Efectele sistemului de lucru integral sau preponderent de acasă asupra oamenilor și relațiilor dintre colegi nu sunt încă pe deplin cunoscute. În viitor, putem asista la apariția anumitor diferențe în evoluția profesională a angajaților care lucrează mai mult remote și cei care vin mai des la birou. Anumiți manageri privesc cu ochi mai buni angajații pe care-i văd mai des în persoană decât pe cei care trec rar pe la birou, iar promovările și bonificările sunt strâns legate de impresia lăsată managerilor, nu doar de rezultate, potrivit unui studiu efectuat în Marea Britanie.
Promovările și bonificările sunt strâns legate de impresia lăsată managerilor
Datele arată că angajații care lucrează preponderent de la distanță au un volum mai mare de muncă, au mai multe ore suplimentare neplătite și au șanse mai mici de a fi promovați sau de a primi bonusuri, explică Teodor Stoica (foto), HR Manager, Genesis Property. Explicațiile sunt mai multe și nu neapărat simple.
Teoretic, ar trebui ca toți angajații să fie tratați obiectiv 100% și să fie recompensați strict în funcție de un set de rezultate clare, concrete și cuantificabile. Doar că realitatea din piața muncii poate să fie uneori diferită. Nimeni nu poate fi obiectiv 100%, iar relațiile cu cei din jurul nostru au întotdeauna o anumită doză de subiectivitate.
Evenimente - Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv:
17 iunie 2025: Future Energy Europe Summit, Ediția a V-a
17 iunie 2025: Gala Club Antreprenor
27 iunie 2025: Pilonii de dezvoltare ai județului Alba – mediul de afaceri, autoritățile locale, sistemul universitar și învățământul profesional dual
Vezi toate Evenimentele 2024-2025 organizate de CA & ZP
Astfel, toate celelalte detalii fiind egale, un manager ar putea avea o părere mai bună și mai clară despre un membru din echipă cu care relaționează mai des în birou/offline, decât despre un coleg pe care îl știe mai mult din mediul online. Relaționarea fizică cu o persoană permite managerilor să își creeze o imagine completă despre acea persoană. La birou, este loc pentru discuții informale în pauza de masă sau la o cafea, schimb de impresii despre subiecte care au o legătură mai puțin evidentă cu munca, dar și pentru insight-uri spontane și valoroase care pot cântări mult la evaluarea angajatului.
Cu alte cuvinte, în mediul fizic relaționarea se poate întâmpla într-un mod subtil și nuanțat. Prin relaționarea directă de la birou, responsabilitatea, spiritul de echipă, creativitatea, inițiativa personală sunt valori care se propagă mult mai bine în cadrul unei echipe decat intr-un mediul virtual. Cel puțin deocamdată, desigur. Poate, în viitorul îndepărtat, realitatea virtuală ne va permite să interacționăm la fel de complex, dar mai este mult până acolo.
Biroul devine un instrument esențial pentru a crește coeziunea echipei
Așadar, există riscul să vedem o discrepanță tot mai mare între angajații care vin mai des la birou și cei care preferă să lucreze mai mult de la distanță în ceea ce privește evoluția lor profesională, promovarea și bonusurile oferite. O soluție care ar putea fi aplicată pentru a preveni acest gen de probleme este un sistem hibrid de lucru aplicat într-un mod relativ egal tuturor angajaților. Astfel, trebuie evitată situația în care o mare parte din angajați vin la birou o zi pe săptămână, iar ceilalți vin 3 sau 4 zile. În acest mod, biroul devine un instrument esențial pentru a crește coeziunea echipei, dar și obiectivitatea modului în care sunt evaluați angajații.