există un bazin de profesori deja școliți pe care noi să îi angajăm direct. Acest aspect îngreunează mult crearea și menținerea unui mediu Montessori autentic. Este necesară o dedicare mare din partea managementului și o credință nestrămutată în mediul potrivit pentru nevoile copilului.

Apoi urmează inspirația continuă de zi cu zi pentru ca noi toți, adulții școlii, atât individual, cât și în parte, să fim cât mai aproape de scrierile și zicerile Mariei Montessori.

Nu avem traineri ai noștri. Altfel se organizează lucrurile în Montessori. Am co-fondat Asociația Pentru Dezvoltarea Educației Montessori în România și Institutul Montessori București.

Astfel am putut aduce în România traineri internaționali certificați de AMI și mai mulți educatori au intrat în curs. Pentru nivel de vârstă școlară însă este nevoie să trimitem în continuare profesori să fie formați în afaceri țări, atât în Europa cât și în SUA, școlile fiind foarte puține la noi și nu avem suficienți învățători care să justifice un curs aici.

Prin ce activități este stimulată creativitatea copiilor?

Creativitatea este un potențial imens cu care ne naștem. Trebuie să avem grijă numai să o lăsăm să se manifeste prin modul cum este organizat mediul de lucru. Vine natural dacă nu o inhibăm. În mediile Montessori, copiii lucrează într-o manieră în care ideile, experimentele și gândirea critică sunt încurajate. De asemenea, adulții facilitează crearea de discernământ în copii prin modul cum îi ajută să își rezolve disputele între ei. În acest sens aș menționa și Comitetul Păcii, care este compus din 3 copii mai mari care primesc spre rezolvare unele dintre diversele situații apărute pe parcurs în mediul școlar. Inclusiv faptul că predarea se face în grupuri mici de copii, de vârste diferite, care se pot modifica după subiectul explicat, ne duce în zona explorării creativității și altfel decât o cunoaștem la prima vedere.

Interdisciplinaritatea curriculumului Montessori, de asemenea, face apel mereu la stimularea creativității. Un copil care nu dorește matematică, să zicem, poate fi direcționat către ea prin zona de istorie/geografie, de exemplu. Acolo numărăm soldăței sau calculăm debite de râuri și ne imaginăm câte dintre cele mai mici pot echivala cu debitul unuia mai mare, etc. Și astfel ajungem pe neașteptate în zona matematicii. În plus, orice prezentare de material din orice arie are inclusă și o lecție de limbaj, atât la nivel de vocabular, cât și referitor la alte analize de limbaj conexe.

În Montessori există și o arie de Artă și Muzică accesibilă zilnic la raft. În plus, ceva foarte special se întâmplă la Echilibria, și anume că am transformat ziua de Vineri în ceea ce noi numim Belle Arte. Adică toată școala se transformă în ateliere de pictură, muzică instrument, artă dramatică cu piese de teatru pe care le punem în scenă deschisă publicului pentru părinți la evenimentele școlii, confecționăm tot felul de obiecte folositoare (de la semne de carte la bijuterii sau altele de lemn care servesc în școală și în viața de zi cu zi), dansuri populare, altele.

Care sunt cele mai solicitate cursuri? Pe ce abilități se pune accent?

Totul se întâmplă interdisciplinar. Deci nu există ceva preferat decât la nivel de copil individual. Dar pot să vă spun că, în general, copiilor le plac foarte mult activitățile de Viață Practică și cursul de Preparat Mâncare, unde, în grupuri mici, prin rotație, de două ori pe săptămână, gătesc felul doi din ziua respectivă pentru toată școala.
Abilitățile sunt cele de viață și morală obiectivă. Fără acestea ne dezumanizăm. Restul vin implicit. Desigur că cei mici învață să scrie și să citească, să socotească și toate cele de bază pentru viață.
Însă punem accent pe exprimare liberă, cu sens, cu respect pentru cei din jur.
Prin experiențe repetate, copiii încep să simtă din ce în ce mai mult cum libertatea vine mereu cu responsabilitate.

De la ce vârstă minimă poate veni un copil la Echilibria Montessori Education și care este vârsta maximă? Care sunt procedurile de înscriere a copiilor?

Procedurile de înscriere sunt pe www.echilibria.ro. Noi primim copii la vârsta la care merg bine, adică circa 18 luni. Vârsta de școală elementară merge până la 12 ani. Începând din acest an școlar, am deschis și programul pentru copii adolescenți, pentru elevi cu vârste cuprinse între 12 și 15 ani.

Unde aveți sălile de curs?

Noi ne desfășurăm activitatea în Pipera, în clădiri tip vilă mare, cu aspect cald de familie, cu curți și grădini generoase, dar și medii pregătite corespunzător. O sală de clasă pentru grădiniță poate avea dimensiuni de până la 90 mp, iar la școală de până la 150 mp.
Este foarte important să avem spații generoase pentru ca întreg materialul educațional să fie expus la nivelul copiilor pentru a putea alege liber și a duce la loc. Materialul nu stă într-un dulap al profesorului, de unde este accesat doar de profesor când are ceva anume în program pentru toți copiii odată. Aceasta se întâmplă în școala cu predare frontală, fie ea privată sau de stat. Elevii în Montessori pot lucra oricând în orice arie sau proiect doresc și astfel au nevoie să aibă acces permanent la întreg materialul educațional atent așezat pe rafturi dispuse în toată clasa.

Cât timp durează cursurile? Care sunt costurile?

Programul general este de la 8:00 la 13:00 sau de la 8:00 la 16:00. Există și activități extracurriculare după orele 16:00 în anumite condiții.
Costul unui an școlar la grădiniță, cu absolut totul inclus (deci și hrana vegetariană și organică), este între 6.250 și 7.250 de euro, în funcție de vârstă și programul ales.
Iar costul unui an școlar pentru elevi în prezent, cu absolut totul inclus, este de 9.100 de euro.
La anul vom fi nevoiți să ajustăm cel puțin cu rata inflației.

Ce credeți că ar trebui să facă viitorul Guvern pentru a moderniza / dezvolta / reforma sistemul de educație?

Personal, cred că în condițiile actuale ale învățământului de masă, Guvernul nu are ce reforma. În opinia mea, trebuie refăcut din temelii.

O reformă ar cuprinde, în primul rând, spații de lucru mai prietenoase pentru copii, profesori care au vocație (și dânșii sunt din ce în ce mai rari).

Ar cuprinde cursuri de formare pentru adulți, pentru a deprinde calitatea de mentor în adevăratul sens al cuvântului.

Ar cuprinde o plată mai generoasă pentru profesori.

Ar cuprinde revizuirea pe de-a-ntregul a conținutului multor manuale și renunțarea la anumite materii nenecesare.

Ar cuprinde ore de sport zilnice.

Ar cuprinde multe activități practice pentru copii și scrisul de mână, care umanizează.

Ar interzice tonomatele din școli, tutunul și alte substanțe nocive prezente în școli.

Urmărește-ne:
- Abonează-te la revista de business Club Antreprenor -ABONAMENT CLUB ANTREPRENOR 12 luni

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- Advertisement -Transavia SA Fragedo

Ultimele Știri

Provident: Românii devin mai siguri pe cunoștințele lor financiare, iar 4 din 10 iau în calcul un credit pentru nevoi personale în perioada următoare

Tot mai mulți români iau în calcul un credit de nevoi personale în perioada următoare. Potrivit sondajului anual realizat...
- Advertisement -TermeneRO Informații firme Verifică asociații și administratorii oricărei companii
- Advertisement -Ziarul Pozitiv RO
- Advertisement -Abonament anual 12 luni la Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -Evenimente business afaceri 2025 Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -oferta publicare articole copywriting content marketing online SEO Club Antreprenor Ziarul Pozitiv

Mai multe articole ca acesta

- Abonează-te la revista de business Club Antreprenor -ABONAMENT 12 luni Club Antreprenor