Articol de Emanuela Anton, Managing Partner, Paradise Tour
„Turismul este o industrie a păcii”
Găseam această propoziție în lucrări de specialitate, în tratate sau în prezentări mai mult sau mai puțin sofisticate. Până în 2020, părea doar un clișeu. Însă, odată cu debutul restricțiilor generate de pandemia de coronavirus, fiecare cuvânt din această propoziție a căpătat un sens concret.
Timp de aproape doi ani, fiecare dintre noi, antreprenorii din turism, am simțit ce înseamnă „războiul cu o pandemie”: incertitudine, știri confuze, schimbări de la o zi la alta de norme și reguli, anulări, reprogramări, etc. Am învățat să trăim astfel, ne-am adaptat și ne-am regândit strategiile profesionale cu o dinamică de care nu ne credeam vreodată în stare. Am actualizat contractele de prestări servicii turistice cu sintagme și termeni noi, am făcut alianțe și colaborări pe care nu le gândeam vreodată și am învățat, o dată în plus, că succesul este doar al oamenilor puternici și rezistenți.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
10 decembrie: Future Energy Europe Summit, Ediția a IV-a
17 decembrie - Gala Club Antreprenor, Ediția a XVII-a
19 decembrie - Viitorul asigurărilor în domeniul transporturilor, expedițiilor și logisticii
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Ultima jumătate a anului 2021 părea să normalizeze lucrurile și în turism. Ușor – ușor, restricțiile se ridicau una câte una, destinațiile turistice reveneau în prim planul căutărilor oamenilor, charterele erau pline de români dornici să exploreze locuri până mai ieri destul de inaccesibile. Izolarea, distanțarea, nevoia de socializare au generat un reviriment al turismului, întrucât oamenii au simțit nevoia unei eliberări de o perioadă ce s-a dovedit a fi fost foarte sumbră.
Părea că lucrurile revin pe o direcție favorabilă.
Anul 2022 a lovit, însă, din nou, cu putere, „industria păcii”.
Războiul din Ucraina a șocat lumea. El are, în mod incontestabil, un efect major asupra problemelor politice, economice și comerciale la nivel mondial. Analiștii din întreaga lume au văzut în acest conflict militar cauza afectării tuturor sectoarelor economice, a piețelor financiare și au prognozat o afectare de substanță a calității vieții pe viitor.
Îngrijorarea a cuprins, din nou, și industria turismului.
Lufthansa, cea mai mare companie aeriană din Germania, a anunțat la începutul conflictului din Ucraina că, în cazul zborurilor sale către Orientul Îndepărtat, pot exista modificări de orar din cauza reorganizării rutelor de zbor. De altfel, toate companiile aeriene și-au mărit durata zborurilor spre / dinspre Asia cu până la două ore timp suplimentar.
Mai mult, războiul din Ucraina a determinat creșterea petrolului, valorile per baril fluctuând de la o săptămână la alta, de la 100 la 110 dolari. Acest fapt a pus o altă presiune pe industria aviației, iar asta s-a reflectat și în prețul biletelor de avion, unele agenții de turism fiind nevoite să practice modificări ale pachetelor inițial gândite.
Acestor elemente de incertitudine generală li s-a adăugat o rezervă a agențiilor de turism de a organiza și vinde pachete turistice în zone din proximitatea conflictului. Deși nu există risc în Polonia sau în Țările Baltice, cu toții am reanalizat foarte serios oportunitatea unor deplasări turistice în acele zone, în condițiile unei crize umanitare fără precedent în Europa după Al Doilea Război Mondial, dar și pe fondul stării de tensiune generală în acele zone.
Un semnificativ impact a avut loc și în industria turismului de croazieră. Liniile de croaziere au anulat itinerariile care cuprindeau porturi din Rusia (începând cu liniile americane și continuând cu cele europene, TUI, MSC și Aida). Niciuna dintre navele de croazieră nu va mai acosta în portul Sankt Petersburg în acest an. La rândul ei, Phoenix Reisen – o agenție care oferă croaziere fluviale – a anulat excursiile de-a lungul râului Volga din Rusia.
Nu în ultimul rând, turismul din Crimeea a devenit una dintre victimele colaterale ale războiului, și asta în condițiile în care, pentru mare parte din populația peninsulei, turismul reprezintă sursa principală (dacă nu chiar sursa unică) de venit.
În luna mai 2022, spre exemplu, plajele din estul Crimeei au fost pustii, magazinele au fost închise, totul a fost “pustiit”.
Pe de altă parte, însă, efectele războiului din Ucraina se resimt pe piețele turistice frecventate în mod obișnuit de cetățenii ruși și ucraineni. Spre exemplu, în Turcia, absența unui număr semnificativ de turiști din aceste țări a determinat prestatorii de servicii turistice să regândească politicile de preț și să propună oferte de călătorie altor state (printre care și România).
Feriți de iminența unui conflict militar, dar conștienți de prudența investițională în materie de turism, românii continuă să achiziționeze pachete turistice într-o manieră echilibrată. Cel puțin la nivelul Agenției „Paradise Tour” nu se resimte o retragere a cererii de vacanțe, dar se constată o creștere a nevoii de informare punctuală a turiștilor pentru destinațiile pe care aceștia și le aleg. Au fost suplimentate disponibilitățile Agenției de comunicare de date și informații, nu numai despre destinația aleasă de turist, dar și despre condițiile de transport, în special cu avionul, și despre condițiile de plată. Iată de ce, în colaborare strânsă (inițiată și testată în perioada de pandemie) cu marii touroperatori români de turism, încercăm cu toții să oferim pachete turistice clar definite ca preț și condiții, nefluctuante, turiștilor noștri.
Pe de altă parte, cel puțin la nivelul Agenției noastre, am continuat furnizarea de servicii pentru evenimente corporate. Nevoia companiilor de a „strânge rândurile” după o perioadă pandemică a cărei trăsătură principală a fost distanțarea socială, a generat solicitări de organizare a unor evenimente tip team-building, care să șteargă întrucâtva efectele (și) negative ale muncii la domiciliu. Este o componentă pe care ne-am axat activitatea în ultimii ani și pe care încercăm să o dezvoltăm, atrăgând parteneriate cu entități specializate având un înalt grad de profesionalism și experiență.
Incertitudinea din pandemie a fost înlocuită cu un alt soi de incertitudine izvorâtă din confictul din Ucraina. Pe de altă parte însă, experiența nefericită din pandemie, ne-a „călit” pe toți antreprenorii din turism, astfel încât, astăzi, cu toții avem planuri realiste, alternative, pentru orice tip de solicitare. Și, deși cu toții ne așteptăm la o recesiune economică importantă în următorii ani, suntem conștienți de nevoia de adaptare a strategiilor noastre de business la realitățile ce se conturează. Adepți ai unor măsuri flexibile, conștienți de faptul că o activitate dinamică de identificare a unor surse de servicii cu un raport corect calitate – preț se face doar prin mișcare și contacte între firme, cu toții suntem conștienți de importanța și profunzimea acestei perioade, nu numai pentru „industria păcii”, cât și pentru întreaga societate.
Și, fără a fi pesimiști, rămânem ancorați în realitatea imediată, încercând să definim, pe termen scurt și mediu, trăsăturile unei noi lumi, între „războaie și pace”.