vineri, septembrie 30, 2022

Interviu cu Ana-Maria Drăgănuţă Briard, fondator al Legally Remote și al Avoteca.com: Pandemia a schimbat numeroase reguli și ne-a obligat să îmbrățișăm tehnologia

Must Read

Interviu cu Ana-Maria Drăgănuţă Briard

Fondator al Legally Remote și al Avoteca.com

Pandemia a schimbat numeroase reguli și ne-a obligat să îmbrățișăm tehnologia

Raportul Gartner 2022 despre Previziunile Privind Tehnologia Juridică1 indică faptul că perturbarea pe scară largă adusă de digitalizare și de noile tehnologii forțează avocații să acorde prioritate tehnologiei juridice și automatizării juridice pentru a gestiona cerințe din ce în ce mai complexe. Tehnologia juridică a înregistrat un nivel record de intrări de capital, depășind, pentru prima dată, 1 miliard de dolari în anul 2022. Pentru avocați, aceasta înseamnă că trebuie să urmărească constant domeniul și să adopte soluțiile care să îi ajute în abordarea și simplificarea unor sarcini de lucru.

De la AI la GDPR sau de la big data la SLA, avocații evaluează oportunitățile și implicațiile care apar într-o lume alimentată tot mai mult în mod digital, cu mai multe date, cu mai multe riscuri.

Am stat de vorbă cu avocatul digital Ana-Maria Drăgănuţă Briard, fondator al Legally Remote și al Avoteca.com. Este unul dintre avocații care lucrează cu ajutorul tehnologiei. Tech savvy, cunoscătoare a modurilor în care tehnologia evoluează, creează și se dezvoltă, Ana-Maria Drăgănuţă Briard ne-a oferit câteva răspunsuri despre cum digitalizarea și tehnologia remodelează munca avocaților.

Cum pot avocații din România să țină evidența acestor inovații și a impactului lor probabil?

Digitalizarea a modificat multe arii de activitate, juridicul fiind doar unul dintre ele. Toate activitățile, toate afacerile, toate profesiile au fost puse în situația de a se adapta și de a face față digitalizării, uneori prea rapide.

În avocatură, procesul pare să fie mai puțin agresiv decât în alte domenii și se implementează treptat. Va exista destul timp pentru ca unii dintre noi, care au adoptat deja în munca de zi cu zi noile tehnologii să „predea” ștafeta digitalizării mai departe, către breaslă. Fără îndoială, mulți dintre avocați se vor adapta și vor îmbrățișa, în scurt timp noile tehnologii, în timp ce o parte dintre colegii noștri vor continua să profeseze ca până acum.

Nu există, cel puțin pentru moment, un câștigător al modului în care se face avocatura: tradițional vs. digital. Totuși, trebuie să fim realiști și să vedem că în jurul nostru lumea se schimbă și că nu putem rămâne pe loc.

Avocatura tradițională, de la relația avocat-client și până la felul în care se țin procesele astăzi, va continua să existe și în forma actuală. Cu siguranță însă, vor fi implementate elemente de AI sau digitale, pentru că vremurile s-au schimbat. Mai mult, pandemia a schimbat numeroase reguli și ne-a obligat să îmbrățișăm tehnologia. Am descoperit atunci că aceasta ne poate face viața mai ușoară și, cu siguranță, unele lucruri implementate în ultimii doi ani vor rămâne și vor ajuta domeniului juridic. Este o chestiune de opțiune, până la urmă: fiecare va putea alege să își continue activitatea după cum dorește.

Un avocat care lucrează cu tehnologia este conștient că aceasta poate fi folosită și pentru eficientizarea proceselor juridice. Un avocat digital înțelege, urmărește, citește, se documentează mult cu privire la ce apare nou. Cred că este de datoria noastră, a celor care avem o pasiune pentru avocatura digitală, să ne ghidăm echipele, să avem răbdare, să explicăm toate aceste modificări și celor care au alte pasiuni în drept. 

Nu aș exclude nici varianta în care educația juridico-digitală să fie program de studiu pentru noua generație și chiar pentru avocații care sunt deja în profesie. Este un domeniu vast, provocator, căruia este mult mai greu să îi faci față singur. Cu cât facilităm învățarea noilor tehnologii, cu atât ne va fi mai ușor să le adoptăm și să le folosim în beneficiul nostru al tuturor. 

Ce schimbări a generat pandemia pentru avocați și pentru clienți și cum a contribuit aceasta la digitalizarea domeniului?

Menționam anterior că pandemia a schimbat numeroase reguli. Pe de o parte, clienții au devenit mult mai obișnuiți cu desfășurarea oricăror activități în mediul online, iar juridicul nu a făcut excepție. A avut loc o accelerare a adoptării acestui comportament și în relația dintre avocați și clienți, iar aceștia din urmă au devenit mult mai deschiși către a discuta și a colabora cu avocatul în mediul digital, observând în timp și avantajele acestui mod de lucru. 

În ceea ce privește avocații, cred că mulți dintre noi am fost puși în situația de a ne adapta și de a ne regândi procesele de lucru astfel încât să se potrivească cu noile nevoi ale clienților, dar și cu stilul nostru propriu. Eu lucrez online din 2017, dar, odată cu pandemia, am observat și provocări asupra cărora cu toții am fost nevoiți să ne concentrăm și pe care le-am contracarat prin adoptarea unor măsuri de securitate adecvate, precum, de exemplu: atacurile cibernetice din ce în ce mai dese.

În același timp, în ceea ce privește clienții de business digital cu care lucrez, (companii, start-up-uri, freelanceri), aceștia sunt mult mai obișnuiți să își desfășoare online întreaga lor activitate economică. Cu acești antreprenori, contactul nostru prin intermediul internetului are loc într-un mod natural. La fel, avocatul digital este soluția perfectă pentru clienții străini cu planuri ambițioase de extindere în România sau pentru cei români care vor să se extindă dincolo de granițe. 

Ce este un avocat digital și ce înseamnă să fii avocat digital în România?

A fi avocat digital în România nu diferă foarte mult de noțiunea generală a unui avocat digital – cu toții avem aceleași provocări care vin dinspre domeniul internetului. În România nu a devenit încă o metodă de lucru general acceptată și încă mai există voci care ar prefera rămânerea la o avocatură tradițională.

Avocatura digitală presupune, în principal, două aspecte majore. În primul rând, vorbim despre modul în care avocatul lucrează, și anume: cu ajutorul tehnologiei și prin intermediul internetului. De exemplu, la Legally Remote fac apel la multă tehnologie în relația cu clienții: programe software pentru call-uri online și pentru colaborare pe documente, calendarul online, programe de managementul parolelor, de management operațional și altele. O astfel de abordare ajută în primul rând clienții să câștige timp. De exemplu, nu mai este nevoie ca antreprenorul să vină la sediu pentru o discuție de o oră și să piardă timpul în trafic, timp pe care și l-ar putea dedica afacerii sale. 

Pe de altă parte, un avocat digital arată deschidere și o înțelegere aprofundată a afacerilor digitale datorită utilizării tehnologiei în activitatea sa. Avocatul urmărește îndeaproape modurile în care tehnologia evoluează, creează și se dezvoltă, tocmai pentru a ști tot ce e nou și pentru a-și ajuta clienții. Această apropiere de tehnologie îi oferă unui avocat digital deschiderea către domenii în care serviciile sale sunt plus valoare.

De exemplu, eu, ca avocat digital, ofer consultanță în menținerea conformității afacerilor cu reglementările în vigoare (regulatory compliance), acoperind în special acele reglementări referitoare la servicii digitale, vânzare de bunuri prin intermediul internetului, protecția consumatorilor, prezența online, concurența loială, protecția datelor, contractele comerciale ori cele cu element creativ. Pentru acestea din urmă, personal, abordez o metodă tot mai puțin convențională, și anume: colaborez cu antreprenorii direct online și, practic, co-creăm contractele împreună pentru a se potrivi cât mai bine afacerii fiecăruia. De asemenea, dat fiind că trendul lucratului de oriunde este în plină expansiune, ajut foarte mulți nomazi digitali (digital nomads) prin consultanță în privința taxării internaționale.

Desigur, din aceste domenii se desprind mereu și alte provocări pe care le au antreprenorii, atât în viața profesională, cât și în cea privată. Prin Legally Remote și prin echipa multidisciplinară de avocați Mirea & Briard – Attorneys-at-law, suntem mereu aproape de antreprenori, pe care îi consiliem și îi reprezentăm în fața autorităților române și a celor europene, atunci când este cazul. Mă gândesc aici la probleme personale cu element de extraneitate (căsătorii și divorțuri internaționale, moșteniri cu bunuri imobiliare în țări diferite etc.), dezvoltarea afacerii în diverse țări, dezvoltări de afaceri în România de către cetățeni străini, antreprenori din Uniunea Europeană care doresc să se stabilească în România și altele asemănătoare.

Cum se redefinește avocatura prin conceptul de „avocat digital”?

Nu aș spune neapărat că se redefinește, ci că se adaptează la noile realități, păstrând în continuare rigorile necesare în echilibru cu status quo-ul profesiei. Prin confirmarea existenței „avocatului digital” se deschide calea către toleranța la nou, oferind posibilitatea celor care își doresc sau a celor care nu au de ales, să presteze astfel serviciile lor juridice.

În timp, acest mod de lucru va ajunge și la casele mai mari de avocatură, oferind astfel posibilitatea mai multor avocați să aibă acces la avocatura de la distanță, să aibă mai mult timp pentru ei și pentru familie, să își prioritizeze timpul. S-a dovedit deja în alte domenii, de exemplu: în IT, că o astfel de abordare crește productivitatea și ajută, în final, și companiile să aibă mai mult succes. 

După cum am menționat anterior, consider mai important ca fiecare să își găsească ritmul intern, să aleagă ceea ce i se potrivește și să ne susținem reciproc indiferent de alegerea fiecăruia.        

Cum pot beneficia clienții din România de digitalizare în acest domeniu?

Accesul rapid la justiție este unul din primele atuuri ale digitalizării în domeniu. Ca în orice domeniu de digitalizare, și în avocatură accentul trebuie pus pe egalitatea de șanse, pe posibilitatea de alegere și pe libertate. Se deschid noi orizonturi și poți avea acces mai ușor la avocați și la procese. 

Ai nevoie de un avocat expert într-o arie anume, economică sau civilă, și nu îl găsești în orașul tău? Acum, poți colabora cu avocați din alte orașe și poți să rezolvi orice situație juridică. Nu poți veni în România pentru un proces sau este prea scump? Ai putea participa prin conferință online. Nu cunoști pe nimeni care să îți recomande un avocat? Îl poți căuta pe internet sau poți avea acces la acesta prin platformele online.

Am pornit platforma Avoteca tocmai din dorința de a aduce mai aproape lumea juridică de cei care au nevoie de avocați. Și bineînțeles, de a ajuta avocații să își găsească mai ușor clienți și să poată face acest lucru eficient și de la distanță. Acest spațiu virtual conectează rapid avocații și clienții, oferind soluții în linie cu nevoile pieței. De exemplu, în timpul pandemiei, Avoteca a gestionat semnificativ mai multe cazuri civile ori de familie, pentru că a crescut numărul solicitărilor celor care au nevoie de un avocat în viața lor privată, pe probleme de divorț, moșteniri, accidente ori asigurări. 

Care sunt avantajele pentru antreprenorii români care vor să apeleze la un avocat digital?

Fiecare afacere are particularitățile ei și nevoile ei. Antreprenorii au nevoie de soluții de business, nu doar de suport juridic.

Lucrând și apelând în fiecare zi la tehnologie, ajung să cunosc multe dintre durerile pe care le au antreprenorii din domeniu, oportunitățile care li se oferă, modelele de business care se dezvoltă în mediul de afaceri internațional. Astfel, îmi este mult mai ușor să înțeleg afacerile antreprenorilor, aceștia putând avea toată încrederea că le înțeleg și business-ul în sine și toate operațiunile din spate, nu doar părțile juridice ale acestuia. 

Componenta timp este la fel de importantă pentru antreprenori. Unul din marile avantaje pe care un avocat digital îl aduce afacerii unui antreprenor este timpul și viteza cu care reacționează. Ca avocați digitali, știm să lucrăm de la distanță, știm să lucrăm asincron și nu ne împotmolim în întâlniri nesfârșite. Practic, acționăm exact cum fac antreprenorii de succes!

1 Gartner 2022 Legal Technology Predictions Report, https://emtemp.gcom.cloud/ngw/globalassets/en/legal-compliance/documents/trends/top-legal-tech-trends-2022.pdf

 

- Advertisement -spot_img

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -spot_img

Latest News

Reciclarea ambalajelor: răspunderea extinsă a producătorilor, atribuțiile autorităților și rolul consumatorilor

Articol realizat de Asociația Română pentru Ambalaje și Mediu (ARAM) Sistemul de răspundere extinsă a producătorului, care funcționează în România...
- Advertisement -spot_img

Mai multe articole ca acesta

- Advertisement -spot_img