Interviu cu Nicoleta Mioara Olteanu, Fondator,
Art&Craft Design
Când ați decis să fondați Art&Craft Design și care au fost obiectivele de la începutul afacerii?
Începutul anilor 2000 a reprezentat pentru România o perioadă de înțelegere a pieței capitaliste și, pentru mine, în evoluție personală, anii care au marcat începutul în antreprenoriat. Cu multe idei de afaceri și cu o piață deschisă spre orice tip de business, alegerea a venit dintr-un cumul de factori. Dorința de a face ceva cu un scop mai mare decât o acumulare materială, acel moment în care se creează un context favorabil și important sau evenimentele care îi unesc pe oamenii cu aceeași credință, m-au determinat să colectez produse autentice din România și să pun astfel bazele, în anii 2003-2005, la ceea ce astăzi reprezintă Art&Craft Design.
Scopul principal a fost și rămâne identificarea și promovarea produselor care poartă povestea României peste hotare. Transformarea acestui scop de-a lungul timpului s-a desfășurat în strânsă legătură cu evoluția afacerii. Am început cu baza de produse tradiționale, stabilind contracte directe cu meșteri populari. La acest demers s-au alăturat și designeri români, contribuind la crearea unui concept unitar și distinctiv care să reflecte atât istoria, cât și contemporaneitatea României în fiecare produs.
Ce produse sunt oferite clienților / turiștilor și care sunt cele mai solicitate? Unde se găsesc aceste produse?
După cum spuneam, am pornit – și aceasta reprezintă și azi esența Art&Craft -, cu produse tradiționale, autentificate, unicat. Avem cea mai amplă ofertă de ceramică tradițională din centrele recunoscute, cum sunt Horezu și Corund, sute de ii cusute exclusiv manual, ouă încondeiate și alte produse realizate de meșteri. La acestea s-au adăugat, în timp, sub umbrela unor branduri proprii, alte peste 1.000 de produse.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
17 iunie 2025: Future Energy Europe Summit, Ediția a V-a
17 iunie 2025: Gala Club Antreprenor
27 iunie 2025: Pilonii de dezvoltare ai județului Alba – mediul de afaceri, autoritățile locale, sistemul universitar și învățământul profesional dual
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Produsele sunt diverse și variază de la globuri suvenir ale orașelor importante, globuri de colecție cu personaje îndrăgite, tricouri dedicate diferitelor orașe din România, tricouri suvenir cu personaje mistice, până la magneți şi articole ușor de colecționat. Pentru aceste tipuri de produse am creat brand-urile Happy Traveller, Transylvania și Once Upon a Time in Romania, doar ca să amintesc câteva. Am dedicat dulciurilor brandul Via Delice, unul dintre cele mai apreciate din portofoliul nostru, având în gamă fursecuri tradiționale românești, ciocolată fină sau artizanală și nuga cu diverse arome. Cele mai apreciate produse sunt într-adevăr produsele de tip alimentar, ciocolata și fursecurile tradiționale, dar cumulate, în medie, cele mai solicitate, vândute în zeci de mii de exemplare, sunt produsele de tip accesorii: magneți, brelocuri sau căni.
Se remarcă o creștere notabilă și a cererii pentru cadouri ambalate în cutii elegante, pentru a fi oferite ca suvenir din România, de către clienții noștri, către parteneri de afaceri, delegații și chiar familiilor lor de peste hotare.
Produsele noastre se găsesc preponderent pe toate aeroporturile internaționale din România aflate în magazinele proprii Art&Craft și în magazine partenere sau brand corner. În plus, se pot găsi și în magazinele de suveniruri din centrele orașelor, în magazinele partenerilor nostri.
De câțiva ani, am acordat atenție sporită și vânzărilor online, aducând, la un click distanță, atât clienții clasici, cât și clienții corporate. Prin ofertele noastre, am adus din nou în trend oferirea de cadouri românești partenerilor de afaceri, colaboratorilor și angajaților cu ocazia unor evenimente sau sărbători importante.
Cum merge vânzarea prin site-ul www.artandcraft.ro? Care a fost cea mai valoroasă comandă? De la cine a provenit?
Prezența în online este o parte importantă a strategiei noastre de business. Vânzarea prin site-ul www.artandcraft.ro a înregistrat o creștere semnificativă în vânzările online din ultimul timp, cu un interes crescut pentru produsele noastre originale. Am avut o colaborare reper în perioada în care România a deținut președinția Consiliului Uniunii Europene, când am câștigat licitația pentru pachete de tip produse tradiționale românești. Pentru noi a fost o validare, atât ca și posibilitate de a onora comenzi mari, cât și bucuria că produsele pe care le promovăm vor ajunge în toate țările europene, la cel mai înalt nivel.
În ultimii 3 ani am avut colaborări cu mai mulți parteneri din zona corporate dar și cu diverse instituții publice, iar cele mai consistente comenzi au fost plasate de către clienți fideli care apreciază calitatea și autenticitatea produselor noastre.
Ce zile ale săptămânii și ce perioade ale anului sunt cele mai aglomerate?
Spre deosebire de alți comercianți mari din zona online, la noi, cele mai aglomerate zile sunt miercurea și joia. Aceasta se întâmplă deoarece majoritatea evenimentelor pentru care se comandă cadouri românești au loc în weekend și clienții vor să se asigure că le comandă din timp. De asemenea, perioade la fel de aglomerate sunt în jurul sărbătorilor mari, cum ar fi de Paște, de Crăciun și chiar de Mărțișor sau 1 Decembrie. Suntem la fel de solicitați și în timpul anului, pentru cadouri românești pentru a fi dăruite diferitelor delegații străine, pentru aniversări diverse sau zile onomastice.
În cât timp ajunge comanda unui client la adresa acestuia? Cu ce firme de curierat colaborați?
Produsele comandate pe www.artandcraft.ro pot fi livrate oriunde în țară, dar și în străinătate. Comenzile din online, cu livrare în România, sunt onorate în cel mult 48 de ore de la plasare, excepție făcând weekend-urile și sărbătorile legale. Pentru a ne asigura o acoperire mare, atât națională cât și internațională, colaborăm cu mai multe companii de curierat. Ne asigurăm, astfel, că putem livra rapid atât comenzi care pot încăpea într-un plic, dar și comenzile care necesită livrarea pe palet.
Pe ce segmente de produse și de clienți așteptați creșteri în perioada următoare?
În perioada următoare, ne așteptăm la creșteri semnificative pe segmentele de produse tradiționale și produse originale din brandurile proprii. De asemenea, am remarcat o creștere a cererii pentru produse personalizate și cadouri românești ambalate într-un stil modern. În ceea ce privește clienții, segmentul corporate și colaborările cu companiile pentru cadouri pentru angajați și parteneri, se așteaptă o creștere semnificativă.
Aveți o evidență despre ce procent din produsele vândute sunt fabricate în țara noastră și ce procent provine din import?
Suntem mândri să avem în ofertă o varietate de produse fabricate în țara noastră, reflectând frumusețea și tradițiile locale. Aproximativ 60% din produsele noastre sunt fabricate în România, ceea ce reprezintă o parte semnificativă din portofoliul nostru.
O altă parte din produsele noastre se bazează pe brandurile proprii, cu design original creat de ilustratori români. Fabricarea acestor tipuri de produse necesită o tehnologie pe care România, și chiar Europa, nu o au. Important pentru noi este să avem mereu inclusă ideea de promovare a valorilor României, cu deschiderea unei companii care înțelege regulile de funcționare a economiei globale. Procentul restant constă în produse importate, selectate cu grijă pentru a oferi diversitate și calitate clienților noștri.
Ați reușit să consolidați o comunitate a artizanilor români. Cum decurge colaborarea cu aceștia? Care sunt principalele provocări ale acestora?
Avem multe colaborări cu artiștii populari, cooperativele și artizanii din țară. Ne-am adaptat permanent solicitărilor legale, meșterii populari și artizanii având, în cei 20 de ani de când lucrăm împreună, mai multe provocări decât se știe public. Modificările legislative rar țin cont de posibilitatea acestora de a se organiza și am încercat constant să oferim celor cu care lucrăm, consultanță pentru a înființa PFA-uri sau firme. Trebuie ținut cont că în afara câtorva familii care lucrează împreună, de obicei fiecare meșter este autonom, iar ceea ce creează este solicitant ca timp, iar partea de documente nu este ușoară sau la îndemână. Acești artiști populari trebuie protejați ca și rarități la nivel european. Momentan, noi suntem în situația în care, cu atenție și drag, ne-am propus să-i susținem și să-i încurajăm, oferindu-le condiții de plată corectă și vizibilitate mărită către clienți diferiți.
Ce potențial de dezvoltare are acest segment artistic – produse handmade, de ceramică și icoane realizate de artiști artizani români – ținând cont de evoluția din statele dezvoltate?
Nu este simplu de înțeles de multe ori, pentru clienții obișnuiți cu producția automatizată, ce înseamnă unicatul, produsul realizat manual și care este valoarea acestuia. De aceea, asocierea cu conceptul de suvenir, posibilitatea de a le spune povestea locului, a tradiției și a meșterului, este esențială în vânzare. Nu este nici posibil de gândit efectiv o dezvoltare pe acest segment, deoarece meșteșugurile se transmit într-un mediu familiar, închis. Din păcate, sunt tot mai puțini cei care practică aceste meserii, așa încât, pentru cei care pot achiziționa astfel de produse, ar trebui doar învățați să le prețuiască ca obiecte rare, de artă.
Cum au evoluat cerințele clienților și complexitatea cererilor turiștilor care doresc suveniruri din România?
România are un turism atipic față de restul Europei. O mare parte dintre cei înregistrați ca turiști sunt români care locuiesc în alte țări, iar vizitatorii străini sunt în mare parte de tip business. Cum se traduce acest tip de turism în piața suvenirurilor? Simplu: avem un client repetitiv, de cele mai multe ori avizat, care știe ce să solicite și are o listă clară de achiziții.
Am învățat și noi foarte multe de la clienții noștri. De exemplu am învățat foarte repede cât de important este să aibă informații direct pe produs, cum să avem un ambalaj care să facă fiecare articol ușor de transportat, dar să fie și tip cadou. Mai mult, venim în fiecare an cu noutăți, adăugăm colecții noi, uneori branduri întregi pentru ca și cei care sunt “frequent travellers” să poată găsi alte cadouri față de cele deja oferite.
Calitatea, atât a designului cât și a realizării produselor, este o caracteristică Art&Craft, mai ales că aș încadra tipologia de client ca fiind parte din categoria celor mai pretențioși, care sunt atenți la orice detaliu. De aceea, echipa noastră de verificare a calității, pe la care trece fiecare produs, este compusă din personal calificat în domeniu.
Care este profilul clienților dumneavoastră? Ce strategie aveți pentru atragerea altor clienți?
Clienții noștri sunt atât tip “final customer”, cei din magazinele noastre fizice și din online, din site-ul www.artandcraft.ro, cât și clienții business, B2B. Tipul de clienți B2B se împarte între companii partenere, care revând produsele noastre, clienții recurenți corporate și clienții de tip event, care apelează la noi și pentru serviciile de personalizare.
Pentru toți clienții noștri pregătim constant produse noi, iar cele mai recente produse dezvoltate le vom aduce pe piață începând cu anul 2024. De regulă, o colecție, de la concept la raft, durează, ca şi realizare, între 12 și 18 luni.
Pentru a putea ajunge la o arie mai largă de clienți, atât B2C, cât și B2C, în 2024 avem în lucru o nouă platformă online, prin care să facilităm și colaborarea cu partenerii distribuitori.
În plus, pentru o eficientizare sporită a colaborărilor cu partenerii de business, căutăm și implementăm în zona de logistică softuri noi, care să aducă un plus în operațiunile comune.
Dezvoltarea businessului este o constantă pentru noi: considerăm că suntem unica firmă din România care poate oferi aceste produse, cu toate serviciile atașate și adaptate solicitărilor legale și ale marilor reselleri. Am ales mereu să fim într-o strategie de creștere sănătoasă iar asta presupune să avem o atenție către toți clienții cu o ofertă integrată, produs și serviciu, pe care să o putem gestiona astfel încât să nu facem rabat de la valorile de bază ale companiei.