Interviu cu Adrian Mihai, Președintele FBN România și cu
Mihaela Hărșan, Secretar General, FBN România
Antreprenorii noştri de succes nu sunt ascultaţi
Când a fost fondată Asociația Family Business Network România (FBN România)? În ce context? Ce companii sunt membre în prezent?
Adrian Mihai
FBN România a fost înfiinţată în anul 2012 de către 4 fondatori.
Membrii noştri sunt companiile de familie, în prezent în număr de 34. Fiecare familie decide să adere cu una dintre firmele din grupul de familie. Avem la acest moment şi câteva solicitări noi de aderare, pe care le vom discuta în prima şedinţă de Consiliu Director.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
17 iunie 2025: Future Energy Europe Summit, Ediția a V-a
17 iunie 2025: Gala Club Antreprenor
27 iunie 2025: Pilonii de dezvoltare ai județului Alba – mediul de afaceri, autoritățile locale, sistemul universitar și învățământul profesional dual
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Membrii actuali ai FBN România sunt:
AD AUTO TOTAL SRL |
ADREM INVEST SRL |
AGRICIN SRL (RA-RA GROUP) |
AMSET PRODEXIM SRL |
ARENA CITY CENTER SRL |
AUTONOM SERVICES SA |
BOG’ART SRL |
CRISTIM 2 PRODCOM SRL |
DINAMIC 92 DISTRIBUTION SRL |
DMF POLIPLAST SRL |
DOLINEX SRL |
ELECTRA SRL |
EXIMTUR SRL |
FAN COURIER EXPRESS SRL |
FILDAS TRADING SRL |
FLAME DATA TECHNOLOGIES SRL |
GLOBAL VISION SRL |
IMOB SRL |
INTEGRATA PAȘCANI SRL |
IVATHERM SRL |
MATEROM SRL |
M & M PRODUCT SRL |
NOVAINTERMED SRL |
PIAȚA DE GROS ADMINISTRARE SRL |
PROINVEST GROUP SRL |
ROPHARMA SA |
SANDRA TRADING SRL |
SECOM HEALTHCARE SRL |
SECPRAL PRO INSTALATII SRL |
SKELA INDUSTRIES SRL |
TECNOSTAR CONSULTING SRL |
TEMAD CO SRL |
TESTER GRUP S.R.L. |
TRANSAVIA S.A. |
Care sunt condițiile pentru a putea fi admis ca membru în FBN România?
Mihaela Hărșan
O firmă poate deveni membră a FBN România doar dacă este recomandată de alţi membri şi dacă este acceptată de către Asociaţie, fiind necesar atât acordul Consiliului Director, cât şi cel al Adunării Generale.
La admiterea unui membru nou se au în vedere mai multe criterii, cum ar fi (enunțate doar cu titlu exemplificativ și nelimitativ):
– Vechimea afacerii de familie (minimum 10 ani);
– Cifra de afaceri de peste 5 milioane de euro – agregat, pe grup de firme -, și rezultat financiar pozitiv, un număr cât mai mare de angajaţi;
– Deţinerea pachetului de control;
– Plata la zi a impozitelor şi taxelor;
– Deţinerea, de către cel puţin un membru al familiei, a unei funcţii în top-managementul afacerii;
– Nedeţinerea de funcţii politice sau publice, lipsa antecedentelor penale sau fiscale;
– Moralitatea, percepţia publică;
– Obligatoriu cetăţenia/naţionalitatea română;
– Implicarea în activităţi umanitare, ale societăţii civile etc.
Suntem interesaţi ca afacerile să fie din domenii şi din zone geografice cât mai variate.
Ce valori și principii stau la baza Asociației?
Adrian Mihai
FBN ROMÂNIA este o asociaţie constituită de şi pentru familiile care deţin şi administrează afaceri în România şi pe care intenţionează să le dezvolte şi să le păstreze în cadrul familiei. Scopul FBN îl constituie educarea antreprenorilor pentru păstrarea business-ului în familie, asigurarea cu succes a transferului afacerii către generaţiile următoare, afilierea la reţeaua internaţională FBN Internaţional şi European Family Businesses şi exercitarea unui rol activ în cadrul acestor organizaţii internaţionale.
Acordăm o mare atenţie antreprenorilor români şi promovării unor principii sănătoase de business, în sensul unei atitudini corecte şi al unei conduite profesionale principiale şi loiale în afaceri, una dintre valorile noastre fiind şi cea a păstrării în ţară a veniturilor şi reinvestirii lor locale.
De aceea afacerile de familie se bucură de cea mai mare încredere atât printre partenerii noştri, cât şi pentru angajaţi.
Mihaela Hărșan
FBN România asigură pentru membrii săi activităţi de consiliere, pregătire şi responsabilizare a moştenitorilor în administrarea afacerii şi în realizarea transferului securizat al acesteia, cu asumarea unui rol activ în societate, prin stimularea creării şi menţinerii de locuri de muncă, a recalificării forţei de muncă şi reintegrării sociale.
Asigurăm pentru membrii noştri întâlniri, conferinţe şi acces la evenimente locale şi internaţionale, printre obiectivele noastre explicite fiind promovarea României şi a afacerilor româneşti la nivel naţional şi internaţional, iar ca obiectiv social, susţinem implicarea şi sprijinirea unor activităţi social-culturale, de promovare a patrimoniului şi valorilor româneşti şi desfășurarea de activități comunitare, filantropice sau de reprezentare a intereselor comunităţii afacerilor de familie.
FBN România are ca principal scop stimularea antreprenorilor români în constituirea şi păstrarea afacerilor în familie şi transferarea cu succes a acestora către generaţiile următoare. Cum vedeți ecosistemul business-urilor de familie din țara noastră și potențialul lor de creștere, în anul 2024?
Adrian Mihai
Antreprenorii care au demarat afaceri în anii de după 1990 au avut şansa de a activa pe o piaţă virgină, care avea nevoie de orice. Golurile pieţei s-au umplut însă treptat, astfel că demararea şi consolidarea unui business în prezent devine tot mai anevoioasă, în lipsa unui capital consistent. Apreciem că anul 2024 este doar începutul unei perioade dificile pentru antreprenorii români, fiscalizarea excesivă si adresată aproape în exclusivitate capitalului românesc aducând multe încorsetări fiscale şi birocratice şi, evident, nemulţumiri în consecinţă. Cel mai grav este însă că antreprenorii noştri de succes nu sunt ascultaţi, ceea ce creează frustrări evidente şi zero şanse de redresare a economiei ţării. Astfel că, din păcate, probabil că doar firmele mari şi bine capitalizate vor supravieţui politicilor fiscale ale anilor următori. Fără o structură bine înrădăcinată şi resurse suficiente, dăm şanse mici firmelor medii şi mici, cu excepţia celor care operează în industrii şi business-uri « la modă » şi care au înregistrat creşteri explozive într-o existenţă foarte scurtă. Dar niciuna dintre acestea nu se profilează la acest moment ca o afacere de familie, a cărei principală definiţie este caracterul multigeneraţional.
Începând cu anul 2015 sunteți membru în European Family Businesses, cu sediul la Bruxelles, for european de impact în discuţiile cu reprezentanţii Parlamentului European şi ai Comisiei Europene. Cât de mult a contat / contează know-how-ul și expertiza European Family Businesses în evoluția FBN România?
Adrian Mihai
Aderarea noastră la entităţile internaţionale este parte a scopului pentru care ne-am constituit. Era nevoie de o ieşire a antreprenorilor români în străinătate, altfel decât prin produsele sau brandurile lor, de aceea am fructificat această oportunitate şi am creat această organizaţie care cuprinde unele dintre cele mai importante afaceri de la noi, similar cu organizaţiile-surori din celelalte state. European Family Businesses (EFB) este o federaţie de asociaţii naţionale care reprezintă interesele entităţilor membre în dialogul cu reprezentanţii Parlamentului European şi ai Comisiei Europene.
Mihaela Hărșan
FBN România nu doar că a fost acceptată ca membru al European Family Businesses, dar am reuşit să avem şi un membru al Board-ului EFB, pe doamna Anca Vlad, unul dintre cei mai mari antreprenori din zona Europei Centrale şi de Est. Ni se transmit bilunar şi suntem informaţi asupra proiectelor legislative discutate la Bruxelles şi Strasbourg, facem propriile noastre propuneri şi ne implicăm activ în comunitatea afacerilor de familie din Europa.
Ne puteți oferi câteva exemple unde tranziția preluării afacerii de familie de către a doua generație a fost / este un succes?
Adrian Mihai
Da, ne mândrim cu faptul că una dintre cele mai importante afaceri de familie din România a « avut curajul » trecerii business-ului în mâinile reprezentantului celei de-a doua generaţii. Ne referim aici la grupul Cristim, ale cărui cifre au crescut după asumarea conducerii executive de către Radu Junior, un adevărat mentor pentru copiii noştri.
Cum percepeți colaborarea mediului de afaceri cu autoritățile centrale și locale? Cât de mult este ascultată vocea oamenilor de afaceri, a celor care creează locuri de muncă și aduc bani la buget, în luarea deciziilor economice importante?
Adrian Mihai
În general, autorităţile locale recunosc şi valorizează afacerile mari de pe teritoriul lor. Şi bine fac, întrucât firmele private ocupă forţa de mucă si creează progresul comunităţii în care acţionează. Din păcate însă, la mai toate nivelurile, constatăm că mediul politic de la noi nu este suficient de matur, ba chiar nivelul de competenţă pare să scadă dramatic de la o legislatură la alta. Sigur că nicio ţară nu îşi permite aşa ceva la nesfârşit. Nu ne permitem să se mai facă experienţe pe noi şi pe angajaţii noştri. În cele mai multe situaţii dialogul este doar mimat, astfel cum am vazut cu toţii la sfârşitul anului 2023, când mai multe organizaţii de business au propus guvernanţilor soluţii de ieşire din criză, care însă au fost ignorate. Din păcate, aceasta e realitatea.
Care sunt cele mai mari provocări ale afacerilor de familie românești și europene?
Adrian Mihai
Vom răspunde cu sintagma multiplu utilizată, însă perfect valabilă de decenii: în ţara noastră, lipsa de predictibilitate legislativă este cea care creează cele mai mari probleme antreprenorilor români. Iar la nivel european, adoptarea unor directive politice care ţin prea puţin seama de realităţile economice din statele membre sunt pe cale să dezbine unitatea europeană şi să îndepărteze firmele europene de concurenţii lor mondiali în termeni de eficienţă şi profitabilitate, căci nu vor mai putea concura cu firme care nu aplică aceleaşi reguli de moralitate şi civism.
Care sunt cele mai vechi afaceri de familie din Europa și din lume?
Mihaela Hărșan
Cea mai veche afacere de familie este din Japonia şi are peste 1000 de ani. Criteriile lor sunt însă puţin diferite de ale noastre. La fel, multe astfel de afaceri au fost fondate în Europa de sute de ani, dar puţine au ajuns în zilele noastre cu aceleaşi denumiri şi, mai ales, domenii de activitate. Multe dintre firmele cele mai cunoscute la nivel mondial sunt afaceri de familie: Walmart, Ford, BMW, Cargill, Dell, Bosch, LG, LVMH, Auchan, Aldi, Mars, Porsche, l’Oreal, Roche etc. Avem marea şansă să fim « colegi » în cadrul EFB cu cele mai vechi firme de familie din Europa, prin grupul exclusivist Les Henokiens, care cuprinde afaceri de familie mai vechi de 200 de ani. Iată că deceniile înseamnă puţin timp când ne referim la afaceri de familie, astfel că ne dorim şi noi afaceri de secole pentru antreprenorii români.