vineri, 27 iunie, 2025

Interviu cu Oana Mîndruț, Președinte, Asociația Natura Vie: Clienții noștri sunt oameni preocupați de un stil de viață sănătos

Evenimente Club Antreprenor

Redacția
Redacțiahttps://www.clubantreprenor.ro/
Club Antreprenor dezvoltă cultura antreprenorială care se evidențiază prin varietatea activităților sale, inclusiv site-ul, revista și evenimentele de business.

Interviu cu Oana Mîndruț

 Președinte, Asociația Natura Vie

Clienții noștri sunt oameni preocupați de un stil de viață sănătos

„Deși există în legea economiei sociale recomandări legate de sprijinul pe care instituțiile statului ar trebui să ni-l acorde ca întreprindere socială de inserție inclusiv prin achiziții rezervate și promovarea produselor noastre, în realitate acest lucru nu se întâmplă.”

Natura Vie este o asociație care funcționează ca întreprindere socială de inserție care promovează și vinde pe www.e-natura.ro doar produse românești ecofriendly și zero waste. Cum credeți că se va dezvolta acest sector – producția și distribuția de produse bio-, ținând cont de experiența statelor mai dezvoltate?

Tendința la nivel mondial este de creștere a consumului responsabil și oamenii educați sunt tot mai conștienți că tipul de comportament pe care-l au, inclusiv când aleg să cumpere lucruri, lasă un impact asupra mediului înconjurător. Din păcate, la noi acest trend este la început, există însă mici comunități de oameni care aleg conștient și le pasă suficient de mult de natură și de propria sănătate și ei sunt clienții noștri.

Dar atâta timp cât statul nu se va implica să susțină cu politici fiscale producătorii certificați bio, comercianții care aleg să facă sau să utilizeze ambalaje sustenabile și biodegradabile, afacerile sociale care au și componentă socială și componentă verde, acest domeniu vă rămâne unul de nișă și foarte fragil.

Asociația Natura Vie ca întreprindere socială de inserție are 50% dintre angajați oameni cu handicap grav, iar 100% din profitul nostru merge către îndeplinirea misiunii sociale unde avem două proiecte educaționale, unul în care anual ajungem la copiii din școli cu ateliere gratuite de educație pentru mediu și altul care se numește “Școala din curtea școlii” prin care dotăm, împreună cu partenerii noștri de la Asociația Life Education for All, școlile din România cu spații de învățare în aer liber, deoarece susținem educația outdoor. De un an de când am început afacerea am reușit să organizăm ateliere de educație pentru mediu pentru 500 de copii din județul Cluj și am dotat până acum 7 școli. Deci practic, noi rezolvăm și o parte din problemele comunității în locul statului.

Asociația Natura Vie face parte din toate coalițiile și inițiativele care promovează economia socială și sustenabilitatea în România; suntem membri în Rețeaua Întreprinderilor Sociale de Inserție din România, membrii în Ambasada Sustenabilității, membrii într-un consorțiu european de afaceri sociale sustenabile, tocmai pentru că știm că împreună putem mai mult și că trebuie să construim împreună acest ecosistem al afacerilor sociale responsabile și în România. Răspundem “prezent” de fiecare dată când o companie ne solicită să susținem o prezentare pentru angajații lor legată de cum putem contribui fiecare la protejarea mediului înconjurător.

În magazin aveți doar produse locale create de mici producători români, eco-friendly, vegane, bio, sustenabile, bazate pe reducerea consumului de energie, pe refolosire și reciclare, a căror producere nu poluează mediul și al căror lanț de producție este foarte scurt (maxim 3 producători). Care sunt cele mai solicitate produse?

Dintre produse alimentare, foarte bine se vinde siropul de zmeură de la Delicium, care este și singurul sirop din România cotat cu 3 stele la cea mai mare competiție anuală de gen (asemănător stelelor Michelin pentru restaurante), alimentele certificate bio (uleiuri, făină, gemuri), condimentele din legume uscate fară niciun fel de adaos și siropurile și dulcețurile artizanale, preparate la rece și fără zahăr.

Dintre produsele nealimentare, vedetele sunt produsele pentru curățenie, singurele produse în România care sunt în proporție de 90% biodegradabile; sunt sănătoase atât pentru pielea utilizatorilor cât și pentru natură. Toate produsele de curățenie-branduri foarte cunoscute sunt de fapt extrem de toxice pentru oameni și foarte nocive cu mediul deoarece ajung foarte ușor în pânza freatică.

Așa că detergenții de rufe și de vase și celelalte produse de curățenie pe care le vindem la 5 litri sau în vrac în sticle de sticlă la un litru sunt foarte apreciate de clienți și datorită prețului competitiv și eficacității lor. De asemenea, foarte căutate sunt și produsele noastre cosmetice certificate organic care au și ambalaje 100% sustenabile.

Ce condiții trebuie să îndeplinească o persoană fizică sau o firmă pentru a-și putea vinde produsele prin www.e-natura.ro?

Suntem selectivi cu producătorii care vând la noi. În primul rând trebuie să fie mici producători (în general afaceri de familie) să aibă produse 100% naturale, vegane și neapărat în ambalaje fără plastic. Lucrăm în prezent cu peste 40 de astfel de producători, îi căutăm în special pe cei foarte puțini care au produse certificate bio sau zerowaste/upcycling și încercăm să-i promovăm în cadrul discuțiilor săptămânale live de pe pagina de Facebook Asociația Natura Vie în cadrul “ECO-Dialoguri”.

Pe o parte din ei îi cunoaștem personal pentru că i-am vizitat, pe ceilalți promitem s-o facem cât de curând. Suntem mândri că am convins până acum 3 producători care aveau produse foarte bune dar ambalate în plastic, să-și schimbe ambalajele. Avem o relație umană, dincolo de relația pur comercială. Ne dorim cu adevărat să creștem împreună și să avem un parteneriat win-win.

Care este profilul clienților www.e-natura.ro?

Clienții noștri sunt oameni preocupați de un stil de viață sănătos, preocupați de grija pentru natură și au ca valoare moștenirea pe care o lasă generațiilor viitoare. Sunt oameni educați și care deși și-ar permite din punct de vedere financiar, aleg să trăiască simplu și aproape de natura.

Majoritatea sunt vegani sau pur și simplu vor să cumpere alimente sănătoase sau caută produse artizanale sau gourmet pe care nu le găsesc în magazinele clasice. De asemenea, din feedback-ul primit vis a vis de misiunea noastră socială, sunt și oameni atașați cauzelor comunității, care apreciază plusvaloarea pe care o au produsele noastre.


Ce strategie de investiții aveți în următorii ani?

Ne gândim să deschidem și un magazin fizic în Cluj Napoca pentru a putea vinde și produse zero waste. De asemenea, suntem activi în a promova achizițiile responsabile verzi și sociale atât în instituțiile publice cât și în zona corporate. Deși există în legea economiei sociale recomandări legate de sprijinul pe care instituțiile statului ar trebui să ni-l acorde ca întreprindere socială de inserție inclusiv prin achiziții rezervate și promovarea produselor noastre, în realitate acest lucru nu se întâmplă. Am făcut un emailing masiv către câteva sute de autorități publice (primării, consilii județene, ministere, regii autonome, școli) spunându-le de această oportunitate, dar nu am primit niciun răspuns.

Vrem să mergem către zona de corporate mai ales că avem un catalog de produse sustenabile gândit pentru diverse ocazii, avem și produse de birou zero waste și suntem și magazin afiliat pentru carduri cadou. Ce ar trebui să știe companiile, mai ales cele cu peste 500 de angajați care trebuie să raporteze nonfinanciar prin instrumentul ESG (care prevede indicatori de mediu, sociali și de guvernanță) tocmai pentru a măsura impactul și performanțele de mediu, sociale și economice aferente activităților proprii, este că pot raporta achizițiile verzi și sociale, ori noi suntem una din cele câteva afaceri cu marcă socială și verde din România. Sperăm să avem mai multă deschidere din zona de afaceri pentru a cumpăra de la noi, mai ales că oferim și această valoare socială prin proiectele derulate cu banii proveniți din profit.

Ce vă face diferiți față de competitori?

În primul rând, suntem un business cu suflet. Nu ne interesează deloc să construim o afacere oarecare doar de dragul banilor. Simt uneori că suntem puțin înaintea vremurilor și că încercăm să construim aproape de la 0 un alt comportament de consum. Înainte de a porni cu www.e-natura.ro am observat din postura de simplu consumator că trebuia să caut pe multe site-uri produsele care din punctul meu de vedere erau eco friendly. Și în 99% din cazuri acestea erau din import. Și chiar dacă erau certificate eco sau erau 100% naturale, majoritatea aveau ambalaj din plastic ori noi suntem unul dintre foarte puținele magazine online din România care nu acceptăm niciun produs cu ambalaj de plastic, nici măcar un căpăcel. Și atunci unde este componenta eco când amprenta de carbon este foarte mare datorită transportului lor în România iar ambalajele nu sunt sustenabile?

Suntem foarte atenți la calitatea produselor comercializate în magazin, nu am cumpărat nici măcar un singur ambalaj într-un an de zile, reutilizăm pentru transportul coletelor cutii din carton pe care le preluăm de la magazinele care altfel le-ar distruge. De asemenea suntem mândri că suntem unul dintre primele magazine online din România care au implementat “circular packaging system” de la R-create ceea ce înseamnă că utilizăm, la cerere, o cutie care poate fi utilizată de sute de ori iar clientul nu rămâne cu niciun deșeu deoarece cutia se întoarce la noi după ce acesta își ia din ea produsele cumpărate.

Ne-am bucura foarte tare și am fi primii clienți dacă vreuna dintre companiile mari și bogate de curierat din România ar decide că trebuie să devină mai sustenabile și și-ar înlocui măcar o parte din flota de mașini cu mașini electrice sau măcar hybrid, deoarece singurul lucru pe care încă nu l-am rezolvat este această amprentă de carbon care se datorează transportului produselor noastre către clienții din toată țara.

Ca să concluzionez, cred că www.e-natura.ro se deosebește de alte magazine online care se poziționează pe piața produselor bio prin faptul că este 95% plastic free (doar 6 produse-bidoanele de 5 litri cu produsele de curățenie au ambalaj din plastic dar și acestea le reutilizăm, din peste 500 de produse), 100% vegan și 100% cu produse românești, iar profitul îl folosim integral pentru proiectele noastre educaționale. Practic orice român care adoptă un stil de viață responsabil, sănătos și în armonie cu natura poate găsi la noi aproape tot ceea ce are nevoie.

Premiul pentru educarea consumatorilor și promovarea produselor bio

 

Urmărește-ne:
- Abonează-te la revista de business Club Antreprenor -ABONAMENT CLUB ANTREPRENOR 12 luni

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- Advertisement -Transavia SA Fragedo

Ultimele Știri

Bucharest Tech Week 2025 a atras peste 31.000 de vizitatori

Bucharest Tech Week, cel mai amplu festival de tehnologie și inovație din România, a atras, în ediția din acest...
- Advertisement -TermeneRO Informații firme Verifică asociații și administratorii oricărei companii
- Advertisement -Ziarul Pozitiv RO
- Advertisement -Abonament anual 12 luni la Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -Evenimente business afaceri 2025 Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -oferta publicare articole copywriting content marketing online SEO Club Antreprenor Ziarul Pozitiv

Mai multe articole ca acesta

- Abonează-te la revista de business Club Antreprenor -ABONAMENT 12 luni Club Antreprenor