Interviu cu Valentin Popescu
Expert în marketing sportiv
Acum pare momentul propice pentru companiile mari să se apropie de sport
Sunteți licenţiat în Economie, Facultatea de Comerţ, Specializarea Marketing, din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucureşti (promoţia 1998-2002) şi masterand al specializării Marketing şi Comunicare în Afaceri (promoţia 2002-2004), tot în cadrul ASE. Ce v-a determinat să alegeți această profesie / carieră – marketingul sportiv?
Sunt genul de persoană care a știut din fragedă copilărie ceea ce își dorește și m-am dăruit maxim pentru a îmi atinge visurile. Este adevărat că exemplele din familie m-au ghidat oarecum spre această alegere. Sportul a fost un domeniu practicat și admirat în familia mea, la fel și aplecarea pentru studiu. Eu mi-am făcut din pasiune meserie și asta este un lucru ce te face să reușești în mare măsură, să faci ceea ce îți place, aduce rezultate garantate. Eu însumi am practicat mai multe sporturi și încă sunt legitimat ca sportiv profesionist la o echipă de fotbal. Ca să poți promova un produs sau serviciu trebuie să îl înțelegi și să îl cunoști foarte bine. Asta este un avantaj pe care îl am și care mă ajută să înțeleg foarte bine domeniul în care activez, “vin din iarbă” cum se spune.
Care au fost cele mai realizări de până acum?
Fără modestie vă spun că sunt multe. Să fiu ales într-un anumit an cel mai bun pe zona de marketing sportiv din România, să fiu creatorul celei mai importante gale a sportului din România mai mulți ani la rând, să fac poate cele mai multe acțiuni de marketing în sport ani consecutivi, dar și foarte multe evenimente de marketing sportiv în diaspora, acestea sunt repere importante din punct de vedere profesional. Însă cea mai mare realizare pentru mine este familia mea.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
17 iunie 2025: Future Energy Europe Summit, Ediția a V-a
17 iunie 2025: Gala Club Antreprenor
27 iunie 2025: Pilonii de dezvoltare ai județului Alba – mediul de afaceri, autoritățile locale, sistemul universitar și învățământul profesional dual
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Cum vedeți în momentul de față sportul românesc, ținând cont de lipsa investițiilor din partea companiilor, a puținelor performanțe europene și mondiale la nivel individual sau de echipe și de numărul tinerilor care aleg sportul de perfomanță?
Sportul românesc are nevoie de marketing ca de aer. Sportul românesc trece printr-o perioada în care și-a pierdut entuziasmul, încrederea și pe alocuri chiar valorile. Vedeți cât de avizi suntem să ne lipim de primul nume care răsare în sport. Acesta este un semn clar că nu avem resurse. Și este un cerc vicios. Pentru că aceste resurse apar și datorită unui marketing bine aplicat în sport. Sportul românesc a fost neglijat în ultimii ani la nivelul cel mai înalt. Evident că au fost alte priorități.
Canotajul și caiac-canoe, natația, luptele, tenisul de masă și alte câteva sporturi au fost la înălțime, dar nu este suficient. Eu cred că ar trebui să spunem din nou poveștile de altă dată. Povești de succes, să aducem în față modele de succes, antrenori și oameni de valoare, să inspirăm copiii și oamenii, să îi readucem la sport. În ziua de azi cu atât de multe căi de a ajunge la țintă, mesajul este cel care contează. Mesajul trebuie să fie clar și să aducă mereu în față câte o poveste de succes.
Sportul românesc are o problemă majoră privind lipsa fondurilor și pentru că nu a reușit să își pună în valoare atuurile în momentele de vârf sau cel puțin atunci când rezultatele au fost bune și foarte bune.
Este important ca mai multe companii să susțină sportul românesc care, categoric, are beneficii mari asupra unui business, dar, în același timp, și asupra unei întregi societăți pentru a fi mai sănătoasă, mai disciplinată, mai înțeleaptă, mai bună și mai frumoasă.
Dacă ar fi să facem un “top of mind” al companiilor care investesc în sport, putem menționa partenerii Federației Române de Fotbal, cum ar fi: Penny, Bergenbier, Bucovina; mai nou în zona de handbal, cum ar fi Răureni, dar și parteneri de tradiție ai sportului românesc, precum Alexandrion, Dedeman, Kaufland sau Aqua Carpatica.
Companii medii și mari din diverse domenii și piețe ar putea fi susținători remarcabili ai sportului românesc și pentru care sportul să constituie, în mod cert, o sursă de creștere a business-ului. Aici am putea menționa succint companii precum: Dorna, Borsec, Apemin Tușnad, Secom, Sunwave, Biofarm, Altex, Dona, Dacia Renault, Orange, OMV Petrom și lista poate continua.
Vă rugăm să ne spuneți două cluburi și / sau federații sportive eficiente din România, care reușesc să atragă parteneri pe termen lung și să obțină rezultate meritorii.
CSU Craiova, F.R. Fotbal, F.R. Canotaj… sunt și exemple bune în sportul din România.

Sportul are o notorietate imensă în societatea românească, aşadar o asociere cu sportul va creşte notorietatea unei companii şi implicit va conduce la creșterea market share-ului. Când credeți că va fi modificată legislația sportivă și legea sponsorizării, pentru a stimula companiile să investească în sport?
Companiile care vor să investească în sport nu trebuie să aștepte această modificare. Este normal ca și mediul legislativ să ajute, dar nu trebuie să constituie o piedică. Costurile unei companii pentru a beneficia de imagine în sportul românesc sunt relativ mici, iar potențialul este foarte mare.
Direcția strategică de a dezvolta o afacere prin marketing sportiv este una importantă care impactează direct companiile prin crearea de avantaj competitiv și prin creșterea semnificativă a notorietății, așa cum bine ați menționat, dobândirea unei imagini bune a companiei, mărirea cotei de piață și, implicit, a cifrei de afaceri și profitabilității companiei.
Infrastructura sportivă (stadioane, săli, bazine de înot etc.) a început să se îmbunătățească. Cât de importantă este această infrastructură pentru evoluția sportului nostru?
Infrastructura sportivă (stadioane, săli, bazine) începe să se îmbunătățească și acest aspect este foarte important: oferă o garanție pentru orice investitor.
Judecând în acest context, acum pare momentul propice pentru companiile mari să se apropie de sport. Infrastructura în marile orașe va aduce cu siguranță din ce în ce mai mulți oameni la stadion, în săli etc. Aceste cifre se regăsesc și în consumul acestora pentru produsul sportiv. Sportul are o mare notorietate în societatea românească.
Fotbalul și, mai nou, handbalul au un potențial imens pe piața de publicitate.
Aceasta înseamnă că telespectatorul este mult mai interesat de ce se întâmplă în sportul românesc.
Care ar fi soluțiile propuse de dumneavoastră pentru ca tinerii să facă sport într-un număr cât mai mare?
Să dezvoltăm cât mai mult infrastructura, companiile să se apropie cât mai mult de sport și să înțeleagă că este un vehicul extraordinar de promovare ce aduce beneficii garantate, atât pentru business, cât și pentru societate, în general, și să apeleze la profesioniști pentru această necesitate.
De asemenea, federațiile, asociațiile sau cluburile sportive trebuie să își înființeze departamente de marketing pentru a se putea dezvolta continuu pe termen scurt, mediu și lung.
Interviu apărut în revista print Club Antreprenor, ediția martie 2023