Interviu cu Vlad Bodea
Fondator, Bento – Intellectually Curious
Dezvoltarea produselor standardizate Bento FSM și Bento MDM – prioritarea nr. 1 în cadrul Bento

În anul 2004 ați fondat Bento, un furnizor eficient de soluții software. V-ați atins obiectivele avute pe termen scurt și mediu?
Încă de la înființarea Bento și până în prezent, obiectivul nostru principal a fost și este în continuare acela de a oferi clienților noștri servicii și soluții IT out of the box. De-a lungul timpului, portofoliu companiei s-a extins constant cu o varietate largă de soluții IT, servicii de consultanță, servicii de găzduire și dezvoltare de aplicații software ce abordează cele mai variate platforme de dezvoltare, inclusiv Windows, Android, IaaS, PaaS și SaaS, livrate de pe cele mai puternice platforme cloud, cum ar fi Microsoft Azure & AWS.
Ne-am propus încă de la început să fim curioși indiferent de provocarea cu care ne confruntăm, astfel încât să asigurăm clienților noștri o experiență completă, unică și eficientă, perfect croită nevoilor lor, devenind astfel un partener de încredere și de durată. Ne mândrim că reușim să realizăm acest lucru pentru clienți atât din România cât și din SUA și Elveția, dar și să acoperim o varietate de industrii ca: energie, utilități, FMCG, telecomunicații, sănătate, agricultură, IT, mass-media, industrie alimentară, distribuție, transporturi și servicii.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
16 octombrie 2024: Forumul de management și reciclare a deșeurilor – Ediția a V-a
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Care sunt valorile și principiile pe care s-a clădit Bento?
Misiunea noastră este să utilizăm tehnologia pentru a optimiza activitatea clienților noștri și pentru a oferi servicii IT de înaltă calitate, adaptate nevoilor fiecărei organizații cu care colaborăm. Pentru a realiza acest lucru, ne concentrăm pe 3 principii: inovare, creativitate și viteză de implementare, acești piloni ajutându-ne atât să înțelegem în profunzime nevoile clienților, cât și să oferim rapid cele mai bune soluții personalizate.
Am acordat încă din prima zi o atenție deosebită echipei, oamenilor din Bento și a nevoilor acestora, atât personale cât și profesionale. Considerăm că pentru a fi o echipă de succes avem nevoie de un mediu de lucru care să ne permită să ne concentrăm pe lucrurile cu adevărat importante care să stimuleze creativitatea și performanța.
În ceea ce privește valorile noastre, ne concentrăm pe siguranță, securitatea IT fiind absolut esențială pentru noi când proiectăm și implementăm soluțiile, dar și pe soluții complete, pentru a răspunde nevoilor multiple ale clienților noștri.
Acţiunile companiei se tranzacţionează din 16 martie 2022 pe piața AeRO a Bursei de Valori Bucureşti, sub simbolul bursier BENTO. Ce așteptări ați avut în urma listării și cum au evoluat acțiunile în această perioadă?
Listarea companiei în luna martie 2022 la Bursa de Valori București a venit ca un pas firesc după plasamentul privat din luna noiembrie 2021, pe care am reușit să îl închidem cu succes încă din prima zi și în urma căruia am reușit să atragem suma de 5,6 milioane de lei de la investitori.
Așa cum am menționat și în memorandum- ul de listare ne-am propus ca pe termen mediu și lung să consolidăm produsele software proprii, în principal Bento Field Service Management și Bento Mobile Device Management și să dezvoltăm noi canale de marketing și vânzări dedicate promovării și contractării de noi proiecte care să fie centrate pe aceste produse proprii.
Este bine știut că prețul acțiunilor evoluează în timp în funcție de o serie de factori interdependenți care includ evenimente economice, financiare și geopolitice care au loc în România sau în regiune, factori care afectează piețele de capital în general și bursele de valori pe care se tranzacționează acțiunile.
Momentul listării noastre la BVB a coincis cu turbulențele pieței de capital generate de izbucnirea războiului din Ucraina, lucru care în primele săptămâni a generat o scădere generalizată a acțiunilor pe bursă, acțiunile BENTO nefiind nici ele ocolite, astfel atingând în primele săptămâni de tranzacționare un minim de 3,26 lei per acțiune.
Din momentul luării deciziei de listare la Bursa am fost conștienți de riscurile unei fluctuații a prețului acțiunii Bento, dar ni l-am asumat și am mers mai departe. Astfel, am continuat să ne focusăm asupra valorilor noastre, asupra angajamentelor pe care le avem atât față de clienți și parteneri, cât și față de investorii Bento și să avem o perspectivă de creștere a valorii companiei pe termen lung.
De-a lungul acestui an, am câștigat proiecte importante ce au fost anunțate în mod public, ceea ce a contribuit în mod evident la revenirea prețului acțiunii Bento, în prezent acesta situându-se în jurul valorii de 3,68 lei. Suntem încrezători în capacitatea echipei noastre de a crește încrederea investitorilor de pe bursă în potențialul companiei noastre, astfel încât Bento să reprezinte pentru ei o oportunitate bună de investițe.
Sunteți organizați în două divizii: IT, Infrastructură și Cloud (IT) şi dezvoltare software (DEV). Cum vă motivați echipa?
Încă de la înființarea companiei, serviciile oferite de Bento au acoperit treptat atât zona de dezvoltare software cât și pe cea de infrastructură IT, motiv pentru care, odată cu dezvoltarea business-ului, ne-am organizat formal în două divizii aflate într-o permanentă strânsă colaborare.
Prin intermediul acestor 2 divizii, Dezvoltare Software respectiv IT, Infrastructură & Cloud, reușim să adresăm 2 segmente de piață substanțial diferite, dar totuși puternic corelate.
Această organizare ne-a permis să ne dezvoltăm accelerat, dovadă stând atât portofoliul de clienți cât și portofoliul în creștere de parteneriate strategice cu companii IT de renume ca Microsoft, HPE, Cisco etc. De asemenea, ne mândrim cu faptul că suntem printre puținele companii de tehnologie din România care dezvoltă și implementează produse software proprii în paralel cu furnizarea serviciilor tradiționale de software personalizat.
În prezent, echipa Bento are peste 80 de persoane, preponderent formată din specialiști IT și dezvoltatori software și o cifră de afaceri de 27,3 milioane de lei în 2021, în creștere cu 78% față de anul precedent.
Motivarea angajaților face parte din cultura noastră organizațională. Oamenii sunt importanți pentru noi, iar cei care fac parte din echipa noastră, cu atât mai mult. Ne place să recunoaștem proiectele, meritele, pasiunile și valorile colegilor noștri oferindu-le libertate, dar în același timp solicitând din partea acestora responsabilitate și asumarea răspunderii. Lăsăm mereu loc creativității, prin crearea de cât mai puține proceduri de lucru standard și oferim un mediu de lucru prietenos, provocator, bazat pe feedback și comunicare.
Odată cu listarea companiei pe Bursa AeRO, responsabilitatea noastră a sporit nu doar față de clienți și de investitori, cât și față de angajați. Încă de la momentul plasamentului privat ne-am luat angajamentul față de aceștia că vom rămâne aceiași și că vom crește împreună, așadar, ne concentrăm să ne ducem la îndeplinire planurile de dezvoltare și extindere pe termen mediu și lung.
Cum stimulați creativitatea angajaților?
Spiritul nostru antreprenorial, fundamentul Bento, pune oamenii în centrul business- ului nostru. Mereu am considerat că echipa este motorul unei afaceri, așadar ne-am străduit să venim în întâmpinarea nevoilor lor, astfel încât ei să se poată concentra pe ce este cu adevărat important: creativitatea. Iar aceasta nu se poate întâmpla într-un cadru rigid, motiv pentru care suntem flexibili atât în materie de program, cât și în ceea ce privește locația de unde angajații își pot desfășura activitatea. Poate unii colegi vin cu cele mai bune idei de pe malul mării, pe când alții sunt mult mai productivi la birou.
De asemenea, punem mult accent pe starea de bine a angajaților, de aceea acordăm o atenție deosebită să le asigurăm opțiuni sănătoase de alimentație, să le oferim opțiuni de relaxare și socializare, să le punem la dispoziție platforme dedicate sănătății și să venim cu inițiative care să unească echipa, dar și care să se concentreze pe fiecare individ în parte. Mergând mai departe de atât, încercăm să le punem la dispoziție opțiuni de formare, dar și să împărtășim orice ni se pare inspirațional. Încurajăm orice membru al echipei să procedeze la fel, să fie proactiv și să vină cu propuneri din orice arie, deoarece nu știm niciodată de unde se poate naște următoarea idee valoroasă. Doar inspirând oamenii și punându-i în centrul atenției noastre putem realiza lucruri mărețe împreună.
Care sunt verticale de business pe care vă axați? Către ce industrii vă adresați?
Ne mândrim cu faptul că în cei 17 ani de activitate, am reușit să acoperim o varietate de industrii ca: energie, utilități, FMCG, telecomunicații, sănătate, agricultură, IT, mass-media, distribuție, transporturi și servicii.
Totuși, companiile de utilități și servicii au rămas în centrul atenției noastre, acestea fiind industrii unde produsele noastre strategice – Bento FSM și Bento MDM pot schimba modul de lucru în piața de work force management.
Produsele reprezentative pentru noi și în jurul cărora ne-am construit strategia de dezvoltare pe termen mediu și lung sunt Bento Field Service Management & Bento Mobile Device Management. De asemenea, un alt produs care a demonstrat un potențial de creștere extrem de mare în ultima perioadă este Bento Grânar, produs deja implementat în cadrul Comvex.
Bento Field Service Management (Bento FSM) este produsul nostru de suflet, el este format dintr-o suită de aplicații dedicate companiilor care livrează servicii prin intermediul echipelor distribuite în teren. Suntem unicul producător din România a unei aplicații de work force management și ne mândrim să spunem, că deja avem o serie de implementări în cadrul a numeroase companii multinaționale de renume mai ales din zona utilităților ce activează în România. Acest produs este pretabil pentru orice organizație care gestionează forță de muncă în teren cu un volum substanțial de intervenții digitizând, automatizând și optimizând întreaga suită de activități aferente livrării de servicii. Beneficiile pe care utilizatorii Bento FSM le-au confirmat sunt, în linii mari: mărirea productivității cu între 10% și 30%, eliminarea erorilor umane, trasabilitatea activității, eliminarea furturilor.
La momentul actual produsul poate fi implementat în forma standard de către companiile din zona de Utilități și Energie, având aplicabilitate mai ales pentru companiile mari („enterprise”).

Bento Mobile Device Management (MDM) este un sistem dedicat companiilor care administrează o flotă substanțială de dispozitive mobile (tablete, smartphones, POS etc.) cu atât mai mult cu cât aceste dispozitive sunt utilizate de lucrători „blue collar” în medii enterprise sau IMM-uri. Bento MDM este o soluție mult mai generică decât FSM, întrucât companiile care îl pot utiliza pot proveni din orice industrie. Beneficiile aduse de Bento MDM se pot sumariza în special, în beneficii operaționale legate de timpi reduși de diagnoză și intervenție asupra problemelor ivite, timpi reduși pentru implementarea diverselor soluții sau update-uri, crearea de noi utilizatori, controlul dispozitivelor de la distanță, securitate și confidențialitate etc. Bento Grânar este un alt produs software propriu pe care l-am dezvoltat inițial ca o aplicație custom pentru unul dintre clienții noștri. Acesta se adresează acelor companii care depozitează, gestionează și transportă cantități mari de cereale. Grânar este o aplicație de management, având rolul de a simplifica și de a automatiza toate operațiunile de recepție, gestiune silozuri, magazii sau depozite de cereale cu capacitate mare de stocare “in land” sau a terminalelor portuare. De asemenea, cu Bento Grânar companiile realizează managementul contractelor, cât și gestionarea cantității și calității cerealelor depozitate.
Grânar este deja implementat la unul dintre cele mai mari terminale portuare de cereale din țară, cât și în cadrul unor proiecte de dimensiuni mai reduse.

Ajutați companiile să își transforme ideile în aplicații software robuste, perfect adaptate fluxurilor de lucru existente, optimizând astfel operațiunile și maximizând profitul. Ce tehnologii folosiți?
De mai bine de 17 ani dezvoltăm software personalizat, proiectat exact pe nevoile clienților noștri. Pentru a putea livra soluții și aplicații la cele mai înalte standarde de calitate, ne-am perfecționat constant și am adoptat numeroase tool-uri interne care să ne eficientizeze modul de organizare. Utilizăm numeroase metodologii terțe dar pe lângă toate aceste, utilizăm și metodologia Bento.
Prin intermediul metodologiei Agile / Scrum reușim să oferim clienților noștri transparență, viteză de livrare, vizibilitate în timp real și flexibilitate față de cerințele dinamice ale acestora.
Flexibilitatea este importantă pentru noi pentru a putea livra un proiect de succes, așa că abordăm cele mai diverse platforme și tehnologii de dezvoltare pentru a putea răspunde oricărei cerințele venite din partea clienților noștri. Utilizăm numeroase tehnologii și limbaje de programare .Net, CSS, HTML, JS, SQL, Angular, Node JS, Elastic, Azure, AWS, iOS, Android, Windows, Linux precum și multe altele.
În sectorul agricol aveți implementat produsul Bento Grânar. Care sunt principalele beneficii ale acestui produs?
Din categoria produselor standardizate, face parte și Bento Grânar, un produs care a luat naștere ca urmare a cerințelor venite din partea unui client de-ai noștri și care și-a demonstrat rapid potențialul în sectorul agricol din România. În prezent, Grânar este o aplicație robustă de warehouse management, care se adresează în mod special deținătorilor de silozuri, magazii sau depozite de cereale cu capacitate mare de stocare in land sau terminale portuare, care au conștientizat că pentru a fi eficienți și implicit, profitabili trebuie să se îndrepte cât mai rapid spre digitalizare.
Grânar oferă în timp real date despre calitatea, cantitatea și proveniența grânelor, costurile de depozitare, manevrare și transport ale acestora. Cum am menționat la o întrebare anterioară, aplicația are rolul de a simplifica și automatiza toate operațiunile de recepție, depozitare și gestiune a stocurilor de cereale în silozuri, magazii sau buncăre și de a genera toate documentele legale, privind gestiunea de stocuri de cereale – BCA, Tichet de cântar, SRC, AJG etc.
Utilizatorii aplicației pot monitoriza facil documentele legale, contractele și pot emite automat facturile specifice operațiunilor de depozitare și în plus, traderii pot vedea în timp real date privind cantitatea, calitatea și proveniența cerealelor depozitate.
De-a lungul timpului, am personalizat soluția conform nevoilor clienților noștri, prin realizarea unor multiple interfațări specifice cu sistemele existente în cadrul terminalelor cerealiere astfel încât activitatea acestora să fie mai eficientă și implicit mai profitabilă.
Aveți parteneriate durabile cu companii locale și multinaționale care activează în țara noastră, dar ați lucrat și cu firme din străinătate. Cum au evoluat cerințele și solicitările clienților în ultimii ani?
În momentul de față, avem o prezență relativ modestă la nivel internațional, dar pe care ne-o propunem să o dezvoltăm, cele mai notabile piețe fiind în prezent SUA și Elveția. Aici am dezvoltat numeroase aplicații software, am oferit suport și am externalizat servicii fie de infrastructură IT, fie de dezvoltare software. Datorită calității serviciilor livrate și a recomandărilor primite din partea acestor companii am reușit să atragem ușor, ușor noi proiecte și astfel să ne extindem și portofoliul de clienți.
În ultimii ani, am putut observa un interes crescut al companiilor din afara granițelor cu privire la forța de muncă din România datorită faptului că este mult mai accesibilă din punct de vedere financiar comparativ cu forța de muncă locală dar și mult mai calificată. Cu siguranță, potențialul de creștere în acest sector de business este unul extrem de mare, care corelat cu curiozitatea noastră față de nou, ne determină și mai mult să ne dorim mărim prezența în această zonă.
V-ați propus să pătrundeți organic în țări din regiunea apropiată, precum Ungaria, Serbia sau Bulgaria. În ce stadiu este acest demers?
Da, într-adevăr am menționat la momentul listării companiei, că printre alte obiective pe care ni le-am produs dorim să extindem prezența BENTO și în regiunile apropiate, în Balcani, unde să ne concentrăm activitatea pe produse software standardizate, pe construcția și menținerea canalelor de marketing dar și pe stabilirea de parteneriate solide cu companii locale care să ne ajute în demersurile noastre de dezvoltare.
Pătrunderea pe aceste piețe este un demers complex, de durată, căruia dorim să îi acordam toată atenția necesară pentru a reuși să ne poziționăm încă de la început ca furnizor de aplicații software și servicii de infrastructură IT & Cloud de top.
Până în prezent, am realizat o analiză amănunțită a piețelor și am identificat acei clienți care au o potrivire funcțională de 100% atât pe setul actual de funcționalități ale produselor noastre standardizate cât și pe specificul serviciilor pe care dorim să le livrăm în această zonă. De asemenea, ne- am extins echipa de vânzări, astfel încât să avem oameni dedicați, cu experiență în abordarea unor astfel de zone de business și care să poată înțelege facil felul în care produsele și serviciile Bento se pot plia pe nevoile clienților.

În ultimii doi ani, pandemia cauzată de COVID-19 a accelerat digitalizarea la nivelul companiilor și instituțiilor publice. Recent ați anunțat că ați reușit să câștigați un proiect cu fonduri europene în valoare de aproximativ 25 de milioane de lei în cadrul Programului Operațional Competitivitate (POC) 2014 – 2020, din care aproximativ 15,1 milioane de lei reprezintă fonduri nerambursabile. Urmează să dezvoltați produsele flagship Bento – Bento Field Service Management si Bento Mobile Device Management. Ce noutăți aduce acest program / Proiectul „Platforma pentru transformarea digitală modulară în mediul enterprise și sectorul public”?
Da, în vara acestui an am semnat acest proiect cu fonduri europene, care ne oferă o infuzie de capital majoră care ne va ajuta să accelerăm procesul de dezvoltare al companiei, corelat cu cel obținut prin plasamentul privat.
Putem spune că investim constant în îmbunătățirea serviciilor și soluțiilor pe care le furnizăm, precum și în extinderea expertizei noastre în domeniul IT&C. Până în prezent, sursele noastre de finanțare au avut la bază exclusiv reinvestirea profitului, finanțarea bancară și, începând din acest an, finanțarea prin intermediul pieței de capital.
Din dorința de a ne dezvolta produsele standardizate cât mai mult, cu aproape doi ani în urmă, am luat în calcul atragerea de fonduri europene aplicând la acest proiect. Aprobarea acestuia a reprezentat pentru noi o reușită extraordinară, mai ales datorită rigorilor și proceselor complexe care sunt necesare pentru obținerea unei finanțări prin fonduri nerambursabile. Capitalul obținut îl vom utiliza la dezvoltarea unei platforme integrate și structurarea ei sub forma unor produse standard, care pot deservi clienții fără să fie nevoie de a dezvolta de fiecare dată aplicații personalizate pentru aceștia. Am proiectat aceasta platformă astfel încât să se alinieze strategiei companiei de dezvoltare a produselor proprii standardizate, Bento FSM și Bento MDM, cărora le vom adăuga, prin intermediul platformei, noi module folosind aceeași tehnologie.
Ce strategie de investiții aveți în următorii ani?
Focusul nostru pe termen mediu și lung este acela de a accelera dezvoltarea produselor proprii astfel încât să continue tranziția către un mod de organizare bazat pe “managementul de produs”.
Așa cum am mai menționat, vom investi preponderent în dezvoltarea produselor Bento FSM și Bento MDM și adaptarea lor la cât mai multe verticale de piață, în forță de lucru, în dezvoltarea canalelor de promovare și vânzare a acestora prin targetarea de noi piețe atât pe plan local cât și internațional. Toate aceste acțiuni necesită investiții majore, timp și un plan de business bine pus la punct.
Dezvoltarea acestor produse presupune lărgirea spectrului de funcționalități standard pentru a aborda și alte verticale, cât și dezvoltarea de funcționalități care să facă soluțiile pretabile în zona companiilor mai mici, de tip IMM. De asemenea, investițiile noastre vor consta și în acțiuni care să contribuie la evoluția produselor către un mediu de licențiere de tip SaaS („Solution as a Service”), care va facilita publicarea soluțiilor pe canale de marketing globale, precum cel pus la dispoziție de Microsoft, Azure Marketplace.
În mod cert, contextul în prezent ne este unul favorabil atât datorită infuziilor de capital pe care le avem acum disponibile ca urmare a atragerii de capital privat prin intrermediul plasamentului privat din luna noiembrie 2021 cât și a proiectului de fonduri europene pe care l-am câștigat recent.
Acum 20 de ani cele mai puternice branduri la nivel global aveau o vechime de peste 100 de ani: General Electric, British Petroleum si General Motors. Astăzi în top 10 sunt firme care nu existau acum 20 de ani. În 2018, UiPath a devenit primul „unicorn” înfiinţat de antreprenori români, adică a atins valoarea de un milliard de dolari. Ultimele estimări dau pentru această companie listată la Bursa de la New York o valoare de peste 25 de miliarde de dolari. Cum va schimba procesul de digitalizare, atitudinea antreprenorilor și activitatea companiilor pe care le conduc?
Răspunsul este pe atât de simplu, pe atât de complex: dinamism și agilitate. Realitatea socio-economică în care trăim ne învață de 2 ani încoace că mereu trebuie să fim pregătiți pentru neprevăzut și pentru adaptare continuă. Acest lucru nu este ușor, în special în cazul companiilor mari, însă aici intră digitalizarea în scenă. Antreprenorii trebuie să privească digitalizarea ca pe un as în mânecă, ca pe un asset valoros în care cu cât investesc mai mult, cu atât vor putea beneficia mai mult de pe urma sa. Optimizarea continuă, deschiderea spre nou, curajul și viteza de reacție sunt doar câteva dintre direcțiile pe care companiile cred că trebuie să concentreze în această piață atât de competitivă și atât de dinamică. Dacă vor reuși să facă acest lucru, alături de o viziune pentru care să lupte cu adevărat, atunci au șanse mari să devină mâine un exemplu inspirațional.










