Interviu cu Otilia Petrariu
CEO, Consultant AA
Suntem o bijuterie în piața de brokeraj
Pentru început vă rugăm să ne spuneți câteva cuvinte despre Consultant A.A. – Broker de Asigurare-Reasigurare. Când a fost fondată compania și cum este organizată în prezent?
Consultant A.A. – Broker de Asigurare-Reasigurare SRL (CAA), este o bijuterie în piața de brokeraj, o companie ce am preluat-o de la zero în 2011 și care a devenit o sursă de inspirație pentru multe persoane și companii. CAA este imaginea relațiilor puternice și stabile, a angajamentului și seriozității, a unei echipe ambițioase și motivate, orientată spre client. ANGAJAMENT, PROFESIONALISM și TRANSPARENȚĂ sunt 3 cuvinte ce descriu experiența Consultant AA Broker, care își propune să devină prima opțiune a clienților în materie de asigurări, fiind un exemplu atât prin prisma serviciilor pe care le oferă, cât și prin prisma relației pe care o are și pe care o construiește cu clienții și partenerii de business. Am păstrat și dezvoltat segmentul corporate, însă am dezvoltat și un segment de retail, atât prin business propriu cât și prin parteneriate cu numeroși asistenți în brokeraj, la nivel de țară. Suntem prezenți în peste 20 de localități, iar dezvoltarea rețelei reprezintă un proces continuu. În același timp, suntem prezenți și în mediul online, însă legislația actuală existentă dar și complexitatea produselor de asigurare ne-au determinat să nu ne concentrăm prea mult pe acest segment. Desigur, suntem pregătiți să schimbăm acest lucru, în funcție de comportamentul și solicitările consumatorilor. Aș mai spune că spiritul de echipă, transparenţa informaţiilor, leadership-ul, comunicarea şi optimismul sunt atribute ce ne diferenţiază şi ne ajută să ne dezvoltăm într-un mod sigur şi frumos Premiile obținute de-a lungul timpului de la diverși parteneri sau instituții, ca de exemplu: “Partener de succes”, “Management inovativ”, “Partener strategic”, “Premiul pentru promovare pregătire profesională”, confirmă cele de mai sus.
Care sunt principalele tipuri de asigurări vândute de dumneavoastră?
Oferim toate tipurile de asigurări existente în România și chiar în afara țării, prin parteneriatele pe care le avem. Toate tipurile de asigurări solicitate de clienții noștri sunt importante, pentru că ne preocupă să le oferim exact ceea ce au nevoie. Desigur, putem și enumera tipuri de asigurări:
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
23 septembrie 2025: Gala Club Antreprenor (Gala aniversară, 5 ani de la apariția revistei)
30 septembrie 2025: Next Generation Business Finanțări; Digitalizare; Fiscalitate.
3 octombrie 2025: Pilonii de dezvoltare ai județului Cluj – mediul de afaceri, autoritățile locale, sistemul universitar și învățământul profesional dual
16 octombrie 2024: Forumul de management și reciclare a deșeurilor – Ediția a V-a
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
- Asigurări AUTO: RCA, CASCO, Carte Verde, ROT, CMR etc.
- Asigurări de Sănătate (individuale și de grup)
- Asigurări de viață
- Asigurări de vacanțe și călătorii
- Asigurări de locuințe
- Asigurări de bunuri și conținut pentru persoanele juridice
- Asigurări tehnice: CAR, EAR, Avarii accidentale, etc.
- Răspunderi civile
- Răspunderi profesionale: cadre medicale, contabili, avocați, arhitecți etc.
- Garanții: de participare la licitație, de bună execuție, de mentenanță, de restituire a avansului, etc.
- Accidente persoane: soluții ce asigură spitalizarea, invaliditatea, decesul, arsurile, fracturile, intervențiile chirurgicale
- Produse financiare de leasing
În ultimii ani, tot mai multe companii și persoane fizice au apelat la asigurările de sănătate. Ce potențial de creștere are acest segment, ținând cont de nivelul la care suntem acum și de nivelul statelor mature?
Avem nevoie de o Românie asigurată iar deficitul de asigurare înregistrat ne motivează o dată în plus să ieșim din zona de confort, să transformăm temerile în oportunități și să devenim în fiecare zi o versiune mai bună a noastră. Trebuie continuate și susținute toate demersurile de educație financiară însă avem nevoie de mai multă conștientizare și responsabilitate din partea populației. Asigurările de sănătate nu mai sunt astăzi un moft, reprezintă o necesitate. Granița dintre “a avea grijă” și “a avea griji” e foarte fină și de cele mai multe ori mai multă grijă înseamnă mai puține griji. Din experiența avută cu colegul nostru care ne-a părăsit în vara anului trecut, pot spune cu mâna pe inimă că o asigurare poate face diferența dintre speranță și nenorocire. O asigurare poate reprezenta singura “a doua șansă”, oferind certitudine și sprijin real atunci când viața te pune în fața unor provocări peste care este greu să treci singur. Altfel spus, asigurarea poate fi singura alegere care să îți permită mai multe alegeri. Ne bucură să vedem că interesul pentru acest segment de asigurări a început să crească și oamenii au început să se intereseze de ceea ce înseamnă și ceea ce oferă o asigurare de sănătate. Conform celui mai recent Barometru UNSAR, principalele motive pentru care românii se arată dispuși să plătească, pe lângă contribuțiile la asigurările sociale de sănătate, și o primă pentru o asigurare voluntară de sănătate sunt: obținerea unei a doua opinii medicale (43%), posibilitatea de a alege personalul medical care îi tratează (13%), accesul la condiții superioare de spitalizare (11%), nevoia de protecție în caz de intervenții chirurgicale (81%), recuperare medicală (77%), analize de laborator (73%) și nu în ultimul rând spitalizare (69%). Creșterea interesului pentru acest segment de asigurări este cu siguranță efectul pozitiv al demersurilor de conștientizare și educare pe care noi, jucătorii din piața de asigurări, le facem.
Preţul unei asigurări de sănătate diferă în principal în funcţie de vârsta asiguratului, de complexitatea produsului şi de acoperirea teritorială. Care este în prezent costul mediu anual al unei asigurări de sănătate și ce beneficii sunt incluse?
Asigurarea de sănătate este așa cum bine ați menționat un produs complex, tailor made, care poate fi conceput în funcție de nevoile clientului. Dacă discutăm de asigurări de grup (contractate de angajator pentru angajații săi), discutăm de costuri mai mici, de 80-200 lei / lună. Dacă discutăm de asigurări individuale, scenariile de asigurare sunt foarte diversificate, în funcție de acoperirile dorite și de teritorialitate (doar în România sau în toat lumea), iar costurile sunt foarte diferite, de la 200 de lei/ lună, până la 1.000 de lei /lună sau mai mult, însă și suma asigurată poate atinge chiar și 3 milioane de euro, cu acoperire în toată lumea. Sunt doar exemple, deoarece costul depinde de fiecare asigurător, de serviciile incluse în pachet și de starea de sănătate, istoricul medical dar și o serie de alți factori precum: vârstă, profesie, pasiuni cu potențial de risc, dacă discutăm de asigurările individuale. Important este ca în funcție de serviciile medicale incluse dar și de bugetul fiecăruia se poate configura un pachet de asigurare personalizat. Radiografia sistemului public de sănătate din România este principalul argument pe care îl oferim unei persoane care este în dubii cu privire la a investi sau nu într-o asigurare medicală privată. Lipsa fondurilor, bacteriile existente în spitalele de stat, timpul mare de așteptare, aglomerația din spitalele publice, plicul cu bani sunt doar câteva dintre motivele care ar trebui să stea la baza alegerii unui produs de asigurare de sănătate privată. Românii trebuie să conștientizeze că fac o investiție pentru liniștea lor și a celor dragi, în primul rând.
În discuțiile cu persoane juridice, de multe ori am constatat că există o confuzie între o asigurare privată de sănătate și un abonament medical. Se poate discuta mult pe acest subiect însă aș vrea să subliniez doar câteva avantaje ale asigurării, față de abonament: prin asigurare se poate accesa orice clinică sau doctor dorești, din România sau chiar de oriunde în lume; beneficiezi de oricâte investigații ai nevoie și de ori de câte ori ai nevoie, fără limită sau plafonări; poți beneficia și de spitalizare și intervenții chirurgicale.
Ca și concluzie, să fii asigurat te costă mai puțin decât să nu fii!
Cu ce societăți de asigurări aveți parteneriate pentru vânzarea acestor polițe de asigurări de sănătate?
ConsultantAA Broker oferă soluții complexe de asigurare prin parteneriatele cu toți asigurătorii care activează pe piața de asigurări din România. Acest lucru nu înseamnă că oferim produse de asigurare care pot fi accesate doar la nivel național. După cum spuneam, există soluții pentru a putea accesa orice clinică, de oriunde din lume (cu excepția SUA). Fiind multe variante și soluții existente în acest domeniu, clienții preferă să apeleze la serviciile și consultanța ce le-o oferim gratuit, pentru că le putem găsi soluția cea mai potrivită pentru ei, le explicăm beneficiile și mai ales excluderile ce le au într-o anumită ofertă, cum trebuie să acceseze polița de asigurare și desigur, le oferim suport ori de câte ori au nevoie, pe tot parcursul derulării poliței de asigurare.
Pandemia a fost momentul în care compatrioții noștri au înțeles importanța unei asigurări de sănătate pentru accesul rapid la serviciile medicale de calitate. În ce regiuni și orașe aveți mai mulți clienți în acest segment? În ce regiuni așteptați o creștere în perioada următoare?
Este foarte adevărat că trecutul este cel mai bun prezicător al viitorului însă mulți români au încă multe alte priorități înaintea sănătăți, deși la modul declarativ, sănătatea este mai importantă decât toate. De cele mai multe ori își manifestă interesul pentru o asigurare de sănătate doar când ajung la clinici sau în fața medicului. Un lucru este cert și nu degeaba se spune că informația înseamnă putere. În zonele în care populația are mai mult acces la informații se remarcă și o cerere mai mare pentru acest tip de asigurări. În orașele dezvoltate precum București, Timișoara, Brașov, Baia Mare, populația este mult mai atentă când vine vorba despre sănătate și își dorește să se protejeze pentru diverse situații care le-ar putea impacta starea de sănătate. Deși discutăm despre o perioadă cu multe transformări, trebuie să recunoaștem că nu a fost ușor să ajungem unde ne aflăm astăzi. Trebuie să transformăm temerile în oportunități pentru că avem nevoie de o Românie asigurată iar deficitul de asigurare înregistrat ne motivează o dată în plus să ieșim din zona de confort. Fiind un business despre oameni și pentru oameni, ne concentrăm constant eforturile pentru a aduce informația despre care vorbeam și în regiunile unde avem deficit pe acest sector. Este dificil să compensezi carența de educație financiară din România însă depunem eforturi susținute în acest sens prin numeroase acțiuni întreprinse atât la nivel de CAA, cât și la nivel de piață de brokeraj, prin intermediul PRBAR Academy, al cărei președinte sunt.
Nu este suficient să investim doar în sesiuni periodice de training pentru profesionalizarea rețelei brokerului. Am inițiat și derulat multe alte activități și programe ce au avut și au ca scop educația financiară și conștientizarea importanței asigurărilor. Business cocktailurile organizate în numeroase localități unde avem reprezentanțe, dedicate clienților și oricăror consumatori interesați de informații din acest domeniu, webinarele oferite diverșilor parteneri și chiar elevi și studenți, workshopurile susținute în diverse parteneriate, sunt doar câteva exemple în acest sens. Așadar așteptăm să culegem roadele acestor eforturi în perioada următoare.
APPA (Asociația pentru Promovarea Asigurărilor) a organizat recent Campania națională de informare și educație financiară “Luna Asigurărilor de Sănătate”, cu sprijinul UNSAR (Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România) și al UNSICAR (Uniunea Națională a Societăților de Intermediere și Consultanță în Asigurări din România). Consultant AA a fost unul dintre partenerii acestei campanii. Cît de importante sunt astfel de demersuri pentru educarea cetățenilor și a antreprenorilor?
Într-un context caracterizat de vulnerabilitate și instabilitate, ConsultantAA Broker a continuat să se concentreze pe relațiile interumane dezvoltate cu cei din jur, pe dezvolvarea segmentului asigurărilor facultative, cu precădere a celor de sănătate, deoarece sunt foarte necesare consumatorilor și îți oferă o satisfacție sporită atunci când primești mulțumirile clienților, pentru că într-adevăr, i-ai ajutat. După cum spuneam, inițiem și ne implicăm în numeroase proiecte proprii, însă, pentru un efect major, este nevoie ca întreaga industrie să depună eforturi comune și concentrate pentru dezideratele de mai sus. Prin urmare, susținem și ne implicăm în toate aceste campanii, foarte utile pentru toată lumea, Este dificil să schimbi mentalități dar e mult mai simplu să educi caractere. Vorbim de un proces de durată și continuu.
Asigurările de sănătate au devenit ceva obișnuit în rândul marilor companii multinaționale, al unor companii cu capital românesc și în rândul unor instituții centrale. Ce credeți că ar trebui făcut pentru ca și IMM-urile să conștientizeze importanța acestor produse pentru bunăstarea angajaților lor?
Ar fi interesant de menționat de ce aceste companii și instituții au accesat astfel de soluții pentru angajați și apoi găsiți și răspunsul la întrebarea dumneavoastră. Este demonstrat faptul că a fost redus absenteismul și fluctuația de personal în companiile care au oferit asigurări de sănătate angajaților. De asemenea, o asigurare de sănătate reprezintă un avantaj în procesul de recrutare și sunt multe persoane care solicită o asigurare, atunci când se angajează. De ce mai sunt companii care nu oferă astfel de beneficii? Consider că sunt două motive: situația financiară și lipsa de informații corecte și complexe, sau interesul scăzut pentru capitalul uman. Oricare ar fi motivul, denotă o anumită imagine și încredere în compania respectivă. Ce putem face noi este să contracarăm cel de-al doilea motiv: lipsa de informații. În acest sens, susținerea de webinare, de campanii informative, sesiunile de networking sunt doar câteva dintre acțiunile pe care trebuie să le organizăm constant pentru o mai bună conștientizare a importanței dar și a necesității asigurărilor în general și a asigurărilor de sănătate în mod special. Avem nevoie de angajați sănătoși pentru a avea un business de calitate și eficient.