Interviu cu avocatul Bogdan Grosu
Fondator și Managing Partner, Grosu și Asociații
Avocaţii aduc predictibilitate pentru antreprenori
Ați intrat în Baroul București în data de 1 iulie 1998. Ce reprezintă pentru dumneavoastră profesia pe care o practicaţi şi care sunt valorile după care v-aţi ghidat în exercitarea acesteia?
Profesia de avocat este, pentru mine, vocaţia mea. Altceva decât avocat nu cred că aş putea fi. Iar valoarea principală după care mă ghidez este echilibrul; toate regulile, toate drepturile şi îndatoririle noastre sunt menite a ne conferi echilibru.
La scurt timp după ce aţi devenit avocat, aţi ales să practicaţi profesia de avocat lucrând în echipă. Astfel, la 15.02.2001, împreună cu soţia dumneavoastră, doamna Avocat Ioana Grosu, aţi fondat Societatea Civilă de Avocaţi « Grosu şi Asociaţii ». Ce v-a animat să faceţi tocmai această alegere?
Eficienţa! Cei care au apelat şi apelează la serviciile noastre, caută raportul calitate / preţ optim. Pentru a îndeplini această necesitate, noi, la „Grosu şi Asociaţii” am crezut şi credem că soluţia este lucrul în echipă deoarece, atunci când se lucrează în echipă, organizat şi responsabil, activitatea a 2 persoane produce rezultatele pe care le produce activitatea a 3 persoane lucrând individual.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
17 iunie 2025: Future Energy Europe Summit, Ediția a V-a
17 iunie 2025: Gala Club Antreprenor
27 iunie 2025: Pilonii de dezvoltare ai județului Alba – mediul de afaceri, autoritățile locale, sistemul universitar și învățământul profesional dual
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
În acest caz, intuiesc faptul că echipa Grosu și Asociații, în dorinţa eficientizării activităţii sale, s-a specializat pe anumite arii de activitate. Care sunt acelea?
Avocatura de afaceri. Noi am fost şi vom rămâne avocaţi de afaceri cu o specializare pe 2 arii vecine şi congruente: soluţionarea nevoilor antreprenorilor prin utilizarea versiunilor digitale ale instrumentelor legale.
Deci, care sunt avantajele celor care apelează la serviciile societății dumneavoastră de avocatură?
Eficacitatea. Raportul optim între valoarea resurselor consumate şi valoarea rezultatelor obţinute.
Iar în acest demers, ce credeţi că este mai important, calitatea managementului sau calitatea leadershipului ?
În cazul nostru, privilegiez calitatea leadershipului. Există, bineînțeles, tipuri de activităţi unde managementul are un impact pozitiv mai consistent decât cel al leadershipului însă, în avocatură, mi se pare că ceea ce face diferenţa între 2 echipe este calitatea leadershipului.
Şi, pe dumneavoastră, ce stil de leadership vă caracterizează?
Acela bazat pe „Ce ţie nu-ţi place, altuia nu-i face!”
Interesant! Pe de altă parte, companiile din ziua de azi caută avocaţi capabili să le înțeleagă afacerea și industria, care să ofere consultanță în zone care depășesc sfera juridică, care să ofere servicii multidisciplinare în domenii juridice multiple și să folosească mai eficient tehnologia. Cât de mult a schimbat tehnologia modul de lucru al avocaților și comunicarea acestora cu autoritățile și clienții?
Mult! Dar, raportat la esenţa activităţii avocatului, destul de puţin!
Mult pentru că digitalizarea comprimă semnificativ impactul activităţilor administrative ale avocaţilor şi puţin deoarece presiunea adusă prin comprimarea timpilor alocaţi activităţilor administrative pune, de fapt, în şi mai mare valoare beneficiile aduse prin activităţîle inovative şi creative ale avocaţilor.
Astfel, reducându-se timpii necesari comunicării cu autoritățile publice, a crescut importanţa şi, deci, valoarea, capacităţii avocatului de a contribui cu soluţii inovative la soluţionarea nevoilor beneficiarilor activităţilor sale.
Din ce sectoare economice provin clienții dumneavoastră? Cum a evoluat numărul de dosare / tranzacții și gradul lor de complexitate?
Istoric, Construcţii şi IT însă, recent, sesizăm o reconfigurare a pieţei dominată de prăbuşirea Construcţiilor unde mă aştept ca 2024 să fie un festival al insolvenţelor ce va conduce la consolidarea a 2 – 3 actori ai pieţei care au ştiut să îşi respecte colaboratorii şi angajamentele asumate, iar, pe de altă parte, sesizăm o efervescenţă pe piaţa Serviciilor unde, din ce în ce mai mulţi debutanţi vin cu soluţii inovative de servicii menite să optimizeze procesele de afaceri din industriile în care au activat până recent.
Din perspectiva naturii proiectelor în lucru, în mod clar se vede o scădere, firească, aş spune, a volumului de lucru cumulată cu o creştere semnificativă a complexităţii situaţiilor de soluţionat. Cu toate acestea, noi, la Grosu şi Asociaţii am încheiat luna Februarie 2024 ca fiind luna cu cele mai multe contracte de asistenţă juridică nou încheiate, iar dacă majoritatea dintre acestea îşi vor urma evoluţia estimată, probabil vom putea spune că trendul de redresare a evoluţiei durabile a economiei româneşti a început.
Ce ar trebui să facă Antreprenorii pentru a-şi optimiza şansele de succes în actualul mediu economic?
Să îşi menţină tenacitatea. Să îşi amintească faptul că diferenţa între cărbune şi diamante este data de presiune şi rezistenţa în timp. Adică, atât cărbunele cât şi diamantul sunt forme de carbon, iar ceea ce le diferenţiază este faptul că diamantul este rezultatul rezistenţei la presiunea exercitată asupra unor straturi ce erau, iniţial, cărbune ce a rezistat la respectiva presiune câteva milioane de ani.
Şi cum îi pot sprijini avocaţii pe Antreprenori în acest demers?
Cu educație! Și servicii de calitate la un preț corect.
Altfel spus, avocaţii pot traduce, pentru antreprenori, regulile după care funcţionează societatea şi, deci, şi economia. Astfel, avocaţii aduc predictibilitate pentru antreprenori. Şi, în acest fel, antreprenorii se pot organiza mai eficient, iar, la final, şi antreprenorii şi avocaţii au de câştigat.
Şi raportat la contextul specific mediului judiciar, ce părere aveţi?
Din păcate, pentru moment, lipsa personalului cumulată cu provocarea integrării utilizării instrumentelor digitale face să fie necesară multă răbdare din partea antreprenorilor. Dar tocmai practicarea adecvată a rezilienţei face diferenţa între mulţi competitori. Urmează să vedem cine va putea să aibă abilitatea de a se flexibiliza suficient încât să transforme provocările acestor vremuri în oportunități de creştere şi cine va alege să-şi dezvolte adaptabilitatea data viitoare, eventual, într-o viaţă viitoare. Ne vedem peste un an să facem bilanţul?