vineri, 27 iunie, 2025

Alexandru Păunescu, CSALB: CSALB încurajează deschiderea consumatorilor și băncilor pentru formarea unei relații bazată pe încredere

Evenimente Club Antreprenor

Redacția
Redacțiahttps://www.clubantreprenor.ro/
Club Antreprenor dezvoltă cultura antreprenorială care se evidențiază prin varietatea activităților sale, inclusiv site-ul, revista și evenimentele de business.

Interviu cu Alexandru Păunescu

reprezentantul BNR în Colegiul de Coordonare al CSALB

CSALB încurajează deschiderea consumatorilor și băncilor pentru formarea unei relații bazată pe încredere

Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) s-a înființat în anul 2015, prin OG. nr.38/2015, ordonanță care transpune Directiva 11/2013. Ce face CSALB și ce atribuții are?

CSALB este o entitate înființată ca urmare a unei Directive europene și intermediază gratuit și în mai puțin de trei luni negocierea dintre consumatori și bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare. Menirea conciliatorilor colaboratori ai CSALB este ca, împreună cu consumatorii și băncile/IFN-urile, să identifice o soluție amiabilă, printr-o cale alternativă la instanțele de judecată, prin care să fie rezolvate problemele semnalate de consumatori: dificultăți în plata ratelor, probleme întâmpinate în derularea contractelor și în accesarea serviciilor și produselor financiare. Concilierea este disponibilă și persoanelor juridice pentru probleme legate de serviciile de plată și emiterea de monedă electronică. În luna februarie a acestui an, pentru prima dată în România, o firmă și o instituție financiar-bancară și-au rezolvat nemulțumirile prin negociere, în cadrul CSALB și nu au mai apelat la instanță. Centrul colaborează cu 19 conciliatori care au o vastă experiență în drept și în domeniul financiar-bancar (sunt avocați, foști magistrați, profesori universitari), iar în cadrul Centrului (care are sediu unic, în București) funcționează o echipă de 7 oameni. Peste 95% din activitatea CSALB se desfășoară online și prin mijloace de comunicare la distanță: de la depunerea cererii prin intermediul aplicației online de pe site-ul www.csalb.ro, până la negocierile propriu-zise intermediate de conciliatorii care colaborează cu CSALB. Din acest motiv, concilierea este disponibilă consumatorilor din toată țara, fără a fi nevoie de deplasare.

În ultimii şase ani, CSALB a împăcat cu băncile peste 3.300 de consumatori, prin intermediul negocierilor şi prin facilitarea înţelegerilor directe între cele două părţi. Se poate spune că CSALB a restabilit echilibrul relației consumator-bancă/IFN?

Prin activitatea sa, CSALB încurajează deschiderea consumatorilor și băncilor pentru formarea unei relații bazată pe încredere. Peste 80% dintre problemele obiective semnalate de către consumatori prin intermediul cererilor sunt înțelese și acceptate de bancă, iar instituțiile financiare încercă să vină cu soluții de rezolvare a lor. Cererile care sunt justificate, rezonabile și susținute de documente doveditoare pentru situațiile invocate au șanse mari să fie admise spre negociere. Misiunea CSALB, de soluționare amiabilă a disputelor ce pot apărea în relațiile contractuale dintre consumatori și bănci sau IFN-uri, are și o componentă importantă de educație financiară a consumatorilor de servicii financiare. Comunicarea pe care o desfășoară CSALB în rândul consumatorilor are ca destinatari și angajații băncilor comerciale și ai IFN-urilor care sunt informați periodic despre procedura concilierii și despre beneficiile acesteia pentru sistemul bancar. Reducerea numărului de procese din instanțele de judecată și a reclamațiilor către ANPC sunt principalele efecte ale activității de conciliere dintre cele două părți.

În cât timp se soluționează o negociere dintre un consumator și o bancă?

Timpul mediu în care se soluționează o negociere dintre un consumator și o bancă în cadrul CSALB a scăzut la 33 de zile în 2021. Practic, conciliatorii au ajuns la o rezolvare a problemelor semnalate de consumatori cu 40% mai rapid față de anii precedenți. Conform legii, soluția trebuie să fie găsită în cel mult 90 de zile, însă acest termen nu este imperativ. În situații excepționale negocierile pot depăși această limită. Timpul scurt în care se ajunge la o soluție în cadrul unei negocieri vine pe fondul eficienței în negociere: în 2021, aproximativ 9 din 10 negocieri dintre consumatori și bănci s-au încheiat cu împăcarea părților și cu acceptarea soluțiilor propuse de conciliatorii CSALB. În 473 de negocieri purtate anul trecut părțile s-au împăcat și doar în 72 de negocieri una dintre părți a refuzat soluțiile propuse de conciliatorii Centrului.

În urmă cu câţiva ani erau aproape 40.000 de litigii în instanţă între consumatori și bănci & IFN-uri. Câte sunt în prezent?

Numărul proceselor dintre consumatori și bănci a scăzut, din fericire, la sub o treime din numărul care se înregistra înainte de înființarea CSALB. În acest moment mai sunt în instanță aproximativ 13.000 de procese între consumatori și bănci. În 2021 și în prima parte a anului 2022 peste 120 de procese din instanță, în care părți erau consumatori și bănci, au încetat ca urmare a rezolvării amiabile prin intermediul CSALB. Calea instanței de judecată rămâne deschisă, dar alternativa negocierii poate aduce beneficii semnificative, într-un timp foarte scurt, de zeci de ori mai rapid decât în instanță. Interesul în acest caz nu este doar al consumatorilor și băncilor, ci are și impact la nivelul economiei, deoarece provizioanele pe care băncile sunt obligate să le facă pentru litigiile aflate în derulare reprezintă sume de bani care pot fi introduse în circuitul economic prin finanțări.

Ce condiții trebuie îndeplinite pentru a putea fi conciliator?

Poate fi conciliator al CSALB persoana fizică ce îndeplineşte următoarele condiţii: are capacitate deplină de exerciţiu, are pregătire juridică sau economică, atestată cu diplomă de licenţă recunoscută, are cetăţenie română sau a unui stat membru al Uniunii Europene, al Spaţiului Economic European sau a Confederaţiei elveţiene, demonstrează o bună reputaţie, are expertiză în domeniul financiar-bancar şi probează exercitarea unei activităţi juridice (sau economice) de cel puţin 10 ani și este independentă faţă de părţile în litigiu (nu se află într-o poziție divergentă sau părtinitoare cu vreuna dintre ele la momentul desemnării). Conciliatorii sunt selectați de către Colegiul de Coordonare al CSALB.

Timpul mediu de redactare a unei cereri prin intermediul aplicației online de pe site-ul www.csalb.ro a fost în 2021 de doar 4 minute și 14 secunde. Scăderea este de aproape un minut față de anul precedent (2020) când o cerere era completată pe site în 5 minute si 8 secunde. Care sunt cele mai des întâlnite probleme reclamate de consumatori?

Dintre cererile care pot face obiectul negocierii, cele mai multe urmăresc diminuarea costului creditului: recalcularea dobânzii, diminuarea ratei/soldului creditului, eliminarea/reducerea unor comisioane, reducerea marjei de dobândă. În 2019, cei mai mulți consumatori (30%) cereau băncii, prin intermediul CSALB, găsirea unei soluții la problemele lor. În perioada pandemiei (2020 – 2021) consumatorii și-au îmbunătățit modul de a-și defini problemele în raport cu banca. În 2021, doar 15,8% dintre consumatori solicită instituției de credit găsirea unor soluții pentru rezolvarea problemelor, iar 13,4% cer băncilor/IFN-urilor restituirea unor sume de bani. Suspendarea plății ratelor, dar și diminuarea acestora pentru persoanele afectate de Covid19 se află printre motivele invocate în cereri (6,3%). Alte probleme invocate sunt referitoare la executarea silită (6%), reeșalonarea creditelor (5,6%), conversia creditelor (4,3%) și transferurile bancare (3%). În urma solicitărilor din ultima perioadă, privind înlocuirea indicelui ROBOR cu IRCC, în formularul de cerere de pe site-ul www.csalb.ro a fost adăugată și această opțiune pentru consumatorii care completează online o solicitare de negociere cu banca.

Analiza celor 2.525 de cereri de negociere cu băncile/IFN-urile trimise către CSALB în 2021 arată că profilul consumatorului de servicii financiar-bancare este al unui bărbat din București, cu vârsta cuprinsă între 41-50 de ani, care are un credit de nevoi personale în lei și care solicită băncii diminuarea costului creditului. Ce estimări aveți pentru acest an, ca număr al dosarelor și în ceea ce privește complexitatea acestora?

Până în acest moment, la nivelul CSALB nu se înregistrează o creștere semnificativă a numărului de cereri formulate de consumatori, ci vorbim despre o creștere organică în raport cu anii anteriori. Astfel, de la începutul anului au fost primite din partea consumatorilor peste 1.100 de cereri, ceea ce se traduce printr-o medie săptămânală de aproximativ 53 de cereri sau aproximativ 11 cereri/zi. Comparația o putem face cu anul anterior, când numărul total de cereri a fost de 2.525, ceea ce a însemnat o medie săptămânală de 48 de cereri. Iar dacă în anul 2021 au fost constituite 555 de dosare (n.n. dosarele sunt cererile acceptate de bănci spre negociere), de la începutul anului curent s-au format aproximativ 280 de dosare, ceea ce înseamnă o medie săptămânală de peste 13 dosare, față de 11 dosare/săptămână în aceeași perioadă din 2021. Având în vedere creșterea prețurilor la toate produsele destinate consumului, la combustibili, energie, precum și creșterea indicilor ROBOR (și IRCC va cunoaște o creștere în perioada următoare), ne așteptăm la o evoluție atât din perspectiva numărului de cereri care vor fi transmise de consumatori, cât și din prisma numărului de negocieri la care se vor angaja băncile împreună cu consumatorii și cu ajutorul conciliatorilor CSALB, scopul fiind acela de a găsi o soluție agreată de toate părțile implicate.

Premiul pentru contribuția la educația financiară a consumatorilor români

 

Urmărește-ne:
- Abonează-te la revista de business Club Antreprenor -ABONAMENT CLUB ANTREPRENOR 12 luni

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- Advertisement -Transavia SA Fragedo

Ultimele Știri

SIMAVI, companie românească de top în soluții IT și transformare digitală, susține conferința „Pilonii de dezvoltare ai județului Alba” ca partener dedicat inovării în...

Software Imagination & Vision (SIMAVI), companie românească de tehnologie cu expertiză în soluții digitale pentru administrație, educație și mediul...
- Advertisement -TermeneRO Informații firme Verifică asociații și administratorii oricărei companii
- Advertisement -Ziarul Pozitiv RO
- Advertisement -Abonament anual 12 luni la Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -Evenimente business afaceri 2025 Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -oferta publicare articole copywriting content marketing online SEO Club Antreprenor Ziarul Pozitiv

Mai multe articole ca acesta

- Abonează-te la revista de business Club Antreprenor -ABONAMENT 12 luni Club Antreprenor