Interviu cu Marius Dan
Fondator Licurici Impex
Am extins portofoliul nostru, cu produse de bază

Sunteți una dintre cele mai importante firme de distribuție din zona Moldovei. Cum sunteți organizați? Ce produse distribuiți?
Firma noastră este organizată pe trei divizii, astfel: divizia distribuție țigarete, care activează în cele 6 județe ale regiunii noastre, divizia distribuție băuturi, care activează în județul Bacău, divizia transport intracomunitar de marfă.
Principalii furnizori pe divizii sunt: BAT, KTI, Philip Morris, Imperial Tobacco, la țigarete, Ursus Breweries, Pepsico, Beciul Domnesc, Argus, la băuturi.
Transportul este efectuat numai cu capete tractor marca Mercedes Benz și semiremorci marca Schmitz Cargobull.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
17 iunie 2025: Future Energy Europe Summit, Ediția a V-a
17 iunie 2025: Gala Club Antreprenor
27 iunie 2025: Pilonii de dezvoltare ai județului Alba – mediul de afaceri, autoritățile locale, sistemul universitar și învățământul profesional dual
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Unde aveți depozite? Cum funcționează sistemul electronic de trasabilitate de la depozit la clientul final?
Depozitele de băuturi sunt amplasate în Bacău, Onești și Moinești, acoperind astfel optim întreaga suprafață a județului Bacău. Depozitele de țigări se află în reședințele de județe unde activăm și anume: Suceava, Botoșani, Iași, Piatra Neamț, Vaslui, Bacău, dar și în Onești, unde este sediul social.
Trasabilitatea țigaretelor este realizată prin sistemul Track & Trace, comun în toată Uniunea Europeană, sistem care funcționează unitar la nivelul Europei. Scanăm fiecare pachet, cartuș sau bax vândut, operațiune ce se efectuează în momentul livrării, astfel că țigaretele pot fi urmărite de la producător până la retailerul final care la vinde cu amănuntul. La băuturi, trasabilitatea se efectuează pe loturi de băuturi și nu pe fiecare unitate, putând fi urmărite loturile până la retailerul care le va vinde cu amănuntul.

Care sunt cei mai importanți clienți cu care aveți parteneriate? Pe ce segmente de clienți așteptați creșteri în perioada următoare?
Clienții noștri sunt cu precădere magazinele din rural, precum și clienții HoReCa (Hoteluri, Restaurante și Cafenele), astfel că nu avem clienți cu volume foarte mari, cu excepția câtorva magazine en-gros. Având în vedere evoluția de până acum a pieței din România, ne așteptăm la o specializare cât mai mare a magazinelor de retail și la o extindere accentuată a Modern Trade.
Aveți în vedere expansiunea și pe alte categorii de produse? Ce proiecte de dezvoltare aveți pe termen scurt și mediu?
Am demarat deja extinderea portofoliului nostru, cu produse de bază: ulei de floarea soarelui, făină, mălai, conserve. Acest lucru se întâmplă în contextul războiului actual dintre Ucraina și Rusia. Ca urmare a efectelor acestuia, ne așteptăm la o scădere a vânzărilor de băuturi și la menținerea volumelor de vânzare ale produselor de bază, în condițiile reducerii coșului de cumpărături personale.
Care sunt cele mai mari provocări cu care vă confruntați în prezent?
Inflația, incertitudinile evoluției economice și lipsa forței de muncă.
Riscurile și dificultățile ocupației de șofer de camion face ca resursa umană în domeniu să fie din ce în ce îmbătrânită, iar recrutarea de forță de muncă tânără să fie tot mai dificilă. Media de vârstă a șoferilor de camion în Uniunea Europeană este de 58 de ani. Cum este situația la dumneavoastră?
Tocmai din motivele enumerate de dumneavoastră am decis să reducem această activitate la nivelul optim. Când spun asta, mă gândesc să păstrăm atâtea camioane câți șoferi buni avem. Pe lângă lipsa șoferilor, consider ca fiind mai grave slaba calitate umană a unora dintre ei și comoditatea excesivă a lor.
Există licee sau facultăți axate pe transporturi, distribuție și logistică? De unde vă recrutați angajații?
Nu există astfel de unități de învățământ. Recrutarea o facem pe toate canalele posibile: on line, pe e-jobs, best jobs etc; Facebook, Olx, site-ul propriu (https://licurici.com.ro/) etc., precum și la târguri de joburi sau din recomandări etc.
Vă implicați activ în comunitate. Ce proiecte de CSR (Corporate Social Responsibility) ați derulat în ultimii ani?
Sprijinim activ mai multe proiecte sociale: sponsorizăm lunar prânzul Ștefanian organizat de Protoieria Oneștiului, ajutăm punctual diferite familii cu probleme sociale, sponsorizăm proiecte ale organizațiilor județene, toate acestea le facem discret, fără publicitate.
Cât de importantă este creșterea numărului de kilometri de autostrăzi pentru dezvoltarea sectorului de transporturi, distribuție și logistică?
Autostrăzile sunt un element vital pentru creșterea vitezei comerciale de transport marfă, pentru fluența traficului, pentru reducerea poluării și pentru siguranța conducătorilor auto.
Regretăm că politicienii noștri nu au înțeles și se pare că nu înțeleg în continuare importanța deosebită a acestor autostrăzi. Probabil că pe ei îi ajută suficient de mult antemergătorii și girofarul să nu simtă aglomerația și nervii de pe drumurile din România.
Ce credeți că ar trebui să facă actualul Executiv pentru a moderniza administrația, a reduce birocrația și a stimula mediul de afaceri?
Digitalizarea efectivă cred că este Soluția Reală împotriva birocrației. Din păcate nu se dorește cu adevărat acest lucru în toate instituțiile statului, pentru că această digitalizare aduce cu sine disponibilizări masive ale funcționarilor din aparatul de stat. Se pare că partidele au încă nevoie de cât mai multe posturi în administrație pentru membrii de partid și rudele acestora.
