Digitalizarea reprezintă o tendință din ce în ce mai prezentă în mediul de business din România, dar și din afara granițelor.
În acest context, Beck et al. Services împreună cu MKOR Consulting au realizat un studiu de piață privind digitalizarea în companiile din România.
În cadrul studiului, am întrebat experții implicați direct în astfel de proiecte care sunt principalele provocări întâlnite în activitatea curentă și ce soluții de digitalizare folosesc pentru a răspunde acestor provocări.
Beneficiile oferite de soluțiile de digitalizare
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
10 decembrie: Future Energy Europe Summit, Ediția a IV-a
17 decembrie - Gala Club Antreprenor, Ediția a XVII-a
19 decembrie - Viitorul asigurărilor în domeniul transporturilor, expedițiilor și logisticii
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Companiile recunosc impactul pozitiv pe care îl are implementarea soluțiilor de digitalizare.
Principalele avantaje vizează atât aspecte operaționale și financiare, cât și dimensiunea strategică prin:
- Eficientizarea procesului decizional
- Predictibilitatea ridicată
- Posibilitatea de scalare
- Trasabilitatea internă
Cele mai cunoscute produse și servicii digitale
Experții sunt familiarizați cu principalele opțiuni privind produsele și serviciile de digitalizare disponibile pentru companii, indiferent de domeniul de activitate.
Se remarcă, însă, o discrepanță între nivelul de notorietate și rata de utilizare efectivă a soluțiilor de digitalizare enumerate.
Astfel, deși populare, tehnologii precum Blockchain, RPA, VR sau AR sunt mai puțin folosite. Iar lipsa resurselor umane specializate, investiția inițială mare sau opțiunile limitate la nivel de furnizori pot fi posibile explicații pentru rata de adopție mai mică a acestor tehnologii.
Principalele provocări din activitatea curentă care subliniază nevoia de digitalizare
Companiile din România se confruntă cu o serie de provocări, care vizează procesele și fluxurile de lucru, managementul documentelor, managementul datelor, resursele umane sau luarea deciziilor.
În plan organizațional, cele mai frecvente blocaje pot apărea din cauza:
- muncii repetitive
- volumului mare de muncă manuală
- procedurilor lipsă sau neclare
- volumului mare de documente
- volumului mare de date colectate și neprocesate
- deficitului de resurse umane
- lipsei competențelor digitale
- reglementărilor din domeniu
- procesului decizional ierarhic
- lipsei resurselor financiare
În plus, pandemia a adus noi provocări pentru jumătate dintre companiile participante la studiu. Soluția adoptată: implementarea cu prioritate a proiectelor de optimizare digitală (în contextul diminuării volumului de business).
În aproape o treime dintre cazuri, ritmul de adoptare a soluțiilor de digitalizare a încetinit, ca urmare a reducerii bugetului pentru departamentul IT în perioada pandemiei.
Inițiativa și procesul decizional privind digitalizarea în companii
Propunerile de implementare a soluțiilor digitale pornesc de jos în sus: de la personalul din front-office la managerii de departamente sau managementul local, în cazul companiilor cu prezență internațională.
- 85% dintre experți iau deciziile împreună cu altcineva
- 2 persoane, în medie, iau decizii în privința digitalizări
Competențele tehnice ale angajaților sunt un factor cheie pentru succesul implementării inițiativelor digitale, indiferent de aria de aplicabilitate
1 din 2 companii derulează în prezent proiecte de digitalizare
Externalizarea proiectelor de digitalizare este o constantă. Pentru dezvoltarea și implementarea de soluții de digitalizare companiile preferă expertiza furnizorilor externi parțial sau în întregime.
Lipsa capacității de a acoperi nevoile de digitalizare în integralitate intern (inclusiv în cazul companiilor care activează în domeniul IT) este un indicator al complexității acestui proces în termeni de expertiză și resurse necesare.
Indicatori (KPIs) pentru evaluarea impactului digitalizării în companii
Există o preocupare constantă la nivelul companiilor de a evalua eficiența investițiilor în soluții de digitalizare (dezvoltate intern și achiziționate extern).
- Impactul digitalizării în cifra de afaceri poate depăși 30% din cifra de afaceri
Chiar dacă nu calculează direct performanța financiară a investițiilor, organizațiile monitorizează KPIs specifici la nivel de:
- procese (volumul de muncă / documente, durata proceselor, timpi de răspuns, trasabilitatea proceselor etc.)
- resurse (angajați, infrastructură, clienți)
Succesul proiectelor de digitalizare în companiile din România
Digitalizarea este oportună pentru mediul de business din România, însă implementarea cu succes a soluțiilor digitale este condiționată de o serie de măsuri și resurse.
Cele mai relevante resurse pentru succesul inițiativelor de digitalizare sunt:
- Resursele umane
- Resursele financiare
Principalele bariere în digitalizarea companiilor din România
Reticența la schimbare a angajaților reprezintă principala barieră în calea digitalizării.
Dincolo de lipsa cunoștințelor și a abilităților digitale, reticența privind adoptarea noilor tehnologii este influențată de temerea angajaților că își vor pierde locul de muncă.
De aceea, leadership-ul companiei joacă un rol important în asigurarea disponibilității acestor resurse cheie și abordarea strategică a digitalizării.
Maturitatea digitală a companiilor din România
Dezvoltarea unui ecosistem digital cu impact asupra întregii companii este asociată cu o abordare strategică a proiectelor de digitalizare (mindset digital) și cu creșterea bugetelor alocate pentru aceste inițiative.
Maturitatea digitală este rezultatul:
- Unui efort susținut (implementare, dezvoltare, upgradare) pe perioade mari de timp (între 2,5 și 25 de ani)
- Investițiilor constante (de la 2.000 la 10 milioane de euro)
Studiul complet poate fi downloadat gratuit de aici: