vineri, 27 iunie, 2025

“Anul acesta merge mai rău ca anul trecut”, spun antreprenorii

Evenimente Club Antreprenor

Mircea Fica
Mircea Ficahttps://www.clubantreprenor.ro/
Fondator Revista Club Antreprenor & clubantreprenor.ro

Costurile mari cu materiile prime și forța de muncă, reducerea consumului sau finanțarea scumpă îngrijorează mediul de afaceri, așa cum arată date publicate de companiile de insolvență, de cercetare și inclusiv de Banca Națională a României.

“Vânzările merg extrem de greu, atât în magazine cât și în online. Clienții au început să aleagă furnizori chinezi, cu prețuri foarte mici, chiar dacă produsele au o calitate slabă. Drept urmare vedem că, în acest an, clienții își prioritizează cheltuielile și pun accentul pe preț în detrimentul calității. În același timp a scăzut valoarea coșului de cumpărături cât și frecvența achizițiilor online“ menționa directorul general al unei companii de import și distribuție de produse pentru copii, la începutul anului.

Într-un context economic dificil, conform unor date publicate recent de Sierra Quadrant și disponibile inclusiv la Registrul Comerțului, în primele patru luni din 2024, România a înregistrat un număr record de dizolvări de firme, cu 16.153 de companii care și-au închis porțile, în creștere față de 13.300 în aceeași perioadă a anului precedent. Aceasta reprezintă o creștere de 21,5% și indică o deteriorare a mediului de afaceri, cele mai afectate domenii fiind comerțul, serviciile, construcțiile, activitățile profesionale și industria prelucrătoare. Fenomenul accentuat de dizolvare a firmelor ne spune că dificultățile economice cu care se confruntă România își pun amprenta pe sănătatea întregului mediu de afaceri, mulți dintre antreprenori alegând să-și închidă firmele.

Privind la anul 2023 Banca Națională a României anunța în cea mai recentă analiză a sa că în prima parte a anului trecut costurile de finanțare s-au majorat și au continuat să rămână la aproximativ aceleași niveluri și în prezent, ca urmare a efectelor generate de întărirea politicii monetare pe plan național și european. Simultan, cererea internă, și exporturile de bunuri și servicii, au înregistrat dinamici anuale modeste (sub 3 la sută), în timp ce costurile cu materiile prime și forța de muncă s-au majorat într-un ritm mai alert. Având în vedere aceste evoluții, conform BNR, indicatorul de sănătate financiară a companiilor s-a deteriorat ușor față de primul semestru al anului 2022, evoluția fiind determinată de reducerea rentabilității activelor, precum și a eficienței utilizării acestora.

AD_4nXeeDPNwzFKS2d7DDo4iqWUhE8Vlqk3mN7OHwdn4XsclpMDfHf32YKNFblPK4Mi9cHvo6FCNlTx9DlUJuzvHODhFtcIVLH85hOuKy5buVvszEGrZkgxq1IG6Is4Py6FhhmevQD1laemGQYYGR04zaJGzO9lb8Czksb1T2h-jTA.jpg

De ce își închid antreprenorii firmele?

Creșterea costurilor.

Inflația a afectat semnificativ costurile operaționale ale firmelor. Prețurile la energie, materii prime și alte inputuri necesare pentru producție au crescut, afectând în special IMM-urile care au marje de profit mai mici. Inflația a dus, de asemenea, la creșterea costurilor salariale, făcând dificilă menținerea profitabilității.

De asemenea, modificările legislative și majorările de taxe și impozite au adăugat o presiune financiară semnificativă asupra firmelor. Politicile fiscale mai stricte și birocrația excesivă au creat dificultăți suplimentare pentru antreprenori, în special pentru cei cu resurse limitate.

Scăderea Consumului.

Inflația a erodat inclusiv puterea de cumpărare a consumatorilor, fapt ce a determinat reducerea cererii pentru bunuri și servicii. Consumatorii au devenit mai precauți și au micșorat cheltuielile nenecesare, afectând direct veniturile firmelor din comerț și servicii. Mai mult, situația economică instabilă a dus la o scădere a încrederii consumatorilor, mulți preferând să economisească sau să amâne achizițiile majore, ceea ce a afectat fluxurile de numerar ale firmelor. Și, nu în ultimul rând, importurile ieftine și creșterea competiției pe piețele internaționale au afectat cererea pentru produsele locale. Firmele românești au avut dificultăți în a concura cu prețurile mai mici ale produselor importate, ceea ce a dus la pierderea cotei de piață și la dizolvări.

Ce este de făcut?

AD_4nXeXVFevnHZw0sS82rIuQgLMlgJuyzHFBRO6bo3OIPn_Dx5be3YFuISVhIuDkHK7rFACpSVanhFWuH-rDIEMnZ0hhtZZ5GuWjNemd2H3BcpU6-duYKcTRpxJ8OArUzTztbL_GwN7itW37cE-nrS6EK1v_Yw27rchPcbZbD9G.jpg“Când un antreprenor este în dificultate, îi spun mereu că există bune practici pentru menținerea firmelor pe linia de plutire și pentru redresare, secretul este să nu se lupte singur. Sunt în piață experți capabili să îndrume, să explice, să dea încredere”, menționează Ovidiu Dinulescu, Cofondator High Financial Solutions, expert în strategii de business.

Câteva dintre aceste bune practici au de-a face cu Optimizarea costurilor.

Realizarea unui audit al costurilor pentru a identifica și elimina cheltuielile inutile este esențială. Acest proces ajută la reducerea pierderilor și la optimizarea resurselor. Iar negocierea contractelor pentru a obține prețuri mai bune sau termene de plată mai favorabile poate reduce semnificativ costurile operaționale.

Alte bune practici sunt legate de Diversificarea surselor de venit.

Introducerea de noi produse sau servicii poate atrage noi segmente de piață și poate diversifica riscurile. Adaptarea ofertei la nevoile și preferințele consumatorilor poate stimula creșterea veniturilor. Iar explorarea piețelor externe sau a noilor piețe locale poate diversifica baza de clienți și poate crește veniturile. Cu condiția să fi efectuat înainte cercetări de piață pentru a identifica oportunitățile de expansiune.

Si, altele, tot mai adesea luate în calcul, se referă la Inovație și Digitalizare.

Automatizarea proceselor poate reduce costurile operaționale și poate crește eficiența, poate îmbunătăți productivitatea și poate reduce erorile umane. De asemenea, dezvoltarea sau îmbunătățirea prezenței online a unei firme poate capta clienții care preferă cumpărăturile online. Investițiile în platforme de e-commerce și marketing digital pot crește vizibilitatea și accesibilitatea firmei.

Nu în ultimul rând, o strategie sănătoasa de Marketing și de Fidelizare a clienților poate aduce rezultatele mult așteptate. Investițiile în campanii de marketing targetate pentru a atrage și reține clienții sunt esențiale. Și, cu cât sunt utilizate canale de marketing diverse cu atât poate ajunge mesajul promoțional la audiența țintă.

Toate aceste practici au nevoie de un Management financiar prudent. Mai precis, o planificare bugetară strictă prin care antreprenorul să monitorizeze atent fluxurile de numerar, să gestioneze resursele și astfel să evite crizele financiare. Și, foarte important, este nevoie de rezerve financiare pentru a face față perioadelor de incertitudine economică și a asigura continuitatea operațiunilor.

E drept, România se confruntă cu o perioadă dificilă pentru mediul de afaceri, marcată de creșterea costurilor și scăderea consumului, de modificări legislative și de Cod Fiscal. În același timp, ne aflăm în fața unei noi generații de antreprenori, cu un nivel din ce în ce mai crescut de cunoștințe antreprenoriale și digitale, cu acces la informații și studii, care au  îndrăzneala de a gândi afaceri cu potențial de scalare internațională și care vor defini mediul de afaceri din următorii ani.

Însă, indiferent de generația din care fac parte antreprenorii activi astăzi în România, un lucru trebuie să îl aibă toți în comun, și anume adaptarea la noile condiții economice, inovația și managementul financiar prudent, pentru a-și menține firmele pe linia de plutire și pentru a deveni competitive pe termen lung.

surse

BNR – https://www.bnr.ro/Publicatii-periodice-204.aspx

Start-up.ro – Record al numărului de firme dizolvate în primele patru luni din 2024: peste 16.000 firme închise (startupcafe.ro)

Urmărește-ne:
- Abonează-te la revista de business Club Antreprenor -ABONAMENT CLUB ANTREPRENOR 12 luni

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- Advertisement -Transavia SA Fragedo

Ultimele Știri

Bucharest Tech Week 2025 a atras peste 31.000 de vizitatori

Bucharest Tech Week, cel mai amplu festival de tehnologie și inovație din România, a atras, în ediția din acest...
- Advertisement -TermeneRO Informații firme Verifică asociații și administratorii oricărei companii
- Advertisement -Ziarul Pozitiv RO
- Advertisement -Abonament anual 12 luni la Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -Evenimente business afaceri 2025 Club Antreprenor și Ziarul Pozitiv
- Advertisement -oferta publicare articole copywriting content marketing online SEO Club Antreprenor Ziarul Pozitiv

Mai multe articole ca acesta

- Abonează-te la revista de business Club Antreprenor -ABONAMENT 12 luni Club Antreprenor