joi, 11 septembrie, 2025

Interviu cu Dr. Ing. Lili Țenea, Fondator și Director General, TLS Proiect: Am contribuit la dezvoltarea zonelor rurale și mic urbane

Evenimente Club Antreprenor

Redacția
Redacțiahttps://www.clubantreprenor.ro/
Club Antreprenor dezvoltă cultura antreprenorială care se evidențiază prin varietatea activităților sale, inclusiv site-ul, revista și evenimentele de business.

Interviu cu Dr. Ing. Lili Țenea

Fondator și Director General, TLS Proiect

Am contribuit la dezvoltarea zonelor rurale și mic urbane

Compania dumneavoastră asigură servicii de elaborare Studii de fezabilitate și Proiecte tehnice de execuție precum și servicii de consultanță și management al proiectului în vederea accesării şi implementării de fonduri guvernamentale şi europene pentru proiecte de investiţii destinate autorităţilor publice locale din România. Cum a fost la început? Cu ce lucrări ați demarat?

Am început activitatea în anul 2006, când pentru România erau destinate fondurile de preaderare lansate din anul 2002 de către Uniunea Europeană pentru țările din Europa Centrală și de Est, respectiv:

  1. Programul SAPARD programul special de pre-aderare pentru agricultură şi dezvoltare rurală;
  2. Programul PHARE este unul dintre cele trei instrumente de pre-aderare finanțat de către Uniunea Europeană pentru a asista țările candidate din Europa Centrală și de Est candidate la aderarea la Uniune;
  3. Programul ISPA – Instrumentul pentru Politici Structurale de pre-aderare. Este un program al Uniunii Europene care finanțează în țările candidate, în perioada 2000-2006;
  4. OUG 7/2006 care finanța investiții în localitățile rurale și periurbane pentru investiții de înființare sisteme de alimentare cu apă potabilă și canalizare, poduri podețe și punți pietonale și ulterior baze sportive în aceste localități;

Pentru început, deși legislația și precizările din Ghidurile de finanțare erau cu lacune, am început să elaborăm Studii de Fezabilitate cu o oarecare stângăcie am reușit totuși să obținem finanțare pentru investițiile propuse ceea ce pentu mine și colectivul de ingineri și economiști pe care îl conduceam a fost un imbold puternic de a continua cu aceasta activitate pe care o desfășurăm și azi, zic eu cu succes.

Cum este structurată compania, în prezent? Câți angajați și colaboratori aveți?

În prezent compania este structurată pe specialitățile inginerești ale proiectelor elaborate, respectiv

  1. modernizare drumuri si străzi interioare,;
  2. înființare sisteme de alimentare cu apă potabilă;
  3. înființare sisteme de canalizare cu stații de epurare a apelor uzate menajere;
  4. înființare sisteme inteligente de distribuție gaze naturale în localități;
  5. construire sau modernizare obiective social-culturale în localități, respectiv Cămine culturale, Case de cultură, școli etc;

Din motive de eficiență economică a companiei, se lucrează cu echipe de specialiști prin colaborare, o parte dintre aceștia fiind foști angajați ai companiei. Avem colective de specialiști colaboratori în județele Iași, Bacău, Olt, Dolj, Vâlcea, Caraș-Severin, Timiș, etc cu care acoperim o mare parte din teritoriul național în privința elaborării de documentații tehnico-economice pentru accesarea de finanțări nerambursabile și implementarea acestora. În cadrul companiei elaborăm partea de analize ca parte din documentații, respectiv analize economice, analize cost-beneficiu, analize de senzitivitate, analize swot, etc pe care le conduc personal prin specialitatea pe care o am de Doctor în economie și studii Post Doctorale în cercetări avansate în economie.

Care sunt cele mai reprezentative proiecte pentru care ați elaborat Studii de Fezabilitate sau Proiecte tehnice de execuție?

Începând din anul 2006 am elaborat documentații tehnico-economice și tehnice de execuție în localități ca:

  1. Elaborare Studiu de fezabilitate pentru investiţia „Modernizare rețele stradale în orașul Mărășești Județul Vrancea”;
  2. Elaborare Studiu de Fezabilitate pentru investiţia „Modernizare drumuri comunale în Comuna Buciumeni, județul Galați”;
  3. Elaborare Studiu de fezabilitate pentru investiţia înființare rețea de alimentare cu apa în Satul Cruşov, comuna Brastavăţu, județul Olt”;
  4. Înfiinţare reţele de distribuţie gaze naturale cu sisteme inteligente de comandă şi control în Comuna Orlea, judeţul Olt;
  5. Înfiinţare reţele de distribuţie gaze naturale cu sisteme inteligente de comandă şi control în Comuna Şuşani , judeţul Vâlcea;
  6. Înfiinţare reţele de distribuţie gaze naturale cu sisteme inteligente de comandă şi control în Comuna Răcăciuni, judeţul Bacău;
  7. Înfiinţare reţele de distribuţie gaze naturale cu sisteme inteligente de comandă şi control în Comuna Grăniceşti , judeţul Suceava;
  8. Elaborare Studiu de fezabilitate pentru investiţia „ Extindere rețea de canalizare în zona de nord și în zona de sud a orașului Oltenița , Județul Călărași”;
  9. Elaborare proiect tehnic de execuţie pentru executarea lucrărilor de „ Extindere rețea de canalizare în zona de nord și în zona de sud a orașului Oltenița , Județul Călărași”;
  10. Etc;

Care sunt județele unde ați avut cele mai multe lucrări?

Lucrările unde am prestat servicii de elaborare documentații tehnico-economice au fost amplasate în județele din regiunile de dezvoltare Nord, Nord-Est, Sud-Est, Sud-Vest Oltenia, Centru etc., mai puțin în zonele din județele aflate în regiunile de dezvoltare Nord-Vest; Vest;

Cum apreciați ritmul în care se mișcă autoritățile locale pentru a atrage banii puși la dispoziție prin Programul Anghel Saligny și prin PNRR?

Da, am elaborat documentații tehnico-economice pentru investiții eligibile prin Programul Anghel Saligny și prin PNRR. Pot să afirm că ambele programe funcționează bine, într-un ritm acceptabil chiar bun cu remarca că în anumite situații comunicarea între evaluatorii de documentații și proiectați sau consultanți precum și cu Autoritățile Publice Locale nu este cea mai dorită, în final lucrurile intră pe făgașul cel bun. Un aspect foarte important pentru aceste programe de finanțare este faptul că prin punerea la dispoziția Autorităților Publice Locale a Platformelor digitale există posibilitatea ca depunerea documentelor solicitate prin Ghidurile de finanțare să fie foarte facilă și rezolvarea anumitor neclarități să fie de asemenea ușor de clarificat.

Cum percepeți în prezent gradul de dificultate a dosarelor care trebuiesc elaborate de către autorităţile publice locale pentru absorbția fondurilor europene?

Realitatea este că dosarele depuse pentru finanțarea unui proiect de investiții trebuie să fie în consens cu legislația în domeniul respectiv. Este normal să fie necesară solicitarea îndeplinirii unor condiții de ordin tehnic, economic, protecție a mediului, etc, solicitări care se întâmplă să nu fie pe placul fie a Autorităților Publice Locale sau a proiectanților. Sunt și situații când evaluatorii de documentații sau personalul Autorităților de management să facă exces de zel sau să nu aibă pregătirea corespunzătoare specifică investiției propusă pentru finanțare. Am întâlnit situația în care pentru evaluarea unui proiect de distribuție gaze naturale în cadrul POIM să ne confruntăm cu persoane numite în acea comisie de analiza din cadrul POIM fără să aibă pregătirea necesară acestui tip de investiție sau să nu dețină un atestat ANRE în domeniu astfel încât să cunoască legislația specifică acestor tipuri de investiții care au un anumit grad de complexitate.

Unde apar blocaje? La aprobarea proiectelor, la sistemul de achiziții? Ce sugestii aveți pentru a avea un ritm mai rapid de aprobare și realizare a proiectelor de investiții pentru drumuri, apă și canal, distribuția gazelor naturale, modernizarea şi dotarea de aşezăminte culturale, modernizarea şi dotarea de unităţi sanitare  etc.?

Blocajele pot apărea la evaluarea documentațiilor pentru accesarea finanțărilor nerambursabile pentru investiții datorită lipsei de comunicare sau datorită unei comunicări insuficiente între evaluatori și Autoritățile Publice Locale sau proiectanți.

În multe situații regulile de accesare a finanțărilor specificate inițial în Ghidul de finanțare se schimbă pe parcursul depunerii documentațiilor, situație întâlnită mai frecvent la accesarea fondurilor europene.

În ceea ce privește sistemul de achiziții publice, lucrurile sunt stabilite prin legislația specifică iar dacă sunt derapaje acestea se reglează fie de către ofertanți prin contestațiile depuse, fie de către organele abilitate în domeniu.

Ca o sugestie pentru derularea mai rapidă a accesării și implementării a acestor tipuri de investiții este aceea ca la întocmirea Ghidurilor de finanțare sau a stabilirii condițiilor de eligibilitate sa fie o coerență și o logică mai simplă a acestora astfel încât să fie mai ușor de înțeles și mai simplu de elaborat documentațiile specifice. Cunosc situații în care după ce a fost dat acceptul final că documentația este conformă și urmează să se semneze Contractul de finanțare să se revină cu alte solicitări de completări care de cele mai multe ori sunt exagerate si neavenite.

Cum au fost afectate proiectele din ultimii ani de creșterea prețurilor la utilități și la materialele de construcții?

În activitatea noastră de elaborare documentații tehnico-economice, efectul creșterilor prețurilor materialelor de construcții și a utilităților, în special la energie și gaze naturale ne pune în situația de a actualiza partea economică a acestora cu anumiți coeficienți stabiliți prin prevederi legale la acel moment. Totuși, consider că impactul major al acestor creșteri îl simt constructorii care la momentul stabilirii ofertei lor pentru participare la licitații și au asumat anumite calcule iar ulterior acestea se schimbă ca urmare a acestor creșteri. Nu este deloc plăcut să se întâmple asemenea lucruri insă în economia de piață cu fluctuații economice este posibil să întâmpinăm și asemenea situații, chiar frecvent pot să spun.

Echipa dumneavoastră a elaborat studii de fezabilitate și proiecte tehnice de execuţie pentru proiecte de anvergură la nivel local. Ne puteți descrie câteva dintre acestea?

De la începutul activității noastre, personal am ales ca segment de dezvoltare a companiei în direcția dezvoltării zonelor rurale și mic urbane din considerentul că acestea erau la acel moment și sunt și acum mai puțin dezvoltate în comparație cu localitățile urbane. De asemenea, a fost și oportunitatea existenței unor programe de finanțare europene și naționale pentru implementarea investițiilor specifice zonelor rurale. Ca exemple, am dat mai sus localitățile unde am dezvoltat investiții de infrastructură.

Cum apreciați pregătirea profesională a funcționarilor din cadrul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, a Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene și a celorlalte instituții care au misiunea de a selecta și aproba proiectele / dosarele depuse?

La acest moment apreciez că personalul instituțiilor menționate în întrebare are o pregătire profesională bună cu mențiunea că mai există și persoane de o altă pregătire profesională decât cea necesară analizei unor documentații de investiții, dar în general se poate discuta la obiect pe speța respectivă. Blocajele despre care vorbeam anterior se mai produc și datorită acestor persoane fie slab pregătite fie cu o altă pregătire. Interesant este că tocmai aceste persoane fac fie exces de zel fie au un comportament necivilizat față de cei cu care interacționează pe timpul implementării proiectului.

Cum au evoluat cerințele clienților / partenerilor și complexitatea proiectelor la care ați lucrat, în ultimii ani?

Desigur că lumea evoluează, sunt cerințe tot mai complexe la elaborarea documentațiilor. Vorbim despre digitalizarea instituțiilor, despre protecția mediului înconjurător, despre inteligența artificială, etc. Dacă la aderarea României la Uniunea Europeană vorbeam despre o anumită strategie de dezvoltare a teritoriului, acum vorbim despre alte aspecte cuprinse în Agenda 2030 a Uniunii Europene în care sunt prevăzute aspecte privind migrația, reconversia forței de muncă, etc. În cadrul documentațiilor elaborate se solicită prevederi privind egalitatea de șanse, etc.

Cum apreciaţi condiţiile oferite investitorilor locali şi străini de către administraţiile locale şi de către Executiv?

Da, pot spune ca după pandemia COVID 19 mulți investitori locali și au închis porțile. Acum au o altă problemă și anume forța de munca calificată dar și necalificată. Este o criza reală și încă nu se găsesc soluții pentru rezolvarea ei tocmai pentru că economia națională nu oferă oportunități de întoarcere a acestei forțe de muncă în țară.

Administrațiile publice locale nu au multe soluții la îndemână să rezolve aceste probleme desi își doresc investitori serioși cu forță financiară puternică. Aceste aspecte depind totuși de politicile strategice la nivel de Guvern.

Ce hobby-uri aveți? Cum vă relaxați după o săptămână intensă de lucru?

Ca hobby pot spune că am lectura documentațiilor tehnice și economice, imi place să fiu informat, filmele și activitățile specifice în gospodăria de la țară unde imi petrec wekend-ul pentru relaxare.

Urmărește-ne:
- 23 septembrie 2025: Gala Club Antreprenor (Gala aniversară, 5 ani de la apariția revistei) -Inscrie-te ACUM - Gala Club Antreprenor 23, Ediție Aniversară, 5 ani Revista CA

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Gala Club Antreprenor – ediția a XXIII-a - Înscrie-te acum! - Bilete online -Gala Club Antreprenor Ediție Aniversară 5 ani de la lansarea revistei Club Antreprenor
- Advertisement -Transavia SA Fragedo

Ultimele Știri

TechAngels – 1 milion de euro investiții directe în S1 2025, cu accent pe startupuri noi și tehnologii emergente

Investiții directe ~ 1.000.000 euro în startupuri tech în S1 2025* (1) 17% dintre investitori...
- Advertisement -TermeneRO Informații firme Verifică asociații și administratorii oricărei companii
- Advertisement -Ziarul Pozitiv RO
- Advertisement -Abonament anual 12 luni la Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -Evenimente business afaceri 2025 Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -oferta publicare articole copywriting content marketing online SEO Club Antreprenor Ziarul Pozitiv

Mai multe articole ca acesta

- Înscrie-te ACUM - Gala Club Antreprenor 23, Ediție Aniversară, 5 ani Revista CA -Gala Club Antreprenor 23, Ediție Aniversară, 5 ani Revista CA