- Cel mai nou studiu comparativ România vs. Marea Britanie arată că românii se mândresc cu abilitatea de a călca bine hainele;
- 5 din 10 români declară că hainele călcate îi fac să se simtă mai bine, față de 2 din 10 britanici, pentru care călcatul hainelor e mai mult o corvoadă;
- Pantalonii se clasează pe locul I în topul celor mai frecvent călcate piese vestimentare la români;
- Sondajul arată că românii calcă cu 24% mai mult față de perioada pre COVID-19;
- Special pentru a veni în ajutor la curățenia de primăvară, în acest weekend au loc reduceri de preț de până la 50% la electrocasnice, pe www.morphyrichards.ro;
Conform unui studiu comandat de brandul de electrocasnice britanice Morphy Richards, ce analizează atitudinile românilor față de îngrijirea hainelor, așteptările sociale, nevoia de a-și arăta grija față de familie, dar și mitul igienizării prin călcare sunt principalele motive pentru a folosi fierul de călcat.
Studiul a fost realizat în 2021 și a presupus o etapă calitativă pe o populație digitalizată, reprezentativ urbană din UK și România, cu vârste cuprinse între 25 – 45 de ani. A doua fază a studiului a presupus și un chestionar cantitativ, pe un eșantion de 671 respondenți din UK și 617 din România.
5 motive pentru care românii calcă hainele
Conform studiului, 52% dintre români, față de 28% dintre britanici, declară că se simt mult mai bine când au hainele calcate. Motivul: vor să evite impresia proastă pe care o pot lasă atunci când se prezintă cu haine necălcate în fața altor persoane. Pentru britanici, nevoia de îmbrăcăminte călcată nu este motiv suficient pentru a învinge antipatia față de călcat, care nu merită efortul.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
28 februarie 2025: Forumul de Infrastructură, Transporturi și Logistică – Ediția a IV-a
13 martie 2025: Forumul diplomației comerciale și al exportatorilor – Ediția a IV-a
19 martie 2025: Forumul de concurență, francize și antreprenoriat
21 martie 2025: Pilonii de dezvoltare ai județului Brașov
26 martie 2025: Forumul antreprenorilor din sectorul agricol și industria alimentară – Ediția a V-a
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Studiul arată că românii percep călcatul hainelor și ca pe un gest de iubire față de familie sau ei înșiși cu care se mândresc, pentru 64% dintre respondenți acesta fiind motivul cheie pentru îngrijirea hainelor. În Marea Britanie, principala motivație pentru călcatul hainelor, pentru 43% dintre respondenți, a fost nevoia de a arăta bine, dar doar la ocazii speciale.
Totodată, pentru un număr la fel de mare de respondenți români (62%), hainele necălcate creează emoții negative și un sentiment de neadecvare la normele sociale, față de 38% în UK. Așadar, călcatul hainelor este „norma” în România – este necesar pur și simplu pentru a ține pasul cu așteptările sociale (ale tale și ale altora). În România, încadrarea în normele sociale crește odată cu înaintarea în vârstă (72% dintre respondenți au copii/nepoți), sugerând că este o atitudine tradițională în declin – dar rămâne totuși critică printre adulții mai tineri (63%).
Când vine vorba de motive funcționale și practice, românii își calcă hainele nu doar pentru a îndepărta cutele (71%), ci și pentru a le face să arate mai bine (60%), și să le igienizeze (56%). Și în Marea Britanie, îndepărtarea cutelor este motivul principal pentru utilizarea fierului de călcat (73% dintre respondenți), dar și faptul că hainele se simt mai bine pe piele după călcare (44%).
Deși este acceptat drept un mit, călcatul ca mod de a igieniza hainele prin uciderea bacteriilor persistă la românii mai în vârstă, pe când în Marea Britanie nu apare deloc pe lista de motive practice. În ceea ce privește impactul pandemiei Covid-19, studiul arată că românii calcă cu 24% mai mult față de perioada prepandemie.
Cât de des calcă românii hainele
La capitolul frecvența cu care își calcă românii hainele, rezultatele arată că în România, 71 % dintre respondeți calcă hainele de mai multe ori pe săptămână, atunci când au nevoie de ele, pentru a le purta în ziua respectivă. În schimb, 51% dintre britanici calcă hainele doar ocazional, după ce s-a adunat un număr rezonabil de haine.
Top 7 cele mai călcate piese vestimentare
Pantalonii se clasează pe locul I în topul celor mai frecvent călcate piese vestimentare la români (78%), aceștia fiind urmați de tricouri și topuri pe locul al doilea. În clasament urmează cămășile pentru birou, haine pentru ocazii speciale, rochii, jeanși, lenjerie de pat.
Conform studiului, românii sunt mari amatori de cele mai noi tehnologii când vine vorba de locuințele lor. 54% dintre aceștia vor să dețină cele mai noi aparate electrocasnice de pe piață, spre deosebire de numai 35% în UK. În plus, bucătăria reprezintă spațiul central al casei pentru 64% dintre români, iar 48% declară că își dotează bucătăria regulat cu noi gadgeturi, spre deosebire de 27% în UK.
Special pentru a veni în ajutor la curățenia de primăvară, în acest weekend au loc reduceri speciale de preț de până la 50% la electrocasnice pe www.morphyrichards.ro.
Morphy Richards, happiness enginereed.
Fericirea începe acasă.
Fondat în 1936, brandul britanic de electrocanisce Morphy Richards a reprezentat întotdeauna la cel mai înalt nivel designul britanic și tradiția de a aduce împreună lumi și idei diferite. Moștenirea pe care Morphy Richards o continuă și astăzi sunt produsele sale inovatoare, accesibile, care pur și simplu îmbunătățesc calitatea vieții. Misiunea Morphy Richards este să creeze produse de care oamenii au nevoie, care le fac viețile mai ușoare și casele fericite. Unul dintre criteriile de calitate principale rămâne în continuare sustenabilitatea. Morphy Richards creează produse rezistente, durabile, care necesită mai puține reparații și înlocuiri, fără a neglija detaliile de design care conferă personalitate și rafinament.