vineri, iulie 1, 2022

Mihai Andrei Enache, Managing Partner, Enache IP Partners: Clienții noștri caută servicii personalizate și un nivel de vârf în ceea ce privește calitatea

Must Read

Interviu cu Mihai Andrei Enache

 Managing Partner, Enache IP Partners

Clienții noștri caută servicii personalizate

și un nivel de vârf în ceea ce privește calitatea

Mihai Andrei Enache este Managing Partner al ENACHE IP PARTNERS, firmă boutique care oferă servicii personalizate de proprietate intelectuală în România și în Uniunea Europeană. Mihai este consilier juridic și consilier în proprietate intelectuală, membru CNCPIR, din 2006 și, de asemenea, consilier european pentru mărci și desene. Mihai a reprezentat multe dintre cele mai valoroase mărci din lume și a colaborat cu o multitudine de clienți locali precum și cu renumite companii multinaționale. De asemenea, Mihai s-a implicat activ în pregătirea autorităților, instruind în cadrul diferitelor conferințe și programe de training anti-contrafacere organizate împreună cu Poliția Română, Poliția de Frontieră și Autoritățile Vamale. Mai multe informații pe www.enache-ip.com, contact: office@enache-ip.com.

Enache IP Partners va aniversa în curând trei de ani de la înființare. Cum a decurs ultimul an, având în vedere provocările majore prin care am trecut și trecem – pandemia Covid și conflictul din Ucraina?

Am înființat ENACHE IP PARTNERS cu două luni înaintea debutului pandemiei, prin urmare, ceea ce pentru alții a însemnat o adaptare la noile reguli, pentru noi a reprezentat normalitatea, oricât de ciudat ar părea. Primul an, 2020, a fost cel de afirmare, în care ne-am construit identitatea și ne-am afirmat obiectivele. În al doilea, am reușit să confirmăm, depășindu-ne chiar țintele stabilite, în pofida vicisitudinilor generale ale pieței. Acum, în 2022, suntem deja mai relaxați, construim în mod natural pe baza solidă, edificată cu atenție și răbdare în anii precedenți. Când înveți să pilotezi mașina de curse pe timp de ploaie, pe asfaltul uscat depășirile ți se vor părea mult mai ușor de realizat, dacă-mi permiteți această analogie din motor-sport. Perioada post-pandemică a fost așteptată ca o renaștere social-economică dar războiul din Ucraina a schimbat planurile tuturor, ceea ce a generat strategii rezervate de expunere la risc, ca mecanism de apărare în fața acestei îngrijorătoare impredictibilități. Cât despre noi, ne bucurăm în prezent de o creștere naturală și constantă a portofoliului de clienți și a cifrei de afaceri, în ciuda condițiilor potrivnice. Clienții noștri caută servicii personalizate și un nivel de vârf în ceea ce privește calitatea, toate livrate prompt într-un pachet eficient din perspectiva esențială a timpului și nu în ultimul rând a bugetului, întotdeauna important. 

Care au fost mărcile protejate de cabinetul dumneavoastră în ultima perioadă?

Am fost deosebit de onorați să reușim în procesul de înregistrare a unei dintre cele mai vechi și deopotrivă prestigioase mărci românești, „Baroul București 1831 LEX”, rezultat care ne-a reconfirmat tradiția protejării mărcilor istorice de renume. Domeniile acoperite sunt vaste, începând cu zona de start-up legal-tech, continuând cu una dintre cele mai interesante și unice mărci de poziționare în domeniul liniilor aeriene comerciale, precum și o serie extinsă de mărci din domeniul high-fashion și al parfumeriei de nișă, toate de origine română. Al treilea an a adus totodată finalizarea cu succes a unor importante conflicte începute în 2020, în zona de anulare, încălcare și contrafacere, parteneriatul nostru în zona de instanță fiind esențial pentru securizarea acestui important rezultat.

Dumneavoastră aveți o experiență de peste 20 de ani în protejarea proprietății intelectuale, având posibilitatea să vedeți ce companii își protejează mai bine mărcile, brevetele și invențiile. Ce-i sfătuiți pe managerii români care încă nu conștientizează importanța protejării mărcilor, brevetelor, desenelor etc. și apelează la experți / consultanți externi doar în cazuri extreme?

Marca este un drept fundamental a cărui obținere și protejare ar trebui să fie o prioritate. Avantajele rezultate prin protejarea mărcii sunt esențiale pentru desfășurarea unei activității comerciale conforme. Deși depunerea unei mărci poate părea o procedură simplă, aspectele ce țin de strategia de portofoliu trebuie înțelese și aplicate corespunzător. Experiența și recomandările unui specialist fac diferența și pot fi monetizate exponențial, costurile astfel alocate căpătând sens odată ce sunt comparate cu riscurile la care se expun cei care procedează într-un mod empiric.

Din păcate trebuie observat că se alocă prioritar bugete semnificative pentru campanii de marketing, sunt lansate proiecte importante de Start-up-uri, fără să se facă nicio cercetare prealabilă privind posibilitatea încălcării unor drepturi anterior protejate și chiar fără a se fi demarat procesul de înregistrare a mărcii. Cei care procedează astfel se expun unui risc extraordinar, în primul rând material dar și reputațional, putând fi acționați în instanță pentru încălcarea mărcii anterior protejate. Litigiile de proprietate intelectuală sunt printre cele mai oneroase, acest aspect fiind de la sine elocvent pentru importanța înregistrării mărcii.

În contextul actual al digitalizării exponențiale a pieței, observăm o serie de business-uri care își promovează activitatea în special prin intermediul social media și care, fără o intenție directă, se regăsesc în fața unor notificări (Cease & Desist Letter) din partea unor terți cărora le-au fost încălcate drepturile la marcă. Sub amenințarea închiderii paginii de social media și a acționarii în instanță pentru repararea prejudiciului generat, aceste persoane se află într-un impas greu de corectat dar care putea fi foarte ușor evitat, dacă s-ar fi făcut o cercetare premergătoare privind similaritatea și/sau identitatea cu alte drepturi anterior protejate. Costurile pentru efectuarea unei cercetări vor părea astfel infinit mai mici față de costurile generate de schimbarea mărcii, refacerea campaniilor de promovare, pierderea expunerii media și nu în ultimul rând costurile juridice deosebit de ridicate. 

Tocmai pentru că aceste concepte și strategii de portofoliu sunt dificil de asimilat și aplicat fără o pregătire specifică, consider că rolul unui consilier specializat în proprietate intelectuală este esențial pentru succesul întregului proiect. Așadar, recomandarea este să se apeleze la serviciile unui specialist, consilier, membru în CNCPIR (Camera Națională a Consilierilor în Proprietate Industrială din România).

Care industrii credeți că au un potențial ridicat în acest proces de protejare a mărcilor? 

Industria agro-alimentară va fi întotdeauna importantă, cu accent pe produsele tradiționale, din surse naturale, produse care au un trend ascendent în ultima perioadă. Domeniul IT&C este și el în plină dezvoltare, start-up-urile putând avea potențial de expansiune extraordinară și deosebit de rapidă. Segmentul HoReCa își continuă parcursul pe on-line, care a explodat în pandemie. Iar cel Pharma, dominat de corporații, este axat local pe achiziții interesante ale micilor producători și distribuitori. Cei care se uită per ansamblu sunt fondurile de investiții, atenți și reactivi la toate aceste tendințe.

Din 14 ianuarie 2023, anularea unei mărci va putea fi cerută și pe cale administrativă la OSIM, nu numai în fața instanței de judecată. Aceeași procedură administrativă în fața OSIM se deschide din 2023 și pentru decăderea din drepturi a titularilor de marcă. Cum percepeți aceste modificări legislative?

Percepția personală este bună, din toate punctele de vedere și pe planul eficientizării work-flow-ului și din perspectivă de business. OSIM este pregătit să preia aceste complexe proceduri, reprezentând o continuitate firească a tradiției Comisiei de Contestații. Aceste schimbări vor accentua importanța și responsabilitatea OSIM, instituție a cărei valoare, în opinia mea, este de multe ori subestimată. Totodată, degrevarea Instanțelor este și ea binevenită. Consider că aceste schimbări, de mult așteptate și atent anticipate, vor accentua și mai mult rolul esențial al consilierului în mecanismul strategic al protejării mărcilor.  

Legea 112/2020, de modificare și completare a legii 84/1998 privind mărcile și indicațiile geografice, a intrat în vigoare la 13 iulie 2020. Cum apreciați acest nou act normativ care reglementează activitatea clienților dumneavoastră?

Schimbările au fost asimilate rapid, nu au existat sincope. Evident adaptarea a fost una graduală dar nu am înregistrat probleme, din contră multe din „scăpările” vechii legi au fost reglate, astfel aducându-se pe drumul cel bun principii care erau, cel puțin, ușor ocolite în trecut. Așadar, modificările au fost și sunt primite constructiv, atâta timp cât sunt și aplicate în conformitate cu litera legii și voința legiuitorului.

- Advertisement -spot_img

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -spot_img

Latest News

Cum să reziliezi un contract încheiat cu un prestator de servicii in România?

Dacă nu sunteți satisfăcut de serviciile oferite de un prestator de servicii, potrivit legislației din România, aveți posibilitatea de...
- Advertisement -spot_img

Mai multe articole ca acesta

- Advertisement -spot_img