Interviu cu Cristian Buliga
Fondator, CRISTIAN ENGINEERING & CONSULTING
Este necesară o simplificare majoră a procesului
de emitere a documentelor de urbanism
Compania dumneavoastră aniversează 10 ani de activitate pe piața lucrărilor de construcții a clădirilor rezidențiale și nerezidențiale. Cum au evoluat cerințele clienților și complexitatea proiectelor pe care le-ați coordonat, în ultimii ani?
Putem discuta despre mai multe aspecte aici: Aspectul de calitate, buget, termen de livrare și soluție constructivă. Pentru primele trei, acestea sunt comune să spunem, și nu variază de la un client la altul. Solicitările din partea clienților au fost livrarea unui produs calitativ, încadrarea în bugetul alocat și bineînțeles livrarea la termenul stabilit. Legat de complexitatea proiectelor (discutând strict din punctul de vedere al execuției) aceasta nu este asemănătoare de la un proiect la altul și depinde foarte mult de soluția constructivă aleasă. Procesele tehnologice sunt aceleași până la urmă, însă termenele de execuție pentru fiecare activitate în parte și costul impactează în mod direct aspectele de mai sus.
Piața imobiliara în ultimii ani s-a maturizat. Astăzi, nivelul de trai și calitatea produsului finit (standardul de calitate al apartamentelor) a crescut. Dacă acum 10 ani discutam despre nevoile de bază pe care și le dorește o familie, astăzi viitorii proprietari sunt mult mai pretențiosi la ceea ce cumpără. Drept urmare presiunea este mai mare pe investitori și vedem din ce în ce mai des proiecte tot mai complexe, cu funcțiuni mixte, iar din punct de vedere design, este clar că vorbim de cu totul și cu totul un alt nivel. Trebuie aminitit inclusiv și sistemele utilizate în clădirile actuale. Din ce în ce mai des investitorii apelează la sisteme de fațade ventilate, zone vitrate cât mai mari și sisteme de climatizare mult mai complexe.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
23 septembrie 2025: Gala Club Antreprenor (Gala aniversară, 5 ani de la apariția revistei)
30 septembrie 2025: Next Generation Business Finanțări; Digitalizare; Fiscalitate.
3 octombrie 2025: Pilonii de dezvoltare ai județului Cluj – mediul de afaceri, autoritățile locale, sistemul universitar și învățământul profesional dual
16 octombrie 2024: Forumul de management și reciclare a deșeurilor – Ediția a V-a
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Cum apreciază dezvoltatorii imobiliari termenele în care se eliberează documentațiile de urbanism în vederea obținerii avizelor și autorizațiilor?
Deși sunt prevăzute termene clare cu privire la eliberarea fiecărei documentație în parte, în realitate documentele se emit cu întârzieri foarte mari. Bineînțeles că acest lucru nu poate avea decât un impact negativ asupra oricărei investiții care este în curs de demarare, de la impactul financiar (și discutăm aici de majorarea prețurilor materialelor de construcții) până la păstrarea resurselor forței de muncă într-un interval cât mai mare, până apar autorizațiile.
Obținerea documentației de urbanism este un prim pas să spunem, urmând ca ulterior să fie obținute toate avizele, și mai târziu, documentul în baza căruia poate începe investiția efectiv, Autorizația de Construire. Raportat la situatia actuală, aceste întârzieri cumulate pot fi factorul decisiv pentru demararea sau sistarea unei investiții. Tocmai din motivele enumerate mai sus (și nu numai) este necesară o simplificare majoră a procesului de emitere a documentelor.
Situația este mult mai agravată în ultima perioadă de timp în București, fapt care a făcut ca mulți investitori să își reloce investițiile în alte localități din țară sau chiar să părăsească teritoriul României.
Sectorul construcțiilor generează aproape 40% din emisiile anuale globale de CO2. Cum vedeți locuințele și clădirile viitorului, care să fie sustenabile și eficiente energetic?
În ultimii 15 ani în țara noastră s-a pus foarte mare accent pe conceptul de Clădire Verde. Acest concept funcționează pe baza a patru principii bine definite: discutăm de eficiența energetică a imobilului, confort (pentru client/chiriași), durabilitate și utilitate.
Sunt mai multe sisteme de certificare prezente în țara noastră, iar sistemul de acreditare diferă de la o clădire la alta. Locuințele și clădirile viitorului vor trebui să fie “environmentally friendly”.
Încă din faza de proiectare se face o selecție de echipamente care să aibă un consum cât mai mic și un randament cât mai eficient. Pentru energie electrică spre exemplu se poate face o selecție de sisteme de energie regenerabilă (panouri solare, turbine eoliene sau suprafețe vitrate care captează energia solară). Pentru partea de încălzire, sistemul de încălzire în pardoseală este un sistem considerat eficient raportat la consumul de resurse cât și din punctul de vedere al spațiului ocupat. Bineînțeles că exemplele pot continua. Legislația este din ce în ce mai pretențioasă pe acest subiect, forțând investitorii să implementeze soluții cât mai prietenoase mediului înconjurător. Mai mult decât atât, utilizatorii (clienții) au devenit mai atenți la acest subiect și respectul lor față de mediul înconjurător a crescut, drept urmare sunt mult mai selectivi în alegerea locuinței ținând cont inclusiv și de acest aspect.
Cine ar trebui să stimuleze cultura construcțiilor de calitate?
În primul rând această cultură cu trimitere la calitatea lucrărilor (și aici mă refer nu numai la calitatea lucrărilor executate din punct de vedere al șantierului cât și la design-ul clădirii, funcțiuni conexe unui imobil în care locuiești, distanța între clădiri, studii de însorire, studii de zgomot, spații verzi, piste de biciclete, etc.) este stimulată de cerere. Această cerere vine în urma creșterii statutului social, al nivelului de educație la nivel național cât și din creșterea pretențiilor nivelului de trai. Pe scurt, dacă nivelul de educație crește, și pretențiile cresc pentru clienții finali. Astfel, cultura construcțiilor de calitate la nivel național se propagă, evoluând semnificativ la acest capitol.
În al doilea rând, suntem responsabili cu toții de această cultură, pornind de la investitor, proiectant, constructor, autorități – țelul ar trebui să fie comun și anume livrarea unui produs finit calitativ.
Însă acest lucru poate fi început mult mai devreme și anume din facultate. De aici ar trebui să înceapă această formare, de la profesorii care educă viitori ingineri proiectanți, ingineri constructori și bineînțeles arhitecți. Încă din facultate ar trebui pus mai mult accent pe acest aspect.
Raportat la nivelul de investiție și prețuri, fiecare investiție se dorește a fi realizată cu un cost cât mai mic, însă acesta nu trebuie să afecteze cultura construcțiilor de calitate.
Cum percepeți strategiile de investiții ale clienților dumneavoastră?
Sunt două scenarii de discutat aici:
- Proiecte care sunt începute;
- Proiecte care sunt/erau pe cale să înceapă.
Ținând cont de contextul geopolitic actual și situația în care prețurile materialelor au explodat, termenele de livrare materiale au crescut considerabil, proiectele care erau pe cale să înceapă au fost sistate pentru o perioadă.
Toate resursele materiale și umane au fost concentrate pentru finalizarea proiectelor începute. Pronosticul este favorabil pentru semestrul al II-lea, însă rămâne de văzut ce ne pregătește piața pentru sfârșitul anului 2022 și pentru anul 2023.
Mai mult decât atât, ținând cont de faptul că suntem într-o piață cu un procent de inflație foarte ridicat, este justificat să investești în imobiliare în acest moment. Probabilitatea ca investiția ta să se devalorizeze în timp este foarte mică.
Prezentare Cristian Engineering & Consulting SRL:
Cristian Engineering & Consulting este o companie cu capital 100% românesc care oferă o
gamă largă de servicii cum ar fi Consultanță în construcții, Project Management și Construction Management.
Personalul nostru devine membru activ al echipei clientului pentru a se asigura că proiectul este finalizat conform specificațiilor acestora. Se asigură planificarea, coordonarea și managementul proiectului de la început până la finalizare. Prin identificarea articolelor critice de la început, suntem capabili să controlăm timpul, costul, domeniul de aplicare și calitatea. Personalul nostru se concentrează pe înțelegerea nevoilor și așteptărilor fiecărui client in parte, oferind întotdeauna cea mai bună varianta posibilă prin gestionarea tuturor aspectelor pe parcursul întregului proces de dezvoltare al investiției, toate acestea pe lângă integrarea documentelor de calitate pentru o construcție de calitate, astfel încât să obținem economii maxime pentru clienții noștri.
Don Cristi, bravo!